Help ik word oma :(
Gezondheid & zorg
Plaats reactie

Els-64

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 1
Ma Feb 04, 2019 12:05 pm Reageer met quote

Gisteravond gehoord dat onze dochter en schoonzoon een kindje krijgen. Dat is iets wat ze beiden erg graag wilden, dus groot nieuws!

En ik ... ik ben heel erg verdrietig.

Toen onze kinderen werden geboren heb ik twee keer een niet onderkende postnatale depressie gehad. Ik ben 'gewoon' blijven functioneren tot ik uiteindelijk de diagnose depressief met angststoornis kreeg. Door antidepressiva werd het leven een stuk makkelijker.
Helaas was mijn man een afstandelijke vader en echtgenoot; veel weg en weinig betrokken, al helemaal niet in moeilijke situaties. Daardoor draaide ik voor praktisch alles op. Met twee pittige dames, waarvan eentje met ADHD, heb ik de tijd dat de kinderen thuis waren als enorm moeilijk en zwaar ervaren. De verantwoordelijkheid heeft mijn leven jaren en jaren beheerst.
Ons huwelijk was mede daardoor niet denderend en toen de jongste net uit huis was kwam ik er achter dat mijn man al 1,5 jaar een affaire had. Een drama van de ergste soort. Met vallen en opstaan zijn we daar gelukkig goed uitgekomen, ons huwelijk is beter dan ooit en mijn leven is de afgelopen drie jaar heerlijk geweest (al wordt het vertrouwen in mijn man nooit meer hetzelfde).

Ik was gisteravond helemaal overstuur. Alle pijn, onzekerheid en verdriet kwamen weer boven. Het idee dat mijn kind dat ook allemaal moet gaan doormaken.
Bovendien voelt ook de verantwoordelijkheid van een kleinkind weer heel zwaar. Weer allemaal verplichtingen ... ik wil dat niet weer/meer.

Ik kan beredeneren dat onze schoonzoon anders is dan mijn man ... mijn dochter anders is dan ik. Ik weet dat ik geen eindverantwoordelijkheid draag voor mijn kleinkind... Maar ik kan gewoon niet blij zijn en wil alleen maar huilen, huilen en weg ...

Ik geloof dat ik wel goed en blij heb gereageerd (want ja toneelspelen kan ik nog steeds als de beste...)

Is er iemand die dit herkent? Gaat het over?
Ik zie alleen maar vrouwen om me heen die het geweldig vinden, helemaal uit hun dak gaan, kinderkamers inrichten....

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

luciaT.

Superlid
Superlid
Antw.: 3088
Ma Feb 04, 2019 12:38 pm Reageer met quote

Als ik zo lees wat je schrijft dan zie ik een moeder die zich er toch maar goed doorheen geslagen heeft met de opvoeding van twee dochters. Petje af voor jou Els.

Ook ik heb onze twee dochters grotendeels alleen opgevoed na het overlijden van mijn man waarvan een autistisch en de ander adhd. Ik weet dat dat niet meevalt. Maar we hebben het gered! Daar gaat het om Els. En nu het goed gaat tussen jou en je man kan hij je misschien steunen.

Al ervaar jij het nu niet zo maar ik denk dat je daardoor alle vertrouwen kan hebben in je dochter.
Ga geen toneel spelen maar laat je dochter gerust iets zien van ongerustheid. Lijkt me niets mis mee.

Ook ik heb 1 kleinkind en als oma heb je geen verantwoording voor dat kleinkind, hooguit als het een keertje bij je logeert, maar verder zijn de ouders verantwoordelijk.

En ik hoop van harte dat er een moment komt waarop je er van genieten kan, 'het oma worden; zo niet 'het oma zijn'.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 15586
Ma Feb 04, 2019 2:22 pm Reageer met quote

Els,
dingen gebeuren, er is niets aan tegen te houden.
Fantastisch dat de situatie binnen het huwelijk nu goed is.
Ga het gesprek aan met hen die je liefhebt, spreek uit wat je dwars zit.
Vraag om raad, en ik vermoed dat je de steun zult krijgen van de mensen in je omgeving.
Durf te genieten van het kleine geluk dat jullie te wachten staat.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 11850
Ma Feb 04, 2019 2:24 pm Reageer met quote

Wat een ontboezeming op de vroege maandagochtend, Els. Ondanks je dubbele gevoel feliciteer ik je toch van harte en even van harte welkom op het forum van 50plusser. Zwangerschap en ouderschap zijn lang niet altijd alleen maar leuk. Mijn vrouw had de heftigste vorm van zwangerschapsbraken. Zonder behandeling met o.a. een infuus zou ze het niet overleefd hebben en dat bedoel ik letterlijk. Al is het lang geleden blijft het een herinnering aan een zware periode in ons leven. Je gemengde gevoelens vind ik wel begrijpelijk. Overweeg toch om die te delen met je dochter, zou ik zeggen, al is het om jezelf geen geweld aan te doen door de schone schijn op te houden. Sterkte en ik hoop dat straks toch van je kleinkind gaat genieten.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 32454
Ma Feb 04, 2019 3:12 pm Reageer met quote

Els,

Ondanks het mooie grote nieuws, kan ik het me heel goed voorstellen dat alles weer naar boven kwam.
Toch maar eens met je dochter erover praten, zodat zij weet hoe jij je voelt.
Oma zijn is echt fantastisch, wel de lusten maar niet de lasten.

Ik heb zelf 2 kleinkinderen en heb 7 jaar lang elke week op hun gepast,
ik had het echt niet willen missen.

Heel veel sterkte

Achter de wolken schijnt de zon

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 218
Di Feb 05, 2019 2:13 am Reageer met quote

Els-64 schreef:
Is er iemand die dit herkent? Gaat het over?
Ik zie alleen maar vrouwen om me heen die het geweldig vinden, helemaal uit hun dak gaan, kinderkamers inrichten....

Els, je zou dit toch eens kunnen bespreken met je huisarts?
Ik denk dat die wel weet aan wie je je problemen en vragen het beste voor kunt leggen.

Boodschap van de VVD aan iedereen zonder betaalde baan: 'Wat jammer dat je er bent'.

sippy

Superlid
Superlid
Antw.: 8821
Di Feb 05, 2019 1:35 pm Reageer met quote

Els, ik vraag me af of je het verleden wel verwerkt hebt, als die tijd je nog steeds elke dag in je hoofd zit kom je er niet aan toe om te genieten van leuke dingen, van muziek of een leuke vakantie of zoals nu van het oma worden. als je blij bent met alle simpele dingen in het leven ben je ook blij om oma te worden, en dan zou je heel blij zijn voor je dochter dat ze moeder word. Kun je er wel met je man over praten , of hou je het allemaal voor jezelf ? Is heel belangrijk om er over te praten.
net wat virgo zegt: praat er eens over met je huisarts, of met een persoon die je vertrouwd, of schrijf het van je af, maak een weblog waar je alles in kwijt kunt, het verleden is er nu eenmaal, die kun je niet veranderen, maar als je al die jaren het voor jezelf gehouden hebt blijft het in je malen en het is juist de bedoeling dat je naar de toekomst gaat kijken.. want het is zo leuk om oma te zijn, ook al zie je dat nu (nog) niet... Very Happy

klik hieronder op WWW voor mijn weblog
"Uit mijn duim gezogen"

Rina2

Superlid
Superlid
Antw.: 13299
Di Feb 05, 2019 7:01 pm Reageer met quote

Heel veel adviezen heb je gekregen en die zijn allemaal nuttig, maar je moet het toch allemaal zelf weer op een rijtje krijgen. Eerst maar eens wennen aan het idee dat jouw kind en kind krijgt en dat heel bijzonder is.

Voor je dochter en haar man is het geweldig en jij zou dat voorop stellen maar ook rustig kunnen zeggen dat je je zorgen maakt over hoe het allemaal zal gaan, ze weet vast hoe het bij jou geweest is, maar wees blij voor haar.

Hoe het straks zal gaan als het kindje er is dat kan niemand voorspellen maar jij kunt er jouw rol in spelen die je jezelf daar in ziet.

Jouw man weet in elk geval wat je allemaal hebt doorstaan en samen zullen jullie vast een fijne opa en oma zijn voor het kindje en dat doen op jullie manier.

Geen toneel meer spelen en samen over praten in een : weet je noch van toen? gesprek en dan zal het voor iedereen duidelijk zijn hoe men naar de geboorte toeleeft.

Ik wens je veel wijsheid toe.

Wijsheid is wat het hart je verteld.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 1863
Wo Feb 06, 2019 6:01 pm Reageer met quote

Allereerst wat een eerlijk verhaal Els, dapper dat je dat hier neer zet.

Het is logisch dat door de zwangerschap van je dochter, ook de pijn/verdriet/moeilijkheden van je eigen zwangerschappen en opvoeding naar boven komen.

Ik heb geen advies, je zult zelf hiermee in het reine moeten komen (naar je eigen keus met of zonder hulp) en moeten ervaren dat jou leven niet dat van je dochter is.
Zoals jezelf al aangaf weet je dat verstandelijk allemaal wel, maar emotioneel ligt dat anders.

En kleinkinderen verplichten je tot niets, aan jou de keus wat voor oma je wilt zijn, het zijn de kinderen van jouw kinderen en die zijn verantwoordelijk voor die opvoeding.

Er wordt zowel door ouders als grootouders meestal verteld dat kinderen en opvoeding allemaal heel leuk is, maar ik denk dat er veel ouders zijn voor wie die dat ietsje minder geldt, daar ben je vast niet de enige in.

Je hebt waarschijnlijk niets tot weinig aan mijn bijdrage, maar wilde je in elk geval wel laten weten dat ik je heel dapper vind.

sippy

Superlid
Superlid
Antw.: 8821
Ma Feb 11, 2019 7:20 pm Reageer met quote

hoe gaat het , els?
zou leuk zijn om nog wat van je te horen.. Very Happy

klik hieronder op WWW voor mijn weblog
"Uit mijn duim gezogen"

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 354
Za Feb 23, 2019 7:34 pm Reageer met quote

Als je wilt praten over wat er niet lekker loopt in je leven dan ga je naar een psycholoog. Zit in de basis

Pagina 1 van 1

Plaats reactie