PETITIE: Analoge FM radio via de Ziggo kabel moet blijven!
Computer, apps, software, tablet & smartphone
Plaats reactie

FMradiomoetblij ven61

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 1
Vr Nov 15, 2019 5:56 pm Reageer met quote

In een persbericht van 12/11/19 overweegt Ziggo het analoge FM radiosignaal op de Ziggo kabel te gaan afbouwen om extra bandbreedte te maken voor de uitrol van het Gigabit-internet. ???? 100.000 ende Ziggo klanten en FM radio liefhebbers die FM radio via de kabel ontvangen zijn dan gedupeerd en hun (vintage) stereo receivers en tuners zijn dan op slag waardeloos.

DAT MAG NIET GEBEUREN! STOP ZIGGO! TEKEN DE PETITIE! ???? Laat als klant horen dat we het daar niet mee eens zijn!

https://petities.nl/petitions/analoge-fm-radio-via-de-ziggokabel-moet-blijven?locale=nl

Volg ons op facebook.
https://www.facebook.com/ZiggoFMradiomoetblijven/

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3523
Za Nov 16, 2019 1:05 am Reageer met quote

@FMradiomoetblijven61 bedankt voor je bericht.
Ik heb meteen getekend want analoog mag zeker niet verloren gaan!
Het is een voller en warmer geluid!
Afgelopen week nog een stuk er over gehoord over mensen die slecht horen.
Die werden geadviseerd om naar analoog geluid te luisteren omdat dit makkelijker verstaanbaar is.
Ziggo is nog één van de enigste providers die analoog aanbieden en dat moet zo blijven!!!

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 305
Za Nov 16, 2019 1:21 am Reageer met quote

wat is het verschil en hoe komt dat dan?

daar waar het geluid uit komt, de luidspreker blijft toch hetzelfde?

theDon

Superlid
Superlid
Za Nov 16, 2019 1:28 am Reageer met quote

nandes57 schreef:

daar waar het geluid uit komt, de luidspreker blijft toch hetzelfde?

Je hebt analoog en digitale geluid.
Analoog geluid is warmer en voller wat betreft geluid, ook het stereo effect is beter.
Digitaal geluid is koeler en scheller, minder warm.
Je kan het vergelijken met een platenspeler met een LP en een cd speler met een cd er in.
De platenspeler klinkt warmer en voller!
Een gevolg daarvan is dat vele radio toestellen op de stort kunnen gedumpt worden.
Ik denk dat er dan weer vele antennes op de daken verschijnen om het analoge signaal uit de ether te halen althans, dat doe ik wel.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 305
Za Nov 16, 2019 1:34 am Reageer met quote

ik heb een dab radiootje hier in de keuken staan, voldoet prima.
En laten we eerlijk zijn, de meeste vijftig plus oortjes merken het verschil niet eens

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Antw.: 1000
Za Nov 16, 2019 5:13 am Reageer met quote

nandes57 schreef:

FM radio is de ontvangst van het radiosignaal dat door de lucht (ether) verzonden wordt en het geluid komt tot stand middels frequentie modulatie in het verzonden/ontvangen signaal. De speaker zet deze fm golven middels elektro magnetische impulsen om in hoorbaar geluid.

Db radio ontvangt het signaal middels een digitaal kabelsignaal bestaande uit eenen en nullen. Het behoeft dus een heel ander soort speaker.

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Za Nov 16, 2019 5:26 am Reageer met quote

theDon schreef:

En daar is de HOAX weer die al tientallen jaren ronddwaalt. Frequentie modulatie geeft geen warmer en voller geluid; het is de kwaliteit van je speakers !!

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Za Nov 16, 2019 5:34 am Reageer met quote

theDon schreef:

Je kan het vergelijken met een platenspeler met een LP en een cd speler met een cd er in.
De platenspeler klinkt warmer en voller!

Even een vraagje theDon: Als ik het geluid van een platenspeler opneem op een CD klinkt het op de DC dan minder warm als ik de CD draai ?

I rest my case !!

Lyle Rossiter

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3657
Za Nov 16, 2019 2:25 pm Reageer met quote

Prlwytzkofsky schreef:
nandes57 schreef:

FM radio is de ontvangst van het radiosignaal dat door de lucht (ether) verzonden wordt en het geluid komt tot stand middels frequentie modulatie in het verzonden/ontvangen signaal. De speaker zet deze fm golven middels elektro magnetische impulsen om in hoorbaar geluid.

Db radio ontvangt het signaal middels een digitaal kabelsignaal bestaande uit eenen en nullen. Het behoeft dus een heel ander soort speaker.

Je behoeft niet per se een andere speaker want in de tuner wordt het digitale dabsignaal omgezet in analoog signaal wat door een gewone versterker en luidsprekers kan worden weergegeven. Zoals dat ook bij een cd gebeurt.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Nov 16, 2019 2:39 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Die werden geadviseerd om naar analoog geluid te luisteren omdat dit makkelijker verstaanbaar is.
Ziggo is nog één van de enigste providers die analoog aanbieden en dat moet zo blijven!!!

Iedereen luistert altijd naar analoog geluid, want digitaal geluid bestaat uit "piepjes" nullen en enen. (vgl het geluid wanneer je een faxnummer draaide). Daar kunnen we niks mee, het digitale geluid wordt altijd omgezet naar een analoog geluid. Je haalt twee dingen doorelkaar. Er is een verschil tussen analoog geluid en analoog zendsignaal, ethersignaal. De warmte van het geluid heeft alleen te maken met het hoorbare signaal en niet met het ethersignaal. Sommige mensen vinden een lp warmer klinken dan een cd, maar dat is een kwestie van smaak. De kwaliteit van een cd is hoger dan dat van een lp. Maar wat wij horen en mooi of niet mooi vinden is altijd een analoog geluid.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26842
Za Nov 16, 2019 3:30 pm Reageer met quote

Volgens mij hangt de kwaliteit van het geluid vooral af van de kwaliteit van je apparatuur. en met name van de luidspreker.
Daarnaast heb je nog de akoestiek van de ruimte die van invloed kan zijn. Vorm en inrichting hebben zeker invloed op het geluid.
Maar ook de kwaliteit van je eigen gehoor is een belangrijke factor. Het geluid kan wel meetbaar beter zijn maar als je eigen gehoor het niet meer kan 'bevatten' heeft het weinig zin om peperdure apparatuur aan te schaffen. Dan hoor je dat verschil immers toch niet meer.

En inderdaad, het is ook een kwestie van smaak. En wellicht ook wel van het soort muziek waar je van houdt...

Faber quisque fortunae suae

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Za Nov 16, 2019 4:19 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Prlwytzkofsky schreef:
Het behoeft dus een heel ander soort speaker.

Je behoeft niet per se een andere speaker want in de tuner wordt het digitale dabsignaal omgezet in analoog signaal wat door een gewone versterker en luidsprekers kan worden weergegeven. Zoals dat ook bij een cd gebeurt.

Je het helemaal gelijk, je hebt een andere tuner nodig, niet andere speakers.

Lyle Rossiter

theDon

Superlid
Superlid
Za Nov 16, 2019 6:34 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
theDon schreef:

Iedereen luistert altijd naar analoog geluid, want digitaal geluid bestaat uit "piepjes" nullen en enen. (vgl het geluid wanneer je een faxnummer draaide). Daar kunnen we niks mee, het digitale geluid wordt altijd omgezet naar een analoog geluid. Je haalt twee dingen doorelkaar. Er is een verschil tussen analoog geluid en analoog zendsignaal, ethersignaal. De warmte van het geluid heeft alleen te maken met het hoorbare signaal en niet met het ethersignaal. Sommige mensen vinden een lp warmer klinken dan een cd, maar dat is een kwestie van smaak. De kwaliteit van een cd is hoger dan dat van een lp. Maar wat wij horen en mooi of niet mooi vinden is altijd een analoog geluid.

Ten dele met je eens, je luisterd altijd naar een analoog geluid.
Maar bv een platenspeler (analoog) geeft direct zonder omwegen het geluid voort.
Als je een cd opzet, moet het geluid omgezet worden naar analoog en daar gaat het verschil in zitten.
Het verschil hoor ik wel heel duidelijk!
Dat ik het duidelijk hoor, komt denk ik omdat ik in een band gespeeld heb en in een bruin/witgoed detailhandel gewerkt heb.
Vwb luissprekers, is de ervaring dat je bij een opgenomen digitale cd, uit moet kijken als je oudere luidsprekers hebt.
Die kunnen vaak bij een hoog volume de geest geven omdat de conussen die hoge frequentie niet aan kunnen.
Heb dat al vaak in de handel mee gemaakt.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Nov 16, 2019 6:43 pm Reageer met quote

theDon schreef:
WillemijnF schreef:
theDon schreef:

Ten dele met je eens, je luisterd altijd naar een analoog geluid.
Maar bv een platenspeler (analoog) geeft direct zonder omwegen het geluid voort.
Als je een cd opzet, moet het geluid omgezet worden naar analoog en daar gaat het verschil in zitten.
Het verschil hoor ik wel heel duidelijk!
Dat ik het duidelijk hoor, komt denk ik omdat ik in een band gespeeld heb en in een bruin/witgoed detailhandel gewerkt heb.
Vwb luissprekers, is de ervaring dat je bij een opgenomen digitale cd, uit moet kijken als je oudere luidsprekers hebt.
Die kunnen vaak bij een hoog volume de geest geven omdat de conussen die hoge frequentie niet aan kunnen.
Heb dat al vaak in de handel mee gemaakt.

Vwb het verschil in geluid dat jij hoort, dat wil ik van je aannemen. De kwaliteit van een cd is hoger, maar het kan aan het verschil in smaak liggen dat je het geluid van een lp prettiger vindt. Een ander zal dat van een cd meer waarderen.
Elke luidspreker waar je teveel signaal opzet gaat kapot. Dat heeft niets te maken met de leeftijd.

theDon

Superlid
Superlid
Za Nov 16, 2019 6:51 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Elke luidspreker waar je teveel signaal opzet gaat kapot. Dat heeft niets te maken met de leeftijd.

Dat is niet waar, het ligt aan het frequentie bereik wat de luidspsreker aan kan.
Oudere luidsprekers hebben een lager frequentie bereik ondanks dat het wattage wel heel hoog kan zijn.
Je kan bv met een geluidsbron van 5 watt een speaker opblazen van 200 watt.
Omgekeerd kan je een 200 watt versterker die een rechtlijnige geluidsgolf geeft en binnen de frequentie blijft, helemaal open draaien.
Dat heb ik bij fabrikanten gezien van geluid apparatuur en in de detailhandel ook
gezien.
Dat kan komen omdat de versterker niet rechtlijnig geluid geeft, een soort vervorming of het frequentie gebied te hoog ligt.
Vele mensen gaan alleen van het wattage van een speaker uit maar niet van de frequentie piek.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Za Nov 16, 2019 6:55 pm Reageer met quote

theDon schreef:
WillemijnF schreef:

Dat is niet waar, het ligt aan het frequentie bereik wat de luidspsreker aan kan.
Oudere luidsprekers hebben een lager frequentie bereik ondanks dat het wattage wel heel hoog kan zijn.
Je kan bv met een geluidsbron van 5 watt een speaker opblazen van 200 watt.
Omgekeerd kan je een 200 watt versterker die een rechtlijnige geluidsgolf geeft en binnen de frequentie blijft, helemaal open draaien.
Dat heb ik bij fabrikanten gezien van geluid apparatuur en in de detailhandel ook
gezien.
Dat kan komen omdat de versterker niet rechtlijnig geluid geeft, een soort vervorming of het frequentie gebied te hoog ligt.
Vele mensen gaan alleen van het wattage van een speaker uit maar niet van de frequentie piek.

Even voor mijn begrip bedoel je met rechtlijnig geluid, lineair bereik?

Pagina 1 van 1

Plaats reactie