"Your computer is infected"
Computer, apps, software, tablet & smartphone
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12731
Zo Aug 25, 2019 12:23 am Reageer met quote

Vanmiddag een telefoontje (ik heb nog een 'vaste' telefoon en sta nog ouderwets in het telefoonboek) in het Engels met een zwaar Oost-Aziatisch accent: "How are you? There is a problem with your computer". O ja? Wat voor probleem? "We have noticed that your computer is infected with malware". Nu draai ik op Linux, heb een uitstekende firewall met een even goede virusscanner en doorgaans heb ik mijn VPN aan staan, dus, zonder meteen overmoedig te worden, acht ik de kans uiterst klein dat de boel ge´nfiltreerd is. Raar dat kennelijk mijn telefoonnummer gematcht was met mijn computer (ik heb er meer dan een, maar goed). Dat kan twee dingen betekenen: ik kon zwaar ge´nfiltreerd zijn (vrijwel uitgesloten) met mogelijk een chantagepoging of dit was een ordinaire poging tot phishing. Gevoelsmatig ging ik van het laatste uit en ik kon een lachbui niet onderdrukken, met als gevolg: "klik, tuut, tuut, tuut". Ik had natuurlijk even serieus moeten doorvragen over welke computer, wat voor besturingssysteem, de kleur van haar ogen, of ze die avond vrij was, eventueel om me thuis te komen helpen etc. etc. Nou ja, kul natuurlijk maar achteraf gezien had ik eigenlijk wel wat meer willen weten.

Moraal: trap er niet in. Meestal gaat phishing via e-mail waarbij je je inlog- en creditcardgegevens in moet vullen op een webform maar per telefoon kan dus ook. En heb je echt een besmette computer, maak dan, als je er zelf geen raad mee weet, liever gebruik van een deskundige die je kent en dat mag best die handige buurjongen zijn.

ôNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Zo Aug 25, 2019 11:39 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

JanRutgers.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 95
Zo Aug 25, 2019 11:04 am Reageer met quote

Helaas krijg ik nooit meer van dat soort telefoontjes, zelfs de energieboeren laten me met rust.
Nou is dat wel lekker rustig, maar ik mocht ze zo graag even op stang jagen en dat lukte altijd vrij aardig moet ik zeggen.
Het kostte mij niks en je sprak nog eens iemand.

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3765
Zo Aug 25, 2019 1:22 pm Reageer met quote

ik reageer ook altijd graag een beetje sarcastisch op die telefoontjes en heb een keer zelfs geopperd tegenover de mevrouw die ik aan de lijn kreeg gezellig samen op mijn bankrekening in te loggen (fuck you, klonk het meteen uiterst gedecideerd), maar het zijn wel mensen, en zeker nÝet de personen die grof geld zullen verdienen aan de na´evelingen die de onzinverhaaltjes die zij ophangen voor waar aannemen. Ja natuurlijk zullen die meisjes wel een keuze hebben. Maar wat voor keuze.
In twitterjargon: #doeslief
dat kan ook

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12731
Zo Aug 25, 2019 1:50 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Ja natuurlijk zullen die meisjes wel een keuze hebben. Maar wat voor keuze.

Die mensen zijn doorgaans niet in dienst van het bedrijf waarvoor ze willen verkopen maar van een callcenter. Vaak studenten of starters op de arbeidsmarkt. Je zou zeggen dat ze met zo'n handige babbel meer kansen hebben op een fatsoenlijke baan en misschien is dat ook wel het geval. Ik laat de loop van zo'n gesprek afhangen van wat ik tegenkom. Soms heb ik er helemaal geen zin in en dan ben ik er zo mee klaar maar soms heb ik een aardig gesprek zonder dat ik me een moment laat verleiden. Maar als ik iemand tref die de grenzen van de intermenselijke communicatie opzoekt, brutaal is, mij op mijn woorden probeert te pakken, totaal niet reageert op wat ik opper, dan mag ik ook, bij voorkeur met de hang yourself methode. Evil or Very Mad

ôNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Pagina 1 van 1

Plaats reactie