Koffie, genotmiddel of bakkie plee?
Koken & recepten
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13081
Do Mei 24, 2018 11:49 am Reageer met quote

Loezie schreef:
Ik ben een Senseo klant Laughing
Begin met een kopje zwarte koffie en daarna doe ik een zakje
cappucino poeder van de Friesche vlag.
Met die bekentenis is niks mis met je, Loezie, waarvoor dank. Wink Maar doe voor de aardigheid mijn voorgestelde testje eens en laat het laatste restje water weglopen, in een ander kopje als je gedoe met een overvuld opvangbakje wilt voorkomen. Wat vind je dan van de smaak?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Vr Mei 25, 2018 10:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Do Mei 24, 2018 2:07 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Mijn voorstelling alleen al van die geur... Ga nog effe lekker met me lekker te maken...
Hoe branden jullie die bonen precies? Hoe lang blijft zo'n 5 kilo zak goed? Give me more! Wink

In een jute zak, maanden te bewaren in het donker en droog. Als je ook liefhebber bent dan raad ik je aan
om eerst eens vers gebrande koffie te kopen bij b.v. gebrand.nl Je kunt kiezen uit verschillende soorten en
dan kom je er ook achter wat echt vers is Laughing

Op you tube vond ik een filmpje van onze machine. Wellicht interessant om te bekijken.
(De man is langdradig maar wel duidelijk.)
KLIK (hier)

Wij branden per keer tussen de 19 en 21 minuten. Dit luistert heel nauw en is mede afhankelijk van de
buitentemperatuur. Bij een hogere buitentemperatuur zoals nu is de brandtijd iets korter dan wanneer deze
temperatuur lager is, o.a. tijdens de wintermaanden.

Koffie wordt door ons overigens niet met kraanwater gezet, maar met bronwater ...

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mei 24, 2018 10:38 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
In een jute zak, maanden te bewaren in het donker en droog. Als je ook liefhebber bent dan raad ik je aan
om eerst eens vers gebrande koffie te kopen bij b.v. gebrand.nl Je kunt kiezen uit verschillende soorten en
dan kom je er ook achter wat echt vers is.
en
Quote:
Koffie wordt door ons overigens niet met kraanwater gezet, maar met bronwater ...
Nou ja, wat ontzettend leuk dat je ons laat weten hoeveel jullie met koffie hebben, Pluk. Interessant ook vanuit voedingswetenschap bezien. Als je al op de lijn en de routine zit van een goeie versbrandwinkel dan lijkt me de overweging van zelf branden zeker de moeite waard. Mijn inname van koffie is al jaren minimaal, een of hoogstens twee koppen per dag en meer dan eens geen koffie, en als ik heel eerlijk ben voor een groot deel te wijten aan de doorgaans matige tot vaak slechte kwaliteit. Maar ja, dan krijg ik soms een redelijk tot goeie kop voorgezet en dan ben ik toch weer geïnteresseerd. De onmiskenbare pittig-zoete geur van koffie is toch wel erg lekker. Voorlopig denk ik dat ik voor de gulden middenweg kies. Een goeie espressomachine en wat vaker naar de versbrandwinkel. In Zeist zit er zo een.

Overigens was de clubsandwich in dat etablissement ook niet lekker. Volgens Johannes van Dam een goede reden om uit te kijken naar elders om te reserveren voor een etentje.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Pluk.1

Superlid
Superlid
Vr Mei 25, 2018 1:20 pm Reageer met quote

Noem het een uit de hand gelopen hobby ... Laughing

Overigens een aantrekkelijke site van Simone's Kitchen, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mei 25, 2018 1:35 pm Reageer met quote

Die link was naar aanleiding van de clubsandwich, enigszins off topic. Ik had ook een aardige gevonden over koffie: Welkom Bij Koffierevolutie

Pluk.1

Superlid
Superlid
Vr Mei 25, 2018 2:38 pm Reageer met quote

Interessante sites altijd welkom, ook al zijn ze een beetje offtopic ...
In vervolg hierop een prima 'boulangerie' met veel lekkernijen.
https://www.hetbroodlokaal.nl

De website over de koffierevolutie waarvoor dank, ga ik nog lezen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mei 25, 2018 11:04 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
In vervolg hierop een prima 'boulangerie' met veel lekkernijen. https://www.hetbroodlokaal.nl
Ziet er goed uit. Ik ben er weleens langsgelopen maar nooit binnen geweest. Dat ga ik zeker binnenkort eens doen, aangezien ik op fietsafstand woon. Als je een beetje geïnteresseerd bent in kritisch op voedsel en culinair dan kan ik je Eetschrijver, een blog van een goeie kennis van me aanraden. Zijn energie heeft hij de afgelopen jaren in enkele boeken gestoken, ook niet onverdienstelijk. Zijn recept voor tiramisu is goed zelf te doen en heel lekker want wat er doorgaans in de supermarkt ligt is stukken minder want meestal veel te zoet, om een voorbeeld te noemen. Ook daar gebruik je koffie bij en reken maar dat de kwaliteit daarvan invloed heeft op het eindproduct. Uiteraard moet je kakelverse eieren gebruiken die je bij wijze van spreken onder de kip vandaan haalt.

Laatst aangepast door Keesvi op Za Mei 26, 2018 3:31 am, in totaal 1 keer bewerkt

Pluk.1

Superlid
Superlid
Vr Mei 25, 2018 11:25 pm Reageer met quote

Dankjewel, blog bij mijn favorieten geplaatst en als het weer weer Very Happy wat koeler
wordt ga ik mijn achterstallig leeswerk inhalen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mei 26, 2018 9:25 am Reageer met quote

annette49 schreef:
Ik drinkm pas sinds een jaar of 7 koffie, en dan alleen 's morgens een kopje met veel melk, Koffie verkeerd noemen ze dat geloof ik,
Klopt en met heel veel melk kinderkoffie. Zo heb ik ook leren koffiedrinken, in de tijd dat er nog 'losse' melk werd verkocht. Behoorlijk sterke koffie van een relatief fijn maalsel, gesnelfilterd met opgeklopte gekookte melk, uiteraard volle. Daar is m.i. niets verkeerd aan.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17440
Za Mei 26, 2018 2:23 pm Reageer met quote

https://www.youtube.com/watch?v=fUhjWLRYehM

ja, ik ben een gebruiker,
maar wel met een korreltje suiker

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mei 26, 2018 4:18 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=fUhjWLRYehM

ja, ik ben een gebruiker,
maar wel met een korreltje suiker
Ik kwam mooie cremalaagjes tegen in dat filmpje: Koffiefuffrouw

Suiker werkt als smaakversterker. Gewoon doen als je dat lekker vindt. Ik gebruik het al tientallen jaren niet meer in mijn koffie en thee. Ik doe om die reden wel wat suiker op mijn aardbeien, hoewel ik ook vaak stevia gebruik als calorieloze, plantaardige zoetstof. En een drupje balsamico azijn, ook een smaakversterker.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jun 06, 2018 9:44 pm Reageer met quote

Even het topic optillen:
Quote:
Zitbeleving, fietsbeleving, haarbeleving: alles moet tegenwoordig een ‘beleving’ zijn. Er is nu zelfs ‘koffiebeleving’.

Althans, dat twitterde radio-presentatrice Margriet Vroomans vorige week naar me, dat er ‘koffiebeleving’ op de koffieautomaat op haar werk staat. Later meldde ze dat ze zich had vergist, er staat: ‘Een wereld vol geweldige koffie ervaringen’ (met spatie), maar al googlend zag ik dat koffiebedrijf Selecta adverteert met ‘koffiebeleving’, sterker nog, met een ‘ultieme koffiebeleving voor op het werk’ en: ‘een passend koffieconcept voor iedere sector’. Ik belde met de commercieel directeur van Selecta, Kristien Janssen, om te vragen wat dat allemaal is.

Ik noem het gewoon een bakkie pleur hoor.

„Ha, ja dat kan ook natuurlijk!”

Hoe is de koffie op jouw werk? Een ‘beleving’?

Pluk.1

Superlid
Superlid
Do Jun 07, 2018 12:06 am Reageer met quote

Jeukjargon op kantoor haha ... mooi verhaal.

Ik was overigens vanmorgen vroeg bij de Makro en dacht ... eerst koffie.
Maar helaas, er stond een bordje op de balie en daarop was geschreven
dat 'mijn' barista Very Happy 10 minuten later weer aanwezig zou zijn ....

Een voorbeeld van de vakman KLIK (hier)

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jun 07, 2018 12:50 am Reageer met quote

Pluk schreef:
Jeukjargon op kantoor haha ... mooi verhaal.
Mijn idee...
Quote:
Een voorbeeld van de vakman KLIK (hier)
[/quote]Verschrikkelijk mooi en kunstig maar ook dat gaat natuurlijk niet meer over het primair genieten van een smaaksensatie. Ik kan me daar een lauw bakkie bij voorstellen na al die handelingen met een prachtig plaatje erop. Cremor laagje heeft primair met smaak te maken en als het er leuk opgemaakt uitziet is dat meegenomen maar that's it, wat mij betreft. Maar wel grappig, dat doorgeschoten gedoe. Smile

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie