Menzis vergoedt alleen nog depressiebehandelingen na Ďresult
Gezondheid & zorg
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2359
Zo Aug 19, 2018 11:21 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Gaan we de kant van de kansberekening op? Uitgekiende vragenlijsten en het gebruik van algoritmen/ ai-computerprogs zullen steeds verfijnder prognoses mogelijk maken. Wanneer er de kans 30% is dat iemand een depressie mbv therapie x te boven komt dan nog wťl faciliteren, maar wanneer de kans lager is niet meer? Vertel eens bij welk percentage jij de grens zou trekken Dagmar, en stel je daarbij even voor dat JIJ het zelf bent die suicidaal depressief geworden is (en dat kan jou, als iedereen overkomen my dear).
Hoe meer we weten, cq berekenen kunnen, hoe meer en groter de ethisch dillemma's worden, op allerlei terreinen

Ik trek nergens een grens.
Wel ben ik van mening maar dat gaf ik al aan, dat er wat mij betreft meer samen met de arts en patiŽnt overlegd moet worden of behandeling in alle gevallen wel meer oplevert als palliatief beleid.

Een verzekering mag zich dus nooit bemoeien met een behandeling? Ze mogen enkel slaafs betalen? Altijd en in alle gevallen? (uitgezonderd bij fraude).

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3925
Zo Aug 19, 2018 11:27 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
NicolaasP schreef:
Gaan we de kant van de kansberekening op? Uitgekiende vragenlijsten en het gebruik van algoritmen/ ai-computerprogs zullen steeds verfijnder prognoses mogelijk maken. Wanneer er de kans 30% is dat iemand een depressie mbv therapie x te boven komt dan nog wťl faciliteren, maar wanneer de kans lager is niet meer? Vertel eens bij welk percentage jij de grens zou trekken Dagmar, en stel je daarbij even voor dat JIJ het zelf bent die suicidaal depressief geworden is (en dat kan jou, als iedereen overkomen my dear).
Hoe meer we weten, cq berekenen kunnen, hoe meer en groter de ethisch dillemma's worden, op allerlei terreinen

Ik trek nergens een grens.
Wel ben ik van mening maar dat gaf ik al aan, dat er wat mij betreft meer samen met de arts en patiŽnt overlegd moet worden of behandeling in alle gevallen wel meer oplevert als palliatief beleid.

Een verzekering mag zich dus nooit bemoeien met een behandeling? Ze mogen enkel slaaf betalen? Altijd en in alle gevallen? (uitgezonderd bij fraude).

Die vraag die jij mij stelt die stelde ik jou dus. Waar zou de verzekering 'redelijkerwijs' een grens moeten trekken vind jij? Bij 33% kans, bij 30% kans, bij 29% kans op herstel van een ernstige depressie? En nog steeds ben jijzelf de cliŽnt hier, degene met de zeer ernstige depressie. Beantwoord die vraag eens?

(nog een beginvoorwaarde bij de vraag: de psycholoog/psychiater bij wie jij je intake gedaan hebt die meent -buiten de kansberekeningen van de ziektekostenverzmij om- dat het zinvol zou zijn aan een therapie te beginnen)

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Aug 19, 2018 11:36 am Reageer met quote

Ik vind dat een verzekering een behandeling gewoon moet betalen, dus niet uit moet gaan van percentages van genezingskans.

Wel ben ik van mening dat een ziektekostenverzekering zich wel mag bemoeien met de kosten in het algemeen, die kosten rijzen de pan uit en die moeten ergens van betaald worden.

Probleem is dat door het vroegere ziektekostensysteem mensen geen idee hadden wat de werkelijke behandelkosten waren en dat die door de privatisering zichtbaar zijn geworden.

Niemand wil veel betalen voor de de ziektekostenpremie, maar we willlen allemaal wel topgezondheidszorg hebben.
Ik denk dat we als we ons ziektekostenstelsel zoals die nu is willen behouden, we daar een prijs voor moeten betalen.
Of anders komt het op de overheid neer, met een ander ziektekostensysteem.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12872
Zo Aug 19, 2018 6:40 pm Reageer met quote

De basisverzekering vergoedt nog best veel zorg maar daarbij gaar het om noodzakelijke zorg, hoewel je die op verschillende manieren kunt definiŽren. Nogal wat in mijn ogen noodzakelijke zorg valt niet onder die basisverzekering, of de voorwaarden voor een machtiging zijn dermate streng dat veel mensen die wel degelijk lichamelijke klachten ondervinden door bijvoorbeeld grote borsten, buikschort of ooglidverzakking, er niet voor in aanmerking komen. Ik behoor tot de velen die een aanvullende verzekering kunnen betalen maar dat geldt voor lang niet iedereen.
Quote:
Probleem is dat door het vroegere ziektekostensysteem mensen geen idee hadden wat de werkelijke behandelkosten waren en dat die door de privatisering zichtbaar zijn geworden.
Ik heb een naturaverzekering dus ik zie nauwelijks rekeningen voorbijkomen.
Quote:
Niemand wil veel betalen voor de de ziektekostenpremie, maar we willlen allemaal wel topgezondheidszorg hebben.
Daar denk ik iets genuanceerder over. Uiteraard ben ik niet tegen kostenbeheersing en ben ik mordicus tegen zinloos medisch handelen maar in de zorgsector valt er weinig te automatiseren en te mechaniseren. Het is een arbeidsintensieve sector waardoor de kosten verhoudingsgewijs meer stijgen dan vele andere sectoren bij toenemen van het welvaartspeil. Maar er zijn zeker dingen te verzinnen waar we kosten mee kunnen besparen. Bijvoorbeeld de kosten die het gevolg zijn van total body scans. Die mogen van mij net als die scan zelf door de persoon zelf opgehoest worden.
Quote:
Als dat zou kunnen, graag! Sterker, er ligt al een plan voor je klaar: Nationaal ZorgFonds.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Aug 19, 2018 9:56 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Quote:
Als dat zou kunnen, graag! Sterker, er ligt al een plan voor je klaar: Nationaal ZorgFonds.

Heb dat eens doorgelezen, maar lees nergens hoeveel de burger aan premie moet gaan betalen bij dit systeem en op welke manier.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Aug 19, 2018 11:18 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Heb dat eens doorgelezen, maar lees nergens hoeveel de burger aan premie moet gaan betalen bij dit systeem en op welke manier.
Het is een simpeler model van verzekeren dan dat commerciŽle gedoe. Er wordt wel degelijk aangegeven waar besparingen mogelijk zijn en die zullen zich terugvertalen in de premies die we met zijn allen moeten opbrengen. Hoe? Wat mij betreft naar draagkracht.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Aug 19, 2018 11:29 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
dagmar57 schreef:
Het is een simpeler model van verzekeren dan dat commerciŽle gedoe. Er wordt wel degelijk aangegeven waar besparingen mogelijk zijn en die zullen zich terugvertalen in de premies die we met zijn allen moeten opbrengen. Hoe? Wat mij betreft naar draagkracht.

Ze geven inderdaad aan hoe ze denken te bezuinigen, maar ik lees bv nergens hoe het dan zit met de alsmaar stijgende kosten in de zorg t.a.v de vergrijzing bv.
Zou dit plan wel eens doorberekend willen zien door niet politieke partijen of vakbonden etc, maar door een onafhankelijke commissie.
En jij gaat uit van premieverlaging maar lees hier nergens iets over.
En bij naar draagkracht is jan modaal altijd de klos, dat is de grootste groep verdieners waar het meest te verhalen valt.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Aug 20, 2018 9:21 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Zou dit plan wel eens doorberekend willen zien door niet politieke partijen of vakbonden etc, maar door een onafhankelijke commissie.
Ik ook.
Quote:
En jij gaat uit van premieverlaging maar lees hier nergens iets over.
En bij naar draagkracht is jan modaal altijd de klos, dat is de grootste groep verdieners waar het meest te verhalen valt.
Ik heb niet beweerd ik uitga van een premieverlaging maar ik denk dat de totale kosten van de gezondheidszorg lager zullen zijn met een veel eenvoudiger stelsel waarbij geen winst gemaakt wordt. Ook al die marketing kost klauwen met geld. Wat iedereen individueel aan premie moet betalen kun je het over hebben. Ik hoor uit liberale richting wel vaker dat de middengroepen altijd maar in de knel zitten. Hebben die het na drie kabinetten Rutte dan zo goed? Wat zijn ze erop vooruitgegaan?

Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats reactie