Freek de Jonge- Mijn vlakke land
Schrijven & dichten
Plaats reactie

LuciaTellez

Stamgast
Stamgast
Antw.: 298
Do Mei 16, 2019 12:23 am Reageer met quote

Wanneer Geert Wilders spreekt en het volk gekluisterd luistert
Hij zijn abjecte kijk op mensen uitschreeuwt, fluistert
Wanneer zijn stem gehaaid zijn publiek bespeelt
Met de botte leugen van het vooroordeel.

Wanneer de stemming omslaat in dronken, volksgezang
En de lucht zwanger is van eigen-volk-eerst-belang
Dan zucht mijn land, mijn vlakke land

Wanneer de demagoog rept van profiteurs en immigranten
En zijn gif spuit over journalistiek en kranten
Die de oorzaak van alle ellende zijn
Wanneer kunstenaars, vrijdenkers verwende krengen zijn

Wanneer over wat weerloos is, geschimpt wordt en gesnierd
En het gezonde volksgevoel en denken zegeviert
Dan kraakt mijn land, mijn vlakke land

Wanneer er geen verweer is en wij gelaten wachten
Relativerend moe de vuiligheid verzachten
Wanneer ons hoogmoedig gelijk de enige waarheid klinkt
Of bang voor kiezers bepaalde punten overneemt

Wanneer men waarom dan ook niet meer in politiek gelooft
En dof berustend het vuur van onze idealen dooft
Dan sterft mijn land, mijn vlakke land

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 2758
Do Mei 16, 2019 1:56 am Reageer met quote

Mooi!

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12292
Do Mei 16, 2019 8:51 am Reageer met quote

Raak!

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3470
Do Mei 16, 2019 11:34 am Reageer met quote

Hoe evident, hoe vanzelfsprekend, hoe volkomen neutraal in politiek opzicht en alleen maar humaan te noemen deze tekst ook is, word je om de standpunten als in deze tekst verwoord tegenwoordig weggezet als deugmens, Gutmensch, landverrader, en in Freek zijn geval als een seniel links fossiel.
Ook Rutte, ook de VVD aanhang wordt daartoe gerekend, ook de Christelijke partijen. Voor de PVV en de FvD, Nederlands grootste partij, behoort dat allemaal tot 'het linkse deugmensentuig dat Nederland kapotgemaakt heeft en alleen nog maar verder verwoesten wil'. Het gaat nog veel verder. De NPO is 'links' en 'tegen het volk', de universiteiten zijn zelfs 'extreem-links en volksvijandig' volgens de nieuwe grootste volksvertegenwoordiger en hebben mede onze boven alle andere uitstekende arische beschaving uitgehold en doen er hard hun best voor die nog verder te ondermijnen.

We moeten Nederland weer terugwinnen, Nederland is van ons (de ariërs, de blanke man) , roepen Wilders en -in weer andere bewoordingen- Baudet. Die mensen dus, die zo tegen doodgewone, volkomen vanzelfsprekende, nuchtere humaniteit en onze democratische beginselen aankijken, mensen die dat alles zo blijken te verwerpen en zo in en in racistisch zijn die zien zichzelf en worden geafficheerd als 'het volk', 'de natie'.
Zo ver is het gekomen in Nederland

Een Hitler zou er rode oortjes van hebben gekregen

Kijk, nu is het nog zo dat die retoriek in hoofdzaak beschouwend wordt gebruikt, maar hier en daar wortelt hij natuurlijk al diep in de praktijk zoals we zien aan de mishandeling van gezinnen in Urk en enkele dagen geleden in Enschede, en op minder saillante wijze in de discriminatie op de arbeidsmarkt. Het wordt nu voornamelijk alleen nog gezegd OVER mensen: zij, moslims, niet-westerse migranten, horen hier niet.
Maar het wordt nu al en straks nog veel vaker en veel heftiger TEGEN hen gezegd: jullie horen hier niet, jullie moeten vertrekken. Tegen moslims, niet-westerse migranten, en wellicht straks op de universiteit tegen een docent die de nieuwe nazi-ideologie niet welgevallig is: je hoort hier niet, je ondermijnt onze cultuur, je bent een volksvijandig element.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2098
Do Mei 16, 2019 5:53 pm Reageer met quote

Helemaal Freek dit en al geraakt hij wat op leeftijd, zijn scherpe kijk heeft nog niets ingeboet t.o.v vroeger, hem voor seniel uitmaken is een zwaktebod van degenen die dit doen.

nandes57

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 52
Zo Mei 19, 2019 1:05 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Helemaal Freek dit en al geraakt hij wat op leeftijd, zijn scherpe kijk heeft nog niets ingeboet t.o.v vroeger, hem voor seniel uitmaken is een zwaktebod van degenen die dit doen.

Ik zal hem zeker niet voor seniel uitmaken, wel voor zakkenvuller,want dat is hij, een typisch voorbeeld van links lullen en rechts zakken vullen.

vermogen volgens quote 7 miljoen.
een entreekaartje kost minimaal 50 euro.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie