Rechts-extremistisch terrorisme in opkomst
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende Plaats reactie

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Za Aug 24, 2019 2:26 pm Reageer met quote

JanRutgers schreef:
Als we nu eens begonnen met het te hebben over extremisme en het onderscheid van links en rechts gewoon niet hanteren.
Dan is er al een groot struikelblok opgeruimd.
Het boeit mij namelijk niet zo of het extremisme van links, rechts of waar dan ook vandaan komt, het komt van totaal verknipte figuren, die menen hun overtuiging met gebruik van alle middelen, bij anderen door de strot te wringen.

we zijn dan ook gelijk af van het geneuzel over het net zo erg zijn van het extremisme van . . . . . . . . .

Ik zie helemaal geen struikelblok. Dat sommigen struikelen over dat het topic gaat over rechts extreem is weer iets anders.
Duidelijk is juist nu het over rechts extreem gaat hoe sommige forummers hierover denken en hoe rechts extreem als iets heel normaals gezien wordt. Dus wat mij betreft, gewoon rechts extreem. Daarbij gaat het over rechts-extreem terrorisme 'in opkomst'.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

JanRutgers.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 95
Za Aug 24, 2019 2:34 pm Reageer met quote

luciaT schreef:
JanRutgers schreef:
Als we nu eens begonnen met het te hebben over extremisme en het onderscheid van links en rechts gewoon niet hanteren.
Dan is er al een groot struikelblok opgeruimd.
Het boeit mij namelijk niet zo of het extremisme van links, rechts of waar dan ook vandaan komt, het komt van totaal verknipte figuren, die menen hun overtuiging met gebruik van alle middelen, bij anderen door de strot te wringen.

we zijn dan ook gelijk af van het geneuzel over het net zo erg zijn van het extremisme van . . . . . . . . .

Ik zie helemaal geen struikelblok. Dat sommigen struikelen over dat het topic gaat over rechts extreem is weer iets anders.
Duidelijk is juist nu het over rechts extreem gaat hoe sommige forummers hierover denken en hoe rechts extreem als iets heel normaals gezien wordt. Dus wat mij betreft, gewoon rechts extreem. Daarbij gaat het over rechts-extreem terrorisme 'in opkomst'.

Misschien dan toch even de oogjes uitwrijven, maar verder even goeie vrienden hoor. Blijf dan gewoon maar steeds weer kijken naar de herhaling van: "Ja maar zij doen het ook en net zo erg".
Jouw feestje, maar dan doe ik niet meer mee, ik heb daar geen trek meer in.

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3266
Za Aug 24, 2019 3:10 pm Reageer met quote

Op zich maakt het niet uit of je door de kat of de hond wordt gebeten en kun je gemakkelijk stellen dat alle extremisme eng en gevaarlijk is. Dat zal niemand ontkennen.
Echter als je verzuimt te vermelden uit welke hoek de wind waait, dan kun je ook niet de parallellen benoemen met de opkomst van extreemrechtse politici. Er is wel degelijk samenhang en juist dat maakt het rechtsextremisme op dit moment tot een reëel gevaar voor de samenleving en de democratie. Uitingen die blijk geven van xenofobie, rassenhaat, minachting voor vrouwen, homofobie etc. worden steeds acceptabeler en ik vind deze ontwikkeling in hoge mate verontrustend.
Ik vind dat je problemen en ontwikkelingen moet benoemen naar wat ze zijn. Niemand die zichzelf als rechts benoemt hoeft zich hierdoor aangesproken te voelen, zoals Dagmar, maar ook Benneke heel helder hebben verwoord.
De forummer die zichzelf aangesproken voelt als men zijn zorgen uit over de opkomst van extreemrechts moet dan maar bij zichzelf te rade gaan waar die boosheid vandaan komt. Dat beschouw ik niet als mijn probleem en ik voel me dan ook niet geroepen om deze lange tenen te ontzien.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3776
Za Aug 24, 2019 3:28 pm Reageer met quote

even een ietwat persoonlijk getinte belijdenis:

ik kom uit een rechts milieu maar kreeg ook, nog niet met de paplepel, maar wel met de schoolmelk veel nieuw-testamentische waarden en opvattingen ingegoten: de strijd tegen hypocrisie, tegen onrechtvaardige verdeling, tegen discriminatie, dus vóór een grotere gelijkheid, overal waar mensen vanwege wat voor hoedanigheid dan ook onderdrukt worden voor die mensen op proberen te komen, nooit over mensen heen walsen 'omdat het 'maar' of omdat het 'toch' ...zijn, ook niet waar het om dieren of natuur als zodanig gaat. Je hebt als mens verantwoording voor heel de wereld om je heen. Niet enkel voor een klein groepje, laat staan enkel voor je eigen welzijn. Dat is het verschil tussen Verantwortungsethik en Gesinnungsethik. Voor mij ligt daarin het wezenlijke verschil tussen links en rechts.

Geweld is altijd een allerlaatste optie, maar zouden opnieuw in het westen rechts-extremisten met geweld naar de macht proberen te grijpen (en dat is de bedoeling van extreem-rechts), dan hoop ik dat er, wanneer er echt niets anders op zit, voldoende tegenoffensief geboden wordt om deportaties van grote bevolkingsgroepen en de vestiging van een fascistische staat zoals Breyvik en zijn extreemrechtse geestverwanten voor ogen staat voorkomen kan worden. Zou dat tegenoffensief enkel van linkse zijde komen, prima, als dat er maar komt.

Gelijk hierbij een leestip: https://www.bol.com/nl/f/een-van-ons/9200000028790044/

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Calvin70

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 9
Di Aug 27, 2019 3:16 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Er zijn meer signalen maar hier een duidelijke samenvatting van waarover het gaat: extreem-rechts geweld rukt op, ook in West-Europa en Nederland. Er lijkt een samenhang te zijn met het aantal vluchtelingen, of liever, het beeld van het aantal vluchtelingen en de toename van het aantal aanslagen. Wat mij betreft heerst de angst die zich op een vreemde manier uit bij extreem-rechts: zoveel mogelijk moslims, immigranten en links georiënteerden elimineren. Natuurlijk kennen we neonazistische kanalen als Voorpost maar het lijkt mij raadzaam om ook de wat meer salonfähige media zoals Geenstijl, TPO en DDS en politieke bewegingen als PVV en FVD uiterst kritisch te volgen wat betreft eigenlijke bedoelingen.

Quote:
In Amerika zijn er na de aanslagen van 11 september 2001 inmiddels meer doden gevallen door extreem-rechts geweld dan door jihadisten. In Europa zijn in dezelfde periode meer slachtoffers gevallen door terroristische aanslagen door moslimextremisten, maar rechtsextremisten pleegden wel meer aanslagen. In West-Europa waren dat er 28 in 2017, het hoogste aantal in bijna twintig jaar tijd, volgens de Global Terrorism Index.

"Er is in West-Europa een golf aan extreem-rechts geweld: van hate crimes tot aanslagen", zegt Daniel Köhler. Hij is de oprichter van het Duitse Instituut over Radicalisering en Deradicalisering (GIRDS) en deed in de VS en Europa onderzoek naar extreem-rechts geweld. "We zien steeds meer dat individuen als Breivik en Tarrant met hun manifesten rolmodellen of helden worden voor jongemannen die met een wapen een moskee in willen stormen."

Lees verder: Breivik en Tarrant als helden: rechts-extremistisch terrorisme in opkomst

The essence of terrorism is violence to intimidate. The subject of terrorist violence is individuals or non-governmental organizations. The object of violence is power represented by individual public servants or society represented by individual citizens (including foreigners, or civil servants of other states). In addition - private and state property, infrastructures, life support systems. The purpose of violence is to achieve the desired development of events for terrorists - revolution, destabilization of society, the outbreak of war with a foreign state, gaining independence by a certain territory, the decline in the prestige of power, political concessions from the authorities, etc.
Defining terrorism is not an easy task. The forms and methods of terrorist activity have changed significantly over time. This phenomenon has a steady negative assessment, which gives rise to arbitrary interpretation. On the one hand, there is a tendency of an unjustifiably expanded interpretation, when some political forces without sufficient justification call their opponents terrorists. On the other - an unjustified narrowing. Terrorists themselves tend to call themselves soldiers, partisans, saboteurs behind enemy lines, etc. Hence the difficulties of both legal definitions and the general theoretical understanding of terrorism.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Aug 27, 2019 3:19 pm Reageer met quote

Als je in staat bent de Nederlandse discussie te volgen, ben je ook vast wel in staat om in het Nederlands te reageren. We vallen niet over een taalfoutje hoor.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5214
Zo Sep 15, 2019 2:28 pm Reageer met quote

Met het oog op de opkomst van het rechts-extremistisch terrorisme toch nog maar weer eens de vraag of extreem rechtse sites op internet verboden zouden moeten worden.
Helaas (een puur persoonlijke mening) zie ik ook hier op het forum met regelmaat zo'n site aangehaald worden.
Zoals nu weer Fennix.
Waarbij we denk ik allemaal weten wat Fennix.org is, namelijk een rechts-extremistische website.

En ik vraag me dan oprecht af wat zwaarder weegt, het persoonlijk gelijk halen of het propageren van het rechts extremistisch gedachtegoed.
Je ziet het namelijk door de hele maatschappij heen. Het gebruikmaken van genoemd gedachtegoed om het gelijk aan je zijde te halen.

Ik snap eigenlijk niet, hoe het komt dat mensen hun ziel en zaligheid kunnen verkopen aan uitingen als te vinden in bijvoorbeeld een site als Fennix.org.
Maar wellicht zie ik iets over het hoofd wat het belang van zo'n website aan kan tonen.

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 558
Zo Sep 15, 2019 2:43 pm Reageer met quote

Hizhi, zouden we links dan ook niet moeten verbieden?

Dit volgende bericht is van AIVD

Links-extremisme in het kort

Wat
Links-extremisme is een beweging die een bedreiging vormt voor de democratische rechtsorde, omdat antidemocratische doelen worden nagestreefd en/of ondemocratische middelen worden ingezet.

Wie
Groeperingen en bewegingen in Nederland die heimelijke en/of gewelddadige acties verrichten in het kader van antifascisme, antiglobalisme of overige links-extremistische actieterreinen of zich op extremistische wijze verzetten tegen het asiel- en vreemdelingenbeleid en zodoende een bedreiging vormen voor de democratische rechtsorde.

Taak AIVD
Als deze groeperingen en bewegingen bereid zijn ondemocratische middelen in te zetten voor het bereiken van hun doelen , vormt dat een bedreiging voor de democratische rechtsorde. De grenzen tussen deze groeperingen zijn niet altijd duidelijk, er is regelmatig sprake van gelegenheidscoalities. Hun activiteiten kennen een grillig verloop en een wisselende intensiteit. De AIVD doet hier onderzoek naar.

Links-extremisme #AIVD https://www.aivd.nl/onderwerpen/extremisme/links-extremisme

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5214
Zo Sep 15, 2019 2:50 pm Reageer met quote

Ik vind het spijtig dat op wat door mij als een serieuze vraag is bedoeld een retournerende reactie komt.
Retournerende vragen worden, ook door mij, gezien als drogreden vanwege het ontbreken van een antwoord op de vraag.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3214
Zo Sep 15, 2019 2:57 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Ik vind het spijtig dat op wat door mij als een serieuze vraag is bedoeld een retournerende reactie komt.
Retournerende vragen worden, ook door mij, gezien als drogreden vanwege het ontbreken van een antwoord op de vraag.

Wat is er mis mee????
Extreem links is ook gevaarlijk en denk zelfs nog gevaarlijker.
Dat wuif je weg!
Als je dan over extreem hebt dan moet nmm alles extreme dingen weg!

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 558
Zo Sep 15, 2019 2:57 pm Reageer met quote

Mij spijtig dat mensen zo kortzichtig hun blik wenden naar een kant.
Het is als of eilandbewoners hun blik richten op stormen vanuit het westen, en blind zijn voor overstromingen van uit het oosten.

Maar het zij zo Hizhi, wij zullen nooit goede gesprekspartners worden vrees ik. Laughing Maar ik kan er mee leven.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Sep 15, 2019 4:01 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Met het oog op de opkomst van het rechts-extremistisch terrorisme toch nog maar weer eens de vraag of extreem rechtse sites op internet verboden zouden moeten worden.
Helaas (een puur persoonlijke mening) zie ik ook hier op het forum met regelmaat zo'n site aangehaald worden.
Zoals nu weer Fennix.
Waarbij we denk ik allemaal weten wat Fennix.org is, namelijk een rechts-extremistische website.

En ik vraag me dan oprecht af wat zwaarder weegt, het persoonlijk gelijk halen of het propageren van het rechts extremistisch gedachtegoed.
Je ziet het namelijk door de hele maatschappij heen. Het gebruikmaken van genoemd gedachtegoed om het gelijk aan je zijde te halen.

Ik snap eigenlijk niet, hoe het komt dat mensen hun ziel en zaligheid kunnen verkopen aan uitingen als te vinden in bijvoorbeeld een site als Fennix.org.
Maar wellicht zie ik iets over het hoofd wat het belang van zo'n website aan kan tonen.

Nazi-gedachtengoed als ethnische schoonmaak, volkerendeportaties, en zelfs 'de gaskamers weer open' is op veel sites gemeengoed geworden onder extreem-rechtse groeperingen. Men laat er over het algemeen geen misverstand over bestaan hoe men uitziet naar diezelfde terreur dat wij in Europa al 75 jaar bij onze herdenkingen onderstrepen met het adagium: 'dit nooit weer' .

Dat er zich op dit forum enkelen bevinden van wie je dit niet tot onderwerp van discussie of beschouwing mag maken, dergelijke topics kapot proberen te trollen keer op keer, lijkt me behoorlijk veelzeggend voor wat betreft het brede draagvlak dat er voor het neo-nazisme bestaat, zelfs onder ouderen die zo goed het leed van deportaties, genocide, en de andere oorlogsverschrikkingen van nog maar zo kort geleden zouden moeten kennen, maar daar volstrekt niets van geleerd blijken te hebben. Zoals bv de weduwe Rost van Tonningen.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Zo Sep 15, 2019 4:13 pm Reageer met quote

Daar hebben we Nicolaas weer met zijn nazi's!
Wat doet links dan......de ouderen die Nederland hebben opgebouwd na WOII, laten verrekken.
Na je zeventigste jaar geen hulp meer geven oa, opruimen die ouderen alleen maar last van.
Overal tegen aan schoppen, de cultuur kapot maken, het laten vol laten lopen met andere culturen, enz.
Vind je het dan gek dat er tegenstand komt?

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Sep 15, 2019 4:25 pm Reageer met quote

Niets dan holle woorden Don, want je hebt het over de kabinetten Rutte, waar helaas maar weinig links beleid aan te pas is gekomen helaas.

Het rechts-extremisme van nu behelst het nazistisch gedachtegoed van 75 jaar geleden. Het is volkomen identiek. Heel merkwaardig dat dat nog steeds niet tot je doorgedrongen blijkt te zijn...

Leonard Cohen

RichardW

Stamgast
Stamgast
Antw.: 128
Zo Sep 15, 2019 4:30 pm Reageer met quote

Ieder extremisme is gevaarlijk, het is een herhaling van zetten weten we. Wanneer je het hebt over rechtsextremisme waarom mag je dan met name van linkse mensen het niet hebben over linksextremisme. Heel merkwaardig op zijn zachts gezegd hoewel niet verbazingwekkend.

Bij links-extremisme is vaker sprake van geweld dan bij rechts-extremisme, schrijft de AIVD. De inlichtingen- en veiligheidsdienst waarschuwt voor ‘steeds grimmiger’ wordende confrontaties tussen beide groepen.

theDon

Superlid
Superlid
Zo Sep 15, 2019 5:05 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Niets dan holle woorden Don, want je hebt het over de kabinetten Rutte, waar helaas maar weinig links beleid aan te pas is gekomen helaas.

Het rechts-extremisme van nu behelst het nazistisch gedachtegoed van 75 jaar geleden. Het is volkomen identiek. Heel merkwaardig dat dat nog steeds niet tot je doorgedrongen blijkt te zijn...

Rechts extremisme is ook niet mijn favoriet net zoals het links extremisme!
Het vervelende is dat links niets wil horen over links en dat wegwuiven terwijl links veel van onze cultuur sloopt.
De antwoorden van jou is altijd weer over WOII, volgens mij droom je er van!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Sep 15, 2019 5:35 pm Reageer met quote

theDon schreef:
NicolaasP schreef:

Het vervelende is dat links niets wil horen over links en dat wegwuiven terwijl links veel van onze cultuur sloopt.

En wat sloopt links dan wel van onze cultuur?
Alhoewel, laat maar. Dit gaat over rechtsextremistisch terrorisme. Als dit onderwerp taboe is voor jou, blijf dan weg.

theDon

Superlid
Superlid
Zo Sep 15, 2019 6:09 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
theDon schreef:
NicolaasP schreef:

En wat sloopt links dan wel van onze cultuur?
Alhoewel, laat maar. Dit gaat over rechtsextremistisch terrorisme. Als dit onderwerp taboe is voor jou, blijf dan weg.

Dit is dus de bevestiging dat links alles weg wuift.
Nu ga jij mij vertellen dat ik hier weg moet blijven, sinds wanneer ben jij moderator?

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7931
Zo Sep 15, 2019 6:22 pm Reageer met quote

In de huidige tijd is het rechts extremisme en het nationalisme in opkomst. Daar hoort volgens mij iedereen alert op te zijn en zijn afschuw daar over uitspreken.

Voor wat betreft het links extremisme, lijkt mij dat na de Baader/Meinhof groep en de Rote Armee Fraktion haast dood gebloed. In die tijd was links extremistisch ook gewelddadig in Italië. Maar dan spreken we over de jaren 70-80 van de vorige eeuw.
In Nederland was in die tijd de splintergroep RARA actief met gewelddadige aanslagen zoals brandstichtingen etc.

Splintergroepen, die actief zijn rond de Sinterklaasviering en nog wat evenementen, zijn waarschijnlijk niet extreem links maar in mijn ogen anarchistisch.

Ik blijf graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen rond extreem links, dus brandt maar los.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12741
Zo Sep 15, 2019 6:44 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Ik blijf graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen rond extreem links, dus brandt maar los.

Kennelijk leeft het gevaar van extreem-links bij sommigen veel meer dan dat van extreem-rechts. Ik ben daar langzamerhand ook erg nieuwsgierig naar, dus laten we het topic die kant op verruimen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Pagina 10 van 14 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Plaats reactie