Aanvullende zorgpolis dreigt te verdwijnen.
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 914
Di Dec 05, 2017 3:09 pm Reageer met quote

Quote:
Nederlanders die een zorgpolis voor 2018 afsluiten, kiezen daarbij meer dan vorig jaar voor een verzekeringsvorm met een lagere premie. Door de zoektocht naar de laagste premie, dreigen aanvullende verzekeringen te verdwijnen, waarschuwt toezichthouder DNB.
Veel Nederlanders nemen alleen nog maar een aanvullende verzekering als ze verwachten dat ze ook echt van die zorg gebruik gaan maken, meldt DNB in een rapport. Het risico is dat sommige aanvullende verzekeringen voor verzekeraars zo duur worden, dat ze de dekking veranderen.

https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/dnb-waarschuwt-aanvullende-zorgpolis-dreigt-te-verdwijnen

Ik heb al jaren alleen een basis zorgverzekering en dat bevalt me prima.
De aanvullende verzekeringen betaal je grotendeels zelf (vb als je 100% een aanvullende tandartsverzekering wilt voor 1000 euro, dan betaal je per maand ongeveer 40 euro bij x 12 =480 euro, dit houdt in dat het vergoede bedrag eigenlijk maar 520 euro is).
En zo is dat wel bij meer zaken, het lijkt vaak of je redelijke vergoeding krijgt, maar eigenlijk is dat helemaal niet zo en ook zitten er soms zaken in aanvullende verzekering die je helemaal niet wilt maar die er standaard inzitten.
Mocht er een aanvullende polis komen waarbij je echt alles zelf kunt bepalen (dus hoeveel fysiobezoekjes en dan niet de standaard pas vanaf 7 keer) dan zou ik er misschien wel over denken om een aanvullende verzekering te nemen.
Komt bij dat de grootste zorgkosten, zoals ziekenhuisbezoeken allemaal onder de basis verzekering vallen, behalve dan het eigen risico.
En als je bekijkt hoe hoog zorgkosten werkelijk zijn valt die 385 euro eigen risico ook nog wel mee.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 10180
Wo Dec 06, 2017 10:44 am Reageer met quote

Je wordt ouder en je gezondheid gaat achteruit. Wat ga je doen als je een paar jaar tandartskosten van € 7000 of meer hebt hebt en meerdere jaren het aantal fysiotherapiesessies, nodig voor je gezondheid, ook in de duizenden euro's gaat lopen? Ga je je dan al calculerend wel aanvullend verzekeren? De ziektekostenverzekeraars zien je aankomen... Of neem je er dan een krantenwijk bij om de kosten op te hoesten? Terwijl je kreupel loopt ten gevolge van een rughernia met uitstralingspijn naar je been?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 23594
Wo Dec 06, 2017 11:22 am Reageer met quote

Ik vraag mij af of die keuzes die je hebt bij die aanvullende verzekeringen geen schijnkeuzes zijn. De kans dat je als oudere nog met zwangerschap te maken krijgt is gelijk aan nul, dus dat kun je wegstrepen. Maar je zal je dan wel verzekeren tegen de typische ouderdomskwalen. Maar daar betaal je dan twee keer voor als compensatie voor die weggestreepte zwangerschapsverzekering. En dat geldt voor de jongere ook, maar dan andersom. Want die verzekeringen willen toch een bepaald bedrag aan inkomsten hebben en zullen dat uit de lengte of uit de breedte halen...
Het geeft enkel maar weer extra administratieve rompslomp, dus meer kosten en kansen op fouten..

Ik denk steeds meer dat één groot nationaal ziekenfonds een veel betere en eerlijker systeem oplevert dat ook nog eens goedkoper zal zijn voor iedereen. Al was het maar dat we dan al die overbetaalde en nodeloze "bestuurders" kwijt zijn....

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Dec 06, 2017 11:28 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik denk steeds meer dat één groot nationaal ziekenfonds een veel betere en eerlijker systeem oplevert dat ook nog eens goedkoper zal zijn voor iedereen. Al was het maar dat we dan al die overbetaalde en nodeloze "bestuurders" kwijt zijn....
Helemaal met je eens! Wat let je om je steun te betuigen:

Nationaal Zorgfonds

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Dec 06, 2017 11:41 am Reageer met quote

Meteen gedaan... Soms kunnen het best wel met elkaar eens zijn... Very Happy

dagmar57

Stamgast
Stamgast
Wo Dec 06, 2017 11:43 am Reageer met quote

Het idee is niet verkeerd van het Nationaal zorgfonds, er staat helaas niets over bij hoe dit betaald gaat worden.
Een goed idee lanceren kan iedereen, maar door de vergrijzing en oplopende zorgkosten hangt het wel af of het financieel haalbaar is.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Dec 06, 2017 11:46 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Meteen gedaan... Soms kunnen het best wel met elkaar eens zijn... Very Happy
Zeker weten! Wink

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Dec 06, 2017 11:51 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Het idee is niet verkeerd van het Nationaal zorgfonds, er staat helaas niets over bij hoe dit betaald gaat worden.
Een goed idee lanceren kan iedereen, maar door de vergrijzing en oplopende zorgkosten hangt het wel af of het financieel haalbaar is.

Die kosten zullen toch wel oplopen, los van het verzekeringssysteem wat je kiest..
Daarom zul je naar een zo efficiënt mogelijk systeem toe moeten..
En de zorg van alle onnodige franje moeten ontdoen zoals zinloze reclameacties, en een overdaad aan zichzelf verrijkende zogenaamde bestuurders...

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Dec 06, 2017 11:52 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Wat wil je? Een verdienmodel of solidariteit? Gezondheidszorg kost geld, veel geld. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan. Gezondheidszorg is een noodzakelijk en schaars goed. Wat zou er goed aan zijn om dat te vermarkten?

Laatst aangepast door Keesvi op Wo Dec 06, 2017 11:56 am, in totaal 1 keer bewerkt

dagmar57

Stamgast
Stamgast
Wo Dec 06, 2017 11:55 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Die kosten zullen toch wel oplopen, los van het verzekeringssysteem wat je kiest..
Daarom zul je naar een zo efficiënt mogelijk systeem toe moeten..
En de zorg van alle onnodige franje moeten ontdoen zoals zinloze reclameacties, en een overdaad aan zichzelf verrijkende zogenaamde bestuurders...

Natuurlijk, de kosten rijzen de pan uit, ongeacht welk systeem er is.
Maar als je een plan lanceert is het wel fijn als je erbij vermeld hoe je dat wilt financieren.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Dec 06, 2017 12:00 pm Reageer met quote

Alvast een voorzetje uit de door Keesvi vermelde site..

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Dec 06, 2017 12:05 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Natuurlijk, de kosten rijzen de pan uit, ongeacht welk systeem er is.
Maar als je een plan lanceert is het wel fijn als je erbij vermeld hoe je dat wilt financieren.
Dat zou heel "fijn" zijn en dat moet natuurlijk ook. Maar je ontwijkt daarmee de vraag of je uitgangspunt een solidair verzekeringssysteem is. Dat relatief gezonde mensen er goedkoop afkomen en mensen met een qua leeftijd etc. en minder draagkrachtigen en mensen met een (toenemend) gezondheidsrisico het zelf maar moeten uitzoeken. En daardoor hoge kosten hebben of noodzakelijke zorg onbereikbaar voor hen is door een commercieel geleid systeem.

dagmar57

Stamgast
Stamgast
Wo Dec 06, 2017 1:31 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
]Dat zou heel "fijn" zijn en dat moet natuurlijk ook. Maar je ontwijkt daarmee de vraag of je uitgangspunt een solidair verzekeringssysteem is. Dat relatief gezonde mensen er goedkoop afkomen en mensen met een qua leeftijd etc. en minder draagkrachtigen en mensen met een (toenemend) gezondheidsrisico het zelf maar moeten uitzoeken. En daardoor hoge kosten hebben of noodzakelijke zorg onbereikbaar voor hen is door een commercieel geleid systeem.

Als je om een goed onderbouwd nationaal zorgplan vraagt ontwijk je de vraag of het uitgangspunt solidariteit is? Hoezo?
Een solidariteitsplan vraagt ook om een goede onderbouwing toch?

En wat is solidair vraag ik mij altijd af?
Dus uiteindelijk moeten de rijken en bedrijven alleen opdraaien voor de kosten van de minder bedeelden via belasting?

Ik vraag mij altijd oprecht af hoe mensen die altijd roepen dat alles eerlijk verdeeld moet worden, dat zelf doen?
Staan die een deel van hun netto salaris af tot een miniumniveau zodat zij hierdoor bijdragen aan een eerlijk verdeling en het solidariteitsprincipe? Of geldt die alleen voor de hele rijken?

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Dec 06, 2017 6:11 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
En wat is solidair vraag ik mij altijd af?
Dus uiteindelijk moeten de rijken en bedrijven alleen opdraaien voor de kosten van de minder bedeelden via belasting?
Sorry. Natuurlijk moeten de armen voor de rijken betalen omdat dat beter voor de economie is dus voor ons allemaal. Als ik ergens een bloedhekel aan heb is het aan dat soort sprookjes. Solidariteit betekent naar draagkracht bijdragen en dat je minder draagkrachtigen niet laat barsten. Zo simpel is dat. Is daar iets op tegen?

dagmar57

Stamgast
Stamgast
Wo Dec 06, 2017 11:59 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Sorry. Natuurlijk moeten de armen voor de rijken betalen omdat dat beter voor de economie is dus voor ons allemaal.
Als ik ergens een bloedhekel aan heb is het aan dat soort sprookjes.
Ik heb nergens beweerd dat de armen voor de rijken moeten betalen.
Solidariteit betekent naar draagkracht bijdragen en dat je minder draagkrachtigen niet laat barsten. Zo simpel is dat. Is daar iets op tegen?

Een goed lopende economie is van wezenlijk belang voor een betaalbare gezondheidszorg en daar heb je bedrijven voor nodig zoals de maatschappij momenteel is ingericht. Zonder bedrijven geen werk en minder belastinginkomsten.
Je mag van bedrijven en miljonairs best vragen een bijdrage te doen aan een goede gezondheidszorg via afdracht, daar is niets mis mee.

Het solidariteitsprincipe daar ging het me om, wat is solidair?
Naar mijn idee voeren veel mensen solidariteit enkel met de mond uit maar niet met portemonnee. (en dat geldt echt niet alleen voor de hele rijke mensen)

Ik ben best menslievend, maar ik wil wel graag eerst zelf zien dat ik goed rond kan komen op een prettige manier en daarna ben ik bereid om financieel bij te dragen als ik over heb voor de minder bedeelden.
Maakt mij dit tot een a sociaal mens en is het daarom geheel mis met mijn solidariteitsprincipe? En heb ik daarom geen enkel recht van spreken meer als het gaat om eerlijke verdeling?
Of ligt het misschien ietsje meer genuanceerd?

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 7922
Do Dec 07, 2017 12:30 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Ik ben best menslievend, maar ik wil wel graag eerst zelf zien dat ik goed rond kan komen op een prettige manier en daarna ben ik bereid om financieel bij te dragen als ik over heb voor de minder bedeelden.
Maakt mij dit tot een a sociaal mens en is het daarom geheel mis met mijn solidariteitsprincipe? En heb ik daarom geen enkel recht van spreken meer als het gaat om eerlijke verdeling?
Of ligt het misschien ietsje meer genuanceerd?

Dde zorg moet voor een ieder gelijk zijn en door een ieder naar draagkracht betaald worden.

Goed rondkomen en op een prettige manier voorrang geven strookt daar niet mee en vindt ik niet sociaal gedacht.
recht van spreken heb je altijd

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Dec 07, 2017 9:54 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Een goed lopende economie is van wezenlijk belang voor een betaalbare gezondheidszorg en daar heb je bedrijven voor nodig zoals de maatschappij momenteel is ingericht. Zonder bedrijven geen werk en minder belastinginkomsten.
Een economie kan nog zo goed draaien maar als de opbrengsten alleen maar gebruikt worden om de portemonnee van de aandeelhouders te spekken en de "gewone Nederlanders" niet ten goede komen dan kan ik dat niet eerlijk noemen. De producten van die bedrijven zullen ook verkocht moeten worden, bijvoorbeeld. Maar die eenzijdige verschuiving van steeds meer voordeeltjes voor het bedrijfsleven, en dan heb ik het niet over de kruidenier op de hoek, tegenover lastenverzwaringen voor de burgers, terwijl de allerarmsten het het meest moeten ontgelden, vind ik uitermate bedenkelijk. In dat zogenaamde trechtermodel, waarbij er altijd wel wat naar de armen sijpelt, geloof ik niet. Meer dan af en toe een fooi om het spruitjesvolk koest te houden komt er niet uit als je het aan de heilige markt overlaat.

Overigens heb ik het niet over wat jij persoonlijk doet en denkt en ook niet tegen andere liberalen met een sociaal gevoel en bereidheid om te delen. Maar lang niet iedereen zit zo in elkaar en vanzelf gaat het niet. Er is wet- en regelgeving nodig, ook om de inkomensverschillen niet grenzeloos groter te laten worden. Want daar heeft uiteindelijk alleen de bovenlaag iets aan. Middengroepen, waar liberalen altijd van zeggen voor op te komen, zullen uiteindelijk verdwijnen met zo'n mentaliteit.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 2023
Do Dec 07, 2017 12:26 pm Reageer met quote

De wens om op een prettige manier te kunnen leven en goed te kunnen rondkomen is een wens die velen met je delen, Dagmar, ik ook en daar is helemaal niks mis mee. Dat is vrij normaal. Feit is echter dat dat niet voor iedereen haalbaar is. Inkomensongelijkheid is niet te voorkomen, maar het zou wel het streven moeten zijn dat noodzakelijke voorzieningen zoals gezondheidszorg, onderwijs, fatsoenlijk onderdak en veiligheid voor iedereen vanzelfsprekend goed is geregeld en dat dit je financieel niet de kop kost. Dat geldt ook óók voor de kleine zelfstandige, waar ook de nodige krepeergevallen onder zitten. Dat zou bovenaan de politieke agenda van elke partij moeten staan. Gaan we daarna kijken hoe we cadeautjes aan de rijken kunnen gaan uitdelen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

dagmar57

Stamgast
Stamgast
Do Dec 07, 2017 12:52 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
De wens om op een prettige manier te kunnen leven en goed te kunnen rondkomen is een wens die velen met je delen, Dagmar, ik ook en daar is helemaal niks mis mee. Dat is vrij normaal. Feit is echter dat dat niet voor iedereen haalbaar is. Inkomensongelijkheid is niet te voorkomen, maar het zou wel het streven moeten zijn dat noodzakelijke voorzieningen zoals gezondheidszorg, onderwijs, fatsoenlijk onderdak en veiligheid voor iedereen vanzelfsprekend goed is geregeld en dat dit je financieel niet de kop kost. Dat geldt ook óók voor de kleine zelfstandige, waar ook de nodige krepeergevallen onder zitten. Dat zou bovenaan de politieke agenda van elke partij moeten staan. Gaan we daarna kijken hoe we cadeautjes aan de rijken kunnen gaan uitdelen.

Het gaat mij erom dat mijn vraag is: waar begint solidariteit zowel voor bedrijven als particulieren? Waar is het principe omslag in solidariteit?

Als ik eerst zelf prettig wil leven en dan als er dan geld over is, dit deel, is dat dan eigenlijk in de grond wel solidair? Is dat in grondbeginsel eigenlijk niet egoistisch?
Zijn mensen die willen dat grote bedrijven en miljonairs meer bijdragen maar zelf ook niet extra's bijdragen in principe niet hetzelfde bezig als grote bedrijven?
Ikzelf bv zal op mijn belastingaangifte zoveel als mogelijk proberen aftrekposten te vinden etc. zodat ik zo weinig mogelijk belasting hoef te betalen en als ik mazen in de wet zou weten om minder belasting af te dragen zou ik het niet nalaten, ben ik dan in wezen niet hetzelfde bezig als de grote multinationals en de miljonairs? Want tenslotte als ik met opzet minder belasting afdraag gaat dit ook ten koste aan de minder bedeelden in dit land, al is het bedrag waar het om gaat minder dan bij multiontionals, maar het principe is hetzelfde toch? Belastingontduiking?

Het gaat me eigenlijk vooral om de moraal, iedereen "schreeuwt moord en brand"als het om multinationals en miljonairs gaat maar zijn we zelf eigenlijk wel een haar beter in het klein??????????

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 2023
Do Dec 07, 2017 1:01 pm Reageer met quote

In het héél klein zijn we wel " beter", niet uit overtuiging per se, maar omdat de armen onder ons niet eens de mogelijkheid hebben aftrekposten op te voeren of te sjoemelen. Ik vind nog steeds dat er een soort basisvoorziening moet zijn voor iedereen, zodat je geen zorg gaat mijden omdat je het niet kunt betalen. Zodat je de medicijnen en behandeling krijgt die je nodig hebt. Laten we dat nou eerst regelen voordat we aan de slag gaan met onze aftrekposten en douceurtjes vanuit de regering. Ik begrijp er niks van dat je 1,5 miljard weggeeft aan buitenlandse aandeelhouders terwijl hier mensen zorg wordt onthouden.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie