Anton de Kom-lezing 18 juni 2019. Kathleen Ferrier
Media, lezen & muziek
Plaats reactie

LuciaTellez

Stamgast
Stamgast
Antw.: 464
Wo Jun 19, 2019 9:57 pm Reageer met quote

Toen ze na vijf jaar in Hongkong terugkwam in Nederland, viel haar op hoe de samenleving is verhard en gepolariseerd, en hoe diep breuklijnen op het gebied van inkomen, religie en etniciteit zijn geworden. Dat vertelde Kathleen Ferrier dinsdag in Amsterdam tijdens de jaarlijkse Anton de Kom-lezing. Hier leest u een verkorte versie.

https://www.trouw.nl/samenleving/de-anton-de-kom-lezing-van-kathleen-ferrier-we-oordelen-zonder-ons-in-de-ander-te-verdiepen~a900123b/

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 247
Wo Jun 19, 2019 10:24 pm Reageer met quote

Vanmorgen Trouw gelezen.
Die vrouw zegt nog eens verstandige dingen.
Goed artikel, erg lezenswaardig.

LuciaTellez

Stamgast
Stamgast
Antw.: 464
Do Jun 20, 2019 12:20 am Reageer met quote

virgo schreef:
Vanmorgen Trouw gelezen.
Die vrouw zegt nog eens verstandige dingen.
Goed artikel, erg lezenswaardig.

Zeker! Helaas kan ik nergens de volledige lezing vinden.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12475
Do Jun 20, 2019 8:58 am Reageer met quote

Boeiend artikel. Goed dat ze benoemt dat democratie niet vanzelf ontstaat. De tekst van de lezing kun je hier downloaden: Anton de Kom-lezing 2019 door Kathleen Ferrier

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3515
Do Jun 20, 2019 1:19 pm Reageer met quote

Quote:
Terwijl van de iets meer dan 17 miljoen Nederlanders 23 procent, dat is ongeveer 4 miljoen, een migratie-achtergrond heeft, is één procent van de burgemeesters bicultureel, en 2 procent van de gedeputeerden. Het percentage vrouwen in de Tweede Kamer is lager dan in vorige regeerperiodes (nu 47, 2012: 60, 2010: 64) en er zit op dit moment geen enkele nazaat vanuit een voormalige kolonie in de Nederlandse volksvertegenwoordiging. De nieuwe Eerste Kamer kunnen we beter de Witte Kamer noemen, hoorde ik iemand terecht opmerken.
(...)(...)(...)
Het is mijn overtuiging, dat, wanneer we antwoorden willen geven op de vragen van vandaag, we genoodzaakt zijn de volle breedte van de diversiteit van de mensheid in te zetten. Zonder dat, zonder inclusiviteit, redden we het niet. De tijd van superioriteit, van inferioriteit, van wegkijken en je veilig in bubbels terugtrekken, is voorbij.
(...)(...)(...)
Bij iedere werkelijke samenleving hoort dat de mensen in geprivilegieerde posities – of ze nu wit zijn, man, heteroseksueel, hoogopgeleid, gezond – afleren zichzelf centraal en als norm te stellen. En andersom: dat de mensen die niet in een geprivilegieerde positie verkeren, uit die slachtofferrol stappen. En dat zij niet de houding die zij bij machthebbers zo veracht hebben, zelf gaan overnemen.

Dit vond ik de kernpunten. Wat de laatste alinea betreft heb ik de indruk dat Ferrier nog iets over het hoofd ziet. Er is een naam voor in de psychologie, of eigenlijk twee namen. Een naam voor het fenomeen dat mensen waarvan we veel verwachten ook heel hoog scoren, en mensen van wie we weinig tot niets verwachten, zeer laag scoren (gemiddeld genomen, niet wetmatig uiteraard).
Mensen nemen de verwachting die anderen van hen koesteren/bezitten over. Ze maken zich die eigen. Dat heet introjectie. Die twee bovenstaande mechanismen daarvan ben ik de naam (aan de Grieks mythologie ontleend meen ik) even kwijt. Is niet belangrijk natuurlijk.

We doen er als samenleving naar mijn idee te weinig aan die patronen te doorbreken, terwijl we dat heel goed zouden kunnen. Ik ben echter bang dat een flink groot deel van de blanke bevolking daar nu juist fel tegen gekant is, en die bewuste patronen graag nog wat meer zouden willen accentueren, als norm, als 'identiteit'.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 2881
Do Jun 20, 2019 3:45 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Quote:
Terwijl van de iets meer dan 17 miljoen Nederlanders 23 procent, dat is ongeveer 4 miljoen, een migratie-achtergrond heeft, is één procent van de burgemeesters bicultureel, en 2 procent van de gedeputeerden. Het percentage vrouwen in de Tweede Kamer is lager dan in vorige regeerperiodes (nu 47, 2012: 60, 2010: 64) en er zit op dit moment geen enkele nazaat vanuit een voormalige kolonie in de Nederlandse volksvertegenwoordiging. De nieuwe Eerste Kamer kunnen we beter de Witte Kamer noemen, hoorde ik iemand terecht opmerken.
(...)(...)(...)
Het is mijn overtuiging, dat, wanneer we antwoorden willen geven op de vragen van vandaag, we genoodzaakt zijn de volle breedte van de diversiteit van de mensheid in te zetten. Zonder dat, zonder inclusiviteit, redden we het niet. De tijd van superioriteit, van inferioriteit, van wegkijken en je veilig in bubbels terugtrekken, is voorbij.
(...)(...)(...)
Bij iedere werkelijke samenleving hoort dat de mensen in geprivilegieerde posities – of ze nu wit zijn, man, heteroseksueel, hoogopgeleid, gezond – afleren zichzelf centraal en als norm te stellen. En andersom: dat de mensen die niet in een geprivilegieerde positie verkeren, uit die slachtofferrol stappen. En dat zij niet de houding die zij bij machthebbers zo veracht hebben, zelf gaan overnemen.

Dit vond ik de kernpunten. Wat de laatste alinea betreft heb ik de indruk dat Ferrier nog iets over het hoofd ziet. Er is een naam voor in de psychologie, of eigenlijk twee namen. Een naam voor het fenomeen dat mensen waarvan we veel verwachten ook heel hoog scoren, en mensen van wie we weinig tot niets verwachten, zeer laag scoren (gemiddeld genomen, niet wetmatig uiteraard).
Mensen nemen de verwachting die anderen van hen koesteren/bezitten over. Ze maken zich die eigen. Dat heet introjectie. Die twee bovenstaande mechanismen daarvan ben ik de naam (aan de Grieks mythologie ontleend meen ik) even kwijt. Is niet belangrijk natuurlijk.

We doen er als samenleving naar mijn idee te weinig aan die patronen te doorbreken, terwijl we dat heel goed zouden kunnen. Ik ben echter bang dat een flink groot deel van de blanke bevolking daar nu juist fel tegen gekant is, en die bewuste patronen graag nog wat meer zouden willen accentueren, als norm, als 'identiteit'.

In het onderwijs een bekend fenomeen, leerlingen waarvan de leerkrachten hoge prestaties verwachten, krijgen een beter aanbod, worden meer gestimuleerd en scoren daardoor ook beter..Daar is onderzoek naar geweest waarbij leerkrachten van tevoren werd verteld welke leerlingen goed zouden presteren en intelligent zouden zijn. Na afloop bleken die leerlingen inderdaad beter te hebben gepresteerd en het aardige was dat de lijst volkomen willekeurig was gemaakt. Alleen het feit dat de leerkracht dácht dat de betreffende leerling goed zou presteren leidde tot betere resultaten!
Dat heet het Rosenthal-effect, ook wel het Pygmalion-effect.
Leerkrachten zijn geneigd minder te verwachten van allochtone leerlingen of leerlingen uit achterstandsmilieus. Onbewust vaak, maar dus heel bepalend voor het schoolsucces. Het omgekeerde gebeurt nl ook: lage verwachtingen leidt tot lage prestaties.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Pagina 1 van 1

Plaats reactie