Fibromyalgie
Gezondheid & zorg
Plaats reactie

Howard65

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 82
Zo Jul 14, 2019 4:44 pm Reageer met quote

Fybromyalgie is een kwaal bestaande uit pijn in spieren en bindweefsel.
De diagnose wordt door veel artsen niet gesteld omdat de aandoening niet voldoende bij hen bekend is. En in onderstaand artikel zelfs wordt ontkend. Reumatologen worden in hun onderzoek naar deze aandoening vaak niet serieus genomen en er is een groep die stelt dat deze aandoening zich vooral afspeelt tussen de oren.

Wie is bekend met boven genoemde pijnklachten en wat is de ervaring met het oordeel en behandeling van medici?

https://www.nrc.nl/nieuws/2003/06/07/verzwijgen-maakt-beter-10454273-a525937

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12620
Zo Jul 14, 2019 6:48 pm Reageer met quote

Howard65 schreef:
Fybromyalgie is een kwaal bestaande uit pijn in spieren en bindweefsel.
De diagnose wordt door veel artsen niet gesteld omdat de aandoening niet voldoende bij hen bekend is. En in onderstaand artikel zelfs wordt ontkend. Reumatologen worden in hun onderzoek naar deze aandoening vaak niet serieus genomen en er is een groep die stelt dat deze aandoening zich vooral afspeelt tussen de oren.

Wie is bekend met boven genoemde pijnklachten en wat is de ervaring met het oordeel en behandeling van medici?

https://www.nrc.nl/nieuws/2003/06/07/verzwijgen-maakt-beter-10454273-a525937

Naar mijn mening verwijs je wel naar een goed artikel. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar als zorgverlener krijg ik natuurlijk wel met dergelijke problematiek te maken. Zelf vind ik dat dergelijke klachten onder SOLK thuishoren, een hoofdstuk in de NHG-standaarden (voor huisarsen dus) over Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten. Dat zou je voor de aardigheid eens kunnen lezen voor wat meer helderheid over hoe huisartsen met deze klachten omgaan: NHG-Standaard Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK)

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Howard65

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Ma Jul 15, 2019 8:51 pm Reageer met quote

Blijkbaar is fibromyalgie weinig bekend, gezien ook dat er over het algemeen niet gereageerd wordt.

Ook huisartsen geven vaak geen uitsluitsel, wanneer iemand komt met een pijnlijke elleboog zal die vaak niet meteen aan fibromyalgie denken en ook als de klachten al langer bestaan is er vaak onbegrip. Dit alles geeft dus wel aan dat er veel onbekendheid en weinig begrip bestaat voor deze aandoening.
Mensen blijven dus vaak jarenlang tobben voordat duidelijk is dat er een naam is voor hun klachten: fibromyalgie.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12620
Ma Jul 15, 2019 10:49 pm Reageer met quote

Howard, fibromyalgie is heus wel bekend in de gezondheidszorg maar de diagnostiek is op dit moment gewoon niet rond te krijgen, eigenlijk gewoon niet mogelijk. In het HIS (huisartseninformatiesysteem) dat ik gebruik bestaat de diagnose fibromyalgie niet. Ook de NHG-standaarden verwijzen naar SOLK. Er zijn veronderstellingen over de oorzaken maar die zijn op dit moment en met de huidige technieken en kennis niet te objectiveren. Als je naar alle mogelijke behandelingen kijkt vind ik het eerlijk gezegd een nogal rommelige verzameling waaruit spreekt dat dokters het eigenlijk ook niet goed weten en maar proberen of er iets helpt:

6 Behandelingen
6.1 Pijnstillers
6.2 Antidepressiva
6.3 Cognitieve gedragstherapie
6.4 Bewegingstherapie
6.5 Leren omgaan met stress
7 Alternatieve behandelingen
7.1 Acupunctuur
7.2 Guaifenesine
7.3 Chirurgie

Daarom begrijp ik je vraag heel goed maar waarschijnlijk doen bepaalde behandelingen het bij de een goed en bij de ander niet en andersom. Ik hoop dat je toch wat tips krijgt. Met een dergelijk klachtenpatroon zou ik misschien voor acupunctuur kiezen maar reguliere fysiotherapeuten hebben daarnaast vaak aanvullende praktische vaardigheden waar ze vaak verbluffende resultaten mee bereiken. Dus misschien toch mijn eerste keus. Ik denk dat de kans groot is dat er FB-pagina's of forums zijn met lotgenoten. Heb je daar al eens naar gekeken of gezocht?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Howard65

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Di Jul 16, 2019 12:19 am Reageer met quote

Bedankt Kees voor je reactie en tips, ik zal ff speuren nog.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Di Jul 16, 2019 12:27 am Reageer met quote

https://www.fesinfo.nl/bevorderen-lotgenotencontact

Pagina 1 van 1

Plaats reactie