Hersenen: eend of konijn?
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2358
Ma Okt 21, 2019 3:14 pm Reageer met quote

Quote:
Je kunt in de tekening een eend zien, of een konijn. Maar niet allebei tegelijk. Hoe komt dat?

https://www.trouw.nl/nieuws/je-ziet-of-een-konijn-of-een-eend-maar-niet-allebei-tegelijk-hoe-komt-dat~bb1d399c/

Ik zag in 1e instantie het konijn en zelf toen ik wist bleef ik het konijn als 1e zien.
Fascinerend, ons brein en hoe het werkt en wat weten we nog weinig hoe het echt allemaal zit.

Ik kijk ook graag naar programma's als Mindfu*k. Je ziet het, je brein wordt misleid maar je hebt geen idee hoe Very Happy

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3918
Ma Okt 21, 2019 3:52 pm Reageer met quote

In Mindfuck vond ik de luistertest erg interessant. Luisteren naar de tegelijk afgespeelde -over mekaar heen gedubde- namen Laurel (in lage tonen) en Janny (in een veel hogere frequentie) hoort de een Louis en de ander Janny. Mensen van (ook) gelijke leeftijd, (ook) gelijke sekse horen vaak iets totaal verschillends, nemen dus andere frequenties waar. Ik hoorde zelf onuitgezonderd Jerry (ja niet de 'n'maar heel duidelijk een Engelse 'r').
Bijzonder irritant. Hoe ik ook mijn best deed 'Laurel' te horen, de klank LEEK er niet op, bij anderen was het dus net omgekeerd.

Visueel zijn dergelijke ambiguïteiten waar het artikel van jou over gaat (wat ik niet kan lezen, ook niet incognito) ook erg interessant Dagmar. Leuk topic.

Mindfuck van Victor Mids vind ik een weergaloos programma

" je brein wordt misleid maar je hebt geen idee hoe"

je kan er soms behoorlijk gefrustreerd van raken, zoals Barry Hay, ik begreep zijn reactie in ieder geval heel goed.

Heb je de truc met de rubik's cubes gezien in dwdd? Heb ik lang van wakker gelegen. Echt Surprised

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Okt 21, 2019 5:38 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

\Mindfuck van Victor Mids vind ik een weergaloos programma

" je brein wordt misleid maar je hebt geen idee hoe"

je kan er soms behoorlijk gefrustreerd van raken, zoals Barry Hay, ik begreep zijn reactie in ieder geval heel goed.

Heb je de truc met de rubik's cubes gezien in dwdd? Heb ik lang van wakker gelegen. Echt Surprised

Inderdaad, geweldig programma, je staat iedere keer weer versteld.

Ja, zo ongeveer iedereen die in zijn programma komt is verbijsterd en ik als kijker ook Very Happy

Ja die truc bij dwdd heb ik ook gezien...……….niet te begrijpen.

Prlwytzkofsky

Stamgast
Stamgast
Antw.: 989
Di Okt 22, 2019 3:34 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Ik weet natuurlijk niet hoe die truc werkt maar ik wel heb een idee over hoe die zou kunnen werken. Een zijde heeft 9 vlakken waarvan het middelste vlakje een vaste kleur heeft. Deze keuze maakt de uitvoerder en laten we zeggen dat hij kiest voor de zijde met het witte vaste vlakje (mag ook een andere kleur zijn, dat maakt verder niet uit.) Even de wiskunde er op loslaten en je komt er achter dat er 26 mogelijke indelingen zijn op de zijde van vast blokje wit (en ook op alle anderen.) 26 lijkt veel maar dat aantal in met een factor vier te verminderen tot 6 omdat de uitvoerder die middels rotatie zelf kan ondervangen.
Nu de opstelling: Op de tafel waar de verdraaide kubus wordt getoond staan twee camera's gericht. Deze camera's geven de info aan een computer die (ongeacht welke zijden te zien zijn) razendsnel kan uitrekenen hoe de zijde met het vaste witte vlak er uit moet zien.
En die muur van kubussen? Dat waren waarschijnlijk glazen kubussen waarop geprojecteerd werd van achteren of een plasmascherm gekoppeld aan die computer.

p.s. Is het je ook opgevallen dat eerst de verdraaide kubus werd getoond en daarna pas de muur met kubussen?

Ik hoop dat NicolaasP de slaap weer snel te pakken zal krijgen. Wink Wink

The history never repeats itself, but it often rhymes.

Mark Twain.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3918
Di Okt 22, 2019 12:55 pm Reageer met quote

Quote:
Op de tafel waar de verdraaide kubus wordt getoond staan twee camera's gericht. Deze camera's geven de info aan een computer die (ongeacht welke zijden te zien zijn) razendsnel kan uitrekenen hoe de zijde met het vaste witte vlak er uit moet zien.

Bestaan die camera's? En hield Marc-Marie die kubus niet onder tafel (Vicor Mids: "ik weet niet wat je daar allemaal aan het uithalen bent maar mag ik nu die kubus van je hebben?").
Ik sta er helemaal voor open hoor, voor deze verklaring met dergelijke buitengewoon geavanceerde elektronica en zoiets móet er ook vast wel aan te pas komen, maar het blijft me ver boven de pet gaan

Goed je hier weer eens te zien trouwens Professor

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Okt 22, 2019 2:40 pm Reageer met quote

Ik heb ook wel wat trucjes van hem uitgelegd zien worden.
Meest indrukwekkend vind ik juist die zaken waarin hij laat zien waarmee je gemanipuleerd kunt worden. Zoals hieronder het filmpje laat zien.

https://youtu.be/wRDMot19Omo

Je bent dus totaal niet bewust van wat je gezien hebt en wat je mind geregistreerd heeft en toch ben je zo terwijl je je daar totaal niet van bewust bent beïnvloedbaar.................best eng eigenlijk.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie