De nieuwe terreurdreiging komt van rechts
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 1127
Wo Sep 13, 2017 11:16 pm Reageer met quote

Iemand moet trouwens eerst radicaliseren voordat diegene overgaat tot terroristische daden, waarbij dan misschien de één wel en de ander niet die drempel overgaat, maar die drempel is dan inmiddels niet erg hoog meer.

Wat wel opvallend is bij moslimterrorisme, is de onwaarschijnlijke snelheid waarmee sommige jongeren radicaliseren. Vaak ook jongens die het helemaal zo slecht niet deden en ook helemaal niet zo streng gelovig waren. De verbijstering in Spanje in hun gemeenschap was groot na de laatste aanslag in Barcelona. Een probleem apart.

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 7577
Wo Sep 13, 2017 11:17 pm Reageer met quote

Lifeisaminestrone schreef:
'Al je peilen richten op' is wat zwaar uitgedrukt, maar het is nodig om extra aandacht te geven aan de problemen waar mensen met een achterstand te maken krijgen. Dat is namelijk een probleem wat echt aandacht verdient. Een gezond iemand heeft geen gezondheidszorg nodig, een ziek iemand wel. Zo moet je het eigenlijk zien. Niets doen is heel onverstandig.

zeker moeten we er wat aan doen, maar niet op de gemiddelde allochtoon want die bestaat niet..
)Nee op iedereen iedereen die mee wil helpen om deze wereld een stuk(je) beter te maken,

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 1536
Wo Sep 13, 2017 11:25 pm Reageer met quote

nandes schreef:
'Al je peilen richten op' is wat zwaar uitgedrukt, maar het is nodig om extra aandacht te geven aan de problemen waar mensen met een achterstand te maken krijgen. Dat is namelijk een probleem wat echt aandacht verdient. Een gezond iemand heeft geen gezondheidszorg nodig, een ziek iemand wel. Zo moet je het eigenlijk zien. Niets doen is heel onverstandig.

zeker moeten we er wat aan doen, maar niet op de gemiddelde allochtoon want die bestaat niet..
)Nee op iedereen iedereen die mee wil helpen om deze wereld een stuk(je) beter te maken,

Ik geloof niet dat het alleen om allochtonen gaat. Als je kijkt naar de rechts-extremisten en hun potentie als terrorist, dan kun je die ook langs de lat leggen. Ook daar ging wat fout. Als ik de conclusie van het rapport daarnaast leg zie ik ook nogal wat herkenbare zaken, zoals ( mogelijk) jeugdwerkeloosheid, gebrek aan vertrouwen in de pers en in de democratie, drugscriminaliteit en en negatieve houding jegens immigranten. Waar komt die houding vandaan?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

nandes

Superlid
Superlid
Wo Sep 13, 2017 11:34 pm Reageer met quote

waar komt die houding vandaan????
wist ik het maar

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Wo Sep 13, 2017 11:34 pm Reageer met quote

nandes schreef:

Ik heb het nergens over de gemiddelde allochtoon gehad. Ik haalde specifiek aan dat het gaat om mensen in achterstandswijken waar de kansen niet voor het oprapen liggen. Dat kunnen ook autochtonen zijn en ook daar zie je meer problematiek en radicalisering. Rechts-extremistische jongeren zijn ook vaak jongeren uit kansarme omgevingen. Ik heb pas een rapport uit 2008 gelezen over de 'Lonsdale'-/'gabber'-jeugd in Zaanstad en omstreken. Daar zie je dezelfde ontwikkelingen als bij allochtone jongeren in achterstandswijken. Opvallend was hun angst voor het 'overspoelen' van hun woonomgeving door moslims, terwijl die maar 8% van de bevolking betrof.

nandes

Superlid
Superlid
Wo Sep 13, 2017 11:39 pm Reageer met quote

nandes schreef:

Ik heb het nergens over de gemiddelde allochtoon gehad. Ik haalde specifiek aan dat het gaat om mensen in achterstandswijken waar de kansen niet voor het oprapen liggen. Dat kunnen ook autochtonen zijn en ook daar zie je meer problematiek en radicalisering. Rechts-extremistische jongeren zijn ook vaak jongeren uit kansarme omgevingen. Ik heb pas een rapport uit 2008 gelezen over de 'Lonsdale'-/'gabber'-jeugd in Zaanstad en omstreken. Daar zie je dezelfde ontwikkelingen als bij allochtone jongeren in achterstandswijken. Opvallend was hun angst voor het 'overspoelen' van hun woonomgeving door moslims, terwijl die maar 8% van de bevolking betrof.

Och meissie ik heb jou daar ook niet specifiek mee bedoeld.

het gaat me erom dat het niet alleen uit kansarme buurten komt , het zijn niet alleen kansarme jongeren

Prlwytzkofsky

Stamgast
Stamgast
Antw.: 669
Wo Sep 13, 2017 11:44 pm Reageer met quote

Wat wel opvallend is bij moslimterrorisme, is de onwaarschijnlijke snelheid waarmee sommige jongeren radicaliseren. Vaak ook jongens die het helemaal zo slecht niet deden en ook helemaal niet zo streng gelovig waren. De verbijstering in Spanje in hun gemeenschap was groot na de laatste aanslag in Barcelona. Een probleem apart.

Dit lijkt me de methode om tot een oplossing van het probleem te komen. Zoals Nandes terecht opmerkt heeft het geen enkele zin om generaliserende termen te gebruiken. Er is geen "groep" aan te wijzen waarbinnen het significante vormen aan neemt of heeft aangenomen.
We moeten inzicht zien te krijgen in de externe en interne factoren die tot deze radicalisering leiden en daar dan actief op anticiperen en/of de kop indrukken.

Recht is iets kroms dat verbogen is.
O.B. Bommel

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 9694
Wo Sep 13, 2017 11:52 pm Reageer met quote

Prlwytzkofsky schreef:
Dit lijkt me de methode om tot een oplossing van het probleem te komen. Zoals Nandes terecht opmerkt heeft het geen enkele zin om generaliserende termen te gebruiken. Er is geen "groep" aan te wijzen waarbinnen het significante vormen aan neemt of heeft aangenomen.
We moeten inzicht zien te krijgen in de externe en interne factoren die tot deze radicalisering leiden en daar dan actief op anticiperen en/of de kop indrukken.
Juist! Helaas denkt niet iedereen er zo over en wordt me veel te vaak voor van-dik-hout-zaagt-men-planken maatregelen gepleit die radicalisering juist in de hand werken.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Wo Sep 13, 2017 11:54 pm Reageer met quote

Prlwytzkofsky schreef:

In een ideale wereld zou je met gemak kunnen voorspellen wie zal radicaliseren, maar helaas werkt het zo niet. Er zijn mensen die voor het oog van de inlichtingendienst onopgemerkt blijven, maar die een potentieel gevaar vormen voor de samenleving. Meestal mensen met psychische of psychiatrische problemen. Voorbeelden zat in Amerika: bloedbaden op scholen, bioscopen en andere uitgaansgelegenheden, of hier mensen als Karst T. en Tristan van der V.
De GGZ is behoorlijk uitgekleed en vaak blijven daardoor deze gevaarlijke mensen buiten beeld.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Sep 14, 2017 12:12 am Reageer met quote

Er zijn mensen die voor het oog van de inlichtingendienst onopgemerkt blijven, maar die een potentieel gevaar vormen voor de samenleving. Meestal mensen met psychische of psychiatrische problemen. Voorbeelden zat in Amerika: bloedbaden op scholen, bioscopen en andere uitgaansgelegenheden, of hier mensen als Karst T. en Tristan van der V.
De GGZ is behoorlijk uitgekleed en vaak blijven daardoor deze gevaarlijke mensen buiten beeld.
Daarbij gaat het niet om terrorisme. Voor zover daden van gestoorde lieden te voorkomen zijn heb je daar andersoortig onderzoek voor nodig dan naar terrorisme. Daarbij kan de GGZ, ben ik met je eens, een rol spelen, al zal dat geen gemakkelijke zijn.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Prlwytzkofsky

Stamgast
Stamgast
Do Sep 14, 2017 12:13 am Reageer met quote

............ Meestal mensen met psychische of psychiatrische problemen.............

Ik vrees dat je dat niet kunt onderbouwen. Mij is geen enkel rapport of studie bekend waar dit uit zou blijken. Maar mocht dit wel zo zijn dan zou je toch gepaald gedrag kunnen signaleren. De meeste psychische problemen zijn, voor deskundigen, vaak wel te herkennen.

O.B. Bommel

luciaT.

Superlid
Superlid
Antw.: 1928
Do Sep 14, 2017 12:21 am Reageer met quote

De uitdrukking psychische en psychiatrische patienten vindt ik stigmatiserend.

Prlwytzkofsky

Stamgast
Stamgast
Do Sep 14, 2017 12:25 am Reageer met quote

luciaT. schreef:

Wat vindt je precies stigmatiserend, het woord patiënten?

O.B. Bommel

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Sep 14, 2017 12:34 am Reageer met quote

luciaT. schreef:
Vermijdt iedereen daarom de exacte uitdrukking waar jij (ook) moeite mee hebt? Smile

luciaT.

Superlid
Superlid
Antw.: 1928
Do Sep 14, 2017 12:36 am Reageer met quote

Het veronderstellen dat het mensen zijn met psychische of psychiatrische problemen zoals Life stelt.

Prlwytzkofsky

Stamgast
Stamgast
Do Sep 14, 2017 12:41 am Reageer met quote

luciaT. schreef:
Het veronderstellen dat het mensen zijn met psychische of psychiatrische problemen zoals Life stelt.

Wacht even, jij wilt dus volkomen uitsluiten, op voorhand, dat er psychische oorzaken ten grondslag zouden kunnen liggen? Uitsluiten zonder er eerst eens onderzoek naar te doen? Dus interne problemen kunnen nooit een deel van de oorzaak zijn? Kan me niet voorstellen dat je zo vooringenomen bent.

O.B. Bommel

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 1721
Do Sep 14, 2017 12:44 am Reageer met quote

wat bedoel je met 'het' Lucia ?

Ik denk dat je gelezen hebt dat Life schreef dat (potentiële) terroristen mensen met een psychische of psychiatrische aandoening zijn. Maar dat schreef ze dus absoluut niet

Parafraserend: Er zijn mensen die de inlichtendienst gemakkelijk kan volgen ivm mogelijke radicalisering, door milieu, door contacten, uitlatingen op facebook. In een ideale wereld zouden ALLE potentiële terroristen op grond van dergelijke factoren gemakkelijk in de gaten gehouden kunnen worden, maar...
Quote:
Er zijn (ook) mensen die voor het oog van de inlichtingendienst onopgemerkt blijven, maar die een potentieel gevaar vormen voor de samenleving. Meestal mensen met psychische of psychiatrische problemen. Voorbeelden zat in Amerika: bloedbaden op scholen, bioscopen en andere uitgaansgelegenheden, of hier mensen als Karst T. en Tristan van der V.

Zo lees ik Life

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Sep 14, 2017 12:51 am Reageer met quote

luciaT. schreef:
Psychiatrie is een veelomvattend begrip. Er bestaat ook zoiets als forensische psychiatrie. Tristan van der Vlis was schizofreen, had dus een psychiatrische ziekte. Bij Karst Tates wordt hoogstens vermoed dat hij een stemmingsstoornis had en middelen gebruikte, terwijl er ook sprake was van extreemrechtse sympathieën. Omkeren van de redenering: psychiatrie leidt tot (vul maar wat in) is natuurlijk onzin maar de factor kan wel degelijk een rol spelen. Om dat te ontkennen heb ik tijdens mijn carrière gelukkig niet veel maar toch net iets teveel incidenten meegemaakt die fataal af hadden kunnen lopen.

Prlwytzkofsky

Stamgast
Stamgast
Do Sep 14, 2017 1:05 am Reageer met quote

De beslissing van een extremist om een aanslag te gaan plegen is, op dat moment, zijn geestelijke staat en geestelijke beslissing en dus een interne factor. In hoeverre daar een psychische "afwijking" daar aan ten grondslag ligt lijkt mij een legitieme vraagstelling. Welke externe factoren hem in dergelijks geestelijke staat hebben gebracht, zoals b.v. een haat iman, lijkt mij ook zeer relevant.

Ik begrijp trouwens niet waarom "haat" activiteiten, websites, facebook accounts enz niet gewoon worden geblokkeerd. Dit is gewoon strafbaar volgens artikel 137d van het Wetboek van Strafrecht. Opdoeken die sites en accounts.

O.B. Bommel

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Do Sep 14, 2017 1:09 am Reageer met quote

luciaT. schreef:

Nee, dat veronderstelde ik niet.

Ik had misschien beter een nieuwe alinea kunnen beginnen. Ik bedoelde ermee te zeggen dat niet alles voorspelbaar is en in dat licht haalde ik mensen met psychische en psychiatrische problemen aan die overgaan tot daden zoals Karts T. en Tristant van der V.. Ik vind daar niets stigmatiserends aan. Ik heb te doen met deze mensen. Ze kregen niet de zorg en aandacht die ze hadden moeten hebben.

Het is ook een ander probleem dan radicalisering, maar voor de maatschappij ook een risico. De overheid heeft de plicht om risico's zo klein mogelijk te maken, maar door een zich terugtrekkende overheid wordt het juist minder veilig.

Even een zijstraat, maar die evengoed veel invloed heeft: Er is bezuinigd op de Voedsel- en Warenautoriteit, waardoor schandalen met eten (de fipronil eieren als laatste voorbeeld) zich in rap tempo opvolgen. De bezuinigingen levert op de korte termijn wat geld op, maar de schade voor de maatschappij, zoals we dat zagen met de eieren, is enorm groot. Vele malen groter dan de bezuinigingen opgeleverd hebben. Dit is wat het kortetermijn-denken van een regering veroorzaakt. En men leert er niet van.

Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie