Buitenlandse jongeren voor leger en politie
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2358
Za Okt 19, 2019 3:35 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Hoe vind je dit in verhouding staan tot het verplichten tot hun 18e op school te zitten?

Dat is zo ingeburgerd dat we daar helemaal geen vraagtekens bij stellen. sterker nog we stimuleren het daar waar er een heel aantal jongeren zijn die dit niet willen of kunnen.

Jongeren zijn niet anders meer gewend dan vanaf hun 4e tot hun18e in een keurslijf gedwongen te worden wat wij volwassenen voor hen hebben verzonnen.
Steeds eerder in dat keurslijf tot steeds langer.

Let wel, mijn vraag is geen aanval op je mening over dienstplicht maar helemaal nieuwsgierigheid naar je kijk op de verhouding.

Ik heb niets tegen verplicht onderwijs tot je 18e, maar dan wel als algmeen voorbereidend onderwijs.

En als je vrijwillig tot een maatschappelijke stage in welke sector dan ook zou willen kiezen, vallend binnen dat algemeen voortgezet onderwijs en je eigen interesse, heb ik daar niets op tegen, maar ik heb wel iets tegen verplicht in dat opzicht.
Ik vind dat jongeren vrij moeten kunnen kiezen voor onderwijs, binnen de verplichte leerplicht.
Onderwijs heeft het verleden geleerd is de sleutel tot een goede en betere toekomst, het leidt tot zelfstandigheid en minder afhankelijkheid (al zien die jongeren dat misschien zelf op die leeftijd nog niet in), dus ik ben wel een voorstander van verplicht onderwijs tot je 18e.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26727
Za Okt 19, 2019 6:04 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Ik heb ook niet het idee bij herinvoering dat dit met alle oude ideeŽn en middelen zou moeten.
Het lijkt mij goed als er gekeken wordt naar hoe dat inhoudelijk vorm kan krijgen.

Ik ben er niet zo voor om terug te grijpen naar hoe het ooit was. Dat past niet meer.

Helemaal mee eens.
Maar wat stel je je nu daarbij van voor? Voor zover ik het begrijp zou je jongeren dan meer verplicht naar een cursus willen sturen. Maar dat is toch hetzelfde als jongeren verplicht naar school sturen. Of wil je ze verplichten in de zorg te gaan werken? De standaard in militaire dienst was; zoveel mogelijk "uitknijpen" dus zo weinig mogelijk doen. En vooral niet opvallen. Want dat werd beschouwd als "overdreven dienstijver" en werd als negatief gedrag gezien. Moest je enkel aan de beroepsmilitairen overlaten. Wat ook min of meer gestimuleerd werd want er was simpelweg niet veel te doen.
Wil je mensen met deze mentaliteit in de zorg..? En die mentaliteit krijg je als je dienstplichtigen met een bedrag afscheept dat een tiende van het minimumloon bedraagt...
Plus dat je weer een hele administratieve rompslomp moet optuigen om al die dienstplichtigen aan te werven en aan de gang te houden..

Persoonlijk geloof ik er niet in..

Maar misschien zijn er goede ideeŽn..

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12866
Ma Okt 21, 2019 4:24 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik heb niets tegen verplicht onderwijs tot je 18e, maar dan wel als algmeen voorbereidend onderwijs.

En als je vrijwillig tot een maatschappelijke stage in welke sector dan ook zou willen kiezen, vallend binnen dat algemeen voortgezet onderwijs en je eigen interesse, heb ik daar niets op tegen, maar ik heb wel iets tegen verplicht in dat opzicht.

Dat is hoe ik er ook over denk. De strekking van het verhaal, althans mijn interpretatie, was meer dat er in meer sectoren dan politie en leger een grotere vraag dan aanbod van jongeren is. Hoe vul je al die vacatures in zonder in het buitenland te werven? Naar mijn mening komen die werkkrachten zoals altijd toch wel uit het buitenland als de binnenlandse arbeidsmarkt tekort schiet, of vrijwillig of op uitnodiging. Dan maar liever de regie in handen houden met duidelijke criteria voor welke sectoren en aan welke eisen voldaan moet worden.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie