Black lives matter
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4416
Do Jul 02, 2020 4:01 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
All lives matter is voor mij een dermate vanzelfsprekendheid dat ik daar geen topic over hoef te openen.

Met termen als 'black lives matter, white lives matter, yellow lives matter, enzovoorts, creëer je die groepsvorming, die polarisatie, waarvan je beweert zo tegen te zijn...

De BLM beweging is tot stand gekomen doordat het KLAARBLIJKELIJK zo is en was dat in de VS het leven van een zwarte man, kind, vrouw minder telt als dat van een witte.
Het aantal volmaakt onschuldige en ongewapende zwarte mensen dat om komt of ernstig gemolesteerd wordt bij een politie-aanhouding, kan als éen van de vele indicaties van een nog altijd vehement soort racisme in de VS beschouwd worden

Dus wanneer je met de reactie komt 'all lives matter' heb je niets begrepen van dit onderwerp, het onderwerp van dit topic.

Jammer

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27579
Do Jul 02, 2020 6:30 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Tympaan schreef:
All lives matter is voor mij een dermate vanzelfsprekendheid dat ik daar geen topic over hoef te openen.

Met termen als 'black lives matter, white lives matter, yellow lives matter, enzovoorts, creëer je die groepsvorming, die polarisatie, waarvan je beweert zo tegen te zijn...

De BLM beweging is tot stand gekomen doordat het KLAARBLIJKELIJK zo is en was dat in de VS het leven van een zwarte man, kind, vrouw minder telt als dat van een witte.
Het aantal volmaakt onschuldige en ongewapende zwarte mensen dat om komt of ernstig gemolesteerd wordt bij een politie-aanhouding, kan als éen van de vele indicaties van een nog altijd vehement soort racisme in de VS beschouwd worden

Dus wanneer je met de reactie komt 'all lives matter' heb je niets begrepen van dit onderwerp, het onderwerp van dit topic.

Jammer

En jij begrijpt niet wat ik bedoel als ik zeg dat èlk leven telt. Ook jammer, maar ik zie dat toch verder als jouw probleem.

En laten we nu niet gaan doen alsof die meneer Floyd nu een soort heilige was, want dat was hij zeker niet.

"In 2007, Floyd was charged with armed robbery in a home invasion in Houston, in which another man posed as a water department worker in an attempt to gain access to a woman’s residence, according to court documents.

When the woman realized he wasn’t actually a water department worker, she tried to close the door. That’s when five other men got out of a car that had just pulled up and forced their way inside"

Het hele verhaal

Waarmee ik niet wil beweren dat de politie als beul moet gaan fungeren. Maar enige nuance lijkt mij wel op z'n plaats. Zeker gezien het gegeven dat George Floyd een beer van een vent was en de politieman kennelijk over minder spierkracht beschikte...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Antw.: 275
Do Jul 02, 2020 7:54 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
NicolaasP schreef:
Tympaan schreef:

Jammer

En jij begrijpt niet wat ik bedoel als ik zeg dat èlk leven telt. Ook jammer, maar ik zie dat toch verder als jouw probleem.

En laten we nu niet gaan doen alsof die meneer Floyd nu een soort heilige was, want dat was hij zeker niet.

"In 2007, Floyd was charged with armed robbery in a home invasion in Houston, in which another man posed as a water department worker in an attempt to gain access to a woman’s residence, according to court documents.

When the woman realized he wasn’t actually a water department worker, she tried to close the door. That’s when five other men got out of a car that had just pulled up and forced their way inside"

Het hele verhaal

Waarmee ik niet wil beweren dat de politie als beul moet gaan fungeren. Maar enige nuance lijkt mij wel op z'n plaats. Zeker gezien het gegeven dat George Floyd een beer van een vent was en de politieman kennelijk over minder spierkracht beschikte...

Het was te verwachten: blaming the victim.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13391
Do Jul 02, 2020 10:24 pm Reageer met quote

Niets rechtvaardigt de moord op George Floyd. Jammer dat uitgelegd moet worden dat BLM niet over één persoon gaat. BLM bestaat nota bene al bijna tien jaar. Die moord was de druppel die de emmer deed overlopen. Beweren dat alle levens ertoe doen verkondigt een waarheid als een koe (welk zinnig mens kan daar nu op tegen zijn?) maar als reactie op de BLM beweging doet het de werkelijkheid waar het bij deze protesten over gaat geweld aan.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 493
Do Jul 02, 2020 11:37 pm Reageer met quote

ELM every lives matter, zeker, dat is ook de insteek van tympaan denk ik, en dat is ook zo.
Elk leven dat wordt vergooid door geweld doet er toe.

Een beetje triest dat er dan weer wordt gezocht naar verzachtende omstandigheden voor de dood van George Floyd, door in zijn verleden te wroeten.
Het doet er niet toe.
Het gaat er om hoe er met het leven van een mens wordt omgegaan, en dan vooral in de situatie van deze zaak.
Koel, gewetenloos, onaantastbaar, en dan door een apparaat wat zich dienstbaar hoort op te stellen.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 438
Vr Jul 03, 2020 10:33 am Reageer met quote

'We' gaan massaal de straat op om te laten zien dat 'we' de BLM demonstraties in Amerika steunen,
maar hoe ruimdenkend zijn wij in Nederland daadwerkelijk?

Mag jouw dochter thuiskomen met een Turk, Marokkaan of Surinamer?

Met deze vraag opent Yesim Candan haar lezenswaardige column:

'Uiteindelijk zijn mensen gewoon allemaal kuddedieren die dolgraag hun eigen monocultuur willen beschermen. Joodse mensen trouwen over het algemeen het liefst met iemand binnen hun eigen gemeenschap, ditzelfde geldt voor Turken. Hoe fijn vinden we de inmenging van andere culturen eigenlijk?'

Lees hier KLIK verder

Plan(t) the future

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jul 03, 2020 10:46 am Reageer met quote

ThirzaR schreef:

Het was te verwachten: blaming the victim.

Enkel maar een feitje. Dat je dat niet hebben kan, kan ik verder ook niets aan doen.

Als je een verhaal vertelt, moet je het hele verhaal vertellen.

Dat ik daarbij vermeld heb dat een agent niet het recht heeft om iemand te vermoorden, was je natuurlijk weer vergeten te lezen....

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jul 03, 2020 11:18 am Reageer met quote

Pluk schreef:

'Uiteindelijk zijn mensen gewoon allemaal kuddedieren die dolgraag hun eigen monocultuur willen beschermen. Joodse mensen trouwen over het algemeen het liefst met iemand binnen hun eigen gemeenschap, ditzelfde geldt voor Turken. Hoe fijn vinden we de inmenging van andere culturen eigenlijk?'

Wart is daar nu zo bijzonder aan..?
Iedereen zal eerst zijn/haar eigen gezin, straat, buurt, stad, land beschermen. En doorgaans ook in die volgorde. Ik zie daar niets vreemds of onnatuurlijks aan. En waarom zouden 'we' inmengen van vreemde culturen per se fijn moeten vinden?

In ieder geval kan inmenging of vermenging nooit van bovenaf opgelegd worden. Dat kan enkel maar langs 'natuurlijke' weg. waarbij men min of meer automatisch bepaalde zaken van elkaar zal overnemen. Maar dat kost veel tijd en kan wel generaties gaan duren...

Want inderdaad, de mens is een kuddedier. En dat kan zowel een vloek als een zegen zijn...

Pluk

Stamgast
Stamgast
Vr Jul 03, 2020 11:24 am Reageer met quote

Even tussendoor Very Happy

Van harte proficiat burgemeester Aboutaleb met uw derde termijn! 🌹

Plan(t) the future

Pluk

Stamgast
Stamgast
Vr Jul 03, 2020 12:12 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Wart is daar nu zo bijzonder aan..?

Wat ik interessant zou vinden (en bijzonder zo je wilt) is het eerlijke antwoord op de vraag

Mag jouw dochter thuiskomen met een Turk, Marokkaan of Surinamer.

Plan(t) the future

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jul 03, 2020 1:23 pm Reageer met quote

Ik heb geen dochter dus voor mij is dat nogal een "stel dat"- vraag...

Maar ik durf best wel te zeggen dat ik niet zal staan te juichen als het zo zou zijn. Want je kan er lang of kort over praten maar er zijn nu eenmaal verschillen tussen de 'culturen' en de vraag zal zijn of die te overbruggen zullen zijn.

Maar het zou wel een verschil zijn of die dochter op dat moment 15 of 25 jaar oud is. In het eerste geval zou ik mij wel terdege zorgen maken. In het tweede geval zal ik hooguit vragen of ze wel zeker weet waar ze aan begint.

Zou het mogen? Ja. Want de ervaring leert dat verbieden alleen maar verzet oplevert en dat het dan stiekem gebeurt waardoor het risico op ongelukken enkel maar groter wordt. Bij een volwassen dochter heb ik niets meer te verbieden en hoop ik er enkel maar het beste van.

Ik zal in jouw ogen nu wel een racist zijn. Maar ik heb meer gemengde relaties fout, soms zelfs behoorlijk fout zien gaan dan dat het wel goed ging.

Overigens denk ik dat ik ook bij diverse blanke personen wel mijn twijfels zou hebben. Want het gaat natuurlijk om meer dan alleen een cultuur of een religie...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4416
Vr Jul 03, 2020 1:31 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Overigens denk ik dat ik ook bij diverse blanke personen wel mijn twijfels zou hebben. Want het gaat natuurlijk om meer dan alleen een cultuur of een religie...

bij blanke personen zal het net zo over cultuur, milieu, zeden, gewoonten, afkomst, klasse, geloof gaan om jouw goedkeuring te verkrijgen

of is dat toch anders?

Wat komt er kennelijk in jouw ogen nog méér bij kijken wanneer het een niet-blank persoon betreft?

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pluk

Stamgast
Stamgast
Vr Jul 03, 2020 2:38 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik heb geen dochter dus voor mij is dat nogal een "stel dat"- vraag...Maar ik durf best wel te zeggen dat ik ... enz.

Ik vind het een super eerlijk antwoord en nee voor racist oid maak ik je niet uit. Mensen in dat soort
hokjes stoppen zit niet in mijn aard.

Het is jouw mening en voor zover ik je ken zul je daar niet zo snel van afstappen ... Very Happy
Nogmaals dank.

Plan(t) the future

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jul 03, 2020 2:39 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Wat komt er kennelijk in jouw ogen nog méér bij kijken wanneer het een niet-blank persoon betreft?

Dat kun je zelf ook wel bedenken. Daar heb je mij niet voor nodig....

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jul 03, 2020 2:43 pm Reageer met quote

Pluk schreef:

Het is jouw mening en voor zover ik je ken zul je daar niet zo snel van afstappen ... Very Happy
Nogmaals dank.

Graag gedaan, Pluk. Het niet met elkaar eens zijn hoeft nog geen haat en nijd te betekenen.

Very Happy

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jul 04, 2020 2:55 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Mag jouw dochter thuiskomen met een Turk, Marokkaan of Surinamer?

Natuurlijk, voorkeur voor gemeenschappelijke kenmerken hoeft nog geen racisme te zijn en is heel goed te verklaren uit oerdriften zoals het voortbestaan van de soort. Die biologie volgend krijg je inteelt als je daarin doorschiet en da's toch ook niet goed voor de 'soort'? Is het overigens niet tekenend dat dochters als voorbeeld genomen worden en niet zoons of kinderen? Ligt seksisme niet op dezelfde lijn als racisme? Je zou het haast wel denken gezien de overvloed aan racistische en seksistische uitlatingen van (niet alleen) de voorman van een nogal populaire fascistische beweging.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Za Jul 04, 2020 3:00 pm Reageer met quote

[quote="Keesvi"]
Pluk schreef:
Is het overigens niet tekenend dat dochters als voorbeeld genomen worden en niet zoons of kinderen?

Dat viel mij ook op.

Ook de nationaliteit/achtergrond viel me op. Waarom geen Chinees, Indonesiër etc.
Het bleef beperkt tot Turk, Marokkaan en Surinamer.
Misschien kan Pluk uitleggen waarom zij alleen voor deze 3 nationaliteiten/achtergronden gekozen heeft?

En wat is het antwoord van Pluk op haar aan anderen gestelde vraag?

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jul 04, 2020 3:20 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:
[Het bleef beperkt tot Turk, Marokkaan en Surinamer.

Vormen die niet toevallig of liever, juist de meest onder vuur liggende bevolkingsgroep wat betreft racisme?

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Za Jul 04, 2020 3:23 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
ThirzaR schreef:
[Het bleef beperkt tot Turk, Marokkaan en Surinamer.

Vormen die niet toevallig of liever, juist de meest onder vuur liggende bevolkingsgroep wat betreft racisme?

Ik vermoed het, maar Pluk mag het zeggen als ik het mis heb.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Za Jul 04, 2020 5:11 pm Reageer met quote

Wellicht kunnen jullie vragen cq opmerkingen doorgeschoven worden naar mw Yesim Candan (uit)
wiens column ik -letterlijk- heb geciteerd.

Plan(t) the future

Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie