Verdraagzaamheid en assertiviteit
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4101
Di Dec 10, 2019 9:47 pm Reageer met quote

Quote:
Als een op zichzelf staand onderwerp ook weleens interessant. Hoe verhoudt bijvoorbeeld verdraagzaamheid zich ten opzichte van assertiviteit? Is verdraagzaamheid hetzelfde als "alles maar pikken?" En moet dat dan het streven zijn? Is het oneens met iemand zijn hetzelfde als onverdraagzaam zijn? En het ontmaskeren van onwaarheden of schijnredeneringen in een discussie, is dat een teken van onverdraagzaamheid?

Maar goed, niet nu denk ik en niet hier.

Een quote van Willemijn uit een topic van vandaag. Boeiende vragen die we wellicht in dit topic kunnen bespreken...

Wie...?

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Di Dec 10, 2019 10:55 pm Reageer met quote

Verdraagzaamheid kan soms zelfs een vorm van assertiviteit zijn. Mijn idee op de eerste vraag. Wink

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 249
Di Dec 10, 2019 11:49 pm Reageer met quote

Hoe bedoel je, Lucia? (oprechte vraag)

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Di Dec 10, 2019 11:53 pm Reageer met quote

In assertiviteit kan je 'kiezen' voor verdraagzaamheid.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Dec 10, 2019 11:54 pm Reageer met quote

Misschien helpt het een voorbeeld te gebruiken om een beetje vat te krijgen op die lastige termen.

Een voorbeeld bij deze probleemstelling dat als eerste in me op komt: De dwdd uitzending waarin Martin Simek aan tafel de term 'die zwartjes' gebruikt en Sylvana Simons, de tafeldame die aflevering, Simek vraagt waarom hij dat woord 'zwartje' gebruikt.

We weten hoe verdeeld Nederland hierop gereageerd heeft. Sommigen vonden dat ze die vraag nooit had mogen stellen, dat ze vreselijk over de schreef ging, zich heel erg onverdraagzaam tegenover Simek opstelde, anderen vonden het meer dan terecht dat zij op die formulering wees en Simek om verantwoording vroeg.
Ikzelf ben net als Simons van mening dat ze daar niet omheen kon, dat ze vrijwel geen keuze had op dat moment die kritische vraag op te werpen. Ze zou zich laf en dociel (het tegenovergestelde van assertief) betoond hebben wanneer zij zich wel geprikkeld had gevoeld door dat woord, maar haar verontwaardiging daarover ingeslikt zou hebben.

Misschien heeft iemand een ander voorbeeld of wil iemand iets over dit voorbeeld zeggen?

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 290
Wo Dec 11, 2019 1:06 am Reageer met quote

Het positief tegenovergestelde van verdraagzaamheid (als synoniem voor tolerantie) is strijdlust.
Het negatief tegenovergestelde van verdraagzaamheid is onverdraagzaamheid.
Het hangt van de situatie af welk gedrag adequaat is: als je onheus bejegend wordt is het niet goed om tolerant (lijdzaam) te zijn omdat je dan over je laat lopen.
Als je vreest dat een woordenstrijd gaat escaleren, is een verdraagzame opstelling (ook al is die gespeeld) te verkiezen, want wie gaat er straks de doden wegslepen?
Wie assertief is in de zin van zelfverzekerd, kan zich dus (als wijste van de twee) verdraagzaam tonen (het minst kwade van twee kwaden kiezen).

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Wo Dec 11, 2019 1:14 am Reageer met quote

virgo schreef:

Als je vreest dat een woordenstrijd gaat escaleren, is een verdraagzame opstelling (ook al is die gespeeld) te verkiezen, want wie gaat er straks de doden wegslepen?
Wie assertief is in de zin van zelfverzekerd, kan zich dus (als wijste van de twee) verdraagzaam tonen (het minst kwade van twee kwaden kiezen).

Dit is exact de beschrijving van wat ik bedoelde in mijn reactie.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Wo Dec 11, 2019 1:28 am Reageer met quote

Volgens mij kan het zelfs te maken hebben tegen wie je je assertief opstelt.

Een voorbeeld uit een werksituatie ooit. Tegen een jong persoon die ik tijdens haar stage begeleidde stelde ik me op een andere manier assertief op dan tegen een volwassen collega.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2464
Do Dec 12, 2019 3:50 am Reageer met quote

virgo schreef:

Als je verdraagzaamheid speelt, ben je het toch niet? Is een illusie dan toch die verdraagzaamheid?
Quote:

Het probleem van verdraagzaamheid is dat het een onecht gevoel van verbinding geeft, waardoor mensen geen verdere stappen denken te hoeven ondernemen. Verdragen kun je zelfs zien als een valse vorm van engagement – want niemand kan écht met elkaar in dialoog als zij niet op gelijke voet staan. Verdraagzaamheid geeft dus weinig gelegenheid tot het écht van elkaar kunnen leren.

Quote:
Conflicten ontstaan uit onbegrip, en onbegrip wordt niet opgelost door verdragen omdat je daarmee het verschil slechts uit de weg gaat. Problemen kunnen alleen opgelost worden door de kern van het probleem te doorgronden, door te begrijpen.

Begrijpen is dus iets heel anders als verdragen.

Als ik het goed begrijp verdragen we elkaar hier op het forum, maar we begrijpen elkaar vaak niet. Very Happy

virgo

Stamgast
Stamgast
Do Dec 12, 2019 4:07 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
virgo schreef:

Als je verdraagzaamheid speelt, ben je het toch niet? Is een illusie dan toch die verdraagzaamheid?
Quote:

Het probleem van verdraagzaamheid is dat het een onecht gevoel van verbinding geeft, waardoor mensen geen verdere stappen denken te hoeven ondernemen. Verdragen kun je zelfs zien als een valse vorm van engagement – want niemand kan écht met elkaar in dialoog als zij niet op gelijke voet staan. Verdraagzaamheid geeft dus weinig gelegenheid tot het écht van elkaar kunnen leren.

Quote:
Conflicten ontstaan uit onbegrip, en onbegrip wordt niet opgelost door verdragen omdat je daarmee het verschil slechts uit de weg gaat. Problemen kunnen alleen opgelost worden door de kern van het probleem te doorgronden, door te begrijpen.

Begrijpen is dus iets heel anders als verdragen.

Als ik het goed begrijp verdragen we elkaar hier op het forum, maar we begrijpen elkaar vaak niet. Very Happy

Een agent die inwendig kookt van woede blijft toch `voorkomend` naar de woedende en scheldende verkeersovertreder. Het gedrag van de agent blijft correct ook al strookt dat niet met zijn gevoel.
Als ik mij verdraagzaam voor doe om erger te voorkomen, contrasteert dat met wat er werkelijk in mij omgaat, maar de situatie vraagt van mij die spanning te verdragen.

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Dec 12, 2019 1:14 pm Reageer met quote

virgo schreef:

Een agent die inwendig kookt van woede blijft toch `voorkomend` naar de woedende en scheldende verkeersovertreder. Het gedrag van de agent blijft correct ook al strookt dat niet met zijn gevoel.
Als ik mij verdraagzaam voor doe om erger te voorkomen, contrasteert dat met wat er werkelijk in mij omgaat, maar de situatie vraagt van mij die spanning te verdragen.

Dat is precies wat ik eigenlijk bedoel, als je inwendig woedend bent, ben je niet verdraagzaam toch?
Dan heb je gewoon geleerd je emoties te beheersen (omdat de situatie daar om vraagt) maar dat is toch iets anders als verdraagzaam?

Ik ging er vanuit dat bij verdraagzaamheid je innerlijk niet "verscheurd" wordt door tegenstrijdigheid tussen gevoel en gedrag, maar dat bij verdraagzaamheid de acceptatie al heeft plaatsgevonden.

Dus in het geval vd agent is hij pas verdraagzaam als hij in zo'n situatie inwendig niet woedend is, maar zich inwendig kalm en rustig voelt.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Do Dec 12, 2019 1:28 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Dus in het geval vd agent is hij pas verdraagzaam als hij in zo'n situatie inwendig niet woedend is, maar zich inwendig kalm en rustig voelt.

Mijn ervaring is dat op zo'n punt, verdraagzaamheid mij juist rustig doet voelen, omdat ik er bewust voor gekozen heb.

virgo

Stamgast
Stamgast
Vr Dec 13, 2019 2:16 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
virgo schreef:

Dat is precies wat ik eigenlijk bedoel, als je inwendig woedend bent, ben je niet verdraagzaam toch?
Dan heb je gewoon geleerd je emoties te beheersen (omdat de situatie daar om vraagt) maar dat is toch iets anders als verdraagzaam?

Ik ging er vanuit dat bij verdraagzaamheid je innerlijk niet "verscheurd" wordt door tegenstrijdigheid tussen gevoel en gedrag, maar dat bij verdraagzaamheid de acceptatie al heeft plaatsgevonden.

Dagmar, je hebt gelijk dat in mijn voorbeeld van de agent diens verdraagzaamheid slaat op het vertoonde gedrag en niet op zijn `geestesgesteldheid`. Zijn gedrag is in de gegeven omstandigheden professioneel en verstandig maar niet congruent met wat hij innerlijk voelt.
Verdraagzaamheid is een eigenschap van een persoon en normaliter zullen zijn woorden en gedrag daar een uitvloeisel van zijn. Gevoel en gedrag liggen in elkaars verlengde.
In sommige gevallen vraagt een situatie om tegen je aard of tegen het gevoel van het moment in te gaan, omdat er iets belangrijkers voorrang heeft. Zo kan een eerlijk persoon toch een leugentje om bestwil verkondigen zonder dat hij daarmee zijn aard verloochent.
Dus verdraagzaam gedrag hoeft niet per se voort te komen uit verdraagzaamheid als karaktertrek, maar kan ook een keuze zijn die in een bepaalde situatie het meest doeltreffend is.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Dec 13, 2019 2:03 pm Reageer met quote

Mooi geformuleerd Virgo, volledig mee eens ook.
Verdraagzaam zijn betekent volgens mij negatieve prikkels (willen en kunnen) verdragen omdat die je die houding prefereert boven de zeer onwenselijke gevolgen van een direct-emotionele-driftmatige reactie (je zou daarmee je professionele houding laten varen en 'omwille van wat', wat zou je ermee bereiken, je verliest het respect van de burger, je verliest mogelijk zelfs je baan).
Het is sowieso denk ik erg ongezond om je boosheid ongefilterd om te laten slaan in een woede-aanval wanneer iets of iemand je irriteert. Beter die maar even weg proberen te slikken, leef je een stuk langer.
Boosheid tonen kan soms heel goed zijn, heel verstandig zijn. Maar dat moet juist geen woede-aanval zijn, ook daarbij moet je je vooral geweldig proberen te beheersen om het maximale rendement te verkrijgen van je ter communicatie bedoelde optreden en niet jezelf in de nesten te werken door enkel de ander te willen afstraffen, jezelf te willen wreken, je frustratie af te reageren.

Niet alleen agenten maar iedereen zal hier dikwijls mee te maken hebben. Verdraagzaamheid is in deze context niet 'over je heen laten lopen'. Het betekent vooral dat je geen speelbal van de omstandigheden wilt zijn, en je niet ten prooi wilt vallen aan de emoties van een ander. Die laat je bij die ander, en jij blijft bij jezelf. Een erg sterke houding naar mijn idee, goed/gezond voor jezelf en voor de eventuele ander.

Leonard Cohen

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Dec 13, 2019 8:57 pm Reageer met quote

virgo schreef:

Dagmar, je hebt gelijk dat in mijn voorbeeld van de agent diens verdraagzaamheid slaat op het vertoonde gedrag en niet op zijn `geestesgesteldheid`. Zijn gedrag is in de gegeven omstandigheden professioneel en verstandig maar niet congruent met wat hij innerlijk voelt.
Verdraagzaamheid is een eigenschap van een persoon en normaliter zullen zijn woorden en gedrag daar een uitvloeisel van zijn. Gevoel en gedrag liggen in elkaars verlengde.
In sommige gevallen vraagt een situatie om tegen je aard of tegen het gevoel van het moment in te gaan, omdat er iets belangrijkers voorrang heeft. Zo kan een eerlijk persoon toch een leugentje om bestwil verkondigen zonder dat hij daarmee zijn aard verloochent.
Dus verdraagzaam gedrag hoeft niet per se voort te komen uit verdraagzaamheid als karaktertrek, maar kan ook een keuze zijn die in een bepaalde situatie het meest doeltreffend is.

Ik blijf het lastig vinden.
Verdraagzaamheid hoeft geen karaktertrek eigenschap te zijn, het kan in bepaalde situaties optreden en voorkomen, daar zijn we het wel over eens.
Op de een of andere manier vind ik verdraagzaam zijn (wat ligt bij de persoon die de macht heeft over de situatie) horen bij een rustige innerlijke gemoedstoestand.
Dus als jezelf geïrriteerd of boos bent (je eigen gevoel) kun je niet tegelijkertijd verdraagzaam zijn.
Snap je wat ik bedoel en wat klopt er eventueel niet aan mijn redenatie?

virgo

Stamgast
Stamgast
Za Dec 14, 2019 1:00 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Ik blijf het lastig vinden.
Verdraagzaamheid hoeft geen karaktertrek eigenschap te zijn, het kan in bepaalde situaties optreden en voorkomen, daar zijn we het wel over eens.
Op de een of andere manier vind ik verdraagzaam zijn (wat ligt bij de persoon die de macht heeft over de situatie) horen bij een rustige innerlijke gemoedstoestand.
Dus als jezelf geïrriteerd of boos bent (je eigen gevoel) kun je niet tegelijkertijd verdraagzaam zijn.
Snap je wat ik bedoel en wat klopt er eventueel niet aan mijn redenatie?

Ik kan je redenatie volgen.
Iemand kan zich niet tegelijkertijd woedend én verdraagzaam voelen. Dat klopt.
Maar iemand kan zich wél woedend voelen en desondanks verdraagzaam gedrag vertonen (de agent die kalm blijft en probeert te deëscaleren).
Alleen de persoon zelf weet of zijn gedrag overeenkomt met zijn gevoel.

Een ouder kan (gespeeld) boos zijn op zijn jonge kind omdat de opvoedingssituatie vraagt dat het kind weet dat het afkeurenswaardig gedrag vertoont. De ouder kan ook écht (niet gespeeld) boos zijn. Het gedrag van de ouder kan voor het kind hetzelfde lijken; alleen de ouder weet of zijn gedrag strookt met zijn gevoel.

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 249
Za Dec 14, 2019 2:08 am Reageer met quote

Als iemand woedend is dan is die niet verdraagzaam. Zo'n iemand is beheerst, of misschien verstandig, of beschermd die zich tegen zichzelf.
Maar verdraagzaam is het niet. Verdraagzaamheid komt van binnen uit.

dagmar57

Superlid
Superlid
Za Dec 14, 2019 12:15 pm Reageer met quote

virgo schreef:
l
Maar iemand kan zich wél woedend voelen en desondanks verdraagzaam gedrag vertonen (de agent die kalm blijft en probeert te deëscaleren).
Alleen de persoon zelf weet of zijn gedrag overeenkomt met zijn gevoel.

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat het niet klopt.
Een agent die woedend is kan niet goed de-escalerend handelen/gedrag vertonen hetzelfde geldt voor verdraagzaamheid.
Juist in die situaties is het gevaar het grootst dat agenten grensoverschrijdend handelen/gedrag vertonen.

De-escalerend handelen/gedrag en verdraagzaamheid/gedrag werken pas als men beheersing heeft over eigen gevoel/gedrag want dan heb je controle over jezelf en de situatie.

Gespeelde verdraagzaamheid/gedrag brengt het gevaar met zich mee dat je afhankelijk wordt van of de ander je doorziet en je gespeelde verdraagzaamheid/gedrag aan flarden schiet en dan ben je de controle over jezelf, de ander en de situatie kwijt.

Bij een crises situatie moet je geen verdraagzaamheid spelen, dan moet je het zijn!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3772
Za Dec 14, 2019 1:05 pm Reageer met quote

Ik ben het met Annette eens dat verdraagzaamheid van binnenuit komt. Je bent van nature iemand die anderen de ruimte geeft voor andere opvattingen of juist niet. De meeste voorbeelden die ik hier benoemd zie worden hebben te maken met sociale vaardigheden of professionaliteit. Als een agent, leraar, verpleegkundige zich beheerst betekent het niet dat hij de scheldpartij verdraagt, maar dat hij daar professioneel op kan acteren. Dat is te leren.
Verdraagzaamheid, in mijn ogen, betekent dat je het belang van de ander kunt laten prevaleren boven je eigen belang. De kunst is dan om een evenwicht te zoeken in verdraagzaamheid en assertiviteit. Als je niet duidelijk je grenzen bepaalt ben je in mijn ogen niet verdraagzaam, maar laat je over je heen lopen.
Eigenlijk gaat het er dus om hoeveel ruimte jij die ander gunt.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Za Dec 14, 2019 2:04 pm Reageer met quote

Of verdraagzaamheid automatisch van binnenuit komt, betwijfel ik. Verdraagzaamheid is vaak ook een leerproces.

Mij valt op dat er veel geschreven wordt over woede. Volgens mij kan je niet assertief zijn op het moment dat je overkookt van woede.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie