Jeetje, alweer korten op de pensioenen
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5037
Vr Jan 25, 2019 12:39 am Reageer met quote

Iedere keer weer weet ik van verbazing niet waar ik het moet zoeken als ik hoor dat er opnieuw gekort wordt op de pensioenen.

Tuurlijk de bonden starten mobilisatie voor een beter pensioenakkoord, waarbij 18 maart een landelijke landelijke actiedag wordt.
Maar heel eerlijk gezegd heb ik daar geen vertrouwen (meer) in.
Maar we zijn er wel van afhankelijk. Van de acties die de bonden starten.
Want ik zou niet weten hoe we individueel als gepensioneerden anders actie zouden kunnen voeren.

Maar toch.
Ik begin me toch zo langzamerhand een melkkoe voelen.

Ik ben heel benieuwd welke politieke partij hier met inspanning en spoed in duikt.
Mogelijk dat die mijn toekomstige stem gaat krijgen. Beetje afhankelijk van de resultaten en of die partij ook in mijn denkwijze past.
Maar toch.

Ik vind dit dus zo'n nare situatie dat ik bereid zou zijn van mijn "geloof" te vallen.
Zo'n gevoel heb ik lang niet gehad.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 499
Vr Jan 25, 2019 12:51 am Reageer met quote

waarom presteert het ene pensioenfonds beter dan de andere. Sommige fondsen zitten ruim boven de 120%. Hoe dit kan ??? Betaalden de deelnemers in het verleden meer premie ??

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Vr Jan 25, 2019 12:57 am Reageer met quote

Om heel eerlijk te zijn snap ik het niet.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 234
Vr Jan 25, 2019 3:19 am Reageer met quote

Er zijn nu ruim 3 miljoen AOW'ers. In 2030 zullen dat er 4 miljoen zijn. Ik verwacht dat pas rond die tijd de politieke partijen geïnteresseerd zullen raken in de pensioengerechtigden omdat daar veel stemmen te halen zijn. Dan zal plotsklaps de hoogte van het pensioen een belangrijk issue worden.
Tegen die tijd is het pensioen dermate uitgehold dat er na ruim 23 jaar niet-indexeren (en soms verlagen) goede sier valt te maken met een kwart procentje verhoging.
De VVD vindt niet-productieve Nederlanders een blok aan het been, want het adagium is: wie niet werkt zal niet eten.
Toch heeft deze partij het beste met de oudere medemens voor want wie niet goed rond kan komen wordt zelfredzaam. Een bejaarde kan dan immers op het idee komen een krantenwijk te nemen. Zo krijgt hij voor een deel van de dag het idee dat hij nuttig werk verricht. Na zijn rondje heeft hij bovendien nog een hele dag om op de bank uit te rusten. Vanuit die gedachtegang is het ook heilzaam de bijstandsuitkering te korten want dan gaan die mensen eindelijk iets doen. Zo werkt Rutte aan de verheffing van het volk.
Mijn pensioenfonds, het ABP, huilt elk jaar tranen met tuiten dat ze (voor mij voor de twaalfde keer) niet kunnen indexeren omdat de overheid de pensioenfondsen een hoge dekkingsgraad oplegt. Dus het ABP treft geen blaam. De overheid beweert dat die hoge dekkingsgraad noodzakelijk is om de pensioenuitkeringen in de toekomst veilig te stellen.
Economen zijn het onderling niet eens. De een beweert dat die dekkingsgraad niet zo hoog hoeft te zijn, de ander beweert dat dit wel degelijk nodig is. Wie ben ik om daar wat van te vinden?
Verder vindt Rutte de Nederlandse gepensioneerden echte bofkonten, want vergeleken met bijvoorbeeld de Hottentotten hebben zij heel veel te besteden. Heeft hij gelijk of heeft hij gelijk? Ja dus.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 25751
Vr Jan 25, 2019 11:48 am Reageer met quote

Als ik dat gekrakeel over de pensioenen hoor, dan kan ik mij niet aan de indruk ontdekken dat de burger aan alle kanten tegelijk aan één stuk door belazerd en besodemieterd wordt. En de politiek..? Die zal het allemaal worst zijn. Die gasten hebben hun zaakje zelf wel goed voor elkaar en dat is het enige wat voor hen telt. De gepensioneerde is toch maar een willig schachtoffer die totaal machteloos is. Je kan wel met je rollator en een bord in de hand voor je tuinhek gaan staan maar dan lachen ze je alleen maar uit. "laat die sukkel daar maar staan. Wij gaan lekker weer in het Amstelhotel of gelijkwaardige locatie dineren", is het enige wat ze zullen zeggen..

Ik ben benieuw wie de eerste politicus is die openlijk gaat zeggen dat mensen die niet meer kunnen werken eigenlijk maar geruimd moeten worden...

Faber quisque fortunae suae

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Vr Jan 25, 2019 12:16 pm Reageer met quote

virgo schreef:
[.....] Heeft hij gelijk of heeft hij gelijk? Ja dus.

Ik ben nog steeds aan het denken.

En wat mij vooralsnog denk ik het meeste stoort, ondanks dat wij het inderdaad best goed hebben, is het feit dat ik vanaf jonge leeftijd steeds maar netjes heb betaald en betaald en betaald en dat ik nu het gevoel heb dat het als was door mijn handen gaat op een manier waar ik zelf helemaal niets over te zeggen heb.
Het voelt als diefstal.

Met liefde zal ik mensen die te kort komen proberen te helpen op alle fronten. Doe ik ook wanneer een beroep op me wordt gedaan. Soms meer dan ik me zelf eigenlijk kan veroorloven. (ook weer niet goed zeggen sommigen in mijn omgeving). Maar dat doe ik zelf, beslis ik zelf.

Ik raak het diefstal gevoel daarentegen niet kwijt. Het zit me dwars.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Vr Jan 25, 2019 12:21 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Als ik dat gekrakeel over de pensioenen hoor, dan kan ik mij niet aan de indruk ontdekken dat de burger aan alle kanten tegelijk aan één stuk door belazerd en besodemieterd wordt. En de politiek..?[....]

Persoonlijk denk ik dat het allemaal te groots en te gecompliceerd is geworden om het nog goed te kunnen begrijpen.

En soms (vaak) denk ik daarbij dat de mens politicus het zelf ook niet meer helemaal begrijpt en vandaar het lap[middelen gebruik door de jaren heen.
Pak daar dan ook nog eens de structurele wisseling van de wacht bij en het overzicht is weg.

Ik denk wel ook dat de politiek grif gebruik maakt van bovenstaand gegeven, want protesteren kan en mag en is bij tijden heel goed, maar als je niet exact weet waaróp je protesteert en met name hoe het alternatief er uit moet zien dan hebben de protesten geen zin.

Adamm

Stamgast
Stamgast
Vr Feb 01, 2019 4:09 pm Reageer met quote

niet ieder pensioenfonds heeft een goed bestuur waar het overigens wel recht op heeft.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Vr Feb 01, 2019 9:53 pm Reageer met quote

Ook dat.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 16243
Wo Feb 20, 2019 2:25 am Reageer met quote

En altijd wordt er gekort op de pensioenen van de kleine man.
Wanneer komt er een fikse korting op de hoogste pensioenen?

Adamm

Stamgast
Stamgast
Za Feb 23, 2019 6:40 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
En altijd wordt er gekort op de pensioenen van de kleine man.
Wanneer komt er een fikse korting op de hoogste pensioenen?

Loonsverhoging gaat in procenten, pensioenkortingen ook.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie