Paus is gekwetst
Blik op het nieuws
Plaats reactie

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 796
Zo Jul 12, 2020 8:24 pm Reageer met quote

Paus Franciscus ‘zeer gekwetst’ dat Hagia Sophia moskee wordt
Paus Franciscus is ‘zeer gekwetst’ over de Turkse beslissing om de Hagia Sophia in Istanboel om te vormen tot een moskee. Dat heeft hij vandaag gezegd in een eerste, korte reactie van het Vaticaan op de recente ontwikkelingen rond de vroegere kerk.

Ik ook. Evil or Very Mad

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4416
Zo Jul 12, 2020 11:52 pm Reageer met quote

Quote:
een voormalige christelijke kathedraal in de Turkse stad Istanboel die in 1453 is omgevormd tot moskee. Gedurende de hele periode van 537 tot 1453 was het de grootste kathedraal ter wereld en van 1453 tot 1934 was het een islamitisch gebedshuis.

En nu wordt het opnieuw als eerder 5 eeuwen het geval was een moskee.
Misschien niet leuk voor sommigen, maar zo bizar of 'provocerend' als men in menig geval dit besluit wil laten voorkomen is het misschien nu ook weer niet

Het omgekeerde komt ook voor:
Quote:
De Mezquita is de kathedraal van Córdoba in Spanje. Het historische centrum van de stad met de kathedraal staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Mezquita is Spaans voor moskee. Hiermee wordt verwezen naar de functie van het gebouw voor de Reconquista, voordat het een kathedraal werd.

bronnen wiki

nog wat voorbeelden

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17825
Ma Jul 13, 2020 1:34 am Reageer met quote

Misschien zou d epaus zich ook gekwetst voelen door de vele kerksluitingen in Nederland, en het tempo waarin dat geschiedt / geschieden zal.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27579
Ma Jul 13, 2020 9:25 am Reageer met quote

Dat gebouwen van bestemming veranderen, komt wel vaker voor.. en niet alleen bij kerken of moskeeën.

Het is de manier waarop, die stuitend is...

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Jul 13, 2020 2:13 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
Misschien zou d epaus zich ook gekwetst voelen door de vele kerksluitingen in Nederland, en het tempo waarin dat geschiedt / geschieden zal.

Dan moet hij maar gewoon wat beter zijn best doen als plaatsvervanger van Gods eigen zoon

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Jul 13, 2020 2:14 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Dat gebouwen van bestemming veranderen, komt wel vaker voor.. en niet alleen bij kerken of moskeeën.

Het is de manier waarop, die stuitend is...

de manier waarop, die stuitend is? welke 'manier'? waar? wanneer? hoezo?

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jul 13, 2020 6:18 pm Reageer met quote

Denk jij zelf wel eens na...?

Hoe zou men in Nederland reageren als Rutte plotseling besluit om een bekende monumentale kerk tot moskee te bombarderen? Of een moskee tot kerk te verklaren?? Enkel alleen omdat zo'n soort gril in hem opkomt? en enkel omdat hij dat kan omdat hij een ordinaire dictator is...

Het land zou te klein zijn...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Jul 13, 2020 7:26 pm Reageer met quote

Je bent weer duidelijk slecht op de hoogte. De Hagia Sophia was in 1453 al omgevormd tot moskee, in 1934 werd de moskee op initiatief van de heer Ataturk een museum, en nu wordt het gebouw opnieuw als moskee opengesteld, zoals de 5 eeuwen voorheen, in nota bene een islamitisch land.

Kortom de vergelijking die jij trekt slaat totaal nergens op

Laatst aangepast door NicolaasP op Ma Jul 13, 2020 7:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jul 13, 2020 7:28 pm Reageer met quote

Ja hoor, Jij je zin...

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Antw.: 275
Di Jul 14, 2020 8:58 am Reageer met quote

@ Nicolaas,

Jaren geleden heb ik de Mezquita in Cordoba bezocht. Een geweldig mooi bouwwerk en natuurlijk kan je dan niet om die kathedraal heen die er in gebouwd is.
In mijn beleving doet het afbreuk aan de prachtige oorspronkelijke Moorse architectuur.
In Spanje was het dus een kwestie van af willen rekenen met de Moorse cultuur.
Iets waar in Turkije geen sprake van is.

Dus wat betreft Turkije, volgens mij is er niets op tegen dat men een vroegere moskee weer als moskee wil gebruiken.
Maar onwetendheid gebruiken of veinzen om kritiek te kunnen uiten is iets van deze tijd.

Een zijstraatje: Waar ik woon staat nog een oude synagoge. Ik en met mij nog meer mensen zouden het hersteld willen zien als synagoge.
Zou de Paus daar ook moeite mee hebben denk je?
Wink

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Jul 14, 2020 2:11 pm Reageer met quote

Wat ik er als traditioneel dogmatisch opgevoed (ex) roomsch katholiek van weet + een beetje de geschiedenis van alle roomsche terreur kennende zou hem dat ook niet erg lekker zitten Thirza Laughing

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Di Jul 14, 2020 6:09 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Wat ik er als traditioneel dogmatisch opgevoed (ex) roomsch katholiek van weet + een beetje de geschiedenis van alle roomsche terreur kennende zou hem dat ook niet erg lekker zitten Thirza Laughing

En dat voor een volgeling van een Joodse man, shamelessly! Wink

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13391
Di Jul 14, 2020 6:57 pm Reageer met quote

Waar ligt de grens tussen religieus en cultureel erfgoed? Ik ben bang dat de meningen daarover sterk verschillen. De Hagia Sophia heeft, althans in mijn ogen, een historie die berust op beide waarden, zowel cultureel als christelijk en islamitisch. Het wederom transformeren naar een moskee lijkt me een voldongen feit en dat zal inhouden dat christelijke symbolen aan het oog worden onttrokken. Ik hoop dat ze niet vernietigd gaan worden. Jammer dat Erdogan en zijn kliek de cultuurhistorische waarden niet met de rest van de wereld willen delen door de museale functie in stand te houden.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Di Jul 14, 2020 8:50 pm Reageer met quote

Erdogan belooft behoud christelijke iconen

President Erdogan ondertekende kort na het rechtelijke besluit een decreet dat de heropening van Hagia Sophia als moskee mogelijk maakt. Hij heeft vrijdag aan media laten weten dat de christelijke iconen bewaard zullen blijven en dat bezoekers niet gehinderd zullen worden door biddende moslims.
https://bit.ly/2OmzpN5

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2642
Wo Jul 15, 2020 2:32 pm Reageer met quote

ThirzadeRobles schreef:
Erdogan belooft behoud christelijke iconen

President Erdogan ondertekende kort na het rechtelijke besluit een decreet dat de heropening van Hagia Sophia als moskee mogelijk maakt. Hij heeft vrijdag aan media laten weten dat de christelijke iconen bewaard zullen blijven en dat bezoekers niet gehinderd zullen worden door biddende moslims.
https://bit.ly/2OmzpN5

En Erdogan geloven we natuurlijk op zijn woord....................de man die politieke tegenstanders laat opsluiten.

Quote:

Na tachtig jaar te hebben geflimet het secularisme, is inmiddels duidelijk dat de Turkse bevolking er nooit mee in zee heeft gewild. De steun voor Erdogan en de brede steun om van de ­Hagia Sophia weer een moskee te maken, geeft deze strijd om de identiteit goed weer. Door het besluit van Atatürk terug te draaien, wordt nogmaals benadrukt dat het tij in de identiteitsstrijd is gekeerd. Secularisme en Turkije zijn nooit een goed huwelijk geweest en Turkije gaat daarom weer terug naar haar ex: de prominente islam. Om haar ex terug te krijgen, is de Hagia Sophia onderdeel geworden van haar symboolpolitiek. Niets meer, niets minder.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/secularisme-en-turkije-was-nooit-een-goed-huwelijk~beac7fdd/

Dit artikel verwoord naar mijn idee goed het het zit.

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Wo Jul 15, 2020 2:55 pm Reageer met quote

[quote="dagmar57"
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/secularisme-en-turkije-was-nooit-een-goed-huwelijk~beac7fdd/

Dit artikel verwoord naar mijn idee goed het het zit.[/quote]

Steun bevolking

|Niet alleen Erdogan wil weer bidden in de Hagia Sophia. Al decennia wil (bijna) de hele Turkse bevolking dat. Dit besluit is alles behalve een wens van de AKP alleen. Alhoewel het sinds 2016 mogelijk is voor Erdogan zijn wensen op autocratische wijze door te drukken, is het besluit rond de Hagia Sophia genomen met de steun van de oppositie en goedkeuring van het gros van de bevolking. De laatste jaren was het Sultan Ahmet-plein, waar de Hagia Sophia staat, het decor van demonstraties om het gebouw weer te openen als moskee.|

Turkije heeft het volle recht om de Hagia Sofia weer als moskee te gaan gebruiken.
Dat de Paus gekwetst is, so be it!

Pagina 1 van 1

Plaats reactie