Ik vind editten op mijn Ipad af en toe een ramp
Computer, apps, software, tablet & smartphone
Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1105
Ma Apr 01, 2019 5:27 am Reageer met quote

Even wat verzuchten.
Want ik had met veel moeite een bijdrage geschreven op mijn Ipad, en hup... opeens alles kwijt. Niet de eerste keer dat me dat gebeurt.
Kan ik weer overnieuw beginnen. Doe ik morgen wel.

Het had met energiebesparing te maken, dat ik op gegeven moment het werken op mijn zware desktop computer heb verwisseld voor het werken op een Ipad. Die desktop trok steeds 100 watt en dat liep op omdat ik zo vaak en zo lang achter die PC zat te werken. Scheelt enorm veel stroom verbruik nu ik die Ipad gebruik.

Maar soms ervaar ik het als een ramp, dat editten op die Ipad. En vooral als ik met veel paginas tegelijkertijd moet werken. Veel moet switchen.
Veel paginas omdat ik met veel bronnen tegelijkertijd werk.

Bij het tikken reageert hij de ene keer tergend traag, en soms juist dat hij een letter die ik aantik een heleboel keren achter elkaar herhaalt als een mitrallleur.
Ook mis ik de delete knop. Er is enkel een backspace.

Het verplaatsen van de cursor dat gaat soms ook wat onhandig. Hij selecteert dan te snel een woord en vraagt wat ik er mee wil doen, terwijl ik enkel de cursor wilde verplaatsen.
Selecteren van fragmenten tekst, daar zit ik ook mee te haspelen.
Vaak dat hij meer selecteert dan ik aangeef.

Kortom... ik ben er mee aan het haspelen. Heb ook het idee dat hij teveel meedenkt, en probeert te raden wat ik wil of het denkt beter te weten wat ik wil.
Computers moeten niet meedenken, maar gewoon doen wat ik aangeef, en niet minder of meer dan dat. Ik wil geen meedenkede A.I.

Hebben anderen ook van die ervaringen? Of ligt het aan mijn onhandigheid ermee? Er zijn vast allerlei mensen die er veel handiger mee zijn dan ik.
Ik ben dus benieuwd naar de ervaringen van anderen ermee.

Het is toegestaan om me uit te lachen met mijn onhandige gehaspel. Wink

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 358 ppm, 10 jaar geleden: 387 ppm, nu: 411 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12280
Ma Apr 01, 2019 3:49 pm Reageer met quote

Ik vind een tablet verre van ideaal om tekst mee te verwerken. Bij mijn vorige had ik een los Bluetooth toetsenbordje aangeschaft. Dat werkte stukken beter. Bij mijn nieuwe tablet zit er een toetsenbordje in de cover, waar ik heel blij mee ben. Zo'n toetsenbordje kost je de kop niet; de goedkoopste heb je al voor een euro of vijftien.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Ma Apr 01, 2019 7:47 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ik vind een tablet verre van ideaal om tekst mee te verwerken. Bij mijn vorige had ik een los Bluetooth toetsenbordje aangeschaft. Dat werkte stukken beter. Bij mijn nieuwe tablet zit er een toetsenbordje in de cover, waar ik heel blij mee ben. Zo'n toetsenbordje kost je de kop niet; de goedkoopste heb je al voor een euro of vijftien.
Dank voor de tip Kees.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12280
Ma Apr 01, 2019 9:24 pm Reageer met quote

Graag gedaan, barth. Je mist dan nog wel de functionaliteit van de muis maar met een beetje creatief combineren (spit even de gebruiksaanwijzigingen door) van zo'n keyboardje en aanraakscherm kom je een goed eind in de richting. Als ik me niet vergis hebben iets duurdere keyboardjes vaker zo'n touchpad waarmee je de muisfuncties benadert.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 535
Ma Apr 01, 2019 10:04 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Even wat verzuchten.
Want ik had met veel moeite een bijdrage geschreven op mijn Ipad, en hup... opeens alles kwijt. Niet de eerste keer dat me dat gebeurt.
Kan ik weer overnieuw beginnen. Doe ik morgen wel.

Het had met energiebesparing te maken, dat ik op gegeven moment het werken op mijn zware desktop computer heb verwisseld voor het werken op een Ipad. Die desktop trok steeds 100 watt en dat liep op omdat ik zo vaak en zo lang achter die PC zat te werken. Scheelt enorm veel stroom verbruik nu ik die Ipad gebruik.

Maar soms ervaar ik het als een ramp, dat editten op die Ipad. En vooral als ik met veel paginas tegelijkertijd moet werken. Veel moet switchen.
Veel paginas omdat ik met veel bronnen tegelijkertijd werk.

Bij het tikken reageert hij de ene keer tergend traag, en soms juist dat hij een letter die ik aantik een heleboel keren achter elkaar herhaalt als een mitrallleur.
Ook mis ik de delete knop. Er is enkel een backspace.

Het verplaatsen van de cursor dat gaat soms ook wat onhandig. Hij selecteert dan te snel een woord en vraagt wat ik er mee wil doen, terwijl ik enkel de cursor wilde verplaatsen.
Selecteren van fragmenten tekst, daar zit ik ook mee te haspelen.
Vaak dat hij meer selecteert dan ik aangeef.

Kortom... ik ben er mee aan het haspelen. Heb ook het idee dat hij teveel meedenkt, en probeert te raden wat ik wil of het denkt beter te weten wat ik wil.
Computers moeten niet meedenken, maar gewoon doen wat ik aangeef, en niet minder of meer dan dat. Ik wil geen meedenkede A.I.

Hebben anderen ook van die ervaringen? Of ligt het aan mijn onhandigheid ermee? Er zijn vast allerlei mensen die er veel handiger mee zijn dan ik.
Ik ben dus benieuwd naar de ervaringen van anderen ermee.

Het is toegestaan om me uit te lachen met mijn onhandige gehaspel. Wink

In principe is een Ipad daar ook niet voor, maar met een beetje oefenen en tijd lukt het meestal wel.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 2801
Ma Apr 01, 2019 11:36 pm Reageer met quote

Barth, dat is heel veel 100 watt.
Heb je het nu over 100 watt verbruik of 100 watt afname?
Mijn PC heeft een voeding er in zitten van 165 watt maar als ik hem in de morgen aanzet om 10.00 uur en hem uitschakel in de avond om 22.30 uur, heeft hij in stroom ong. 50watt verbruikt.

Ik heb ook een Samsung tablet maar die gebruik ik alleen maar om even wat op te zoeken of na te kijken.
Als ik op forums of bv Facebook kijk en moet veel typen, vind ik het een rampen ding.
Vaak dat ik even snel iets doe en even het vingertje iets verkeerd en je beeld of programma is weg.
Een los toetsenbord zoals Kees zegt, zal al een stuk schelen.
Waarom heb je dan geen laptop gekocht, dan had je een toetsenbord en touchepad als muis.

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

barth.

Superlid
Superlid
Di Apr 02, 2019 12:54 am Reageer met quote

theDon schreef:
Barth, dat is heel veel 100 watt.
Heb je het nu over 100 watt verbruik of 100 watt afname?
Mijn PC heeft een voeding er in zitten van 165 watt maar als ik hem in de morgen aanzet om 10.00 uur en hem uitschakel in de avond om 22.30 uur, heeft hij in stroom ong. 50watt verbruikt.

Ik heb ook een Samsung tablet maar die gebruik ik alleen maar om even wat op te zoeken of na te kijken.
Als ik op forums of bv Facebook kijk en moet veel typen, vind ik het een rampen ding.
Vaak dat ik even snel iets doe en even het vingertje iets verkeerd en je beeld of programma is weg.
Een los toetsenbord zoals Kees zegt, zal al een stuk schelen.
Waarom heb je dan geen laptop gekocht, dan had je een toetsenbord en touchepad als muis.

Die 100 watt was die zware desktop, een grote breedbeeld monitor, en een speaker installatie met een subwoover, die 3 dingen samen.

Ik had berekend dat ik zo’n 400 kWh per jaar verbruikte alleen al met mijn PC, en dat vond ik onacceptabel. Het zou ook mijn geloofwaardigheid ondermijnen als ik dat ding zou blijven gebruiken en tegelijkertijd zo’n grote mond zou hebben over klimaatverandering en energiebesparing.

Ik heb daarom indertijd dus eens goed naar mijn eigen energieverbruik, mijn eigen voetafdruk gekeken, en mijn stroomverbruik teruggebracht van meer dan 2000 kWh per jaar (5 jaar geleden) naar 650 a 750 kWh per jaar (nu). En heb ook mijn gasverbruik gehalveerd.
Mijn geloofwaardigheid behouden als ik het over de noodzaak van energiebesparing heb is belangrijk voor me. Zodoende.

Ja ik heb ook een laptop hier staan. Maar die gebruk ik spaarzaam.
Ik merk het gelijk aan mijn stroomverbruik als ik die wat meer gebruik.
Ik let op alles als het om mijn eigen verbruik gaat, en dat doe ik niet vanwege de financiën. Het gaat niet om geld maar om mijn eigen voetafdruk.

Voor het enkel lezen (wat ik veel doe) is die tablet meestal ook voldoende.
Ik ga er alleen mee haspelen als ik stukken wii schrijven en dan veel quotes en url’s wil gebruiken, en ondertussen ook alllerlei bronnen wil checken.

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 535
Di Apr 02, 2019 1:05 pm Reageer met quote

als je weinig gas of energie gebruikt krijg je onderbezettingsverliezen bij de leveranciers, die deze verliezen toch weer doorberekenen in de tarieven.

barth.

Superlid
Superlid
Di Apr 02, 2019 3:24 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
als je weinig gas of energie gebruikt krijg je onderbezettingsverliezen bij de leveranciers, die deze verliezen toch weer doorberekenen in de tarieven.
bij de tarieven betaal je voor een deel aan de netbeheerder, en dat is voor het grootste gedeelte niet afhankelijk van je verbruik maar van je aansluiting. Een ander gedeelte betaal je aan je energieboer en dat is wel afhankelijk van je verbruik.
En dan heb je nog de energiebelasting.
Ik krijg wat betreft mijn stroomverbruik meer geld terug van de energiebelasting dan ik moet betalen voor het stroomverbruik. Heb daarom een negatief getal als tarief voor mijn stroomverbruik, (als je het capaciteits tarief er los van ziet).

Maar ik schreef af eerder dat het me bij het besparen niet om het geld gaat.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 2801
Di Apr 02, 2019 5:21 pm Reageer met quote

@Barth Nu begrijp ik het ja, als je zoveel dingen naast je pc hebt aanstaan, dan kom je aan een hoger stroom verbruik.

Ook wij doen ons best om energie te besparen.
Tot nu toe krijgen wij ook steeds geld terug bij de eind afrekening.
Voor 5jaar terug hadden we heel veel uitgespaard en werden door de energie maatschappij gebeld hoe dat kon.
We waren overgestapt van spaarlampen naar alles led, nieuwe koelkast en fornuis.
Dat scheelde behoorlijk veel.
Nu konden we van de woningstichting zonnepanelen op ons dak krijgen, 5 stuks voor een huurbedrag van 10 euro per maand.
Dat hebben we niet gedaan omdat de techniek nog niet zo ver is om stroom opgewekt door zonnepanelen op te slaan om het dan te gebruiken als je het nodig hebt.
Bij ons in de stad is een gebouw waar men dat uit probeert en daar wordt onderhand een evaluatie over gemaakt.
Verder wil men hier in de stad helemaal van het gas af wat miljoenen kost.
Onze dochter en schoonzoon zitten in een wijk waar men daarmee wil beginnen.
Ze hebben een brief gehad dat hun investering maar liefst 17.000 euro kost.
Vele mensen zijn er faliekant tegen en terecht want dit slaat écht nergens op.
Verder is groen links bij ons niet gewild omdat men hoe langer hoe meer groen weg wil halen en GL ondersteund dat en aan de andere kant wil men van het gas af.
GL staat er zelfs achter dat men 4000 bomen met een doorsnede van 35cm of meer gaat kappen voor een weg.
De jongere en dunne boompjes mee gerekend maar liefst 10.000 bomen, hoe groen is GL dan?

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie