Roos Vonk:negeer je oerdriften
Blik op het nieuws
Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2098
Zo Mei 19, 2019 3:23 pm Reageer met quote

Quote:
Het streven naar snelle behoeftebevrediging, ten koste van duurzame resultaten en hogere idealen, zit diep verankerd in de aard van het beestje, de homo sapiens.
Maar, in de woorden van de Engelse chirurg en filosoof Wilfred Trotter, ons brein ‘houdt net zo weinig van vreemde ideeën als het lichaam van vreemde eiwitten, en verzet zich ertegen met vergelijkbare energie’. Dat verzet tegen onwelgevallige feiten is een reactie op de onplezierige gevoelens die opkomen wanneer informatie je voorkeursconclusie tegenspreekt.

Sociaal psycholoog Roy Baumeister zei: ‘De meeste mensen denken dat ‘vrije wil’ betekent dat je kunt doen wat je wilt. Maar het is juist andersom: we gebruiken onze vrije wil om ons in te houden.’

Dan zouden we meer gebruikmaken van de hogere hersenfuncties waarmee we ons als mens onderscheiden van andere dieren. We zouden meer kiezen voor de lange termijn, in plaats van toe te geven aan de verwende kleuter die geen afstand wil doen van verworvenheden en begint te krijsen zodra er maar wordt gewézen naar zijn privileges.

De emotionele incontinentie in onze samenleving illustreert vooral kinderlijkheid. We zouden allemaal gebaat zijn bij meer oefening op dit belangrijke aspect van emotionele intelligentie, om tot een ruimhartigere, beschouwendere houding te komen.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/in-de-huidige-samenleving-is-het-gevoel-een-slechte-raadgever-geworden~b73aea5d/

Goed stuk, ik vond het heel herkenbaar qua huidige samenleving.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

LuciaTellez

Stamgast
Stamgast
Antw.: 298
Zo Mei 19, 2019 3:37 pm Reageer met quote

Zeker een goed stuk en bij het lezen en daarna me afgevraagd waar ikzelf sta.

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Mei 19, 2019 3:52 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
en bij het lezen en daarna me afgevraagd waar ikzelf sta.

En viel die conclusie mee? Very Happy

LuciaTellez

Stamgast
Stamgast
Zo Mei 19, 2019 4:02 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
LuciaTellez schreef:

Die vraag verwachtte ik al.Very Happy Nou..... ik ben er nog niet helemaal achter. Wink

Antwoord als het zo ver is misschien via pb'tje?

Laughing

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3471
Zo Mei 19, 2019 4:28 pm Reageer met quote

Mensen zijn nogal verwend tegenwoordig en gedragen zich daarmee ook als zodanig. De maatschappij is enorm veilig en voorziet in bijna alles wat we maar kunnen wensen. Zo leren we allerlei vormen van beheersing en zelfinperking af, raken die ontwend, en zien we niet hoezeer die zelfbeperking nodig is voor onze soort om te overleven.
Alles staat in het teken van het zelfbewustzijn en de zelfveruiterlijking waarmee een waanzinnige hoeveelheid verkwisting in het geding is, want met ons 'alles uit het leven halen wat er in zit' onttrekken we een geweldige hoeveelheid energie aan de aarde, plus er komt een geweldige hoeveelheid vervuiling voor terug.
Ook in sociaal opzicht leidt deze ikzucht tot een geweldige armoe, vervreemding, vereenzaming, verloedering.
We hebben alles, maar kijk eens naar de uitdrukking op ons gezicht. In de tram, op het station, zelfs in de cafetaria en winkelstraten. Norse, harde, zure facies, grimmig, allemaal rupsjes-nooit-genoeg die verbeten aan het piekeren zijn hoe ze hun rijkdom, hun winst op het gebied van aanzien, status, vermogen, mogelijkheden nog verder kunnen verhogen.

En zoek dan ook eens op youtube een filmpje op van mensen die zich in juist erg arme streken bevinden, mensen die van het meeste van de weelde waar wij hier in baden moeten afzien, maar waar ze wel deel uitmaken van een hechte gemeenschap. Daar zie je heel andere gezichten. Blij, dankbaar, sereen, tevreden.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 2809
Zo Mei 19, 2019 4:41 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Mensen zijn nogal verwend tegenwoordig en gedragen zich daarmee ook als zodanig. De maatschappij is enorm veilig en voorziet in bijna alles wat we maar kunnen wensen. Zo leren we allerlei vormen van beheersing en zelfinperking af, raken die ontwend, en zien we niet hoezeer die zelfbeperking nodig is voor onze soort om te overleven.
Alles staat in het teken van het zelfbewustzijn en de zelfveruiterlijking waarmee een waanzinnige hoeveelheid verkwisting in het geding is, want met ons 'alles uit het leven halen wat er in zit' onttrekken we een geweldige hoeveelheid energie aan de aarde, plus er komt een geweldige hoeveelheid vervuiling voor terug.
Ook in sociaal opzicht leidt deze ikzucht tot een geweldige armoe, vervreemding, vereenzaming, verloedering.
We hebben alles, maar kijk eens naar de uitdrukking op ons gezicht. In de tram, op het station, zelfs in de cafetaria en winkelstraten. Norse, harde, zure facies, grimmig, allemaal rupsjes-nooit-genoeg die verbeten aan het piekeren zijn hoe ze hun rijkdom, hun winst op het gebied van aanzien, status, vermogen, mogelijkheden nog verder kunnen verhogen.

En zoek dan ook eens op youtube een filmpje op van mensen die zich in juist erg arme streken bevinden, mensen die van het meeste van de weelde waar wij hier in baden moeten afzien, maar waar ze wel deel uitmaken van een hechte gemeenschap. Daar zie je heel andere gezichten. Blij, dankbaar, sereen, tevreden.

Nou, de maatschappij veilig????
Ik denk dat vele mensen angst hebben!
Vroeger waren de mensen ook gemoedelijker en sneller tevreden.
Op dat punt was het vroeger toch beter.

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Mei 19, 2019 5:13 pm Reageer met quote

De maatschappij is super veilig. Je komt hier niet meer om van de honger zoals in vroeger tijden zo gemakkelijk kon gebeuren, je loopt niet zomaar een vroeger dodelijke ziekte op zoals tbc, aan een eenvoudig griepje of een simpele infectie konden mensen al overlijden. Iedereen is nu verzekerd en zelfs als je niet verzekerd bent wordt je in het ziekenhuis geholpen wanneer je je poot gebroken hebt of iets dergelijks. Je sterft ook niet van de kou, als je geen baan hebt of als je geen werk meer kunt verrichten krijg je een inkomen waar ze in een arm land niet van zouden kunnen dromen, je sterft ook niet door een oorlog die we vroeger in Europa aan de lopende band hadden. Wanneer je bedreigd wordt door je vijanden klop je bij de politie aan, of loop je naar een advocaat. Vroeger, wanneer je niet tot de hogere standen hoorde, liet men je in je armoedesopje gaarkoken, bij alles wat eraan scheelde.

Heb je 'Kees de Jongen' van Theo Thijsse wel eens gelezen?

Maar vertel eens Don, wat maakt voor jou, vergeleken met die tijden jouw leven in Nederland NU zoveel onveiliger? Waar ben je precies allemaal bang voor?

Ik ben weer erg benieuwd

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

LuciaTellez

Stamgast
Stamgast
Zo Mei 19, 2019 5:30 pm Reageer met quote

theDon schreef:
.

Op dat punt was het vroeger toch beter.[/quote]

In vergelijking met vroeger vind ook ik het niet veiliger. Ik pas ervoor de deur open te doen na etenstijd en al helemaal 's winters als het donker is. Boodschappen doen als het donker is doe ik niet meer.
's Avonds in mijn eentje de deur uitgaan, ook niet meer.
Achterom even de deur open laten staan om iets te vragen aan de buren, kan niet meer.

En ja ik ken de geluiden dat men dan roept: het is niet onveiliger maar men ervaart (voelt) het als onveilig. Nou de pot op met die redenatie, daar kopen mensen niets voor. Inbraken, overvallen, ouderen die gemolesteerd worden etc.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 2809
Zo Mei 19, 2019 5:46 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
theDon schreef:
.

Op dat punt was het vroeger toch beter.

In vergelijking met vroeger vind ook ik het niet veiliger. Ik pas ervoor de deur open te doen na etenstijd en al helemaal 's winters als het donker is. Boodschappen doen als het donker is doe ik niet meer.
's Avonds in mijn eentje de deur uitgaan, ook niet meer.
Achterom even de deur open laten staan om iets te vragen aan de buren, kan niet meer.

En ja ik ken de geluiden dat men dan roept: het is niet onveiliger maar men ervaart (voelt) het als onveilig. Nou de pot op met die redenatie, daar kopen mensen niets voor. Inbraken, overvallen, ouderen die gemolesteerd worden etc.[/quote]

Juist, dat bedoel ik Lucia!
Het is maar net wat je onder angst verstaat!
Vroeger leefde men veel meer zonder angst, ook voor ziektes.
Nu slaat men door om vele dingen opzij te schuiven wat eten en drinken betreft omdat men bang is om een vreselijke ziekte krijgen.
Verloor je vroeger je baan en had je minder te eten, werd je wel door de buren geholpen, nu liggen mensen weken dood in hun huis.
Zo kan je wel even door gaan natuurlijk.

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

LuciaTellez

Stamgast
Stamgast
Zo Mei 19, 2019 5:58 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
De maatschappij is super veilig. Je komt hier niet meer om van de honger zoals in vroeger tijden zo gemakkelijk kon gebeuren, je loopt niet zomaar een vroeger dodelijke ziekte op zoals tbc, aan een eenvoudig griepje of een simpele infectie konden mensen al overlijden. Iedereen is nu verzekerd en zelfs als je niet verzekerd bent wordt je in het ziekenhuis geholpen wanneer je je poot gebroken hebt of iets dergelijks. Je sterft ook niet van de kou, als je geen baan hebt of als je geen werk meer kunt verrichten krijg je een inkomen waar ze in een arm land niet van zouden kunnen dromen, je sterft ook niet door een oorlog die we vroeger in Europa aan de lopende band hadden. Wanneer je bedreigd wordt door je vijanden klop je bij de politie aan, of loop je naar een advocaat. Vroeger, wanneer je niet tot de hogere standen hoorde, liet men je in je armoedesopje gaarkoken, bij alles wat eraan scheelde.

Eigenlijk wel jammer want zonder dat alles waren we net als de mensen in arme landen: blij, dankbaar, sereen en tevreden. Rolling Eyes

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 25924
Zo Mei 19, 2019 7:34 pm Reageer met quote

Natuurlijk is de maatschappij niet veiliger geworden...

Zelfs in het boerendorp waar ik nu woon laat men niet meer de achterdeur open. Kinderen worden nu sterk aangeraden om in groepjes te fietsen als ze naar en van school gaan. En dat is op klaarlichte dag...

En er wordt gewaarschuwd voor Oost-Europese benden die rondtrekken en het vooral voorzien hebben op gereedschap en apparaten die op de boerderijen gebruikt worden... En die niet terugdeinzen voor het nodige geweld...

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Mei 19, 2019 7:41 pm Reageer met quote

De cijfers laten zien dat het niet onveiliger is geworden, integendeel.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/het-is-lastig-te-geloven-maar-nederland-wordt-toch-echt-steeds-veiliger~b3e0f158/

Probleem is natuurlijk dat je veilig voelen een gevoel is en zoals in het topic artikel al gezegd wordt is dat feiten niet altijd je gevoel volgen.

LuciaTellez

Stamgast
Stamgast
Zo Mei 19, 2019 7:47 pm Reageer met quote

'Negeer je oerdriften', lijkt me een geweldig goed advies aan al het gespuis dat de samenleving onveilig maakt.

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Mei 19, 2019 7:48 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
dagmar57 schreef:
LuciaTellez schreef:

Die vraag verwachtte ik al.Very Happy Nou..... ik ben er nog niet helemaal achter. Wink

Ja, ik kon het niet laten die vraag te stellen na je reactie. Very Happy

LuciaTellez

Stamgast
Stamgast
Zo Mei 19, 2019 7:50 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
LuciaTellez schreef:
dagmar57 schreef:
LuciaTellez schreef:

Ja, ik kon het niet laten die vraag te stellen na je reactie. Very Happy

LOL
Lang artikel wordt lang nadenken Laughing

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Mei 19, 2019 7:58 pm Reageer met quote

Quote:
In de politiek heeft het primaat van het gevoel geleid tot de opkomst van populistische leiders die appelleren aan wat de kleuter graag hoort – bijvoorbeeld dat klimaatverandering een hoax is: mooi, dan hoeven we onze leefwijze niet te veranderen. Dergelijke beweringen van Thierry Baudet vóélen voor velen waar, legde opiniepeiler Gijs Rademaker uit in EenVandaag. Ze voelen waar, want ze komen ons goed uit.

Hier ziet volgens mij ook veel waarheid in.
Als je wetenschappelijke bewijzen van klimaatverandering gewoon negeert, hoef je ook niets te doen.
En wij als mensen, willen wel dat de klimaatproblemen oplossen, maar niet als we daar zelf voor moeten inleveren, als een ander het betaald oke, maar niet wijzelf.
Dat is de korte termijn (gevoels)wijze, onszelf voor de gek houden zodat we dan niets hoeven te doen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Mei 19, 2019 9:45 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
'Negeer je oerdriften', lijkt me een geweldig goed advies aan al het gespuis dat de samenleving onveilig maakt.

Even los van wat je met 'gespuis' bedoelt, ik denk dat dat gespuis daar helemaal geen oren naar zal hebben. Die zullen dat echt niet lezen. Zoals meestal; juist de doelgroep bereik je nooit op deze manier...

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 542
Vr Mei 24, 2019 8:11 pm Reageer met quote

ik kan mij niet herinneren dat men vroeger een afgehakt hoofd op de stoep vond of dat men de verkeerde executeerde of dat de kogels door de ruiten vlogen. ( Heerlijke jaren 50 waren het toen ). Al die geïmporteerde onveiligheid kan mij gestolen worden.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mei 25, 2019 10:34 am Reageer met quote

Tja, van mij mogen de 50er jaren ook wel weer terugkeren. Je kon als kind gewoon buitenspelen, zonder constant in de gaten gehouden te worden door middel van een mobieltje en zonder dat je ouders in de zenuwen zaten over wat toen kinderlokkers heetten. En dat midden in een grote stad.

Tegenwoordig moet je als kind naar school gebracht worden. Het idee alleen al...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Mei 25, 2019 12:25 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
NicolaasP schreef:

Eigenlijk wel jammer want zonder dat alles waren we net als de mensen in arme landen: blij, dankbaar, sereen en tevreden. Rolling Eyes

Een volkomen ongerijmde conclusie waarbij je ook nog eens het verkeerde citaat gebruikt.
Het is de loutere constatering die iedereen die zich wel eens in andere minder consumptieve culturen verdiept heeft zelf kan maken, mensen in eenvoudige tribale gemeenschappen blijken over het algemeen een enorme vitaliteit en levensblijheid te kennen, zeker aangezet tegen de vitaliteit en levensblijheid die we in ons rijke westen tegenkomen.
Als je me goed leest dan schrijf ik dat niet toe aan de enorme gebreken die er meestal in die samenlevingen bestaan, maar wél aan de grotere eenvoud, cq veel minder gericht op de materiële zaken waar wij in het westen volledig door geobsedeerd worden, en vooral de hechtere gemeenschap waarin deze mensen verkeren, de veel hogere sociale kwaliteit van hun leven, waar wij enkel maar een steeds verdergaande individualisering doormaken, terwijl wij dezelfde sociale dieren in wezen zijn. Daar komt nmi die onvrede, onlust, chagrijnigheid vooral uit voort, een onvrede en innerlijke leegte die mensen te boven proberen te komen met materiële zaken en allerlei bijzondere sensaties als substituut, maar wat natuurlijk nooit een werkelijke net zo bevredigende vervanging kan zijn.

Leonard Cohen

Pagina 1 van 1

Plaats reactie