Serie: Onze jongens op Java. do. 20.25 NPO2
Media, lezen & muziek
Plaats reactie

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Do Nov 21, 2019 10:59 pm Reageer met quote

Vanaf donderdag 21 november is de heftige nieuwe geschiedenisserie Onze jongens op Java vier donderdagen te zien op NPO 2. Meesterinterviewer Coen Verbraak spreekt hierin met veertien Indië-veteranen, die vertellen over de verschrikkingen die tussen 1945 en 1949 plaatsvonden in Nederlands-Indië.

Oorlogsmisdaden
Lange tijd hielden de meeste Indië-veteranen hun mond over de gruwelijke gebeurtenissen die zich voordeden tijdens de 'politionele acties' die het Nederlandse leger tussen 1945 en 1949 uitvoerde in de toenmalige kolonie van ons land. Zelfs hun dierbaren waren er niet van op de hoogte. Zeventig jaar later vertellen veertien van hen over de oorlogsmisdaden van de Nederlanders. Verbraak spreekt met onder anderen Joop Hueting, die in 1969 als eerste melding maakte van deze misdaden.

https://www.gids.tv/artikel/6161/geschiedenisserie-onze-jongens-op-java-begint-donderdag-op-npo-2

Interessante serie!

De nieuwe geschiedenisserie Onze jongens op Java is vanaf donderdag 21 november vier donderdagen om 20.25 uur te zien op NPO 2. Je kunt vanaf dan elke aflevering van Onze jongens op Java terugkijken bij Gids.tv.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Vr Nov 22, 2019 2:19 am Reageer met quote

De eerste aflevering gezien en duidelijk werd voor mij dat sommigen die vrijwillig daar heen gingen geen idee hadden wat daar aan te treffen.

Duidelijk werd ook hoe oorlog een mens verandert en dat grenzen vervagen. Dat men de ander niet meer ziet als medemens. En hoe wrang het is om er later op terug te kijken en zich dat te realiseren. Met alle emoties van dien.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3760
Vr Nov 22, 2019 2:29 am Reageer met quote

Ik vond het een enorm indrukwekkende documentaire. En inderdaad om getuigenissen te horen van hoe een oorlog, een situatie als deze, gewone jonge mannen verandert en hen dingen laat doen waar ze zich niet toe in staat achten. Ik vraag mezelf dan altijd af waartoe ik in staat zou zijn onder bepaalde omstandigheden. Boeiend om naar te kijken.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Vr Dec 13, 2019 6:02 pm Reageer met quote

Het blijft elf seconden stil na het woord ‘oorlogsmisdaden’
Tv-recensie In Onze jongens op Java interviewt Coen Verbraak veertien veteranen van de koloniale oorlog die Nederland tussen 1947 en 1949 voerde in Indonesië. „Soms moesten een paar huisjes in brand.”

https://bit.ly/2Pg3DCT

In mijn optiek een goede recensie van de serie.
Het liet mij zien hoe verschillend mensen omgaan met herinneringen en emoties betreffende de gebeurtenissen op Java en daarna.
En het respect dat ik voel voor deze mannen dat ze na zoveel tijd er eindelijk over konden en durfden praten, dat is moedig.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 423
Vr Dec 13, 2019 6:10 pm Reageer met quote

ik vind "Opsporing verzocht" ook wel goed 1 van de langstlopende serie's van de TV en ongekend populair en leerzaam.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie