Niet Aangeboren Hersenletsel
Gezondheid & zorg
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2647
Zo Jul 05, 2020 2:31 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Hoe zijn zij hun handicap te boven gekomen...

Ook hier een verkeerde beeldvorming.
Hoe zij hun handicap te boven zijn gekomen? Waarom zou je je handicap te boven moeten komen?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4421
Zo Jul 05, 2020 2:32 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Eenzamefietser75 schreef:

daarom is het zo knap van Lucille, maar ook van Vincent, om van de mindere kant, juist hun kracht te maken.

Hier begint het al met de verkeerde beeldvorming, waarom zou hun handicap hun mindere kant zijn....................

Omdat je ermee getreiterd wordt door je omgeving (bv op de basisschool/lagere school) , een omgeving die je op allerlei manieren duidelijk wil maken dat je een minkukel bent vanwege je gebrek, gewoon omdat het kan/kon jou tot pispaaltje te maken?

Dagmar lees eens terug wat Michel hierover uit de doeken heeft gedaan

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie

Laatst aangepast door NicolaasP op Zo Jul 05, 2020 2:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 35430
Zo Jul 05, 2020 2:33 pm Reageer met quote

Zowel Lucille en Vincent hebben een aangeboren handicap.
Ze weten niet beter hoe dat is,het is in mijn ogen een heel verschil als je later gehandicapt raakt.

Achter de wolken schijnt de zon

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Jul 05, 2020 2:38 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Hier begint het al met de verkeerde beeldvorming, waarom zou hun handicap hun mindere kant zijn....................

Omdat je ermee getreiterd wordt door je omgeving (bv op de basisschool/lagere school) , een omgeving die je op allerlei manieren duidelijk wil maken dat je een minkukel bent vanwege je gebrek, gewoon omdat het kan/kon jou tot pispaaltje te maken?[/quote]

Dan is het nog verkeerd om te zeggen dat zij hun handicap te boven moeten komen, hun handicap dat zijn zij, dat hoort bij hun........
Je kunt dan zeggen hoe zij hebben leren omgaan met de kortzichtige kijk van de maatschappij ten opzichte van beperkingen, maar niet dat hun handicap een mindere kant is, dat is wezenlijk verschil.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Jul 05, 2020 2:39 pm Reageer met quote

Loezie schreef:
Ze weten niet beter hoe dat is,het is in mijn ogen een heel verschil als je later gehandicapt raakt.

Wanneer een handicap aangeboren is, zul je daar in de maatschappij nauwelijks iets van merken want 'je weet niet beter' ?

alsjeblieft zeg...

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Jul 05, 2020 2:40 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
NicolaasP schreef:

Omdat je ermee getreiterd wordt door je omgeving (bv op de basisschool/lagere school) , een omgeving die je op allerlei manieren duidelijk wil maken dat je een minkukel bent vanwege je gebrek, gewoon omdat het kan/kon jou tot pispaaltje te maken?

Dan is het nog verkeerd om te zeggen dat zij hun handicap te boven moeten komen, hun handicap dat zijn zij, dat hoort bij hun........
Je kunt dan zeggen hoe zij hebben leren omgaan met de kortzichtige kijk van de maatschappij ten opzichte van beperkingen, maar niet dat hun handicap een mindere kant is, dat is wezenlijk verschil.[/quote]

Dat kun je wel zo mooi zeggen, maar Dagmar, de PRAKTIJK is heel anders

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Jul 05, 2020 2:45 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Je kunt dan zeggen hoe zij hebben leren omgaan met de kortzichtige kijk van de maatschappij ten opzichte van beperkingen, maar niet dat hun handicap een mindere kant is, dat is wezenlijk verschil.

Dat kun je wel zo mooi zeggen, maar Dagmar, de PRAKTIJK is heel anders[/quote]

Het zijn die opmerkingen die maken dat mensen buiten de boot vallen, de kijk, de verkeerde beeldvorming, los van de scheve kijk van de gehele maatschappij op welke beperkingen van welke ziektebeelden dan ook.
Een beperking is geen mindere kant......................die hoef je niet te boven te komen.......en door het wel zo te noemen discrimineer je iemand met welke beperking dan ook enorm, nog los gezien van waar ze tegenaan moeten boksen aan maatschappelijk aanzien.

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 35430
Zo Jul 05, 2020 2:49 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Loezie schreef:

Wanneer een handicap aangeboren is, zul je daar in de maatschappij nauwelijks iets van merken want 'je weet niet beter' ?

alsjeblieft zeg...

Gaat dit topic niet over een NIET aangeboren handicap?

Achter de wolken schijnt de zon

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Antw.: 275
Zo Jul 05, 2020 3:00 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
Het punt is namelijk dat niet ik, topicstarter, de belangrijkste ben, maar dat iedereen met NAH even belangrijk is.
Toch wil ik iets over mijn eigen situatie vertellen.

We gaan daarvoor terug naar 1983, 26 maart om precies te zijn.
Een aanrijding op een zebrapad was aanleiding voor een comateuze periode van 9 weken.
Even voor de aanrijding was ik als jongen van 7 in de plaatselijke super geweest om inkopen te doen voor Palmpasen.
Na de coma kon ik als baby opnieuw beginnen.
Door mijn letsel is mijn fysieke motoriek alsmede mijn spraakmotoriek niet optimaal.
Mijn verstand heeft er niet onder geleden: afgestudeerd bedrijfseconoom en 6 talen machtig.

Allereerst dank voor je openhartigheid.

MEE ken ik omdat mijn bonusdochter daar hulp van ontvangt. En lotgenotenfora zijn zeker belangrijk en kunnen steun geven.

In dit topic vind ik het belangrijk dat zoals jij een ervaringsdeskundige alle openheid krijgt om je verhaal te doen.
Waar men tegenaan loopt in omgeving, hulpverlening en politiek.

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Zo Jul 05, 2020 3:02 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
NicolaasP schreef:

Hoe zij hun handicap te boven zijn gekomen? Waarom zou je je handicap te boven moeten komen?

Ik vermoed dat hiermee bedoel wordt, hoe hebben ze er mee om leren gaan.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Jul 05, 2020 3:19 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:
dagmar57 schreef:
NicolaasP schreef:

Wat ik bedoelde: hoe je met de pesterijen, de negatieve bejegeningen enz vanuit de omgeving, de maatschappij om zal moeten leren gaan

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Zo Jul 05, 2020 3:19 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
ThirzaR schreef:
dagmar57 schreef:
NicolaasP schreef:

Wat ik bedoelde: hoe je met de pesterijen, de negatieve bejegeningen enz vanuit de omgeving, de maatschappij om zal moeten leren gaan

Duidelijk nu!

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17825
Zo Jul 05, 2020 9:59 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
ThirzaR schreef:
dagmar57 schreef:
NicolaasP schreef:

Dat is heel simpel. In mijn geval heb ik het heft in eigen handen genomen en klasgenoten (2 MAVO destijds) geconfronteerd met het gebeurde: zoals ook in de Schrift staat: als iemand je slaat op je linkerwang, keer hem dan ook de rechter toe.
Je moet geen kwaad met kwaad vergelden.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Jul 06, 2020 12:26 pm Reageer met quote

Heb ik buitengewoon veel bewondering en respect voor Michel.
Maar laten we opnieuw dit topic breed trekken: Dat wat iemand niet breekt maakt hem/haar sterker. Jij bent sterker geworden. Er zullen ook veel gebroken zijn, de moed verloren hebben, genoegen genomen hebben met baantjes/functies vér beneden hun capaciteiten, genoegen genomen hebben met de vele vormen van afwijzing en uitsluiting binnen de maatschappij door toedoen van de vooroordelen van mensen tav hun 'handicaps'.

Die malheur, dat onrecht, ik dacht dat dit topic in wezen dáárover ging. Zoals mensen zich meer bewust worden van allerhande racistische tendensen, zouden we ons ook een stuk meer bewust kunnen worden van dit fenomeen

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Ma Jul 06, 2020 8:57 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Heb ik buitengewoon veel bewondering en respect voor Michel.
Maar laten we opnieuw dit topic breed trekken...

Dank voor het respect. Over het breed trekken van het topic:
Eerder vertelde ik al over Mee, bij mijn weten heb ik ook de kreet NAH-café al laten vallen. Een collega NAH-er heeft bijvoorbeeld veel last van overprikkeling. Wanneer de orde tijdens een bijeenkomst (de laatste maanden niet vanwege Corona) even zoek was en er van diverse kanten mededelingen gedaan werden, was het wel eens dat hij wegliep of vroeg om rust, omdat zijn hoofd de diverse prikkels niet meer kon verwerken. Een heel lastig moment. Vooral ook wanneer overprikkeling pas op latere leeftijd is ontstaan....

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Di Jul 07, 2020 6:28 pm Reageer met quote

De omroep MAX besteedde onlangs aandacht aan NAH in het programma "Niet zonder ons"
https://www.maxvandaag.nl/programmas/tv/niet-zonder-ons/aflevering-1/POW_04578502/

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jul 07, 2020 9:27 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
e
Maar laten we opnieuw dit topic breed trekken:

Die malheur, dat onrecht, ik dacht dat dit topic in wezen dáárover ging. Zoals mensen zich meer bewust worden van allerhande racistische tendensen, zouden we ons ook een stuk meer bewust kunnen worden van dit fenomeen

Om eens een paar voorbeelden aan te halen:
Doventolken- waarom niet altijd en bij elk journaal zowel bij de nos als bij rtl? En misschien ook wel bij andere programma's.

Wel eens met rolstoel in de stad langs winkels gelopen? Bij de helft kan je niet langs wegens uitgestalde reclame of andere spullen die op de stoep staan.......

In elk belangrijk openbaar gebouw zou een lift aanwezig moeten zijn, zodat alle verdiepingen altijd toegankelijk zijn voor mensen in rolstoel/die slecht ter been zijn.....

In alle restaurant/cafe's/etc. zou verplicht altijd een invalide toilet moeten zijn............

Denk verder aan allerlei obstakels voor mensen die slecht ter been zijn/rolstoelafhankelijk......entree's voor gebouwen/musea/restaurant etc............

En dan zijn er nog de mensen met een psychische aandoening:
Quote:
Mensen met psychische aandoeningen behoren tot de meest gestigmatiseerde groepen in de samenleving

https://www.ggzstandaarden.nl/generieke-modules/destigmatisering/inleiding

Quote:
Moet je bij een sollicitatie of op je werk meteen met de billen bloot als je psychische problemen hebt? Onderzoekers van de Universiteit Tilburg raden het in het algemeen af, maar bieden ook handvatten als je het wél wil delen. "Als je eenmaal een stempel krijgt, gaan mensen invullen dat je iets niet kunt."

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/4821131/psychische-problemen-op-werkvloer-liever-niet-vertellen

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Wo Jul 22, 2020 11:27 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Moet je bij een sollicitatie of op je werk meteen met de billen bloot

een dilemma van grote proporties:
doe je het wel, word je daarop wellicht afgerekend.
Doe je het niet, krijg je te horen dat je iets verzwegen hebt...

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie