Migraine
Gezondheid & zorg
Plaats reactie

Wout74

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 7
Wo Jun 12, 2019 12:57 am Reageer met quote

Als kind ben ik regelmatig geplaagd door migraine en haar bijbehorende 'cadeaus' zoals oververmoeidheid en overgeven (of, als dat 's ochtends gebeurde, ook wel 'omgekeerd ontbijten' genoemd).
Het was dan plat liggen, duistere kamer en stilte. Heel saai, maar gewoon uitzieken.

Tegenwoordig heb ik amper nog migraine, behalve met stress en spanning, of met een keer uitslapen, wat achteraf nooit een goed plan is. Oververmoeidheid is ook een tijdbom.
Sporten werkt prima voor me. Het is een soort ontspanning.

Wie hebben er nooit migraine óf juist vaak, en wat zijn de triggers?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 2863
Wo Jun 12, 2019 1:31 am Reageer met quote

Ik heb gedurende al mijn vruchtbare jaren geleden onder middelzware tot zware migraine-aanvallen. Dit betekende toch wel dat maandelijks minimaal twee dagen de migraine mijn leven bepaalde, één dag de hoofdpijn en de volgende dag om daarvan weer te herstellen, want ik voelde me dan nog behoorlijk gammel, zoals na een griep. Alleen tijdens mijn zwangerschappen bleven de aanvallen uit. Hoewel de meeste vrouwen niet zitten te wachten op de overgang, toch wel een dingetje, kon ik het moment niet afwachten. Na de overgang heb ik geen migraine meer gehad en ik heb zelfs bijna nooit meer een gewone hoofdpijn. Mijn migraine was dus duidelijk hormoon-gerelateerd.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Wout74

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Wo Jun 12, 2019 1:37 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik heb gedurende al mijn vruchtbare jaren geleden onder middelzware tot zware migraine-aanvallen. Dit betekende toch wel dat maandelijks minimaal twee dagen de migraine mijn leven bepaalde, één dag de hoofdpijn en de volgende dag om daarvan weer te herstellen, want ik voelde me dan nog behoorlijk gammel, zoals na een griep. Alleen tijdens mijn zwangerschappen bleven de aanvallen uit. Hoewel de meeste vrouwen niet zitten te wachten op de overgang, toch wel een dingetje, kon ik het moment niet afwachten. Na de overgang heb ik geen migraine meer gehad en ik heb zelfs bijna nooit meer een gewone hoofdpijn. Mijn migraine was dus duidelijk hormoon-gerelateerd.

Inderdaad, de dag na een aanval was om te herstellen. Altijd enorm gammel geweest dan. Gelukkig kende ik maar 1 dag migraine. Als kind wilde ik te snel weer actief zijn, spelen of tv kijken, en dan laaide het weer op. Ik was ook vaak ziek op verjaardagen, misschien door de spanning.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12467
Wo Jun 12, 2019 11:10 am Reageer met quote

Ik ken wat mezelf betreft amper het begrip hoofdpijn, laat staan migraine. Wat ik wel weet is dat hoofdpijn, inclusief migraine, moeilijk is voor de huisarts om precieze oorzaken vast te stellen en een eventuele remedie te bepalen. Je moet het als dokter vooral van de anamnese hebben, zeg maar het verhaal dmv vraag en antwoord, want fysiologisch onderzoek van bloed, beeldvormend van organen, levert zo goed als niets aan informatie op. Bij een vermoeden van migraine kan een verwijzing naar de neuroloog helpen om een sluitende diagnose te stellen. Behandeling met medicijnen is wel mogelijk en een verband met de hormoonhuishouding is er vrijwel zeker. Er is best wel wat onderzoek geweest en nog gaande naar migraine: Onderzoek naar migraine, voor wie geïnteresseerd is naar achtergrondinformatie maar er is wel meer over te vinden.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26062
Wo Jun 12, 2019 11:28 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Dat verloop is opvallend hetzelfde als dat het bij mijn vrouw gegaan is. Veel last van in haar jonge jaren en na de overgang was het eigenlijk helemaal weg. Van die overgang zelf heeft ze ook nauwelijks tot geen last gehad...
Zelf ken ik ook geen hoofdpijn of wat daar op lijkt. Ik ken eigenlijk ook geen mannen die daar wel last van hebben (of ze hebben het er niet over..) Daarom dacht ik lange tijd dat het een typische vrouwenziekte was..

Faber quisque fortunae suae

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 4900
Wo Jun 12, 2019 1:10 pm Reageer met quote

Hoi Wout, mijn man heeft toen hij nog werkte regelmatig migraine gehad, maar vooral de dagen dat hij vrij was, dat had duidelijk met spanningen te maken ( werkte bij de recherche) nu nooit geen last meer.

Zelf heb ik jaren "oogmigraine"gehad, heel vervelend en duurt lang voor je er achter bent wat er aan te doen is. Mocht je interesse hebben, ik heb er destijds een paar artikelen op mijn weblog over geschreven en heb enorm veel reacties van buitenaf ( dus mensen van buiten de site) gekregen, hoe zij er mee omgingen en wat ze er aan deden.
Ik geef je de link, kijk maar!! Laughing
https://redsblog.50plusser.nl/?page=article&warticle_id=75539&Oogmigraine-wie-heeft-dat-ook#.XQC_ptQzY2w

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!

Wout74

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Wo Jun 12, 2019 7:45 pm Reageer met quote

redone schreef:
Hoi Wout, mijn man heeft toen hij nog werkte regelmatig migraine gehad, maar vooral de dagen dat hij vrij was, dat had duidelijk met spanningen te maken ( werkte bij de recherche) nu nooit geen last meer.

Zelf heb ik jaren "oogmigraine"gehad, heel vervelend en duurt lang voor je er achter bent wat er aan te doen is. Mocht je interesse hebben, ik heb er destijds een paar artikelen op mijn weblog over geschreven en heb enorm veel reacties van buitenaf ( dus mensen van buiten de site) gekregen, hoe zij er mee omgingen en wat ze er aan deden.
Ik geef je de link, kijk maar!! Laughing
https://redsblog.50plusser.nl/?page=article&warticle_id=75539&Oogmigraine-wie-heeft-dat-ook#.XQC_ptQzY2w

Herkenbaar, pijn achter een oog dat uitstraalde.. en ja, zodra ik me kon ontspannen in het weekend knalde de migraine er in. Dubbelzien, geen aura of zoiets, maar wel dat ik geen licht kon verdragen. De pijn alleen tot daar aan toe... maar de rechtstreekse connectie met je maag en de misselijkheid. En de malaise..
Mijn lijf gaf aan; tot hier en niet verder.
Interessante blog trouwens.

LuciaTellez

Stamgast
Stamgast
Antw.: 456
Wo Jun 12, 2019 8:01 pm Reageer met quote

Als puber veel last van migraine gehad.

Later niet meer. Wel heb ik vaak last van oogmigraine. Dus geen hoofdpijn maar lichtflitsen en delen niet kunnen zien.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 4900
Wo Jun 12, 2019 8:55 pm Reageer met quote

Bedankt voor het kijken Wout, gelukkig heb ik er nu goede medicatie voor en heb er weinig last meer van gelukkig, succes hier op het forum! Laughing

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!

Pagina 1 van 1

Plaats reactie