Radar Extra cholesterol
Gezondheid & zorg
Plaats reactie

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Di Mei 14, 2019 6:57 pm Reageer met quote

Gisteravond zond Radar dit programma uit. Een interessant programma die laat zien hoe er gesjoemeld wordt in wetenschappelijke onderzoeken. En hoe de farmaceutische industrie er mee aan de haal gaat.

Kees heeft het hier al eens eerder over geschreven. De moeite waard om het te zien.

https://www.npostart.nl/radar-extra-cholesterol-hoe-lager-hoe-beter-12/13-05-2019/AT_2119453

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12872
Di Mei 14, 2019 10:57 pm Reageer met quote

Daarom weinig nieuws voor mij maar wel goed van wat publiciteit. Het is al jaren bekend dat de invloed van de farmaceutische industrie op het voorschrijfgedrag van artsen levensgroot is en dat de richtlijnen uit diezelfde koker komen en niet gebaseerd zijn op onafhankelijk onderzoek. De kans dat ik me ooit statines of andersoortige cholesterolverlagers laat voorschrijven is zo goed als nihil. Cholesterol is een stof die we hard nodig hebben voor allerlei lichaamsfuncties en afwijkende waarden kun je hoogstens zien als een marker voor bijvoorbeeld ontstekingsprocessen of andere vormen van lichamelijke maar ook van psychische stress. Daar moet je iets mee doen en niet met die cholesterolspiegel. Bedenk dat cholesterol o.a. de grondstof is voor cortisol, het 'stresshormoon'.

Let in deze reportage vooral op de berekeningen die worden gedaan over de voor- en de nadelen en hoe je daarmee een rad voor ogen kan worden gedraaid of anderzijds de waarheid boven tafel kunt krijgen. Ook huisartsen zijn beïnvloedbaar maar daar heb ik nog wel redelijk vertrouwen in omdat ze basic bezig zijn, in de eerste plaats gericht op het welzijn van hun patiënten.

Dergelijke kritische tv is wel lastig voor dokters omdat ze daardoor makkelijk gehinderd kunnen worden om hun protocollen/standaarden volgens de regels van de geneeskunst uit te voeren. Die zijn meestal en grotendeels goed maar er kloppen sommige zaken gewoon niet met als gevolg onzuivere invloeden op die geneeskunst.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Wo Mei 15, 2019 7:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Di Mei 14, 2019 11:40 pm Reageer met quote

Kees, jij wist er meer van, maar zo duidelijk als het in dit programma naar voren kwam, nee dat kende ik niet.
Het zet de mens wel aan het denken.

Nu heeft Radar vind ik altijd goede informatieve programma's.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5302
Di Mei 14, 2019 11:47 pm Reageer met quote

Ik heb echt met mijn oren zitten klapperen toen ik hoorde dat bij onderzoek naar de bijwerkingen, de mensen met de bijwerkingen niet mee mogen doen aan het onderzoek, omdat er dan teveel bijwerkingen worden opgetekend en het medicijn daarmee negatief beoordeeld kan worden.

Schiet mij maar lek!.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Mei 14, 2019 11:58 pm Reageer met quote

Antoinette Hertsenberg weet het altijd wel strak te brengen. Ze doet het natuurlijk met een heel team maar wat ze met Tros Radar brengt snijdt meestal wel hout en is doorgaans wetenschappelijk redelijk tot goed onderbouwd. Dat is de documentatie die ik raadpleeg meestal ook maar je moet er ontzettend veel energie voor weten te vinden om je weg er in te vinden. Mijn gulden middenweg is het volgen van wetenschappers en onderzoeksjournalisten die hun sporen op dit gebied verdiend hebben. Daarbij moet je natuurlijk niet op één paard wedden. In dit geval komt de informatie wel overeen met wat ik in de afgelopen jaren tegenkwam.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

hehety

Superlid
Superlid
Antw.: 11627
Wo Mei 15, 2019 4:08 pm Reageer met quote

Gezien ik in tet Radar panel zit, zoals ongeveer half Nederland is mij ook gevraagd om de lijst in te vullen wat mijn ervaringen zijn.
Ik kreeg ook die troep voorgeschreven toen mijn slechte cholesterol 6 was. Mijn goede cholesterol is veel hoger, maar dat tellen ze tegenwoordig niet meer mee.
Klachten: Duizelingen, nachtzweten, nachtmerries. Jeuk over heel mijn lichaam, verkrampingen in mijn benen, verstijven of opeens de benen verslappen en geen stap meer kunnen verzetten en dat terwijl ik al slecht ter been ben. Evil or Very Mad
Levensgevaarlijk!
Ik heb naar de ondersteuner gebeld dat ik er per direct mee stop. Daar was ze fel op tegen, maar dat donderde mij niet. Binnen een week van die klachten af.
Mijn man slikt ze ook al een tijd en nu wordt hij elke keer verdacht van een te hoog suiker, lijkend op beginnende diabetes. Ik begrijp nu ook dat het een gevolg van die statines kan zijn. Het zit totaal niet in zijn familie. De grenzen liggen veel te laag om de mensen zo aan de medicijnen te krijgen.
Bij mijn een capsule rode rijstgist voel ik mij prima

Hoe minder dingen je bezit.
Hoe minder dingen jou bezitten.

auteur onbekend

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mei 15, 2019 7:49 pm Reageer met quote

hehety schreef:
Mijn man slikt ze ook al een tijd en nu wordt hij elke keer verdacht van een te hoog suiker, lijkend op beginnende diabetes. Ik begrijp nu ook dat het een gevolg van die statines kan zijn. Het zit totaal niet in zijn familie. De grenzen liggen veel te laag om de mensen zo aan de medicijnen te krijgen.

Vooral dat laatste is natuurlijk een gotspe. Zowat iedereen heeft tegenwoordig afwijkende bloedwaarden en op die manier zou je statines eigenlijk door het drinkwater moeten mengen. Maar ja, zoals een gewetensvolle en eerlijke arts als Remko Kuipers aangeeft kun je hard aangepakt worden als je je niet aan de standaarden houdt die voor artsen geleden. Gelukkig, nou ja, als ik het nog eens over zou moeten doen..., ben ik geen arts maar ik begrijp als BIG-geregistreerde wel heel goed het dilemma tussen de individuele verantwoordelijkheid als beroepsbeoefenaar en de richtlijnen.

Er is voor zover ik weet geen enkel wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat cholesterolverlaging oom maar een enkel mensenleven heeft gered. Statines hebben in zeer geringe mate wel gedaan maar mogelijk meer verwoest dan goed gedaan. Statines hebben namelijk een geringe ontstekingswerende werking en ontstekingsprocessen spelen wel een rol bij cardiovasculaire ellende. Ik gaf al aan dat deze materie niet makkelijk is...

Cholesterolverlaging heeft

Pagina 1 van 1

Plaats reactie