Wat is een tuin
Tuinieren
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3760
Vr Aug 23, 2019 3:05 pm Reageer met quote

'Dit is geen tuin, dit is een woestenij'. Iets dergelijks kreeg een volkstuin-houder te verstaan. Er was een bordje op haar gedeelte geplaatst met de verordening dat ze het 'onkruid' weg moest halen.
Ze liet die planten die als zodanig aangemerkt werden juist groeien in de wetenschap dat deze buitengewoon aanlokkelijk waren voor de bijen.

Ik kan me voorstellen dat de verschillende intentie waarmee mensen een tuin inrichten dan wel juist niet of nauwelijks inrichten en (niet of nauwelijks) onderhouden tot ernstige geschillen kunnen leiden.

De éen kan er de mening op nahouden dat een tuin een afgebakend stukje buiten is dat een visiteplaatje van de buurt behoort te zijn, afgestemd op orde, reinheid, properheid, menselijk comfort, en nou ja vooruit, wat groei en bloei dat kan daarbij geen kwaad zolang het binnen de perken rond het nagenoeg gemillimeterd gazonnetje blijft.

Maar de buren zouden wel de mening toegedaan kunnen zijn dat hoe meer men een tuin -de voor,- en of achterplaats of de volkstuin- 'verwaarloost' des te beter het is voor de slakken, wormen, spinnen, bijen, vlinders, en vogels, 'en daar gaat het maar om', - kan dus een uitgangspunt zijn. NIET de dode bladeren en takken opruimen, NIET dat zogenaamde 'onkruid' weghalen, laat het allemaal maar aan 'de natuur' over die heeft daar alleen maar baat bij.

Kennen jullie geschillen die daaruit voort zouden kunnen vloeien in jullie buurt? Hoe zou daarin bemiddeld kunnen worden? Hoe kun je die uitgangspunten verenigen? Immers de 'siertuin-liefhebber' of de eigenaar van het keurig betegelde 'barbeque-plaatsje' kan zich in sommige gevallen misschien best gedupeerd voelen door 'het onkruid' dat over komt waaien of onder de grond de eigen tuin in woekert, de mieren, slakken, muggen, spreeuwen, misschien zelfs wel muizen en ratten waar de 'woestenij' , die 'barbaarse wildernis' van de buren zo'n aantrekkelijk onderkomen voor biedt.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5209
Vr Aug 23, 2019 4:23 pm Reageer met quote

Zeer herkenbare situatie. Soortgelijk akkefietje speelt ieder jaar op het volkstuincomplex waar ik mijn tuin huur.

Inmiddels is het een afwijkende tuin geworden in vergelijk met het gebruik aldaar door de mede tuinders.
En ieder jaar opnieuw word ik gesommeerd meer onderhoud te plegen gedurende het lopende jaar.

En iedere keer maakt dat me in eerste instantie weer boos vanuit de gedachte 'waar bemoeien "ze" zich mee'.

En iedere keer zakt de boosheid weer weg en vind ik weer de modus om mezelf trouw te blijven en me toch te blijven aanpassen aan "de omgeving".

Het maakt het tuinieren er niet leuker op moet ik eerlijk zeggen, soms staat het me echt tegen om er naar toe te gaan vanuit het idee dat dan diverse mensen weer op m'n nek springen.
Heb zelfs wel eens gedacht om dan de boel maar op te zeggen, maar dat vind ik dan weer zonde van de persoonlijke en materiële investering die al is gedaan.

Maar ik blijf het vervelend vinden dat iedere keer weer de aanpassing wordt gevraagd op straffe van.........., naast dat ik me ook wel voor kan stellen wat overgewaaide ongewenste zaadjes doen met de boontjes en de kroppen sla van de buren.

De boel sussen, is eigenlijk wat ik doe en dat me dat ieder jaar niet echt in dank wordt afgenomen is soms wel lastig te verteren, want het laatste wat ik wil is gezien worden als een zeer storende, ongewenste, factor.

Maar oké, dan zie ik weer hoe alles bloeit en groeit en vruchtbaar is. En dat doet dan ook wel weer goed. Wink

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 523
Vr Aug 23, 2019 4:35 pm Reageer met quote

Hizhi, misschien kun je de buren er op wijzen dat hun boontjes enz zo mooi vrucht dragen omdat bij jou de insecten een kans krijgen, want alleen op bloesems van bonen kunnen die niet leven.

Ik heb tijdschriften, Tuin en zo en een ander Groei en Bloei en daar wordt meer en meer aandacht gegeven voor de wilde tuin, stenen raken steeds meer uit. Moesten vroeger de tegels zo liggen dat er geen gras tussen kon groeien. Nu wordt uitgelegd dat, wanneer je toch tegels neemt, gewoon je pad dus, je ruimte kunt geven voor groen. Vetplantjes enz.
Er verandert nu veel.

Bij ons in de buurt speelt het niet. Wel wat stenen tuinen maar ook veel groene tuinen, een onkruid, ach wat is onkruid. als het bloeit haal ik het na de bloei weg.

Voor ons huis is een bosplantsoen waar we allemaal blij mee zijn.
Er lopen hier zeker wel 9 of 10 katten los e ratten heb ik nog niet gezien hier, maar we laten geen voedselresten slingeren.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7926
Vr Aug 23, 2019 5:12 pm Reageer met quote

Iedereen richt toch zijn tuin of volkstuin in naar eigen inzicht en behoefte.
Of je buurtuin nu veel (on)kruid heeft of haast geen, maakt weinig uit. Het (on)kruidzaad komt ook wanneer alle tuinen onkruidvrij worden gehouden.

Op de plantenkwekerij van mijn vader, waar ik na school een aantal jaren heb gewerkt, was een goed onderhouden kwekerij. Ondanks dat was je altijd bezig om onkruid te verwijderen.
Je staat er van te kijken hoe snel alles overwoekerd kan worden, als je er helemaal niets aan deed.

Ik denk dat die buurtuinders niet moeten zeuren en gewoon gaan wieden.
Laat je tuin maar zo als jij het wilt Hennie en laat de rest maar pietluttig zijn.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

JanRutgers.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 95
Vr Aug 23, 2019 6:55 pm Reageer met quote

Het is toch zo, dat bij het aangaan van de huurovereenkomst, er een soort van reglement wordt overhandigt, waarin de do's en dont's staan omschreven?
Ik zie dan het probleem niet.
Zolang het huurcontract loopt, ben jij heer en meester op jouw tuin en pas als de overeenkomst wordt verbroken, vervallen de rechten en plichten.
Of een volkstuin onder de pachtwet valt, dat weet ik niet, maar het lijkt me stug, dat je als volkstuinder geen enkele bescherming hebt.

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie