Cruise schepen, hele grote vervuiler.
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 2893
Do Jun 13, 2019 11:23 pm Reageer met quote

Zeuren dat het klimaat naar de gallemiezen gaat maar toch lekker met een cruise tocht mee.
De mensen die het geld hebben en lekker met hun elec.auto die hun wel kunnen betalen, op de borst kloppen dat ze milieu vriendelijk maar oh wee!!

‘Cruiseschepen stoten tien keer meer schadelijke stoffen uit dan alle auto’s in Europa’
Commerciële cruiseschepen behoren tot de grootste vervuilers van deze planeet. Het Amerikaanse bedrijf Carnival spant de kroon. Alleen deze cruisemaatschappij stootte in 2017 al bijna tien keer meer zwaveloxiden uit rond de kust van Europa dan alle 260 miljoen Europese auto's samen.
Lees verder; klikkie

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1108
Vr Jun 14, 2019 4:30 am Reageer met quote

theDon schreef:
Zeuren dat het klimaat naar de gallemiezen gaat maar toch lekker met een cruise tocht mee.
De mensen die het geld hebben en lekker met hun elec.auto die hun wel kunnen betalen, op de borst kloppen dat ze milieu vriendelijk maar oh wee!!

‘Cruiseschepen stoten tien keer meer schadelijke stoffen uit dan alle auto’s in Europa’
Commerciële cruiseschepen behoren tot de grootste vervuilers van deze planeet. Het Amerikaanse bedrijf Carnival spant de kroon. Alleen deze cruisemaatschappij stootte in 2017 al bijna tien keer meer zwaveloxiden uit rond de kust van Europa dan alle 260 miljoen Europese auto's samen.
Lees verder; klikkie

Ja, Cruiseschepen zijn inderdaad hele grote vervuilers.

Nicolaas heeft het ook al eens een bijdrage er over gehad:
NicolaasP schreef:
Toevallig kwam ik vanmorgen dit artikel tegen over de opmerkelijk hoge vervuiling van cruiseschepen:

Quote:
The Guardian rekende in 2016 uit dat grote cruiseschepen op open zee enorm veel schadelijke stoffen uitstoten. Zo staat de CO₂-uitstoot van een groot cruiseschip gelijk aan die van 84.000 auto’s, de stikstofuitstoot staat gelijk aan die van 400.000 auto’s en de uitstoot van fijnstof is te vergelijken met die van 1 miljoen auto’s. Schokkend? Nou, er is meer. De onderzoekers kwamen er ook achter dat de zwaveluitstoot van een groot cruiseschip – zonder filter – gelijkstaat aan die van 376 miljoen personenauto’s.

https://www.oneworld.nl/duurzaamheid/de-drijvende-vervuiler/

Ik denk eigenlijk dat mensen met een beetje meer klimaatbewustzijn, never nooit voor een vakantie met een Cruiseschip zullen kiezen. Dat dat niet de vakantievierders zijn die aan boord van die schepen ziet.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 358 ppm, 10 jaar geleden: 387 ppm, nu: 411 ppm.

theDon

Superlid
Superlid
Vr Jun 14, 2019 6:12 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Ik denk eigenlijk dat mensen met een beetje meer klimaatbewustzijn, never nooit voor een vakantie met een Cruiseschip zullen kiezen. Dat dat niet de vakantievierders zijn die aan boord van die schepen ziet.

Dat betwijfel ik Barth, neem onze ministers die over het klimaat gaan, stappen wel in het vliegtuig en laten zich rijden met dikke Audi's.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26034
Za Jun 15, 2019 10:16 am Reageer met quote

barth. schreef:

...Ik denk eigenlijk dat mensen met een beetje meer klimaatbewustzijn, never nooit voor een vakantie met een Cruiseschip zullen kiezen. Dat dat niet de vakantievierders zijn die aan boord van die schepen ziet.

Ik denk dat het eerder de prijs is die veel mensen zal tegenhouden. Naarmate het goedkoper wordt zullen meer mensen er wel voor kiezen. Voor luie mensen is het een ideale vakantievorm, denk ik. Je komt op diverse plaatsen en je hoeft er niets voor te doen. Het lijkt mij typisch iets voor ouderen...

Zelf zie ik er niets in. Ik vind het net een soort grote veerpont en ik zou me in de kortste tijd te pletter vervelen. Het is veel spannender om met een oud houten zeilbootje naar Noord-Engeland te varen dan met zo'n kolos de wereld rond te gaan. Maar ook hier weer: iedereen zijn/haar meug...

Faber quisque fortunae suae

barth.

Superlid
Superlid
Za Jun 15, 2019 7:07 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Ik denk dat het eerder de prijs is die veel mensen zal tegenhouden. Naarmate het goedkoper wordt zullen meer mensen er wel voor kiezen. Voor luie mensen is het een ideale vakantievorm, denk ik. Je komt op diverse plaatsen en je hoeft er niets voor te doen. Het lijkt mij typisch iets voor ouderen...

Nou maar hopen dat lezers niet gaan denken dat je beweert dat ouderen luie mensen zijn. Laughing

Maar je hebt gelijk dat het cruisevakantie publiek voor het grootste gedeelte wat ouder is.
Dat lees ik tenminste in het artikel: “Wat is typerend voor de Nederlandse cruisereiziger?”
Quote:
Het grootste deel van de passagiers uit Nederland zijn tussen de 51 en 70 jaar oud. De gemiddelde leeftijd is 55 jaar.

https://www.dreamlines.nl/blog/bijzondere-kenmerken/wat-is-typerend-voor-de-nederlandse-cruisereiziger/

Het lijkt me dat die cruise toeristen ook gesteld zijn op luxe en comfort.
En wat dociel zijn, en dan bedoel ik het zich graag laten leiden en laten vermaken door georganiseerd vermaak en vertier. Volgzaam. Gedwee.
Het heeft in mijn ogen ook iets decadents, die cruises. Daar moet je maar net van houden.

Quote:
Zelf zie ik er niets in. Ik vind het net een soort grote veerpont en ik zou me in de kortste tijd te pletter vervelen. Het is veel spannender om met een oud houten zeilbootje naar Noord-Engeland te varen dan met zo'n kolos de wereld rond te gaan. Maar ook hier weer: iedereen zijn/haar meug...

Ik voel helemaal met je mee Wink
Het is ook helemaal niets voor mij.
Ook al voelde ik me natuurlijk wel wat aangesproken toen Don schreef:
“Zeuren dat het klimaat naar de gallemiezen gaat”
Als er iemand op het forum rondloopt die veel zeurt over het klimaat, dan ben ik het wel. Wink en dan hou ik me nog in.
Ik kan er nog veel meer over zeuren. En drammen natuurlijk.

Laughing

theDon

Superlid
Superlid
Za Jun 15, 2019 11:52 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Ook al voelde ik me natuurlijk wel wat aangesproken toen Don schreef:
“Zeuren dat het klimaat naar de gallemiezen gaat”
Als er iemand op het forum rondloopt die veel zeurt over het klimaat, dan ben ik het wel. Wink en dan hou ik me nog in.
Ik kan er nog veel meer over zeuren. En drammen natuurlijk.

Laughing

Ooh Barth, sorry dat jij je aangesproken voelt door mij, dat is bij lange na niet mijn intentie!
Juist jij zeurt niet maar legt duidelijk uit wat er aan de hand is en dat lees ik graag van jou!!
Ik noem graag een voorbeeld, bij ons in de buurt woont een man en vrouw die helemaal energie neutraal leven.
Ze hebben zonnepanelen, warmte pomp, zuiveren zelf op gevangen water, alles geïsoleerd en volgens mij ook de mieren nesten in de tuin erbij.Smile
Mooi dat ze dat doen maar als ik met mijn hond langs hun huis loop, staat er voor de deur een grote SUV met een ...dieselmotor!
Als hobby heeft hij alles verzamelen van WOI en gaat alle plekken af waar gevochten is.
Zoals hij verteld "meestal doe ik dat met de auto maar is het ver weg, ga ik met het vliegtuig of de boot".
Ik spreek de man wel eens en iedereen doet het in zijn ogen verkeerd met het klimaat.
Ik zei een keer tegen hem "als je zo om het milieu geeft waar om dan een SUV met een diesel er in".
Toen gaf hij mij een antwoord wat ik had kunnen weten, dat hij een diesel in zijn auto heeft die schoner is dan een benzine motor.
Daar had ik vlak daarvoor al info over gelezen.
Maarja ik bedoel maar, deze man gaat wel vliegen en met de boot en dat soort figuren bedoel ik Barth. Wink

barth.

Superlid
Superlid
Zo Jun 16, 2019 12:02 pm Reageer met quote

theDon schreef:

Ooh Barth, sorry dat jij je aangesproken voelt door mij, dat is bij lange na niet mijn intentie!
Juist jij zeurt niet maar legt duidelijk uit wat er aan de hand is en dat lees ik graag van jou!!

Dat vind ik fijn om te horen, Don. Bedankt.
Het voor iedereen zo goed mogelijk uitleggen is natuurlijk mijn intentie.
Om geen onjuistheden te vertellen, besteed ik wekelijks behoorlijk veel tijd aan onderzoek van de materie, en volg ik ook de actualiteit wat betreft het onderwerp klimaat.
Daarom ben ik er vol van.
Maar ik ben ook op mijn hoede om anderen niet te overspoelen ermee, want dat zou gemakkelijk kunnen gebeuren als ik mezelf niet in toom houd.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie