NLBeter, politieke partij door artsen
Gezondheid & zorg
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26856
Zo Nov 10, 2019 11:49 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:

...En ook een (al dan niet verplichte) maatschappelijke dienstplicht zie ik niet zitten, kunnen de jongeren de boel weer opknappen, omdat er (teveel) ouderen zijn.

Ouderen dan maar afschieten...?

Maar in die maatschappelijke dienstplicht zie ik ook niets. Iemand die niet gemotiveerd is moet je niet tegen zijn/haar wil in de zorg persen. Daar wordt niemand beter van (letterlijk en figuurlijk)

Men heeft niet voor niets de militaire dienstplicht afgeschaft. Dat werkte nog wel in de tijd van de massale veldslagen en het kanonnenvoer maar naarmate er meer technische en tactische vaardigheden verlangd werden werd het steeds zinlozer en kostbaarder.
Met onwillige honden kun je geen hazen vangen, geldt ook in de zorg...
Alleen een goed loon kan helpen..

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2394
Zo Nov 10, 2019 1:29 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Nee, oplossingen bedenken die effectief zijn, zoals b.v. zorgen dat werken in de zorg weer een aantrekkelijk beroep wordt. Als we goede zorg willen, zal daarvoor betaald moeten worden, ook qua salaris en fijne werkomstandigheden.

En verder: grenzen durven stellen in de zorg, niet eindeloos leven rekken, niet alles wat medisch kan als uitgangspunt nemen.
En in de gezondheid niet de ziekte centraal stellen maar de mens die die ziekte heeft, meer een holistische benadering in de gezondheidszorg, daar wordt niemand slechter van.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Nov 10, 2019 4:48 pm Reageer met quote

In principe ben ik het daar best mee eens. Maar dan komt toch weer de onvermijdelijke vraag; waar haal je het geld vandaan? Hogere salarissen, prima. Maar moet dat betaald worden door het verhogen van de premies? Veel mensen kunnen het nu al amper betalen. Moet de overheid het betalen? Dan zal er op andere zaken bezuinigd moeten worden. Of de belastingen gaan omhoog, waardoor we het uiteindelijk ook weer zelf betalen.
Vervolgens wil iedereen er meer geld bij. En zijn we uiteindelijk weer terug bij af en begint het spel opnieuw...

Ik zou geen echte oplossing weten...

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5308
Zo Nov 10, 2019 5:26 pm Reageer met quote

Quote:
waar haal je het geld vandaan?

Ik ben er bijna van overtuigd dat als we echt de, eerder hier genoemde, grens durven stellen binnen de medische wetenschap en eindeloze uitvoer van wat zou kunnen. Er al een heleboel geld is.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3988
Zo Nov 10, 2019 5:36 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Tympaan schreef:

Nee, oplossingen bedenken die effectief zijn, zoals b.v. zorgen dat werken in de zorg weer een aantrekkelijk beroep wordt. Als we goede zorg willen, zal daarvoor betaald moeten worden, ook qua salaris en fijne werkomstandigheden.

En verder: grenzen durven stellen in de zorg, niet eindeloos leven rekken, niet alles wat medisch kan als uitgangspunt nemen.
En in de gezondheid niet de ziekte centraal stellen maar de mens die die ziekte heeft, meer een holistische benadering in de gezondheidszorg, daar wordt niemand slechter van.

Niet zonder meer eindeloos leven rekken, precies wat je zegt Dagmar. (de chirug en het ziekenhuis schijnen daar een groot belang bij te hebben, niet het consult maar de ingreep, operatie, behandeling brengt pas geld in het laatje) ) De zorgvragende moet daar eerst en vooral heel duidelijk behoefte aan een behandeling/operatie hebben, en hij/zij moet weten wat een operatie/behandeling aan problemen met zich mee kan brengen, of het werkelijk kwalitatief verbetering in zijn/haar leven kan brengen, of enkel (op zijn best) een verlenging met mogelijk juist veel kwaliteitsverlies.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 213
Zo Nov 10, 2019 5:44 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Quote:

Ik ben er bijna van overtuigd dat als we echt de, eerder hier genoemde, grens
durven stellen binnen de medische wetenschap en eindeloze uitvoer van wat zou kunnen.
Er al een heleboel geld is.

Moeilijk te begrijpen voor mij als leek, kun je misschien een voorbeeld geven?

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Nov 10, 2019 6:54 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Quote:

Ik ben er bijna van overtuigd dat als we echt de, eerder hier genoemde, grens durven stellen binnen de medische wetenschap en eindeloze uitvoer van wat zou kunnen. Er al een heleboel geld is.

Kom je dan niet op een hellend vlak terecht. Wie gaat bepalen of een mens 'afgeschreven' is of niet..? En waarom doet men anderzijds dan zo moeilijk als het om euthanasie gaat...?
Is het niet aan de patiënt zelf om te bepalen of hij/zij wel of niet langer wil blijven leven..?

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12912
Ma Nov 11, 2019 12:31 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
In principe ben ik het daar best mee eens. Maar dan komt toch weer de onvermijdelijke vraag; waar haal je het geld vandaan?

Waarom zou een betere gezondheidszorg meer geld kosten? Een van de kritiekpunten van NLBeter is dat er vooral verdiend wordt aan zieke mensen. Het vergt misschien wat cerebrale lenigheid om te beredeneren dat voorkomen van ziekte kapitalen kan besparen. Preventie is al vele jaren een ondergeschoven kindje omdat daar niet op korte termijn winst mee te behalen is. Maar neem overgewicht en diabetes type 2 als voorbeeld. Op dit moment heeft de voedingsmiddelenindustrie een onevenredig grote invloed op het regeringsbeleid. Daar horen ook branches als de suikerindustrie en Coca Cola bij. Het mag langzamerhand als bekend worden verondersteld dat industrieel bewerkt voedsel een aanslag is op de gezondheid en niet alleen diabetes maar andere ziekten als hart- en vaatziekten in de hand werkt. Gebrek aan beweging is een goeie tweede. Gym op school staat al jaren onder druk. Kennelijk wordt een 'goeie baan', lees 'een goed leven' geassocieerd met zitten achter een bureau waarvoor gym niet belangrijk is. Natuurlijk vergt dat investeringen maar die verdienen zich na verloop van tijd terug. Jammer dat dit lang niet binnen de maximale zittingstijd van een kabinet lukt. Dat zal het struikelblok wel zijn...

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3673
Ma Nov 11, 2019 12:54 am Reageer met quote

Regeren is vooruitzien en dat mag inderdaad weleens verder dan die vier jaar. Visie noemde men dat ooit. Maar daar doet Rutte niet aan heeft hij eens laten weten ( iets met een olifant die het zicht belemmert). Dat gebrek aan visie kenmerkt de afgelopen kabinetsperiodes en niet alleen op het gebied van de zorg/ gezondheid.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Nov 11, 2019 12:14 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
In principe ben ik het daar best mee eens. Maar dan komt toch weer de onvermijdelijke vraag; waar haal je het geld vandaan?

Waarom zou een betere gezondheidszorg meer geld kosten? Een van de kritiekpunten van NLBeter is dat er vooral verdiend wordt aan zieke mensen. Het vergt misschien wat cerebrale lenigheid om te beredeneren dat voorkomen van ziekte kapitalen kan besparen. Preventie is al vele jaren een ondergeschoven kindje omdat daar niet op korte termijn winst mee te behalen is. Maar neem overgewicht en diabetes type 2 als voorbeeld. Op dit moment heeft de voedingsmiddelenindustrie een onevenredig grote invloed op het regeringsbeleid. Daar horen ook branches als de suikerindustrie en Coca Cola bij. Het mag langzamerhand als bekend worden verondersteld dat industrieel bewerkt voedsel een aanslag is op de gezondheid en niet alleen diabetes maar andere ziekten als hart- en vaatziekten in de hand werkt. Gebrek aan beweging is een goeie tweede. Gym op school staat al jaren onder druk. Kennelijk wordt een 'goeie baan', lees 'een goed leven' geassocieerd met zitten achter een bureau waarvoor gym niet belangrijk is. Natuurlijk vergt dat investeringen maar die verdienen zich na verloop van tijd terug. Jammer dat dit lang niet binnen de maximale zittingstijd van een kabinet lukt. Dat zal het struikelblok wel zijn...

Er is mijns inziens weinig "cerebrale lenigheid" nodig om in te zien dat onderhoud behoud betekent. En dat geldt ongetwijfeld ook voor je eigen lichaam. Wat jij nu stelt bestrijkt volgens mij een veel groter gebied. Begint al bij de opvoeding. Maar als ik bij de grootgrutter zie dat een ongeveer vijfjarig kind met een enorme zak snoep in de handjes staat te dreinen: "Ik wil dat hebben" en moeder slingert die zak vervolgens in de boodschappenkar, dan zie je al dat het al vroeg misgaat. Kinderen maken blijkbaar uit wat er op tafel komt. Kinderen geef je een computerspel want dan heb je er tenminste even geen last van. Voeding gaat prima. Maar opvoeding is tegenwoordig vaak een brug te ver..

Duidelijke, eerlijke en juiste voorlichting is het belangrijkste en eigenlijk het enige wat je er aan kan doen. En daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Maar in hoeverre is dat een taak voor 'de zorg'? Ik zie dat meer als iets voor de ouders en de onderwijzers op de scholen.

Inderdaad, een goed leven wordt geassocieerd met een mooie kantoorbaan. Doorleren was het devies, of je dat nu kon of niet. Ambachtsschool was iets minderwaardigs en hebben zelfs maar afgeschaft, niet beseffend dat hiermee een heleboel mensen een goede toekomst is ontzegd.
En nu zitten we met de gevolgen. Veel te veel mensen die het mooi weten te vertellen maar bijna geen personen die een stuk gereedschap kunnen vasthouden...
Maar ik dwaal af...

Wat ik wil zeggen is dat er op een veel groter front een omslag zal moeten plaatsvinden als men die 'welvaartsziekten' wil tegengaan...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3673
Ma Nov 11, 2019 1:46 pm Reageer met quote

Nou, als je gisteren bij Lübach nog eens duidelijk krijgt uitgelegd hoe groot de invloed van de tabakslobby op de besluitvorming tav de gebruikte testen voor het meten van de hoeveelheid schadelijke stoffen is, dan denk ik toch ook dat een politieke partij die dit soort partijen buiten de besluitvorming wil houden weleens zoden aan de dijk zou kunnen zetten.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Ma Nov 11, 2019 11:06 pm Reageer met quote

Quote:
Kom je dan niet op een hellend vlak terecht

Hoogst waarschijnlijk, tot zeker, wel.

Quote:
kun je misschien een voorbeeld geven?

Tuurlijk, en dan bijvoorbeeld zelfs eentje die met name niet over ouderen gaat zoals veelal gedacht wordt bij een item als dit.

Neem alleen al het verschil tussen het in leven houden van een prematuur babytje na 22 of na 23 weken zwangerschap.
Onderzoek heeft al bewezen dat prematuurtjes van 23 weken in hoog percentage de rest van hun leven in grote of mindere mate zorg nodig blijven hebben, dure zorg.

Er gaan stemmen op dat de grens mogelijk verschoven kan worden naar 22 weken, om prematuur geboren baby's na 22 weken zwangerschap kost wat kost in leven te houden tenzij de ouders anders willen beslissen.

Moeten we dat als maatschappij willen, alleen omdat het zou kunnen lukken, als we al kijken naar wat er gebeurt na 23 weken.

En zo kunnen er heel veel voorbeelden gegeven worden voor alle leeftijden. Heus niet alleen de zogeheten afgeschreven ouwetjes zoals zo vaak beweerd wordt.

Een hellend vlak? Echt wel. Mag het daarom niet benoemd worden of over na gedacht? Wat mij betreft ben je als maatschappij verplicht het hier over te hebben.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Nov 12, 2019 11:32 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:

Een hellend vlak? Echt wel. Mag het daarom niet benoemd worden of over na gedacht? Wat mij betreft ben je als maatschappij verplicht het hier over te hebben.

Ik begrijp dat duivelsdilemma echt wel. Zeker als het om kinderen gaat. Enerzijds wil men alle kennis en kunde benutten om een te vroeg of ernstig gehandicapt of nauwelijks levensvatbaar kind te redden. Anderzijds is er de vraag of je samenleving, maar vooral het kind, er een dienst mee bewijst.

Moeilijk. Maar wat mij betreft mag je het er als maatschappij zeker wel over hebben...

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2394
Di Nov 12, 2019 6:36 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
[

Neem alleen al het verschil tussen het in leven houden van een prematuur babytje na 22 of na 23 weken zwangerschap.
Onderzoek heeft al bewezen dat prematuurtjes van 23 weken in hoog percentage de rest van hun leven in grote of mindere mate zorg nodig blijven hebben, dure zorg.

Er gaan stemmen op dat de grens mogelijk verschoven kan worden naar 22 weken, om prematuur geboren baby's na 22 weken zwangerschap kost wat kost in leven te houden tenzij de ouders anders willen beslissen.
Goed voorbeeld van medische zorg waar je je vraagtekens bij kunt zetten.

Helemaal mee eens.
Er is niets mis met medische vooruitgang, maar of je alles wat kan ook moet uitvoeren, daar moet het veel vaker over gaan.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Vr Nov 15, 2019 1:58 am Reageer met quote

Daar moet het zeker vaker over gaan.

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie