Strafbaar per 1 juli 2019
Blik op het nieuws
Plaats reactie

Pluk

Superlid
Superlid
Antw.: 4388
Do Jun 20, 2019 5:22 pm Reageer met quote

Per 1 juli a.s.is het strafbaar om een mobiel elektronisch apparaat, zoals bijvoorbeeld
een telefoon, tablet, navigatiesysteem of muziekspeler vast te houden terwijl je fietst
en dus bestuurder bent.

Dit levert een bekeuring op van € 95,-

Ik zou zeggen eindelijk, want veel mensen zien het gevaar ervan denk ik niet.

All life matters
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

vriend55

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 44
Do Jun 20, 2019 6:30 pm Reageer met quote

hoop wel dat ze dan ook gelijk goed gaan controleren. Levensgevaarlijk op de fiets niet alleen voor jezelf maar veel erger voor een ander.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 2906
Do Jun 20, 2019 7:44 pm Reageer met quote

Dit is heel erg goed alleen jammer dat ze de hoogte van de bekeuring lager aan houden dan van een automobilist.
De minister heeft al aangegeven dat men in het begin er heel erg veel op gaat controleren gelukkig.
Nu de rest van de overtredingen van de fietsers nog aanpakken zoals bv zonder licht rijden!

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12467
Vr Jun 21, 2019 3:58 am Reageer met quote

Ik vind 95 euro ook nog wel een fors bedrag. Je kunt er een gezinnetje met een beetje beleid een of twee weken van onderhouden als je de dagelijkse Chablis bij de hoofdmaaltijd weglaat. De gedachte zal misschien zijn geweest dat je als kwetsbare verkeersdeelnemer meer jezelf in gevaar brengt dan anderen. Of dat conform de werkelijkheid van kille rekencijfers is weet ik niet maar een gegeven voor mij is dat veel fietsers, zoals scholieren, studenten en anderen zich geen auto kunnen permitteren. Alternatief is dat je gaat beboeten naar draagkracht, of een progressief stelsel bij recidives, waarbij je hoger beboet wordt als je de overtreding meermalen begaat. Daar vind ik wel iets voor te zeggen maar over de uitvoering zie ik mijn geest al dwalen qua haalbaarheid.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Vr Jun 21, 2019 11:15 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26062
Vr Jun 21, 2019 9:43 am Reageer met quote

Het succes van de actie is enkel maar afhankelijk van de pakkans. Als dat vandaag 100% zou kunnen zijn is het morgen afgelopen met het gebel en ander gedoe...

Maar die pakkans zal eerder onder de 1% zijn, vrees ik.

Op stoepen en in voetgangersgebieden mag helemaal niet gefietst worden. maar ik heb nog nooit gezien dat er tegen opgetreden wordt. Dus trekt geen hond zich er iets van aan...

Ze hebben nu al aan alle kanten politie te kort...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 21, 2019 10:05 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Het succes van de actie is enkel maar afhankelijk van de pakkans.

Daar ben ik al langer dan vandaag van overtuigd en dat geldt niet alleen maar voor (niet hands free) bellen in het verkeer.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Pluk

Superlid
Superlid
Vr Jun 21, 2019 10:58 am Reageer met quote

Handsfree navigeren en muziek luisteren mogen nog wel.
Bijvoorbeeld via een koptelefoon waarmee u het apparaat bedient.
U moet wel zorgen dat u het omgevingsgeluid nog hoort. Bijvoorbeeld door
maar 1 oordopje te gebruiken, of het volume laag te zetten.

Plus nog de eventuele foefjes met een fietshouder, sportarmband e.d,
verschaffen mijns inziens nog teveel kansen om dit verbod te omzeilen ...

Sad

All life matters

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 21, 2019 11:19 am Reageer met quote

Pluk schreef:
Plus nog de eventuele foefjes met een fietshouder, sportarmband e.d,
verschaffen mijns inziens nog teveel kansen om dit verbod te omzeilen ...
Sad

Alles wat de aandacht van het verkeer afleidt zou verboden moeten worden. Ik pleit voor een stoel in het vooronder in auto's en alle passagiers daarachter. Waar ligt de grens? Wat is haalbaar, verstandig en redelijk?

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26062
Vr Jun 21, 2019 12:36 pm Reageer met quote

Het zullen altijd compromissen zijn. En er zullen altijd zaken zijn die kunnen afleiden. Ook buiten de auto is er genoeg te zien wat kan afleiden. Je kan hooguit als eis stellen dat je altijd je stuur met twee handen moet vasthouden, of in ieder geval beide handen vrij hebt om het voertuig te bedienen.
Veiligheid zal toch vooral van de bestuurder zelf moeten komen...

Faber quisque fortunae suae

Pluk

Superlid
Superlid
Vr Jun 21, 2019 12:42 pm Reageer met quote

Waarom niet een algeheel verbod op het gebruik van mobiele telefoons tijdens het
fietsen?
Hoe gevaarlijk is smarphonegenruik op de fiets

En vooral ook met het oog op Miljardeninjectie nodig om fietsen aan te jagen

All life matters

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 21, 2019 2:16 pm Reageer met quote

Een smartphone is niet alleen maar een telefoon maar feitelijk een mini-computer met internet erop waarmee je haast als bijzaak ook nog kunt telefoneren. Laten we ons dat goed realiseren. Bij verkeersdeelname zouden alle functies behalve dat telefoneren uitgeschakeld moeten kunnen worden. Nou ja, navigatie is eventueel een optie.

De e-bike is natuurlijk een prachtige oplossing om fietsgebruik te stimuleren. Met minder inspanning, een niet zo goede conditie of andere beperkingen blijf je wel in beweging. De accu's zijn een heikel punt want duur en beperkte levensduur. Daar wordt wel aan gewerkt. Ik denk dat fietsen minder gebruik van smartphones stimuleert dan autorijden maar dat kan ik niet hard maken aan de hand van cijfers.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2145
Vr Jun 21, 2019 2:54 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

De e-bike is natuurlijk een prachtige oplossing om fietsgebruik te stimuleren. Met minder inspanning, een niet zo goede conditie of andere beperkingen blijf je wel in beweging. De accu's zijn een heikel punt want duur en beperkte levensduur. Daar wordt wel aan gewerkt. Ik denk dat fietsen minder gebruik van smartphones stimuleert dan autorijden maar dat kan ik niet hard maken aan de hand van cijfers.

Ik vraag me wel altijd af waarom er niet gerept wordt over de accu, hoe je het ook bekijkt, die accu's zijn ook niet echt een bijdrage aan het mileu.
Het mileu voordeel geldt alleen als je door die fiets de auto laat staan en het is maar de vraag of dat zo is, meestal blijven mensen beide gebruiken.
En ook het omruilen van gewone fietsen voor een ebike levert niet echt milieu voordeel op.
Er gaat voor het milieu niets boven een gewone fiets met een dynamo, goed voor de beweging en goed voor het mileu. Very Happy
https://www.duurzaamnieuws.nl/wanneer-is-een-e-bike-echt-duurzaam/

Ver blijken we ons op fiets het meest onverantwoordelijk te gedragen in alle opzichten, zowel qua appen als alcohol.
Quote:
Gedragen we ons in de auto, dat geldt in veel mindere mate op de fiets. Ruim een kwart (26,2 procent) zegt de afgelopen maand met teveel drank achter de kiezen op de fiets te zijn gestapt. Véél meer dan het Europees gemiddelde (17,4 procent). Alleen in België (28 procent) en Denemarken (27,8 procent) - ook fietslanden - stappen meer fietsers beneveld op hun stalen ros.

Terwijl per 1 juli een appverbod met boete van 95 euro gaat gelden, zegt bijna een kwart van de Nederlandse fietsers de afgelopen tijd te hebben geappt of op de smartphone te hebben gekeken. Ook dat is veel meer dan elders (18,9 procent) in Europa. Circa negen op de tien fietsers zet geen helm op, in de EU doet gemiddeld zeven op de tien dat.

https://www.gelderlander.nl/binnenland/nederlander-is-heer-in-auto-maar-fietst-zonder-probleem-met-drank-op~acde56f4/

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 21, 2019 3:58 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik vraag me wel altijd af waarom er niet gerept wordt over de accu, hoe je het ook bekijkt, die accu's zijn ook niet echt een bijdrage aan het mileu.

Ben ik met je eens maar het verlies aan capaciteit van de accu's van Tesla's, even als voorbeeld, valt mij wel heel erg mee. Na 200.000 km nog 90% lijkt me niet slecht terwijl recyclen van de zooi waarvan die accu's gemaakt zijn na einde oefening van de auto heel goed mogelijk is, waardoor milieuproblemen veel minder zijn dan doorgaans wordt gesuggereerd. Op de keper beschouwd is een Tesla natuurlijk een dure auto en gaat een vergelijking met fietsen mank maar als dergelijke maatstaven voor e-bikes aangehouden worden dan zie ik het niet zo duister in. Voor mij zeker geen reden om e-biken te ontmoedigen ten koste van autorijden.

Met (teveel) drank (en een aantal andere psychotrope middelen, waaronder medicijnen) door je strot ben je zelfs als voetganger een gevaar op de weg. Het zal wel maar wederom met je eens dat het soort vervoermiddel een dramatische invloed op dat gevaarscriterium heeft. Met een fiets richt je doorgaans stukken minder schade aan dan met een auto.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 2906
Vr Jun 21, 2019 4:28 pm Reageer met quote

Accu's van een Tesla gaan lang mee maar dat mag ook wel want de productie ervan vervuild net zoveel als een benzine auto in 8 jaar!!!!doet.

Accu's van een fiets gaan ook lang mee mits je hem goed onderhoud en dat vergeten vele mensen.
Een fiets accu is duur, je bent zo 5 tot 600 euro armer.
De fiets accu gaat de recycle bak in bij de fietsen maken en die verkoopt lekker een nieuwe.
Dat kan anders, is je fiets accu niet meer goed, kan je hem laten maken.
Men zet er dan nieuwe accuutjes in, die accu's die er in zitten zijn gewoon een heel stel 1,2 volt penlite oplaadbare batterijen.
Hier zijn speciale bedrijven voor die dat doen voor vrijwel alle merken.
Die worden vervangen en vaak heeft de accu dan ook nog een hogere capaciteit waardoor je een langere weg af kan liggen en het grote voor deel dat je maar rond de 250 euro kwijt bent ipv 5 á 600 euro plus minder vervuiling.

Maar het gaat hier over bellen als je rijd.
Ik vind hoe dan ook dat er een forse bekeuring op moet staan zowel voor de fietser als voor de automobilist.
Waarom maakt men het voor de fietser goedkoper, een bellende fietser is net zo gevaarlijk als een bellende automobilist zo niet nog gevaarlijker.
De fietser wordt op alle mogelijke dingen al ontzien, neem rijden zonder verlichting, op oude afgeragte fietsen rijden, geen hand uitsteken, door rood rijden en ga zo maar door.
Het tegenovergesteld is met de auto fabrikanten, waarom een beeld scherm op je dashboard voor navigatie maar er zit ook WiFi bij zodat je tijdens het rijden, een film of voetbalwedstrijd kan volgen?
Dit is toch geheel tegenstrijdig????

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie