‘Stoppen met gas zorgt juist voor méér CO2.
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2233
Do Feb 06, 2020 12:56 am Reageer met quote

En hoeveel watt is die airco? Want volgens mij zijn dat energieslurpers. Minder gas, maar enorm veel meer elektriciteit.

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 418
Do Feb 06, 2020 1:20 am Reageer met quote

Lifeisaminestrone schreef:
En hoeveel watt is die airco? Want volgens mij zijn dat energieslurpers. Minder gas, maar enorm veel meer elektriciteit.

een airco of koelkast verplaatst energie, de warmte van binnen naar buiten of omgekeerd.
door de compressor wordt gas weer vloeibaar gemaakt en dat is energiezuiniger dan bijv gas te verbranden om warmte op te wekken.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1375
Do Feb 06, 2020 1:20 am Reageer met quote

nandes57 schreef:

stoppen met het winnen van gas in Groningen vindt ik volledig te rehtvaardigen, geen discussie.

het uitfaseren van fossiele brandstoffen moet doorgaan al was het alleen maar omdat het eindig is en te vervuilend is.

schaliegas is wat mij betreft geen optie.

duurzame energie wind en zonne energie (zelf doe ik mee met 16 panelen)
maar ik vindt dat je ook zou moeten onderzoeken of kernenergie een verantwoordt alternatief is, wat mij betreft wel.
en ja die mag bij mij in de buurt geplaatst worden.

De overheid staat in principe niet afwijzend tegenover kernenergie.
In tegendeel.
Uiteraard moet er wel een vergunning aangevraagd worden als een bedrijf een kerncentrale wil bouwen.
Maar de overheid verwacht geen nieuwe kerncentrales voor 2030.

Quote:
Geen nieuwe kerncentrale voor 2030 verwacht

Kerncentrales leveren veel energie en nemen weinig ruimte in. Maar het duurt lang om een kerncentrale te bouwen. Ook is de bouw van een kerncentrale duurder dan bijvoorbeeld installaties voor wind- of zonne-energie. De kans dat een bedrijf vóór 2030 een nieuwe kerncentrale in Nederland bouwt, is daarom klein.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/duurzame-energie/opwekking-kernenergie

Het is dus enkel wachten op een bedrijf wat de investering wil doen om een nieuwe kerncentrale te bouwen. En die staan niet in de rij.

Overgens ben ik altijd een beetje jalours op de zonnepanelen van anderen, maar het is omdat ik in een huurhuis woon, niet veel verbruik heb, en me afvraag wat het beleid met de salderingsregeling zal worden, wat de reden is dat ik er zelf nog niet toe gekomen ben.
Met mijn stroomverbruik zou ik aan 3 panelen genoeg hebben om mijn jaarverbruik van stroom zelf op te wekken. Ik betaal ook niet zoveel voor mijn stroom. Krijg meer geld terug van de energiebelasting dan ik aan stroom verbruik. Dus een besparing wordt het nauwelijks.
Ik ben met mijn gedachten een beetje in kringetje aan het draaien ermee.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 359 ppm, 10 jaar geleden: 388 ppm, nu: 413 ppm.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 726
Do Feb 06, 2020 1:42 pm Reageer met quote

met de moderne airco's valt dat mee. Bovendien zonnepanelen leveren ook Kwh. voor de airco. Naarmate de gasprijs steeds duurder wordt zal er tzt een omslagpunt bereikt worden dat bijverwarming via de airco steeds goedkoper wordt.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17579
Za Feb 15, 2020 4:47 pm Reageer met quote

gelukkig komt er steeds meer aandacht voor waterstoftechnieken.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Zo Feb 16, 2020 6:21 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:

gelukkig komt er steeds meer aandacht voor waterstoftechnieken.

gelukkig hebben we nu genoeg water in NL.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Ma Feb 17, 2020 10:09 pm Reageer met quote

Een voorbeeldwijkje met duurzame woningen is voorlopig één groot tranendal. De vijftig huizen in de wijk Passewaaij in Tiel zijn gewoon weer aan het aardgas gekoppeld.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4263
Ma Feb 17, 2020 11:01 pm Reageer met quote

Op youtube op "duurzame woningen" gezocht. Heb zeker niet alle video's bekeken maar ze lijken over het algemeen best positief. Gaat dus over bestaande duurzame woningen, niet over plannen, maar over de praktijk

https://www.youtube.com/results?search_query=duurzame+woningen

Wanneer ergens een nieuw systeem niet helemaal goed van de grond komt, terwijl dat ergens anders weer volmaakt blijkt te werken, tja, dan zal dit aan de uitvoerder/uitvoering liggen. Dat zegt dan niets over dat systeem

Je vindt hier trouwens een verklaring van wat er in Passewaaij mis is gegaan:

Quote:
In 2015 hebben wij de wijk Passewaaij buurt 7 overgenomen van een bijna failliete exploitant. Er waren al de nodige problemen die wij destijds niet direct konden verhelpen. Wel hebben wij diverse urgente verbeteringen doorgevoerd gericht op de continuïteit van de levering.

Om deze continuïteit te waarborgen, hebben wij na de zomer van 2018 groot onderhoud uitgevoerd met de nodige vervangingen. Echter, de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) heeft ons vervolgens verzocht om een omvangrijk herontwerp in te dienen en voorlopig de warmtepompen uit te schakelen tot hier goedkeuring op is gegeven.

Huidige situatie

Tot die tijd zijn wij nu dus genoodzaakt te stoken op gas voor de warmtelevering. Alhoewel de huidige installatie ook in de optimale situatie niet geheel gasloos functioneert, is het volledig stoken op gas absoluut niet iets waar wij, als duurzaam bedrijf, achter staan. Zodra het mogelijk is, zullen wij daarom weer overschakelen op de warmtepompen, zodat het gasverbruik wordt gereduceerd. Echter niet voordat hier goedkeuring voor is gegeven door de ILT.

https://www.eteck.nl/media-aandacht-over-wijk-passewaaij-in-tiel/

When the ego cries the soul rejoices (Camilla Sanderson)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Do Feb 20, 2020 8:04 pm Reageer met quote

het schijnt dat het bestaande aardgasleidingennet geschikt is voor waterstofgas. Waar wachten wij dan op ???

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13181
Do Feb 20, 2020 8:35 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
het schijnt dat het bestaande aardgasleidingennet geschikt is voor waterstofgas. Waar wachten wij dan op ???

Tot iedereen gestopt is met roken? Waar moet die waterstof trouwens vandaan komen?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie