Hoe riskant is een accu in huis?
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3183
Zo Aug 11, 2019 12:18 am Reageer met quote

We gebruiken steeds meer accu's maar weinig mensen weten echt niet wat een accu is en hoe er mee om te gaan.
Een accu kan een bom zijn!!
Hier een heel mooi en interessant stuk.

Hoe riskant is een accu in huis? ‘Het gaat minstens één keer per maand mis, de tijd van lachen is allang voorbij’
Van elektrische fiets en e-scooter tot smartphone en e-sigaret. Ze zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Eén probleem: de accu’s kunnen spontaan vlam vatten. Kan een e-bike óók zomaar in brand vliegen?

Lees en kijk verder; klikkie

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Zo Aug 11, 2019 12:26 am Reageer met quote

Goed item Don! Het enige wat ik nooit doe is een apparaat op de oplader laten staan als ik de deur uitga of ga slapen.
Maar ja hetzelfde geldt voor de wasautomaat en de wasdroger Wink

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 517
Zo Aug 11, 2019 12:30 am Reageer met quote

O jee, straks op zolder even een accu van het stopcontact halen. Voor die heupoperatie had ik een kleine scootmobiel. Ik heb hem niet meer nodig maar bewaar hem wel. We worden ouder ten slotte.
Ik hoorde dat je een accu niet helemaal leeg moeten laten gaan, dus ik heb hem in het stopcontact af en toe en dan vergeet ik hem weer. Smile
Toch maar even eruit halen.

Don, hoe kan ik een accu dan zolang bewaren zonder dat die stuk gaat?

Howard65.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 115
Zo Aug 11, 2019 1:01 am Reageer met quote

Een lekje in de batterij van de smartphone kan uitlopen tot een explosie. Een tijdje terug is een man is overleden doordat zijn smartphone ontplofte.
Gelukkig gebeurt dat zelden maar het komt voor dus.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12731
Zo Aug 11, 2019 6:33 am Reageer met quote

theDon schreef:
We gebruiken steeds meer accu's maar weinig mensen weten echt niet wat een accu is en hoe er mee om te gaan.
Een accu kan een bom zijn!!
Hier een heel mooi en interessant stuk.

Goeie post, Don! Van die grotere accu's, zoals in e-bikes wist ik, hoewel ik me niet realiseerde dat een Tesla na een aanrijding een rijdende bom kan zijn. Maar dat we talloze kleinere exemplaren in huis hebben is zeker een eye-opener.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26405
Zo Aug 11, 2019 9:55 am Reageer met quote

Bedankt voor je topic, theDon. Ik weet nu dat ik morgen een nieuw mobieltje zal moeten kopen. Ik kreeg al en tijdje het dekseltje niet meer goed dicht en ik had de indruk dat het telefoontje wat was uitgezet. Dacht echter dat het verbeelding was...

Hoe zou dat eigenlijk met accu-gereedschap zitten. Met een laptop ga je meestal wel redelijk voorzichtig om. Maar gereedschap krijgt het doorgaans zwaarder te verduren...

Ik sta inderdaad verbaast over hoeveel van dat spul er intussen al in huis is. En dat terwijl wij toch zeker geen electronicafanaten zijn...

Faber quisque fortunae suae

Howard65.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 115
Zo Aug 11, 2019 11:18 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Hoe zou dat eigenlijk met accu-gereedschap zitten. Met een laptop ga je meestal wel redelijk voorzichtig om. Maar gereedschap krijgt het doorgaans zwaarder te verduren...

Het zit ‘m er wat dit betreft niet zozeer in hoe je met een apparaat omgaat maar wanneer er een lek is ontstaan, de vraag is dan hoe ontstaat zo n lek. Ik heb wel gezien dat batterijen die lang niet zijn gebruikt zijn gaan lekken.

Succes trouwens met de aankoop van een nieuw mobieltje, die worden steeds goedkoper.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26405
Zo Aug 11, 2019 1:08 pm Reageer met quote

Dank je. je gaat nu toch wel anders tegen die dingen aankijken...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12731
Zo Aug 11, 2019 1:19 pm Reageer met quote

Na het lezen van deze raadgevingen vraag je je af of de brand in die ambulance ook niet door accu's is veroorzaakt. Er zit nogal wat oplaadbare apparatuur in.

Lees verder: Spoedeisende Hulp ziekenhuis Amsterdam ontruimd om brandende ambulance

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3183
Zo Aug 11, 2019 4:29 pm Reageer met quote

Zo zien we maar dat we vaak niet eens in de gaten hebben wat we allemaal hebben van dingen die op een accu werken.
Ik heb ook heel veel apparaten op accu maar houd het altijd goed in de gaten.
Zo heb ik voor mijn camera Recyko accu's van GP.
Deze accu's hebben na 1 jaar als ze niet gebruikt worden, nog 80% van hun energie.
Als ik mijn camera gebruik, laad ik ze hoe dan ook altijd zeker om het half jaar op.
Dit is goed voor hun conditie te behouden en weet tevens dat als ik ze nodig heb, ik stroom heb.
Ik heb één keer meegemaakt dat ik een penlite accu liet vallen, raapte hem op en die begon warm te worden en uit te zetten.
Die heb ik in een bak water gelegd en na een halfuur was hij helemaal open gescheurd, moet er niet aan denken als ik hem niet in het water had gelegd.
Vele dingen kan je ook voor komen.
Als je oplader voor wat dan ook kapot is, koop dan een lader die bij het product past en het liefst van hetzelfde merk.
Vele mensen kopen dan een lader via Alieexpres of Action of....?
Let ook op als je een lader koopt, of hij dan de juiste capaciteit heeft.
Als je bv een tablet hebt en een lader van 2 amp, houd dit dan ook aan.
Koop dan geen lader die maar 1 amp leverd, die wordt bloedheet en kan vaak de accu's niet goed vullen met alle narigheid van dien.
Als je een E-bike hebt, laad dan nooit de accu op beneden de 5 graden,dus niet in een schuur waar het vriest bv.
De lader moet er dan te hard aan trekken om de accu vol te maken en kan te warm worden.
Ook krijg je de accu niet vol waardoor hij er aanzienlijk langer over doet.
Zet je E- bike ook nooit in de felle zon als het bv 25 graden of meer is.
Dek de accu af met bv de klep van je fietstas of met een doek.
Besef dat als de accu energie levert, de accu ook warm wordt en dan kan het teveel worden met nare dingen als gevolg.
Vertrouw je een accu niet meer, breng hem naar een recycle station bij de reiniging en koop een nieuwe.
Heb je een accu laten vallen, controleer hem goed en vertrouw je het niet, weg ermee.
Er zijn dus best wel veel dingen waar je rekening mee moet houden.

Haal de accu van de fiets en laad hem binnen op.

@Lucia Heel verstandig dat je de apparaten uitzet als je weg gaat!
Ik/wij doen dat ook en zeker met de droger.
Ikzelf haal de droger om de twee jaar naar mijn werkplaatsje en haal hem uit elkaar.
Je wil niet weten hoeveel stof er overal in zit en zeker in het verwarmings element wat brand kan veroorzaken.
Ik heb een compressor en blaas hem helemaal schoon.
Een wasdroger is heel vaak de oorzaak van branden die veroorzaakt worden door apparaten.

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Briesje

Superlid
Superlid
Antw.: 3825
Zo Aug 11, 2019 4:59 pm Reageer met quote

Bedankt voor deze zinvolle tips Don.

elvira

Superlid
Superlid
Antw.: 93656
Ma Aug 12, 2019 12:49 am Reageer met quote

Dat waren nuttige tips Don. Vroeger laadde ik vaak mijn iPad op in de nacht als hij bijna leeg was. Dan was hij de andere dag weer volop te gebruiken. Nu doe ik het liever overdag als ik er bij ben, ook al duurt het een paar uur voor hij vol is.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie