Ziektekostenverzekeringswaanzin
Gezondheid & zorg
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12866
Di Dec 12, 2017 10:49 pm Reageer met quote

Inmiddels kunnen we kiezen uit 55 basisverzekeringen en 60.000 verschillende soorten polissen om ons voor ziektekosten te verzekeren. Ik vind het een symptoom van volslagen doorslaan van het marktdenken waardoor de gezondheidszorg goedkoper en beter zou moeten worden. Slechts 7% van de bevolking stapt over. Waar dat overstappen goed voor zou moeten zijn laat ik maar even in het midden maar dat we de weg met dit soort idioterie volledig kwijt zijn staat voor mij als een paal boven water.

Quote:
De ‘kloonpolis’ is een veel bekritiseerd instrument van zorgverzekeraars. Die concurreren met elkaar op prijs, poliswaarden en service – sinds 2006 moet dat systeem zorgen voor efficiëntere en goedkopere gezondheidszorg. Ieder jaar kunnen mensen overstappen van zorgverzekeraar, om zo een goedkopere of betere zorgverzekeringspolis te krijgen. Alleen: met 55 basisverzekeringen en 60.000 polissen in totaal raken mensen de weg kwijt tijdens het keuzeproces. Veel van die polissen zijn vrijwel identiek, soms hebben ze alleen een andere naam en andere prijs. De meeste polissen zijn zogenoemde ‘collectiviteiten’, die werknemers speciaal voor hun werknemers afsluiten.

Het is een van de redenen dat te weinig mensen overstappen van zorgverzekeraar en het systeem van concurrentie in de zorgverzekeringswereld niet goed werkt. Vorig jaar stapte nog geen zeven procent van de verzekerden over van verzekeraar, becijferde de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Lees verder: Tweede Kamer wil ‘kloonpolis’ zorgverzekeraars afschaffen

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Wo Dec 13, 2017 12:02 am Reageer met quote

Goed idee om die 'kloon' polissen af te schaffen. Het is geen doen om er nog wijs uit te worden.
Ik ben al jaren niet veranderd van zorgverzekeraar. De enige verandering is dat ik vorig jaar via de KBO collectief verzekerd ben.
Alle zorgverzekeraars dezelfde premie basisverzekering, zou best kunnen. Maar dat zie ik niet gauw gebeuren, want allemaal willen ze er zoveel mogelijk aan verdienen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Wo Dec 13, 2017 12:13 am Reageer met quote

Het enige waar ik naar kijk aan het eind van het jaar is of de medicatie en hulpmiddelen die ik nodig heb het jaar er op ook nog vergoed worden.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Dec 13, 2017 12:24 am Reageer met quote

Voorbeelden te over, dunkt mij. Hier een discrepantie tussen de zorg die huisartsen noodzakelijk vinden en de beperkingen van de vergoedingen van de ziektekostenverzekeraar:

Quote:
De Brabantse zorggroep De Ondernemende Huisarts (DOH) gaat alle bij VGZ verzekerde patiënten een brief sturen, waarin ze zeggen dat de dekking van VGZ komend jaar tekortschiet.

De 57 aangesloten huisartsenpraktijken onderhandelen al sinds maart met VGZ, maar het lukt niet om tot overeenstemming te komen over de dekking van de ketenzorg. VGZ wil een maximum stellen aan het aantal patiënten in de ketenzorg voor onder andere diabetes, COPD en hart- en vaatziekten. Ook willen ze het tarief voor deze zorg naar beneden bijstellen.

Huisartsen waarschuwen voor ontoereikende dekking VGZ

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26719
Wo Dec 13, 2017 1:26 pm Reageer met quote

Deze hele poppenkast is weer eens te meer een bewijs dat het tijd wordt voor één nationaal verzekeringsfonds. Liever nog vandaag dan morgen.
Ik wordt al sinds jaar en dag misselijk van die ziekmakende reclames en dat hele overstapcircus van die verzekeringsmaatschappijen... Wat een geldverspilling...

Faber quisque fortunae suae

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3446
Wo Dec 13, 2017 6:20 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Deze hele poppenkast is weer eens te meer een bewijs dat het tijd wordt voor één nationaal verzekeringsfonds. Liever nog vandaag dan morgen.
Ik wordt al sinds jaar en dag misselijk van die ziekmakende reclames en dat hele overstapcircus van die verzekeringsmaatschappijen... Wat een geldverspilling...

Ben ik helemaal met je eens maar daarom gaan de premies ook omhoog. Razz

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Dec 13, 2017 9:15 pm Reageer met quote

luciaT. schreef:
Ik ben al jaren niet veranderd van zorgverzekeraar.
Ik ook niet. Ik ben wars van dat hele circus. Het gaat nota bene om gezondheid en niet om een fles cola of een paar sokken. Bij de farma-industrie is al jaren bekend dat het marketing budget veel groter is dan het bedrag dat aan onderzoek en ontwikkeling wordt uitgegeven. Ik zie de ziektekostenverzekeraars dezelfde kant opgaan. Reclame is niet gratis. Die moet zich terugverdienen via de premies.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Dec 14, 2017 9:38 pm Reageer met quote

Satirische maar rake weergave: Pieter Derks over ons briljante zorgstelsel

Pagina 1 van 1

Plaats reactie