Vraag over slowcooker.
Koken & recepten
Plaats reactie

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Di Jul 04, 2017 7:18 pm Reageer met quote

Ik kwam een heerlijk recept tegen wat gekookt wordt in een slow cooker. Nu vraag ik me af, is de aanschaf er van wel handig als je merendeel voor maar 1 persoon kookt. Iemand met ervaring hier? Alle tips zijn welkom.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13064
Di Jul 04, 2017 9:03 pm Reageer met quote

Lucia51 schreef:
Ik kwam een heerlijk recept tegen wat gekookt wordt in een slow cooker. Nu vraag ik me af, is de aanschaf er van wel handig als je merendeel voor maar 1 persoon kookt. Iemand met ervaring hier? Alle tips zijn welkom.

Ik heb inmiddels ervaring met een variant die een stap verder gaat: sous vide koken. Dat doe je niet met een elektrische pan die maar twee standen kent maar met een reservoir of een staafvormig apparaat in een los reservoir of pan die de temperatuur op een halve graad nauwkeurig op peil houdt. De gerechten worden vacuüm verpakt in speciale zakjes maar bijna vacuüm in ziplock zakjes gaat ook. Na bereiding zijn je gerechten gepasteuriseerd waardoor ze veel langer houdbaar blijven in de koelkast maar invriezen gaat ook uitstekend. Je bepaalt zelf de portiegrootte. Apparatuur voor sous vide is wel wat duurder dan voor slow cooking, hoewel je dat grotendeels zelf in de hand hebt. Belangrijkste voordelen zijn veel meer behoud van smaak en garing naar keuze, wat vooral bij vis vrij nauw komt. Ik heb een stick van € 109,- maar wel van 1300 Watt waarmee ik ook wat grotere hoeveelheden in een grotere bak kan garen. Een slow cooking pan heb je al voor de helft, zag ik in de gauwigheid. Ik denk dat je ook de oven kunt overwegen voor slow cooking, mits die nauwkeurig in te stellen is.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3225
Wo Jul 05, 2017 1:35 pm Reageer met quote

Hoi Lucia, ik heb ook een slow cooker en het maakt niet uit voor hoeveel personen je kookt. Het is erg makkelijk maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je in 30 minuten maaltijden te verdiepen. Er staan geweldige recepten online waarbij je snel een fantastische maaltijd op tafel kunt zetten. En vaak ben je bij de slow cooker ook 20 minuten voorbereiding kwijt.

Als je echt tijd wilt besparen dan zou ik 30 minuten recepten opzoeken en iedere keer voor twee personen koken. Dan hoef je om de dag niet te koken.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Wo Jul 05, 2017 4:51 pm Reageer met quote

@ Kees, ik had al eens gelezen dat je ging koken al sous vide. Lijkt me erg ingewikkeld en de prijs van de benodigdheden gaat een beetje boven mijn budget.

@ Thijs,
Dank voor jouw info. Ik denk een kleine slowcooker aan te schaffen. Moet alleen nog iets weten over prijzen en kwaliteiten.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13064
Ma Jan 01, 2018 9:44 pm Reageer met quote

luciaT. schreef:
Ik denk een kleine slowcooker aan te schaffen. Moet alleen nog iets weten over prijzen en kwaliteiten.
Inmiddels heb ik er een van 3,5 liter, een relatief kleine. Er wordt vaak aangeraden om een zo groot mogelijke aan te schaffen. Begrijpelijk omdat sommige gerechten nogal wat (begin)volume vergen en het voordelig is om grotere hoeveelheden te maken en de rest in te vriezen. Compromis gekozen omdat ik niet een gigantisch ding op mijn aanrecht wil voor een tweepersoonshuishouden. Zojuist rendang daging gemaakt. Nou ja, er gisteren mee begonnen en vandaag afgemaakt. Voor stoofpotten is zo'n slowcooker ideaal. Samen met gekookte rijst en sambal goreng boontjes uit de sous vide had ik een heerlijke warme hap. Voor stoofpotten zoals hachee een zeer bruikbaar keukenaccessoire.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie