De stem van de vergrijzende samenleving over de toekomst
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4075
Za Dec 14, 2019 1:50 pm Reageer met quote

Stemmen, je politieke voorkeur uitspreken, gaat natuurlijk altijd over de toekomst.
Maar jongeren hebben meer met de toekomst te maken dan ouderen.
Hoe jonger hoe meer, hoe ouder des te minder. Daar valt geen speld tussen te krijgen toch.

Mij doet het dan wel heel veel verdriet te zien hoe geweldig verdeeld Groot-Brittannië over de toekomst ivm de deelname aan de EU gestemd heeft, naar leeftijd gerekend.

Kwam zojuist deze tweet tegen
Quote:
De oudjes die geen toekomst hebben snijden Europa af voor de jongeren. Bovendien hebben 43.5% gestemd voor Brexit en 47% voor Remain, maar het kiesstelsel geeft de Tories de winst

Met deze statistiek:

Aangenomen dat deze cijfers kloppen, dat dit geweldige verschil in politieke voorkeur naar leeftijd bezien klopt, klopt ons democratisch kiesstelsel dan nog wel ivm zaken die zo enorm ingrijpen op de langere termijn van een economie, een maatschappij?

We kunnen deze probleemstelling hypothetisch gemakkelijk radicaliseren.
Als voorbeeld een referendum over de klimaatdoelstellingen. Boven de 45 jaar wil 80% uit angst voor kosten en overlast of gewoon omdat men niet van verandering houdt, geen enkele aanpassing want 'het zal mijn tijd wel duren' , die klimaatveranderingen, áls die al bestaan.
Beneden de 45 jaar wil 95% juist graag zijn bijdrage leveren om verdere klimaatveranderingen zoveel mogelijk tegen te gaan en stemt fanatiek pro. Beneden de 30 jaar is dat zelfs 100%, en boven de 60 jaar stemt 100% anti.

Dit dus even bij wijze van gedachten-experiment. Hierboven schets ik een hypothetische, nu NIET-bestaande situatie.

Maar stel dus dat die, een dergelijke situatie zich voordoet. Moet men dan die uitslag van het referendum of van de verkiezingen aanvaarden zonder meer?

Zouden er aanpassingen gemaakt moeten worden in ons kiesstelsel om te voorkomen dat de jongeren zo zouden kunnen lijden (als ik het zo mag uitdrukken) onder de beslissingen die ouderen over wat toch voornamelijk hun toekomst zal zijn kunnen maken?

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2443
Za Dec 14, 2019 2:43 pm Reageer met quote

Ik vind de vergrijzing in dat opzicht een hele gevaarlijke ontwikkeling, niet de vergrijzing op zichzelf. (voor er weer gezegd gaat worden dat ouderen beter het loodje kunnen leggen Very Happy ).

Ouderen kunnen in politiek opzicht omdat ze in veel landen heden ten dage in de meerheid zijn, het toekomstperspectief van jongeren flink dwarsbomen.
Hoe dat te veranderen zou ik niet weten, je kunt ouderen niet het recht ontzeggen om te stemmen/kiezen die ze willen. Deze situatie is naar mijn idee ook vrij nieuw voor het Westen, het is nog nooit voorgekomen dat ouderen zo in de meerheid zijn en dus zijn er ook nooit oplossingen bedacht voor deze situatie.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 397
Za Dec 14, 2019 2:50 pm Reageer met quote

zou de 50+ partij hierbij garen spinnen, dacht het niet : de jongeren van nu zijn (klein)kinderen van de huidige ouderen. Je hebt toch als oudere alles voor je kinderen over of zie ik dat verkeerd.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 285
Za Dec 14, 2019 5:59 pm Reageer met quote

Ouderen als blok aan het been van jongeren?
Laat me niet lachen.
Omdat jongeren meer levensjaren voor de boeg hebben, zouden ze ook meer zeggenschap moeten hebben over die levensjaren? Ouderen zijn dus mensen die over het algemeen denken dat het hun tijd wel zal duren? En wie statistisch het langst leeft, heeft met meeste recht van spreken? Dat is je reinste leeftijdsdiscriminatie. Als oudere ben je al te duur vanwege de zorgkosten en nou moet je ook nog even dimmen wat betreft je politieke invloed, want je mag niet regeren over je graf.
Het moet niet gekker worden.
Ik denk dat het percentage langetermijndenkers onder ouderen groter is dan onder jongeren.
Ik ken geen ouderen die in hun stemgedrag geen rekening houden met ontwikkelingen die betrekking hebben op de decennia na hun dood.
Het besef verantwoordelijk te zijn voor het grotere geheel is een verworvenheid die ook te maken heeft met levenservaring en dus met leeftijd.
Maar misschien ga ik wel met de verkeerde ouderen om.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3594
Za Dec 14, 2019 6:43 pm Reageer met quote

virgo schreef:
Laat me niet lachen.
Omdat jongeren meer levensjaren voor de boeg hebben, zouden ze ook meer zeggenschap moeten hebben over die levensjaren? Ouderen zijn dus mensen die over het algemeen denken dat het hun tijd wel zal duren? En wie statistisch het langst leeft, heeft met meeste recht van spreken? Dat is je reinste leeftijdsdiscriminatie. Als oudere ben je al te duur vanwege de zorgkosten en nou moet je ook nog even dimmen wat betreft je politieke invloed, want je mag niet regeren over je graf.
Ik denk dat het percentage langetermijndenkers onder ouderen groter is dan onder jongeren.
Ik ken geen ouderen die in hun stemgedrag geen rekening houden met ontwikkelingen die betrekking hebben op de decennia na hun dood.
Het besef verantwoordelijk te zijn voor het grotere geheel is een verworvenheid die ook te maken heeft met levenservaring en dus met leeftijd.

Dit ben ik helemaal met je eens!!
De ouderen krijgen overal de schuld van van de jongeren.
We vreten hun pensioen op, we zijn te duur in de zorg, we hebben het milieu verpest, enz.
En wat doen de jongeren voor het milieu...flesjes, blikjes en verpakkingen van de Mac langs de kant gooien.
Beginnen met werken als ze 30 zijn maar wel een goed pensioen hebben terwijl ze maar kort inleggen terwijl wij al vaak met 16 jaar begonnen met werken maar wij krijgen de schuld.

virgo

Stamgast
Stamgast
Za Dec 14, 2019 7:46 pm Reageer met quote

Nicolaas, toen in het VK het referendum over de brexit werd gehouden, was de opkomst van de jongeren laag. Als zij toen hun verantwoordelijkheid hadden gekend, was er helemaal geen brexit gekomen. Dan moet er zeker niet achteraf naar de oudjes gewezen worden als veroorzaker van een hoop brexitgedoe.
Wie namen wél hun verantwoordelijkheid? Precies, de ...... .

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Za Dec 14, 2019 7:46 pm Reageer met quote

stel dat de jongeren met 65 jaar met pensioen gaan en ze beginnen te werken met 30 jaar dan bouwen ze 65-30=35 jaar bedrijfspensioen op of wel 35x1.75% van hun middelloon.= 61,25%. Voor ieder dat ze langer werken kom er 1.75% bij. Wel betalen ze relatief minder AOW premie.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26976
Za Dec 14, 2019 8:26 pm Reageer met quote

theDon schreef:
virgo schreef:
Laat me niet lachen.

Dit ben ik helemaal met je eens!!
De ouderen krijgen overal de schuld van van de jongeren.
We vreten hun pensioen op, we zijn te duur in de zorg, we hebben het milieu verpest, enz.
En wat doen de jongeren voor het milieu...flesjes, blikjes en verpakkingen van de Mac langs de kant gooien.
Beginnen met werken als ze 30 zijn maar wel een goed pensioen hebben terwijl ze maar kort inleggen terwijl wij al vaak met 16 jaar begonnen met werken maar wij krijgen de schuld.

Precies zoals ik er ook over denk. Het wordt zo zachtjesaan knap vervelend om als oudere van alles en nog wat de schuld te krijgen. En ik weiger simpelweg om als zondebok te dienen. Ik zal niet gaan beweren dat de jongeren het slechter doen. Maar of ze het zoveel beter zullen gaan doen is nog maar afwachten. Schreeuwen dat het anders moet is gemakkelijk. Maar de daden moeten nog gedaan worden... En betaald worden...

Ik moet de jongere nog tegenkomen die met zijn 16e al moet werken in de bouw of in een fabriek. En dan ook volledig meedraaien En zelf maar moet verder zien te komen via avondstudie en dergelijke...

Alsof die ouderen het allemaal maar cadeau kregen..

Hoeveel ouderen hebben zich niet letterlijk kapot gewerkt voor een karig loon om hun gezin te kunnen onderhouden..

Die hele zogenaamde ouderen/jongeren problematiek is alleen maar gecreëerd om de tegenstellingen op scherp te zetten.
Verdeel en heers...

Dat wisten die oude Romeinen al...

Faber quisque fortunae suae

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Za Dec 14, 2019 8:38 pm Reageer met quote

Henk Krol (69) is officieel gekozen tot lijsttrekker van 50Plus voor de volgende Kamerverkiezingen. Dat heeft de achterban zaterdag op een Algemene Ledenvergadering in Apeldoorn besloten.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4075
Za Dec 14, 2019 9:31 pm Reageer met quote

virgo schreef:
Nicolaas, toen in het VK het referendum over de brexit werd gehouden, was de opkomst van de jongeren laag. Als zij toen hun verantwoordelijkheid hadden gekend, was er helemaal geen brexit gekomen. Dan moet er zeker niet achteraf naar de oudjes gewezen worden als veroorzaker van een hoop brexitgedoe.

Gewoon nuchter redenerend kunnen we er niet omheen dat zowel bij het Brexit referendum als bij de afgelopen verkiezingen de jongeren een sterke voorkeur voor de EU hebben uitgesproken terwijl ouderen daar in meerderheid tegen gekant waren.

Hadden er maar meer jongeren op moeten komen dagen...

tja

Waar we mee te maken hebben is een groeiende hoeveelheid ouderen met weinig toekomst en dus een in verhouding op het geheel steeds meer slinkende groep jongeren met navenant veel toekomst.

Bij het gegeven dat ouderen geringer tijd van leven hebben en vooral over de toekomst van jongeren beslissen bij verkiezingen en referenda lijkt het me ook van belang in aanmerking te nemen dat ze anders in het leven staan, andere opvattingen kennen, vaak conservatief, behoudend.
Hoe groter het aantal ouderen op het geheel hoe meer er behoudend, conservatief gestemd wordt. Ook staan ouderen veelal aan de kant, is hun contact met de samenleving minder sterk, ze staan niet meer midden in het leven, het werk, hoe alles reilt en zeilt in de maatschappij. Dat gaat lang niet voor alle ouderen op uiteraard. Maar we zien heel goed aan de verkiezingen in Groot-Brittannië hoe zich een geheel andere mentaliteit bij de ouderen aftekent ten opzichte van de jongeren.

Dat verschil gaan we overal en bij heel veel politiek-maatschappelijke kwesties merken. En dat zal sterk in het nadeel zijn van een zoals al gezegd ik slinkende groep jongeren over wier toekomst het voornamelijk zal gaan

Ik denk dat we een verdeelsleutel nodig hebben, waarbij de stem van de jongere meer gewicht moet krijgen dan de stem van ouderen

dagmar57 schreef:
Ik vind de vergrijzing in dat opzicht een hele gevaarlijke ontwikkeling, niet de vergrijzing op zichzelf. (voor er weer gezegd gaat worden dat ouderen beter het loodje kunnen leggen Very Happy ).

Ouderen kunnen in politiek opzicht omdat ze in veel landen heden ten dage in de meerheid zijn, het toekomstperspectief van jongeren flink dwarsbomen.
Hoe dat te veranderen zou ik niet weten, je kunt ouderen niet het recht ontzeggen om te stemmen/kiezen die ze willen. Deze situatie is naar mijn idee ook vrij nieuw voor het Westen, het is nog nooit voorgekomen dat ouderen zo in de meerheid zijn en dus zijn er ook nooit oplossingen bedacht voor deze situatie.

Precies

Nog een puntje dat mijns inziens een rol speelt hierin. De wereld verandert ontzettend snel, qua technologische mogelijkheden en toepassingen, qua noodzakelijke aanpassingen op het gebied van energiewinning waarbij ook in uiterlijk opzicht de wereld verandert.
Ouderen gaan daar anders mee om dan jongeren.
Ouderen zullen het eerder een kwalijke zaak vinden wanneer er een windmolenpark komt te staan in de polder waar ze al 60 jaar op uitkijken dan jongeren. Als voorbeeldje.
Ook bij veel technische veranderingen kan zulks een grote rol spelen.
De oudere zal snel(-ler) geneigd zijn te denken: zo hebben we het nooit gedaan, en zo ga ik het nu ook niet doen.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3755
Za Dec 14, 2019 10:09 pm Reageer met quote

Je durft wel, Nicolaas, op deze website voor vergrijzend Nederland. Laughing
Ik denk dat niemand er wat mee opschiet als we naar elkaar wijzen. Net zo min als iedere 50plusser vanaf zijn 16e ploeterde voor de welvaart in Nederland, flikkert elke jongere het afval in de berm.
Natuurlijk is onze generatie verantwoordelijk voor het huidige klimaatprobleem, maar dat is niet bewust gebeurd. We deden, leefden, werkten en maakten gebruik van de gemakken die de technologie voor ons ontwikkelde. Niet omdat we onverantwoordelijk waren, maar het was er gewoon. Pas nu worden de gevolgen goed zichtbaar en zonder schuldgevoel kun je je toch bewust zijn dat je voor de generatie na jou een minder leefbare wereld hebt achtergelaten.
Beter dan naar elkaar te wijzen is het om samen met de jongeren te kijken naar hoe we erger kunnen voorkomen. Hun zorg om hun toekomst en dat van hun kinderen is terecht. Het is een misverstand om te denken dat ik, of anderen van onze leeftijd, in hun stemgedrag slechts rekening houden met hun eigen zorgen. Ik weet zeker dat er genoeg ouderen zijn die zich wel degelijk ook verantwoordelijk voelen voor wat ze nalaten.
Al is het maar omdat je zielsveel geeft om je eigen (klein)kinderen en het beste wil voor hen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

virgo

Stamgast
Stamgast
Za Dec 14, 2019 11:18 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
virgo schreef:

Ik denk dat we een verdeelsleutel nodig hebben, waarbij de stem van de jongere meer gewicht moet krijgen dan de stem van ouderen

Nicolaas, waarom leg jij je eigen hoofd vrijwillig op het hakblok? Waarom zou jouw stem minder zwaar moeten wegen? Ik dacht dat het principe van one man one vote de basis was van de democratie. Dan kom jij met het idee: ik bied wel aan voor de helft mee te doen, want ik ben oud en der jaren zat. Nog even en je laat je door de jongere generatie over het randje duwen, want je bent toch al bijna dood. Waarom wil jij aan leeftijdsdiscriminatie doen, waarom verklaar jij jezelf onvolwaardig, waarom wil je als niet meer zo belangrijke burger (immers oud) aan de kant gaan staan? Waarom wil jij je al vóór je dood terugtrekken in een soort schaduwbestaan? Jij biedt je plaats aan anderen aan omdat je er toch niet meer zo doet? Dadelijk sta je nog in de bus voor een jongere op terwijl je mompelt: sorry dat ik er nog ben. (Beetje overdreven, maar alla.)
Hoe heb ik het nou met jou??? Oud en dus al bijna afgedankt? Dat kun je toch niet menen!

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3594
Zo Dec 15, 2019 12:29 am Reageer met quote

Ach ja, die primitieve oudere milleu verpester en de jongere er maar van genieten toch?

Een blijkbaar nogal met zichzelf ingenomen student zat in een overvolle bus naast een oudere man. Hij was bezig de man uit te leggen dat het voor de oudere generatie onmogelijk was het leven van de tegenwoordige jeugd te begrijpen.

U bent in een compleet andere wereld opgegroeid, nogal primitief.
,zei hij hard genoeg zodat iedereen om hem heen het goed kon verstaan.

Mijn generatie is opgegroeid met televisie,internet, mobiele telefoons,straalvliegtuigen,ruimtevaart, een robot op mars die foto,s naar de aarde stuurt… We hebben kernraketten, auto,s die op stroom of op waterstof rijden, computers die op lichtsnelheid werken…
En zo kan ik nog wel even doorgaan”

Na een korte pauze zegt de oudere man daarop:
Je hebt helemaal gelijk jongeman. Wij hadden al die dingen niet toen we zo oud waren als jij nu…

Dus vond mijn generatie al die dingen uit.
Wat ben jij aan het doen voor de volgende generatie ???

Het applaus van de andere passagiers was enorm.!!

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 349
Zo Dec 15, 2019 1:14 am Reageer met quote

Je kan niemand de zondebok toespelen, een ieder leeft in zijn eigen tijdspanne en verwijten maken heeft niet zoveel zin.
tijden veranderen en inzichten ook, het is te simpel o bepaalde leeftijdsgroepen de schuld te geven, en als je wijst wijzen er drie naar jezelf.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Dec 15, 2019 1:46 am Reageer met quote

theDon schreef:
Ach ja, die primitieve oudere milleu verpester en de jongere er maar van genieten toch?

Een blijkbaar nogal met zichzelf ingenomen student zat in een overvolle bus naast een oudere man. Hij was bezig de man uit te leggen dat het voor de oudere generatie onmogelijk was het leven van de tegenwoordige jeugd te begrijpen.

U bent in een compleet andere wereld opgegroeid, nogal primitief.
,zei hij hard genoeg zodat iedereen om hem heen het goed kon verstaan.

Mijn generatie is opgegroeid met televisie,internet, mobiele telefoons,straalvliegtuigen,ruimtevaart, een robot op mars die foto,s naar de aarde stuurt… We hebben kernraketten, auto,s die op stroom of op waterstof rijden, computers die op lichtsnelheid werken…
En zo kan ik nog wel even doorgaan”

Na een korte pauze zegt de oudere man daarop:
Je hebt helemaal gelijk jongeman. Wij hadden al die dingen niet toen we zo oud waren als jij nu…

Dus vond mijn generatie al die dingen uit.

Het applaus van de andere passagiers was enorm.!!

Juist! En het zijn die uitvindingen en die massaproductie die hebben geleid tot de huidige problemen. De volgende generatie moet daar oplossingen voor zoeken om te zorgen dat de gevolgen van al die uitvindingen hen het leven niet onmogelijk gaan maken. Tussen "we hadden het vroeger niet" en " wij hebben het allemaal" ligt een generatie. De onze.
Geldt ook voor het andere verhaaltje dat je graag plaatst over de oude dame en de milieuvervuiling. Het was er niet en nu wel. Door wie?
Elke generatie heeft zijn eigen problemen. Het gaat niet aan jezelf op de borst te slaan en naar een ander te wijzen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Laatst aangepast door WillemijnF op Zo Dec 15, 2019 1:51 am, in totaal 1 keer bewerkt

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Dec 15, 2019 1:49 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
Je kan niemand de zondebok toespelen, een ieder leeft in zijn eigen tijdspanne en verwijten maken heeft niet zoveel zin.
tijden veranderen en inzichten ook, het is te simpel o bepaalde leeftijdsgroepen de schuld te geven, en als je wijst wijzen er drie naar jezelf.

Juist! Elke tijd heeft zijn eigen uitdagingen. Samen zoeken naar oplossingen is productiever dan zelfgenoegzaam achterover zakken. Veel jonge wetenschappers zijn druk bezig met het zoeken naar oplossingen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12969
Zo Dec 15, 2019 2:26 am Reageer met quote

theDon schreef:

Heb je pen en papier bij de hand? Slechts enkele voorbeeldjes. Ik maak even geen onderscheid tussen uitvindingen en innovaties:
    Zelfrijdende auto
    Smartphone
    3D-printen
    Evidence Based Medicine
    Immunologie (belangrijk voor o.a. preventie en behandeling van kanker en diabetes)
    Weefselcultuur (kweken van weefsels buiten het menselijk lichaam)
    The Ocean Cleanup
    WIFI (NL uitvinding)
    Bluetooth (NL uitvinding)
Je snapt dat de jongeman die dit lijstje moeiteloos uit zijn mouw schudde een daverend applaus kreeg van zowel leeftijdsgenoten als ouderen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2443
Zo Dec 15, 2019 3:16 am Reageer met quote

Waarom voelen ouderen zich zo aangevallen op iets wat gewoon een feit is?
Vergrijzing in deze vorm en met deze aantallen is nog nooit voorgekomen, en dat is helemaal geen kwestie van een schuldvraag.
Het lijkt me daarentegen wel zinvol om een visie te ontwikkelen op de zeer veranderde samenstelling van de samenleving.
En ja ouderen zijn in regel minder "modern" dan jongeren en dat is geheel logisch toch. Ouderen kunnen minder snel anticiperen op alle nieuwe technologische veranderingen als jongeren, dat is helemaal niet erg, maar daarom is het wel zo.
Ouderen zijn tegenwoordig wel minder snel oud als vroeger, dus de ouderen van nu leven ook anders als ouderen van generaties als onze ouders en onze opa's en oma's en ook is de oudere van nu gemiddeld genomen financieel ook rijker als vroeger.
En ja jongeren zijn in de minderheid en zonder migratie wordt dat nog veel erger, dus het is helemaal niet zo gek dat ouderen hierdoor het politieke klimaat gaan bepalen de aankomende decennia.
Het is dan ook niet zo gek dat het aannemelijk is dat jongeren veel minder te zeggen krijgen hierdoor over het politiek klimaat.
En ik vind dat best zorgelijk, jongeren zijn de toekomst en het is vooral HUN toekomst waar ze minder zeggenschap over hebben als er zoveel ouderen zijn door de vergrijzing.
En laten we nu niet net doen alsof alle ouderen flexibel, toekomst gericht zijn en vooral aan de jongere generatie denken bij hun politieke keuzes.
Om maar even iets te noemen: ouderen zijn de grootste stemmers van de partij FvD......................de klimaat ontkenners, geeft wel te denken toch?

Ik geef ouderen niet de schuld van alles, maar ik vind wel dat ouderen rekening moeten houden met de jongere generaties van nu en die van de toekomst en moeten beseffen dat zij door hu grote aantal nu en in de toekomst, want de vergrijzing gaat nog wel even door, wel een hele grote stempel drukken op de toekomst van die jongeren.

virgo

Stamgast
Stamgast
Zo Dec 15, 2019 4:08 am Reageer met quote

Nicolaas schijnt er een voorstander van te zijn het stemrecht van ouderen in te perken. Gelukkig is het bij wet verboden op dit punt te discrimineren.
Ik ben onthutst als ik hier op dit forum van een leeftijdsgenoot lees dat hij pleit vóór leeftijdsdiscriminatie. Ik vind dit eerlijk gezegd schokkend.
Omdat een hoog percentage ouderen wél van hun stemrecht gebruik maakt en de opkomst van de jongeren lager is, moeten de oudjes inbinden?
Laat de jongeren ook naar het stemhokje gaan, denk ik dan. Maar dat zal wel saai zijn en niet erg boeiend.
Hoe stelt Nicolaas zich dat leeftijdsgebonden stemrecht voor?
Een 45-jarige heeft een kortere levensverwachting dan een 25-jarige. Hoe zwaar telt de stem van de 45-jarige mee vergeleken met de 25-jarige?
Ik heb een voorstel. De 18-jarige krijgt 100% stemgewicht en daarna gaat er per tien jaar tien procent aan gewicht van af. Met 68 jaar telt je stem nog maar half mee en na 75 jaar mág je gewoonweg niet meer stemmen.
Nicolaas, lijkt je dat een goed idee?
De volgende stap kan dan zijn (niet dat Nicolaas dat wil), we zijn nu immers toch aan het discrimineren, dat de stem van minder hoog opgeleiden ook minder zwaar meetelt dan de mensen met een masterdiploma. Mensen zonder diploma mogen natuurlijk nooit hun stem uitbrengen.
Ik vrees dat het afgenomen respect voor ouderen langzaamaan een dieptepunt bereikt. Dan komt het extra hard aan als binnen de eigen gelederen senioren opstaan die zichzelf als minderwaardig beschouwen en hun levenservaring, ook als het gaat om hun mening over problemen van de toekomst, als niet ter zake doende beschouwen (want afgedankt en bijna dood, wacht je natuurlijk alleen nog maar op het verlossende einde).

Neem de Tweede ­Kamer-verkiezingen van maart 2017. Slechts 66 procent van de 18- tot 25-jarigen stemde, tegenover 89 procent van de 65-plussers.
Omdat een flink deel van de jongeren te laks is om te gaan stemmen, moet de stem van de oudere maar minder zwaar meetellen. Ja, dan kunnen nog meer jongeren te beroerd zijn om van hun stemrecht gebruik te maken, want de stem van die oudjes doet er immers bijna niks meer toe.
Ammehoela.
Ouderen? Blijkbaar een grote last voor de samenleving en een rem op de noodzakelijke ontwikkelingen. Hoe komen we er op een nette manier van af?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Dec 15, 2019 12:14 pm Reageer met quote

Ik begrijp heus wel een beetje wat Nicolaas bedoelt, maar wat in mijn ogen óók een rol speelt is dat de politiek tegenwoordig vooral gericht is op de korte termijn, op ad hoc beslissingen. Er ontbreekt visie. Daardoor kunnen jongeren misschien het gevoel krijgen dat er aan hun problemen en aan de toekomst van die van hun kinderen te weinig wordt gedacht. Want hoe je het ook wendt of keert, bepaalde problemen zijn veel te lang vooruitgeschoven. En de gevolgen daarvan worden steeds duidelijker. Op het gebied van de klimaatverandering, maar ook op dat van de zorg, het onderwijs, de woningbouw en de veiligheid. Mijn kleinkinderen zitten allemaal op school en ondervinden dagelijks de last van het lerarentekort. Straks zullen ze geconfronteerd worden met het woningtekort, een slechter pensioen en ze zullen zich blauw gaan betalen aan de gevolgen van de klimaatcrisis. Een beetje begrip voor die zorgen mag heus wel gevraagd worden, ook van onze generatie.

Laatst aangepast door WillemijnF op Zo Dec 15, 2019 2:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk