Holocaust niet de schuld van volgzaamheid Joden
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12649
Ma Jul 08, 2019 5:55 pm Reageer met quote

De column is geschreven naar aanleiding van een uitspraak van Toine Beukering waar hij inmiddels zijn excuses voor heeft aangeboden maar ik denk dat ik er niet ver naast zit met de veronderstelling dat hij een wijdverbreid vooroordeel verwoordde. Vandaar dat ik het de moeite waard vind om er hier aandacht aan te schenken. De mr. L.E. Visserlezing is een flink stuk tekst maar rekent uitstekend onderbouwd met verwijzingen ook af met dit vooroordeel.

Een klassieke figuur in Monty Python-sketches is de krankzinnige kolonel buiten dienst, die merkwaardige meningen ten beste geeft. De Nederlandse politiek is sinds kort ook zo’n figuur rijker: Toine Beukering van Forum voor Democratie. In een interview met De Telegraaf deelde hij ons mee dat de Joden zich als ‘makke lammetjes’ hadden laten afvoeren. Hij verbaasde zich hierover omdat Joden in de regel toch ‘dapper en strijdbaar’ zijn. Zo zie je maar, de Joden doen het ook nooit goed. Wel fijn om te weten dat de Joden niet voor niets zijn gestorven, hun lot motiveerde Toine om bij het leger te gaan.

Daarom was het ook niet het gebrek aan verzet van de Joden dat de Holocaust mogelijk maakte. Wie dat zegt, suggereert in feite dat het hun eigen schuld was. De Holocaust was niet de schuld van de volgzaamheid van de Joden. Het waren de verregaande collaboratie van het Nederlandse bestuurlijke apparaat en de passiviteit van de bevolking die de massamoord mogelijk maakten. Blaming the victim, zoals Beukering doet, is kletspraat. Wie als politicus goede sier wil maken met de Holocaust heeft een stuitend gebrek aan goede smaak. Maar wie aperte onzin uitslaat, heeft geen enkel politiek instinct. Maar dat past eigenlijk wel goed bij Thierry Baudets Flying Circus.

Lees verder: Opinie op Zondag: De Holocaust was niet de schuld van de volgzaamheid van de Joden

Ook zeer boeiend voor geïnteresseerden waar sprake van is in bovenstaand artile: Mr. L.E. Visserlezing 2019 – inleiding en rede

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7855
Ma Jul 08, 2019 6:32 pm Reageer met quote

Twee vrij lange stukken om te lezen, maar zeker de moeite waard om daar kennis van te nemen.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 678
Ma Jul 08, 2019 7:56 pm Reageer met quote

Beiden stukken heb ik gelezen. Dank Kees voor de links hiervan.

Veel was me bekend maar telkens weer als je met de neus op de feiten gedrukt wordt wat zich toen afspeelde, sta ik nog steeds verstomd.
En rijst de vraag of dit vandaag de dag ook zo wéér kan gebeuren.
Het :'Dit nooit weer'. Hoelang is dat geldig?

Met het oprukken van neo-nazi's in Europa krijg ik het idee dat er niets veranderd is.
Wel is duidelijk dat er veel mensen nodig zijn als L.E. Visser. Die niet wegkijken, die hun afkomst niet onder stoelen of banken steken.Die doorzien wat er aan de hand is.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12649
Ma Jul 08, 2019 8:33 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Met het oprukken van neo-nazi's in Europa krijg ik het idee dat er niets veranderd is.
Wel is duidelijk dat er veel mensen nodig zijn als L.E. Visser. Die niet wegkijken, die hun afkomst niet onder stoelen of banken steken.Die doorzien wat er aan de hand is.

Ik ben niet zo bang uitgevallen maar iedere aantasting van democratische waarden en de rechtsstaat en ook oproepen daartoe baren me wel zorgen en vergen aandacht. Niet alleen van mensen als meester Visser maar van zoveel mogelijk mensen. Laat dergelijke ideeën zich liever manifesteren dan angstvallig te verbieden maar wel veroordelen om ondergronds sluipend gif te kunnen veroordelen. En op verdenking van wetsovertredingen en misdrijven moet die wet gewoon worden uitgevoerd.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 348
Ma Jul 15, 2019 12:03 am Reageer met quote

Ik las net dit stuk, mooi.

Joden in het verzet https://christenenvoorisrael.nl/2018/02/joden-in-het-verzet/#.XSuKevT1iDY.twitter

luciaT

Stamgast
Stamgast
Ma Jul 15, 2019 1:23 am Reageer met quote

In het boek van Avraham Burg 'De Holocaust is voorbij', schrijft hij ook over hoe joden in Israël onderscheid maken tussen waar iemand vandaan komt of kwam. Stereotypen worden ook daar soms gebruikt.

Ook Israël kampt met racisme en discriminatie onderling.

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 348
Ma Jul 15, 2019 10:33 am Reageer met quote

Klopt Lucia, Joden zijn ook gewone mensen. Alleen hun geschiedenis is anders.

Het onderscheid maken zit in de mens ben ik bang en ongemerkt doen we het zelf ook.
Geen enkel volk is er vrij van helaas.

Het enige middel is zelf beginnen om het anders te doen. Door in de ander jezelf te zien, was dat niet Krishna Murti die dit schreef?

luciaT

Stamgast
Stamgast
Ma Jul 15, 2019 11:17 am Reageer met quote

annette49 schreef:
Klopt Lucia, Joden zijn ook gewone mensen. Alleen hun geschiedenis is anders.

Daarom juist hoop je dat het anders wordt.

Maar dat het gewone mensen zijn dat kan ik persoonlijk beamen Laughing

luciaT

Stamgast
Stamgast
Ma Jul 15, 2019 11:27 am Reageer met quote

Maar om weer on topic te gaan. Toine Beukering is een man van 60 jaar die een opmerking maakte die een vooroordeel uit. En niet zomaar een!
Geen jonge knaap die uit onwetendheid een vooroordeel uit.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie