De nieuwe terreurdreiging komt van rechts
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 Plaats reactie

Prlwytzkofsky

Stamgast
Stamgast
Antw.: 825
Do Sep 14, 2017 1:33 am Reageer met quote

Lifeisaminestrone schreef:

Even een zijstraat, maar die evengoed veel invloed heeft: Er is bezuinigd op de Voedsel- en Warenautoriteit, waardoor schandalen met eten (de fipronil eieren als laatste voorbeeld) zich in rap tempo opvolgen. De bezuinigingen levert op de korte termijn wat geld op, maar de schade voor de maatschappij, zoals we dat zagen met de eieren, is enorm groot. Vele malen groter dan de bezuinigingen opgeleverd hebben. Dit is wat het kortetermijn-denken van een regering veroorzaakt. En men leert er niet van.

Bedoel je hier mee te zeggen dat wellicht toxische stoffen in de voeding ook van invloed zouden kunnen zijn inzake dit specifieke onderwerp?

Recht is iets kroms dat verbogen is.
O.B. Bommel
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 1388
Do Sep 14, 2017 8:53 am Reageer met quote

Prlwytzkofsky schreef:

Even een zijstraat, maar die evengoed veel invloed heeft: Er is bezuinigd op de Voedsel- en Warenautoriteit, waardoor schandalen met eten (de fipronil eieren als laatste voorbeeld) zich in rap tempo opvolgen. De bezuinigingen levert op de korte termijn wat geld op, maar de schade voor de maatschappij, zoals we dat zagen met de eieren, is enorm groot. Vele malen groter dan de bezuinigingen opgeleverd hebben. Dit is wat het kortetermijn-denken van een regering veroorzaakt. En men leert er niet van.

Bedoel je hier mee te zeggen dat wellicht toxische stoffen in de voeding ook van invloed zouden kunnen zijn inzake dit specifieke onderwerp?

Nee, ik schreef al: "Even een zijstraat". Het is alleen net zo goed een gevaar voor de maatschappij en Ik schreef daarvoor:

Quote:
Het is ook een ander probleem dan radicalisering, maar voor de maatschappij ook een risico. De overheid heeft de plicht om risico's zo klein mogelijk te maken, maar door een zich terugtrekkende overheid wordt het juist minder veilig.

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)

luciaT.

Superlid
Superlid
Antw.: 2090
Do Sep 14, 2017 10:55 am Reageer met quote

Life schreef: [Er zijn mensen die voor het oog van de inlichtingendienst onopgemerkt blijven, maar die een potentieel gevaar vormen voor de samenleving. Meestal mensen met psychische of psychiatrische problemen.]

Daar kwam mijn reactie, vooral door het woord 'meestal' dat ik het stigmatiserend vond.

Verderop in een reactie heeft Life uitgelegd hoe ze het bedoelde en ik begrijp nu hoe zij het bedoelde.
Zo zie je maar op wat voor verschillende manieren je iets kan lezen.

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3027
Do Sep 14, 2017 11:17 am Reageer met quote

Duidelijk, nu graag on topic verder!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 1800
Do Sep 14, 2017 11:22 am Reageer met quote

Generaliseren, stigmatiseren...we moeten het niet doen. Maar uitgangspunt waren de conclusies uit het rapport, waarin t.a.v. het terrorisme ( niet van radicalisering) er gemeenschappelijke kenmerken zijn te zien in de landen waar terrorisme meer voorkomt dan in andere landen. Die liggen voor een deel in de sociaal-economische omstandigheden. Als je die benoemt, maak je je dan schuldig aan stigmatisering of generalisatie?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

luciaT.

Superlid
Superlid
Do Sep 14, 2017 11:42 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Generaliseren, stigmatiseren...we moeten het niet doen. Maar uitgangspunt waren de conclusies uit het rapport, waarin t.a.v. het terrorisme ( niet van radicalisering) er gemeenschappelijke kenmerken zijn te zien in de landen waar terrorisme meer voorkomt dan in andere landen. Die liggen voor een deel in de sociaal-economische omstandigheden. Als je die benoemt, maak je je dan schuldig aan stigmatisering of generalisatie?

Natuurlijk mag dat benoemd worden. Ik vind dat als het niet alleen gaat over de sociaal-economische omstandigheden maar over bepaalde doelgroepen je dan op moet passen omdat dan stigmatisering en/of generaliseren op de loer ligt.

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Do Sep 14, 2017 2:02 pm Reageer met quote

Als ik elk woord zou moeten wegen om niet te stigmatiseren, kom ik nergens. Daarom gebruik ik woorden als soms, meestal, vaak, voornamelijk. Daar geef ik mee aan dat niets absoluut is.

De link hieronder is ook interessant om te lezen. Hier gaat het om moslimterrorisme, maar dit zou net zo goed kunnen gelden voor rechts-extremisten.

http://www.ontmaskermanipulatie.nl/het-belang-van-inenting-tegen-radicalisme/

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 1957
Do Sep 14, 2017 2:42 pm Reageer met quote

(...)(...)(...)
Quote:
Het is daarom van groot belang de maatschappij in te enten tegen radicalisme; vanaf basisscholen en in alle lagen van de maatschappij zal daartoe begonnen moeten worden met een strategische aanpak. Docenten en jeugdwerkers zullen alle voorafgaande symptomen tijdig moeten leren herkennen, om zwart-wit gedachten (de beginfase van radicalisme) te kunnen doorbreken en voorkomen. Het is belangrijk hierbij zowel ervaringsdeskundigen als gematigde moslims in te zetten, om zo gezamenlijk tot een goed resultaat te kunnen komen. Natuurlijk moeten ook alle ouders er bij betrokken worden en een goede voorlichting over deze belangrijke zaken krijgen

Dat dit een gunstig effect zou kunnen hebben om radicalisering van moslimjongeren tegen te gaan, geloof ik zeker
Maar dat dit zou kunnen werken bij jongeren die in een rechts-extremistische hoek zitten betwijfel ik. Immers, de tweede grootste partij in Nederland streeft primair het verbod op de Islam in Nederland na...Hoe zou je binnen zo'n constellatie kinderen (en/of hun ouders) uit extreem-rechtse milieu's willen doceren dat ze van hun zwart-wit denken af moeten worden geholpen, het helemaal oké dienen te vinden dat Nederland een groeiend aantal moslims kent, die volledig dezelfde rechten hebben als andere Nederlanders
Die ouders, zeker de miljoenen PVV ouders, die zien je aankomen....
Zoiets zou kunnen slagen, wanneer men zich in de maatschappij (op de scholen oa) en in de politiek duidelijk (cq veel duidelijker) uitspreekt over de standpunten en doelstellingen van de PVV als rechts-radicalisme voedend en derhalve zeer verwerpelijk. Om echt consequent te zijn zou ik denken dat de PVV daarbij als partij opgeheven/verboden zou moeten worden*. Rechts-radicalisme op de scholen bestrijden met een Wilders als volksvertegenwoordiger in de tweede kamer, in de kranten, op twitter en op de tv de Islam en dus moslims in Nederland naar de maan wensend, dat gaat niet samen

*ben ik dus zelf ook serieus voorstander van, zo goed als ik er een voorstander van ben dan haatimams geen plek mogen krijgen in de moskeëen, behoort een haat-politicus geen plek te krijgen in de tweede kamer. Zo lang hij daar wel op het pluche zit betekent dat dat we rechts-radicalisme gelegitimeerd achten in Nederland

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 754
Do Sep 14, 2017 3:12 pm Reageer met quote

Quote:
Islamofobie is een belangrijk onderwerp net als radicalisering onder moslims. Waar islamofobie gaat om veiligheid en gelijkwaardigheid van een minderheid in de samenleving, gaat het bij radicalisering om nationale veiligheid die in gevaar gebracht zou worden door een deel van die minderheid.
In mijn bijdrage van vandaag zal ik op hoofdlijnen de relatie tussen islamofobie en radicalisering verkennen: het moge duidelijk worden dat beide verschijnselen nauw met elkaar samenhangen, maar ook dat het niet mogelijk is om een causaal verband tussen beide verschijnselen aan te tonen. Islamofobie is alomtegenwoordig in debat, beleid en in het alledaagse leven, maar radicale groepen vormen slechts een minderheid onder moslims.

https://www.nieuwwij.nl/themas/islamhaat-oorzaak-van-radicalisering/

Vond dit ook wel een interessant artikel.

Verder heb ik ook laatst een heel stuk gelezen over radicalisering waarin duidelijk werd dat het dus ook juist veelvuldig voorkomt bij hoger opgeleiden. Helaas weet ik niet meer waar ik het gelezen heb, dus kan de bron en link niet plaatsen.
Kern van dat verhaal was ongeveer dat hoger opgeleiden beter doorhebben dat er gediscrimineerd/gestigmatiseerd wordt omdat ze een betere kennis hebben van de Nederlandse samenleving en dat ze beter de juist kleinere genieperige vorm van discriminatie voelen en dat dit hun "haat" tegen onze staat zou voeden omdat juist zij zich daardoor extra bewust zijn minderwaardig behandeld te worden.

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Do Sep 14, 2017 3:56 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Die ouders, zeker de miljoenen PVV ouders, die zien je aankomen....
Zoiets zou kunnen slagen, wanneer men zich in de maatschappij (op de scholen oa) en in de politiek duidelijk (cq veel duidelijker) uitspreekt over de standpunten en doelstellingen van de PVV als rechts-radicalisme voedend en derhalve zeer verwerpelijk.

Er zijn geen miljoenen PVV ouders. Alles bij elkaar hebben er ruim anderhalf miljoen mensen op de PVV gestemd en dat zijn niet allemaal ouders. Het is flink aantal, maar de 26 zetels die ze in de peilingen voor de verkiezing hadden, hebben ze niet gehaald. Dat waren er 20 en dat is niet een enorm aantal op de 150 zetels.

dagmar57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 754
Vr Sep 15, 2017 1:15 pm Reageer met quote

Ik schrijf dat ik het vreemd is dat mensen zo bang zijn voor aanslagen terwijl er hier 0 doden en 0 gewonden zijn gevallen door aanslagen. Tegelijkertijd zijn ze niet bang om in een auto te stappen terwijl alleen al in 2016 629 mensen zijn omgekomen in het verkeer en er meer dan 21.000 gewonden zijn gevallen.

Dat komt denk ik omdat er opzet in het spel bij is een aanslag. Natuurlijk is een ramp bij een vliegtuig of iets anders eng en angstig, maar dat gebeurd niet met opzet.
Volgens mij is het omdat het met opzet gebeurd, de haat die uit terreuraanslagen spreekt, die mensen angst aan jaagt, mij tenminste wel.
Dat maakt me banger voor een aanslag dan een auto ongeluk (hoewel die kans statistisch groter is), dat mensen er met opzet op uit zijn om je te doden.
Ook al weet je dat je qua realiteit meer kans hebt om een auto ongeluk te krijgen dan met een terreur aanslag, voelt dus (voor mij) de dreiging van een aanslag erger. (verstand versus gevoel)

BigEd

Superlid
Superlid
Antw.: 1069
Vr Sep 15, 2017 2:02 pm Reageer met quote

Ik vind de moord op Theo van Gogh een terroristische aanslag op de persoon maar ook op onze samenleving. Op ons gevoel van veiligheid.

Hetzelfde vind ik van de moord op Pim Fortuyn. (Andere discussie: dat die man vrij rond loopt, ongelofelijk!)

Misschien moeten we de discussie anders noemen. "De nieuwe terreurdreiging komt van extremisme"

Ik blijf van net zoals anderen van mening dat de dreiging van rechts marginaal is. Met als voornaamste reden dat er een wereldoorlog tegen moslim extremisme aan de gang is. Waarbij onze veiligheidsdiensten in onze eigen samenleving op volle toeren draaien. En dat is niet voor niets!

Ik voel mij Europeaan en iedere aanslag in Europa voelt als een aanslag op mijn vrijheid en die van mensen zoals ik.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

trucker47

Stamgast
Stamgast
Antw.: 113
Vr Sep 15, 2017 2:17 pm Reageer met quote

Ik ben het helemaal eens met BigEd.
Extremisten zijn een gevaar voor iedere burger.
of het nou linkse , rechtse of moslims zijn.

STERVEN IS HET TOETJE VAN HET LEVEN

luciaT.

Superlid
Superlid
Vr Sep 15, 2017 2:26 pm Reageer met quote

Dit topic is geopend naar aanleiding van een artikel, dus er is niets mis met de titel van het topic.
Maar het staat een ieder vrij een eigen topic te openen met de titel die hij/zij wenst.

ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Vr Sep 15, 2017 4:20 pm Reageer met quote

Politie: explosie Londen is terrorisme 15-09-2017
LONDEN - De Britse autoriteiten beschouwen de explosie in de metro van Londen als een „terroristisch incident”. Meerdere mensen raakten gewond, bevestigt de politie.

Stond niet bij of die van links of rechts kwam.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 1800
Vr Sep 15, 2017 5:12 pm Reageer met quote

ron1 schreef:
Politie: explosie Londen is terrorisme 15-09-2017
LONDEN - De Britse autoriteiten beschouwen de explosie in de metro van Londen als een „terroristisch incident”. Meerdere mensen raakten gewond, bevestigt de politie.

Stond niet bij of die van links of rechts kwam.

Wat maakt dat het off topic is.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3027
Zo Sep 17, 2017 10:22 am Reageer met quote

Ter info: off topic berichten verwijderd

BigEd

Superlid
Superlid
Antw.: 1069
Zo Sep 17, 2017 11:29 am Reageer met quote

Wat zou het fijn zijn als onze regering ook onderzoek naar het gevaar van links, rechts en moslim extremisme publiceert. Lekker transparant zodat we allemaal weten waar we aan toe zijn.

Met cijfers en verschillen tussen het platteland en de steden. En het verschil tussen grote steden. Iedereen weet dat er dreiging bestaat maar niemand weet hoe dit in realiteit te vertalen is. Dus krijgen de gefrustreerde onderbuikmensen alle speelruimte om nog meer gefrustreerde onderbuikmensen te maken.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Zo Sep 17, 2017 12:17 pm Reageer met quote

Je kan hier al aardig wat lezen:

https://www.aivd.nl/onderwerpen/extremisme

en hier:

https://www.prodemos.nl/wp-content/uploads/2016/06/In-Beeld.pdf