Broodchips met kaas, paprikapoeder en sesamzadjes
Koken & recepten
Plaats reactie

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Ma Jul 24, 2017 7:15 pm Reageer met quote

Gezonde broodchips met kaas, paprikapoeder en sesamzaadjes
Volkskeuken

Recept, overgenomen uit de Volkskrant.

Je kunt de supermarkt plaveien met niet zo gezonde producten die worden aangeprezen als gezond. 'Gezonde' crackers van witte bloem met wat opleukzaadjes. Of 'suikervrij' snoep, stampvol suiker onder een andere naam. En hoewel de ware chipsliefhebber nog steeds zijn hart kan ophalen aan, bijvoorbeeld, paprikachips met 30 procent vet, vier soorten smaakversterkers, aroma's, suiker en flink wat zout, heeft de gezondtrend ook dit laatste bastion van ongegeneerd snacken bereikt. Meergranenchips, met 58 procent volkorengranen. Iets minder zout, maar nog met bijna een kwart vet en 10 procent suiker.

Dat kunt u zelf beter, zowel voor het milieu als uw portemonnee. Recycle uw oude brood tot heerlijke en, echt waar, wat gezondere chips. Ze bevatten weinig vet of zout, geen suiker of smaakversterkers, tenzij u ze erin doet. Eén bakplaat levert een gemiddeld zakje chips. Ik vond deze smaakcombinatie lekker, maar het kan ook zonder kaas, met gedroogde tijm of oregano, kerrie, knoflook- of uienpoeder. De precieze oventijd hangt af van uw eigen oven.
Bereiden

Ingrediënten

150 g oud brood naar keuze (wit, bruin, meergranen), in stukjes

1 theel. milde paprikapoeder

1 theel. sesamzaadjes, geroosterd

30 g fijngeraspte (oude) kaas

Bloem

Extra: keukenmachine, bakpapier, deegroller.

Doe de broodstukjes met het paprikapoeder, een snuf zout, sesamzaadjes en geraspte kaas in de keukenmachine. Voeg 100 ml lauwwarm water toe en mix tot een dik, net smeerbaar deeg. Voeg eventueel nog wat water toe, maar pas op: te veel water maakt de chips taai.

Verwarm de oven voor op 180 graden. Strijk de broodmassa met een spatel of pannekoekmes uit op een vel bakpapier (dat is best een klusje). Rol de deegplak daarna zo dun mogelijk uit met de deegroller: bestrijk de deegroller zo nodig met een beetje bloem tegen het plakken. Probeer de deegplak in het midden net zo dun te krijgen als aan de randen. Leg het bakpapier met de deegplak op de bakplaat en bak 25 minuten in het midden van de oven. Draai de deegplak om met behulp van een tweede vel bakpapier en bak nog ca. 5 minuten tot de hele broodplak hard en knapperig is. Haal uit de oven, laat op het bakpapier afkoelen en breek met de handen in onregelmatige chips. Als de chips uit het midden van de broodplak nog steeds wat zacht zijn, zet u ze nog een paar minuten uitgespreid terug in de oven. Eet de chips direct of bewaar ze in een goed afgesloten plastic bakje: zo blijven ze wekenlang goed.

https://www.volkskrant.nl/koken-en-eten/gezonde-broodchips-met-kaas-paprikapoeder-en-sesamzaadjes~a4507791/

Dat ga ik eerst eens zelf uitproberen voordat ik het mijn kleinzoon voorzet Wink

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

BIBI58

Superlid
Superlid
Antw.: 9978
Di Jul 25, 2017 2:19 am Reageer met quote

Ha leuke tip...........ga ik zeker proberen

En het lijkt mij dat je verschillende kruiden kunt gebruiken..

bv kerrie?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Pagina 1 van 1

Plaats reactie