Stoffelijke resten
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12142
Ma Feb 11, 2019 3:22 am Reageer met quote

Vooropgesteld dat ik er voorlopig absoluut nog wel zin in heb om een poosje voort te bestaan denk ik zo af en toe toch over wat er gedaan moet worden met mijn lichaam als ik het leven gelaten heb. Door ongelukkige gebeurtenissen kan het straks, morgen of overmorgen zomaar afgelopen zijn, gebiedt de realiteit me te realiseren. Het kan dus geen kwaad om nabestaanden een handreiking te geven. Mijn beide ouders zijn gecremeerd. Mijn vader vele jaren geleden omdat hij de pest had aan begrafenissen in de vrieskou en daarom uitdrukkelijk uitte een crematie waardiger te vinden en mijn moeder nog niet zo lang geleden omdat ze het gedoe met een grafsteen en grafruiming een aantal jaren na de teraardebestelling hypocriet te vinden.

Maar ja, waar ze het niet over gehad hebben was de bestemming van hun stoffelijke resten. Die van mijn vader zijn uitgestrooid op een veldje bij het crematorium en die van mijn moeder hebben een mooi plekje in een natuurgebied gekregen waar ze graag vertoefde. Natuurlijk, ik begrijp begraven met een steen en een tastbaar herinneringspunt maar ik heb daar zelf eerlijk gezegd niet zo'n behoefte aan, althans niet op die manier, en zeker omdat graven op een gegeven moment geruimd worden. De plek waar stoffelijke resten blijven vind ik wel iets van belang. Een anoniem strooiveldje vind ik armoedig. Een mooi plekje in de natuur voelt beter. Ik heb voor mezelf een voorkeur voor cryomeren als de kosten meezitten maar een mooi uiteindelijk plekje voor mijn resten vind ik toch wel een ding, een wens. Waar dat precies zal zijn kan me niet eens zo verschrikkelijk veel schelen. Dat laat ik graag over aan mijn nabestaanden maar overleg kan natuurlijk geen kwaad.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 25751
Ma Feb 11, 2019 12:03 pm Reageer met quote

Eerlijk gezegd, waarom zou het belangrijk zijn wat er met mijn stoffelijke resten gebeurt? Het komt uiteindelijk toch wel weer op een of andere manier in de natuur terecht. Of dat nu via verbranding of verrotting gebeurt, maakt mij niets uit. Je weet het dan toch niet meer....

Zet mij maar rechtop in het vuilnisvat, zeg ik meestal gekscherend...

Maar dat komt omdat ik statistisch gezien mag verwachten dat ik als eerste het tijdelijke voor het eeuwige zal verwisselen. Omdat ik man ben en mijn echtgenote ook nog vijf jaar jonger is. Het wordt ineens anders als je partner eerder overlijdt...

Overigens zie ik mijn vrouw ook nog niet mijn lichaam bij het grootvuil zetten. Wij houden het vooralsnog maar op cremeren. Wat er met de as gebeurt mag de langstlevende bepalen. Mijn ouders zijn uitgestrooid, inderdaad op een strooiveldje. Maar dat lag toevallig vrij dicht bij een kinderboerderij waar ze de laatste tijd graag kwamen....

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2826
Ma Feb 11, 2019 12:30 pm Reageer met quote

Ik kies ook voor crematie. Alleen al om de nabestaanden de kosten te besparen van grafhuur ,steen en onderhoud.
Een overledene waar je van gehouden hebt die vergeet je nooit,daar is geen gang naar het kerkhof voor nodig.
Ook de gedachte om minstens 10 jaar op m'n rug te moeten liggen spreekt mij niet aan.

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Feb 11, 2019 9:37 pm Reageer met quote

De kans is groot dat ook mijn fysieke bestaan in de crematie-oven gecontinueerd wordt als slechts 1,5 kilo as nadat ik de geest heb gegeven. Mijzelf zal het in wezen een zorg zijn wat er met die as gebeurt maar het kan voor het verwerkingsproces helpen om nabestaanden iets fysieks te bieden, iets tastbaars, als ze daar behoefte aan hebben. Alsjeblieft geen kunstdiamant maken van die as voor in een ring of iets dergelijks en ik hoef ook niet op de schoorsteen in een vaas. Het idee alleen al... Bij een mooie boom zoals bij mijn moeder, ook vergankelijk na verloop van tijd, is wat mij betreft helemaal goed. Ik ben er nog weleens naar teruggegaan. Fijne herinneringen die je oproept met zo'n fysieke confrontatie zijn volgens mij alleen maar goed. En zo'n strooiveldje vlakbij een plek waar je ouders graag vertoefden heeft natuurlijk ook wel iets.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

JanRutgers

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 18
Di Feb 12, 2019 10:53 pm Reageer met quote

Naarmate je dichter bij het tijdstip aanbeland, waarop je je moet voorbereiden om uit dit leven te stappen, ga je steeds meer denken over de manier waarop en wat daarna.
Uiteraard bespreek je het met je partner (indien aanwezig), maar uiteindelijk is het jouw uitvaart en mag jij beslissen.

Wij (mijn famke en ik), zijn al geruime tijd bezig met praten over en regelen van dingen, die belangrijk zijn.
Mijn begrafenis zal een zeer sobere bedoening zijn. Alleen mijn famke en de heren, die mijn kist in de kuil laten zakken, zullen aanwezig zijn. Er komt geen steen of ander monumentje op de plek, de voorgeschreven aanduiding van het grafnummer uitgezonderd.
Mijn opvatting is, dat het mooiste monument is, als je frequent aan de overledene denkt, dan is elk ander monument overbodig.
Het graf van mijn moeder heb ik nooit meer bezocht, maar ik denk nog vrijwel dagelijks aan haar en zo wil ik het wat mij betreft ook.
Vier het leven en gedenk de doden.

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Feb 12, 2019 11:18 pm Reageer met quote

Het is ook mijn ervaring dat je nauwelijks tot nooit naar de laatste rustplaats van een dierbare terugkeert, hoewel ik weet dat sommige mensen daar grote waarde aan hechten en het wel doen. Maar ja, ik sta dan naar een steen te staren met een meestal weinig zeggende tekst waar van de inhoud me wel bekend is. Ook voor mij is de herinnering veel belangrijker. Daarbij zijn verjaardag en sterfdatum voor mij nauwelijks van belang, hoewel ik wel andere referentiepunten heb in de vorm van bijvoorbeeld de geboorte van mijn dochter en de twee staaroperaties die ik nog net voor het overlijden van mijn moeder onderging, tot haar grote genoegen en dat van mij trouwens ook, hetgeen ik graag met haar deelde. Dat zijn van die herinneringen, meer dan eens heel triviaal.

Laat ik eerlijk zijn dat jouw blog me mede inspireerde om dit topic aan de orde te stellen, Jan. Goed ook dat je reageert. Ik vind het aan te raden om het over je levenseinde en wat er daarna moet gebeuren te hebben met je naasten, ook als je niet ongeneeslijk ziek of terminaal bent. Dan weet je in ieder geval dat jouw wensen bekend zijn en, daar moet je op de keper beschouwd dan maar op vertrouwen vanwege het ontbreken van de regie, ingewilligd worden. Ook goed daaraan is dat je toekomstige nabestaanden een stem hebben.

Wat mij betreft respecteer ik alle mogelijkheden, van uitermate sober zoals jij wenst, tot warm, betrokken en gezellig of voor mijn part een feestelijke gebeurtenis. Ik ben ook wel geneigd naar ietwat sober maar somber hoeft nou ook weer niet. Hoewel, even recalcitrant als postuum het crematorium opblazen met een keihard Requiem van W.A. Mozart me ook wel wat lijkt. Wink

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 499
Za Feb 23, 2019 7:21 pm Reageer met quote

als we nu allemaal besluiten om bij crematie onze as te laten uitstrooien in de sahara, wordt dit gebied wel vruchtbaar voor de volgende generatie.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Feb 23, 2019 10:34 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
als we nu allemaal besluiten om bij crematie onze as te laten uitstrooien in de sahara, wordt dit gebied wel vruchtbaar voor de volgende generatie.
Lijkt me betrekkelijk. Zonder water is er een redelijke kans dat die resten als stof weggespoeld worden via het afvoerputje van de autowasstraat.

Adamm

Stamgast
Stamgast
Ma Mrt 11, 2019 7:23 pm Reageer met quote

Cremeren geeft wel meer uitstoot van CO2 enz. dan begraven, dus voor de fanatieke klimatologen is de keuze dus nu wel gemaakt. Surprised

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 25751
Ma Mrt 11, 2019 8:16 pm Reageer met quote

Maar dan wel in verticale positie. Anders neemt het veel te veel ruimte in want we willen ook nog het hele land volplempen met windmolens en zonnepanelen...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 11, 2019 10:00 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
Cremeren geeft wel meer uitstoot van CO2 enz. dan begraven, dus voor de fanatieke klimatologen is de keuze dus nu wel gemaakt. Surprised
Klimatologie is geen politiek, laat staan geitenharensokkengelul maar wetenschap. Ik zie hier wel vaker ontkenningsonzin verkopen die kant noch wal slaat:
Kans dat mens niet verantwoordelijk is voor klimaatverandering 1 op de 3,5 miljoen en Klimaatsceptici zijn geen echte sceptici.

Adamm

Stamgast
Stamgast
Do Mrt 21, 2019 9:01 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Adamm schreef:
Klimatologie is geen politiek, laat staan geitenharensokkengelul maar wetenschap. Ik zie hier wel vaker ontkenningsonzin verkopen die kant noch wal slaat:
Kans dat mens niet verantwoordelijk is voor klimaatverandering 1 op de 3,5 miljoen en Klimaatsceptici zijn geen echte sceptici.

Kan ook niet anders dan met zoveel mensen op deze wereld.

De wereldbevolking is het totaal aantal momenteel levende mensen op aarde. De Verenigde Naties (VN) schatten dat de mondiale populatie halverwege 2017 de 7,6 miljard haalde, met een jaarlijkse toename van 83 miljoen, zo'n 1,1%. Elke dag komen er circa 227.000 mensen bij. Onvoorstelbaar !!!

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 10:58 pm Reageer met quote

Ik heb het niet over sceptici maar over wetenschappers. Die zitten weleens niet helemaal goed met hun berekeningen maar de richting waarin de cijfers wijzen klopt altijd wel. Die cijfers worden genegeerd door mensen als Trump en Baudet, die daarmee veel ellende doorschuiven naar onze nakomelingen.

Adamm

Stamgast
Stamgast
Di Mrt 26, 2019 5:15 pm Reageer met quote

De invloed van de mens op het klimaat is een oppervlakte met een lengte en een breedte. De energieconsumptie van een individuele aardbewoner stelt de lengte voor, en de breedte de wereldbevolking. Energiegebruik × Wereldbevolking = Wereldenergieconsumptie. Deze oppervlakte is door de groei van de samenstellende delen de afgelopen eeuw zo groot geworden dat de aarde opwarmt, zo wordt inmiddels erkend. Klimaatverandering zal de ook de loop van de toekomstige verkiezingen bepalen en ingrijpen in het leven van gewone burgers. Het is ook nog niet zo lang geleden dat boze beleggers een minder streng milieubeleid van Shell eisten omdat te veel aandacht voor milieuaspecten de aandelenkoers negatief zou beïnvloeden. De waarheid moest maar eens gezegd worden: een bedrijf is er om winst te maken en niet om het milieu te sparen. Toch zie je van de bezorgdheid van de burger, die ook een consument is, nog weinig terug in zijn koopgedrag. Het is bekend dat er een kloof bestaat tussen wat men zegt en wat men men doet. Dit geldt niet alleen voor de burgers maar ook bij bedrijven en overheden bestaat een zelfde kloof tussen woord en daad , zoals er ook een kloof bestaat tussen handelen in de zakelijke sfeer en handelen in de privesfeer. Er mag dan veel over worden geschreven en gecongresseerd, toch leeft het onderwerp niet. Mensen zijn de grote onoplosbare problemen moe.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie