Voor CClaener gebruikers, Hack CCleaner treft miljoenen
Computer, apps, software, tablet & smartphone
Plaats reactie

ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Di Sep 19, 2017 8:08 pm Reageer met quote

Softwareprogramma CCleaner, gratis voor Windows-gebruikers om hun computer op te schonen, is gehackt. Enkele miljoenen gebruikers zijn daardoor getroffen.

Het gaat om de versie van 32bit van de laatste update van CCleaner, die gebruikers tussen 15 augustus en 12 september hebben heeft binnengehaald, bevestigt het bedrijf tegen Reuters.

Hackers hebben daarin een gat in de bescherming ontdekt. Omdat die versie van CCleaner veel op oudere systemen draait, zouden volgens eigenaar Avast ruim twee miljoen mensen zijn geraakt. Volgens Avast is ook CCleaner Cloud getroffen.

Daarmee krijgen gebruikers op afstand, via de cloud, toegang.

De gratis software wordt wereldwijd veel gebruikt. Het programma is volgens Avast twee miljard keer gedownload, wereldwijd gebruiken 130 miljoen mensen het programma.

Piriform adviseert zijn gebruikers de nieuwere versies van de software te downloaden en geen gebruik te maken van CCleaner 5.33.6162 en CCleaner Cloud 1.07.3191.

Gelukkig had ik een 64 bits versie 5.34.6207

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

ron1.1

Superlid
Superlid
Vr Sep 22, 2017 7:52 pm Reageer met quote

Nu nieuwe versie gratis verkrijgbaar 5.35.6210 (64 bit)

gewoon doen voor uw veiligheid

ron1.1

Superlid
Superlid
Vr Sep 22, 2017 9:38 pm Reageer met quote

wat is er precies gebeurd? Er blijkt een backdoor te zitten in CCleaner, een populair programma om onnodige rotzooi op een pc op te ruimen en zo meer ruimte op de schijf vrij te maken. CCleaner is gebouwd door softwarebouwer Piriform, dat in juli werd overgenomen door beveiligingsbedrijf Avast. Overigens wil Avast wel even duidelijk hebben dat de inbraak al gebeurde vr de overname.
Ontdekking
De backdoor werd ontdekt door de Talos-securitygroep van Cisco. Avast heeft zelf in een verklaring bevestigd dat er een lek in de software zat.
Slachtoffers
Iedereen die de 32-bit-versie van CCleaner heeft gedownload tussen 15 augustus en 15 september is waarschijnlijk slachtoffer van de backdoor. Gebruikers die het programma vr die tijd hebben gedownload (of daarna) zijn veilig. Ook is er inmiddels een update uitgebracht die de backdoor verwijdert.

Volgens Avast zijn 2,27 miljoen gebruikers wereldwijd getroffen. Dat zijn er bijzonder veel, maar eigenlijk ook relatief weinig als je bedenkt hoe vaak CCleaner wordt gedownloaden: 5 miljoen keer per week.
Weinig slachtoffers
Een belangrijke reden voor het relatief lage aantal slachtoffers is het feit dat de backdoor alleen in de 32-bit-versie van de software zit, en dat computers tegenwoordig voornamelijk 64-bit-chips draaien.

Een andere reden is dat CCleaner juist niet aan auto-updates doet. Dat is een aparte beslissing voor dergelijke unieke software, maar in dit geval heeft het juist veel gebruikers gered.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 2775
Vr Sep 22, 2017 11:03 pm Reageer met quote

Ik ben ook blij dat ik met 64 bits werk. Wink

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie