Help elkaars geheugen op te frissen
Media, lezen & muziek
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4788
Vr Jan 08, 2021 2:37 pm Reageer met quote

Jullie zullen net als ik wel eens fragmenten te binnen schieten van oude films, tv-programma's die je niet meer echt kunt maar wel graag zou willen traceren.
Dus een antwoord willen op de vraag: 'waar komt dat vandaan', hoe heette die film, acteur, actrice, documentaire, serie enz

Laat ik beginnen.

Een documentaire was het, niet zo heel erg lang geleden vermoedelijk om en nabij de tien jaar geleden uitgezonden. Gemaakt in een Oost-Europees land. Het onderwerp: een Joodse man die binnen zijn gemeenschap 'de laatste Jood' was. Hij stond bekend als iemand met bijzondere helende krachten waarbij hij gebruik maakte van oude tovenarij-technieken. Eén daarvan was het over zijn schouders leegschudden van een zakje zout.

Hoe heette die documentaire? Wie herinnert zich hier nog iets meer van, de naam van de maker, of van de docu zelf, de programmaomroep..

Ik zou die docu die ik om allerlei redenen buitengewoon fascinerend vond graag nog eens terug willen zien, dus op willen proberen te sporen.

----------------------------------------------------------------------------

Heb jij zelf iets op dit vlak (kan natuurlijk ook een boek zijn, of tijdschrift, of misschien wel een of ander oud nieuws-item) waarvan je je alleen nog wat vage details herinnert waar anderen je verder mee zouden kunnen helpen?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 279
Vr Jan 08, 2021 2:54 pm Reageer met quote

Nicolaas, ik heb geen antwoord op je vraag maar ik vind het wel een heel leuk onderwerp.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

jorika

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 20
Di Jan 19, 2021 3:02 pm Reageer met quote

ik weet het niet precies maar zou het om een sjamaan kunnen gaan?

jorika

jorika

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Di Jan 19, 2021 3:13 pm Reageer met quote

ik weet het niet precies maar zou het om een sjamaan kunnen gaan?

jorika

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Jan 21, 2021 9:05 pm Reageer met quote

Je kunt de man die in de bewuste docu centraal stond misschien een sjamaan noemden, maar ik herinner me niet dat die term gebruikt werd.
Hij was de laatste Jood in een gemeenschap -een heel klein gehucht ergens in Oost-Europa- waar voorheen veel Joden geleefd hadden. Waarom die waren vertrokken weet ik niet. Mogelijk had dit met de oorlog te maken, maar de docu speelde zich wel in het heden af (cq zo'n tien jaar geleden).
Hij bezat -zo geloofde men- genezende gaven waar de mensen hem veel voor bezochten in zijn kleine armoedige woning. Als betaling kreeg hij een kip van iemand.

Mwah..zal er wel nooit meer achter komen wat de titel van deze docu was, is niet erg. Bedankt voor de reacties.

Niemand hier met een vergelijkbare vraag? Over een film, serie, of een gek vraaggesprek waarvan je misschien nog wel een detail weet maar te weinig om de betreffende film etc terug te kunnen vinden terwijl je hem misschien wel graag nog eens zou willen zien?

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

jorika

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Do Jan 21, 2021 9:24 pm Reageer met quote

ik heb er gisteren naar gezocht en kon het niet vinden maar geef het nog niet op. ik ben in europa van geert mak aan het lezen en vindt daarin inderdaad de nodige franse plaatsen die totaal uitgemoord zijn.

jorika

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Do Jan 21, 2021 9:25 pm Reageer met quote

Nicolaas, kan dit het zijn?
https://youtu.be/JRq-B_aIJ4A

Filmmaker Willy Lindwer reisde met zijn vader Berl Nuchim en zijn dochter Michal naar Galicië (nu Polen en Oekraïne) om de route te volgen die zijn vader zes decennia eerder had genomen, om te ontsnappen aan de nazi's en om te zien hoe het gebied en zijn bewoners waren veranderd. Deze film bevat unieke historische beelden van het vooroorlogse leven in de shtetls.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Jan 21, 2021 9:54 pm Reageer met quote

Jeetje ik krijg er een kleur van, dat jullie op zoek zijn gegaan...Dat hoeft echt niet natuurlijk.
Deze is het niet Welmoet. De docu bezat geen historisch materiaal en had ook niet de bedoeling een stuk geschiedenis van het dorp of de gemeenschap aldaar weer te geven. Het was opgenomen zoals de 'ik vertrek' afleveringen, de man werd met een aantal aan mekaar geregen filmfragmenten van zijn doen en laten, enkele weken gevolgd, af en toe verschenen ook enkele buren in beeld. De omgeving was van een huiveringwekkende verlatenheid.

Heel erg bedankt maar niemand moet gaan zoeken verder hoor Embarassed

Roman Kent

jorika

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Do Jan 21, 2021 11:32 pm Reageer met quote

zou het misschien bij jambers kunnen zijn geweest. ik wil best zoeken hoor dat vind ik leuk.

jorika

Welmoet.1

Stamgast
Stamgast
Do Jan 21, 2021 11:37 pm Reageer met quote

jorika schreef:
zou het misschien bij jambers kunnen zijn geweest. ik wil best zoeken hoor dat vind ik leuk.

jorika

Haha ook zo'n speurneus? Ik ook! Laughing

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Jan 22, 2021 12:31 am Reageer met quote

Jorika, het was beslist niet bij Jambers, en het zal ook recenter geweest zijn dan Jambers (ong 2010).
Zelf dacht ik aan een 2-Doc uitzending, maar daar is hij niet bij te vinden
( https://www.2doc.nl/documentaires/collecties/locaties/europa.html?loaded=19 ) terwijl dat overzicht dus teruggaat tot 2006.
Helaas pindakaas

Nogmaals dank en idd, zoeken kan erg leuk zijn, vaak vind je onderweg dingen die nog weer interessanter (b)lijken te zijn dan waarnaar je oorspronkelijk op zoek was

Roman Kent

Pagina 1 van 1

Plaats reactie