Opgeheven
Wandelen, fietsen & natuur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3458
Do Mei 06, 2010 9:08 pm Reageer met quote

Geen dank Rhea, leuk dat je hem mooi vindt Smile

Papaya, het ziet er uit als bladluis. Dat betekent meestal dat de plant iets tekort komt. Zo heel gevoelig zijn hoya's niet voor bladluis. Bladluis is op veel manieren te bestrijden, bv door aanstippen met spiritus. Ze zijn echter wel in overvloed aanwezig zo te zien. Je kunt ook afspoelen onder de douche proberen. Heb je andere planten in de nabijheid van de Hoya, hoe zien die er uit?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

papaya.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 529
Vr Mei 07, 2010 3:27 am Reageer met quote

Bedankt voor het antwoord.
Nee, ik heb geen andere planten direct in de buurt, wel volop in mijn tuin, maar dat zijn allemaal tropische planten, en die komen niet met deze in aanraking.
Ik dacht dat ik de plant teveel 1x per 2 weken vitamine middel gegeven had dat het daarom gekomen was, of stuifmeel.
Zal eerst eens proberen met de plant af te spoelen onder de kraan/ douche.
Met spiritus behandelen kan ik niet, omdat je hier geen spiritus kan kopen.
Wel heb ik eens gehoord of gelezen weet dit niet meer precies, dat als je luis hebt, je het ook kan behandelen met water en een afwasmiddel erin.
Je zou het dan moeten spuiten, maar of dit waar is weet ik dus niet.
Als er nog meer tips komen ben ik er erg blij mee, zou de plant niet graag willen missen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Mei 07, 2010 10:59 am Reageer met quote

Maar is het wel zeker dat het bladluis is...Kun je het zien bewegen Papaya. Een bladluis is meestal met het blote oog goed te herkennen als een insect. Een andere duidelijke aanwijzing kan de stroop zijn die ze op de bladeren achterlaten, kleverige vlekken.
Rhea zegt wat ook mijn ondervinding is met hoya's, je moet ze spaarzaam water geven. En tenslotte, bladluis kan ook erop wijzen dat je plant in de tocht hangt, zou dat kunnen kloppen misschien?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

papaya.1

Stamgast
Stamgast
Vr Mei 07, 2010 7:15 pm Reageer met quote

Heb het nu eens goed nagekeken, maar ik zie niets bewegen, ben er toen met mijn vingers eens over gegaan, en als ik het tussen mijn vingers wrijf dan is het zwart, dus kan het goed een bladluis zijn, het ziet eruit als hele kleine gele bolletjes.
Betreft het water geven, ik geef 1 keer per week goed water.
Dan is de aarde kurk droog.
De plant hangt niet op de tocht, maar wel in de wind, vandaar dat de aarde vlug droog is, ook wegens de hitte, hier gaat eigenlijk altijd (God zij dank) wind.
Als ik de plant binnen zou hangen, maakt het betreft de wind niets uit, omdat wij dag en nacht alle ramen hebben open staan, voor de hitte en blij zijn dat de wind dan door het huis gaat.
Wat kan ik nu nog doen???

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Mei 07, 2010 7:19 pm Reageer met quote

bladluis is als je het fijnwrijft tussen je vingers beslist niet zwart, dus we moeten eerst goed uitvinden welke ziekte je plant heeft opgelopen...

papaya.1

Stamgast
Stamgast
Vr Mei 07, 2010 7:34 pm Reageer met quote

klaaspc

Zou jij een mogelijkheid hebben om dit te vinden voor mij?
Ben erg benieuwd wat het dan kan zijn, misschien iets heel onschuldig.
Misschien is het werkelijk wel een soort stuifmeel, je weet het maar nooit.
Wat mij het meeste verbaasd is, dat de plant zo enorm goed groeit.
Er zit nu weer een bloem aan die vanmorgen helemaal is open gegaan, en op de zelfde stengel zitten al 3 nieuwe kleine bloemen die beginnen te groeien.
Er komen ongelooflijk veel nieuw bladeren aan
De plant heeft in de 5 jaar dat ik hem nu heb, nog nooit zo mooi en goed gebloeid.
Het is wat, jullie te moeten lastig vallen om een plant.
Maar deze plant heeft voor mij heel veel waarde, omdat ik een stekje gekregen had, van een lieve vriendin, die nu gestorven is, misschien ben ik wel sentimenteel, maar het doet mij wel wat.

Groet
Papaya

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Mei 07, 2010 7:49 pm Reageer met quote

Nou joh, je mooie plant floreert dan zoals het maar zijn kan, denk ik. Die gele korretjes zullen van de stuifmeeldraden af zijn gevallen... De bladgroei en de bloei sluiten naar mijn mening een ziekte en zeker de aanwezigheid van bladluis uit.
Misschien kun je nog een foto plaatsen met de bloemen erbij?

Geniet van je prachtplant! (ben zelf ook een hoya liefhebber, heb hier thuis een grote hoya tricolore die het al vele jaren prima doet, maar bloei heb ik nooit gehad..)

papaya.1

Stamgast
Stamgast
Vr Mei 07, 2010 11:41 pm Reageer met quote

De plant ziet er nu zo uit,

Picture resized

Picture resized

Picture resized

Picture resized
Dus ik ben er erg gelukkig mee. Hoe ziet een hoya tricolore eruit?

Fijne avond voor je, hier pas middag.

Groet Papaya

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Mei 08, 2010 12:21 pm Reageer met quote

Picture resized
Dit is mijn hoya tricolore Papaya. De rode kleur ontbreekt nu nog, die verschijnt weer bij hogere temperaturen en meer licht in de jonge blaadjes

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Mei 08, 2010 2:33 pm Reageer met quote

ja het is een was-achtig blad Rhea, een geweldig dankbare plant in de kamer, ziet er heel fris en vooral in de zomer erg kleurig en fleurig uit.
Je hebt ook nog een driekleurige hoya soort die gekrulde bladeren heeft. Die zoek ik al heel lang. Vele jaren geleden had ik er ooit éen, en die bloeide ook zo mooi. Kreeg er destijds helaas wolluis in, en het lukte me niet die ziekte toen de kop in te drukken. De naam van die hoya was meen ik hoya tricolore carnosa. Ze zijn zomaar uit de mode, helaas

papaya.1

Stamgast
Stamgast
Za Mei 08, 2010 6:09 pm Reageer met quote

Klaaspc.

Jou plant ziet er heel erg mooi en gezond uit, wil hier eens gaan navragen of ik ergens een tricolore carnosa. kan kopen, lijkt mij toch prachtig als de bladeren gekleurd worden.

In de tussentijd heb ik ook niet stil gezeten, het liet mij toch geen rust wat het is op mijn plant, dus ben ik eens met een vergrootglas gaan zitten kijken, en ja hoor, het beweegt wel, dus toch luis.
Maar met het blote oog absoluut niet te zien of het bewoog, zo klein is het.

Heb gisteravond nadat de hitte iets is gaan zakken, een behandeling gemaakt afwasmiddel met water verdund en toen met een spuit/spray fles opgespoten.
Vanmorgen leek het of het nu iets, maar ook werkelijk iets minder is.
Vanavond voor de nacht nog eens gaan behandelen, misschien brengt het werkelijk iets.

Las ook ergens op Google, dat het goed zou zijn om een paar omgekeerde lucifers/ of knoflook teentje in de aarde te doen.

Ga nu alles maar uitproberen, wil de plant beslist niet kwijt.
Fijn dat jij en RheaB mij zo goed kunnen helpen.

Nog een hele fijne Zaterdag

Papaya

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Mei 08, 2010 8:29 pm Reageer met quote

jammer zeg, dat het toch luis blijkt te zijn..De groene bladluis heeft veel natuurlijke vijanden. Mijn roos buiten zit er ook ieder voorjaar vol mee, maar het deert de plant niet want al heel gauw komen de lieveheersbeestjes en andere insekten die op hun beurt de bladluis weer verschalken. En de roos staat kort daarop weer volop in bloei. Dus, als het mooi weer is, zou je je hoya best buiten kunnen zetten, de bladluis wordt dan misschien snel door hun natuurlijke vijand opgeruimd...

mirma

Superlid
Superlid
Antw.: 7441
Ma Mei 10, 2010 10:57 am Reageer met quote

lieve rhea het blift hier genieten van de schoonheid en goede informatie dank je

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

papaya.1

Stamgast
Stamgast
Di Mei 11, 2010 2:43 am Reageer met quote

klaaspc en RheaB.

Wilde even laten weten, mijn plant is weer helemaal schoon.
Ben het hele weekend bezig geweest, elke paar uur afwasmiddel met water verdund gespoten.
Nu is er alles uit, zie niets meer, alleen dat er weer 5 nieuwe kleine knoppen aanzitten die nieuwe bloemen gaan geven, geweldig he?
Jullie beide

Picture resized voor de tips.
Even klaaspc, mijn planten zijn allemaal dag en nacht buiten, met deze hitte zouden ze binnen kapot gaan.

Groetjes

Papaya

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Mei 11, 2010 10:40 am Reageer met quote

papaya schreef:
klaaspc en RheaB.

Wilde even laten weten, mijn plant is weer helemaal schoon.
Ben het hele weekend bezig geweest, elke paar uur afwasmiddel met water verdund gespoten.
Nu is er alles uit, zie niets meer, alleen dat er weer 5 nieuwe kleine knoppen aanzitten die nieuwe bloemen gaan geven, geweldig he?
Jullie beide

Picture resized voor de tips.
Even klaaspc, mijn planten zijn allemaal dag en nacht buiten, met deze hitte zouden ze binnen kapot gaan.

Groetjes

Papaya

Goed om te horen Papaya Smile
ook dat het zo lekker warm is buiten, waar jij woont. Het is hier op dit moment acht graden, waardeloos natuurlijk voor bijna half mei.
Houd je plant goed in de gaten, want de luisjes houden zich ook vaak op op plaatsen waar geen water komt, aan de onderzijde van de bladeren, in okseltjes enz. Maar het komt nu vast goed, de plant heeft niet of nauwelijks te lijden gehad en er zullen vast natuurlijke vijanden vandaag of morgen op de blaadjes neerstrijken die een mogelijk nog overgebleven luis wel krantenjongen zullen maken

Khokha

Stamgast
Stamgast
Antw.: 136
Do Mei 20, 2010 3:04 pm Reageer met quote

Hoi Rhea,

Tja, de Campanula. Ik heb hem altijd al willen overhouden, maar het is me nog steeds niet gelukt. Vind hem zo schattig!

Khokha

Stamgast
Stamgast
Antw.: 136
Vr Mei 21, 2010 12:17 am Reageer met quote

Och, dat wist ik niet. Leuk zeg!

Carlgr.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 514
Vr Mei 21, 2010 11:40 pm Reageer met quote

Picture resized

Argumenten moet je niet tellen, maar wegen.

Aquarel

Superlid
Superlid
Antw.: 2566
Ma Mei 24, 2010 11:00 pm Reageer met quote

Wat leuk RheaB, wat weet jij veel van planten, of ben je er in ieder geval in geïnteresseerd.
Wij voeren al een aantal jaren een verhitte strijd tegen het zevenblad in onze voortuin, en nu lees ik dat je ze kunt eten als spinazie!
Nou als dat waar is, hebben we een eigen groentetuintje voor ons huis.
Een andere zeer hartnekkige plant bij ons is een soort "kerstboompje", volgens hubby ook kattestaart genaamd, al hoewel ik betwijfel of dat juist is. We willen graag een tuintje met planten maar soms krijg je zo genoeg van die agressieve woekeraars dat je à la minuut tegels wilt gaan leggen of grind strooien.

ladyzzz1

Superlid
Superlid
Antw.: 5745
Ma Jun 14, 2010 11:59 am Reageer met quote

De tijdelijke schoonheid van Papaver

--------------------------------------------------------------------------------
Onwillekeurig denk je bij Papaver aan opium. Dit pijnstillende en diarree stoppende middel heeft intussen meer een bekendheid als drug gekregen. De in Nederland inheemse papavers en soorten trekken in bloei in de tuin alle aandacht door hun intense kleuren.
Papaver rhoeas, de echte klaproos
Papavers verliezen snel hun bloemblaadjes op vaas en kunnen beter maar niet worden geplukt.

Klaprozen zijn ook papavers. De inheemse soorten komen voor langs wegbermen en randen van akkers. Spontaan kunnen klaprozen explosief tot groei en bloei komen op plaatsen waar de grond is geroerd. Ze komen alleen daar voor waar de grond zandig of licht kleiig van samenstelling is. Onze papaver is éénjarig. Maar zelden staan er een volgend jaar weer veel papavers op dezelfde plek. Het zaad van de éénjarige papaver kan jarenlang in rustende toestand in de grond blijven totdat de omstandigheden weer gunstig zijn om te groeien en bloeien.
Bloemen en zaaddozen van
Papaver somniferum
De zaden bevatten een olie die een langdurig conserverende werking heeft.
Klaprozen brengen duizenden zaden voort.Dat er eentje meer of minder toch verrot, vormt geen enkele bedreiging voor het voortbestaan van de soort. Klaprozen bloeien in mei tot en met augustus. De hoofdbloei valt in juni en juli. De Griekse godin Ceres werd in de oudheid afgebeeld met een hoofdtooi van in elkaar gevlochten klaprozen. Ceres is de godin van de landbouw. Inheemse klaprozen zijn: de gewone klaproos Papaver rhoeas , de kleine klaproos Papaver dubium en de ruige klaproos Papaver argemone.

Kleurige 'mutsen' en mooie zaaddozen
Papavers zijn er in veel soorten en maten.
Oosterse klaproos Papaver orientale
De belangrijkste voorwaarde om een rijke bloei van papaver te krijgen is volle zon. Ze zijn goed te combineren met rose en witte tinten van andere bloemen. Monarda en Phlox zijn vaste planten die in bloei goed aansluiten bij de papaver. Geef de papaver een ruim bemeten en tegen de wind beschutte standplaats. Sommige soorten hebben grote topzware bloemen, die bij regen wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Papaverbloemen hebben de vorm van een slaapmuts. De bloemblaadjes staan kransvormig rond het opvallend grote vruchtbeginsel. Dit vruchtbeginsel is aan de bovenzijde afgeplat van vorm. Over het 'dak' van het vruchtbeginsel liggen de stampers in kruisvorm. Na vruchtzetting zwelt het vruchtbeginsel op en vormt zich de zaaddoos met daarin ontelbare kleine zaden. Deze zaaddozen zijn sierlijk van vorm en blijven lang aan de plant zitten. De zaaddozen zijn bijzonder fraai wanneer ze met stengels worden gedroogd.
Papaver orientale 'Turkenlouis'
In droogboeketten (en kerstversiering) misstaan de papaverzaaddozen zeker niet.

Papaver orientale komt in het wild voor langs kusten van de Middellandse zee tot in Perzië. De bladeren zijn diep ingesneden en getand. Zowel bladeren en stengels zijn ruw behaard en voelen stekelig aan. Hoewel deze papaver zich uitzaait, wordt hij door wortelstek vermenigvuldigd. Onder de papavers is deze soort nog de beste die als snijbloem kan worden gebruikt. De oriëntaalse papaver wordt tot één meter hoog. De meest bruut uitziende papaver van deze soort is 'Marcus Perry'. Bloemen halen wel een doorsnede van 20 cm. Desondanks blijven de bloemstengels mooi overeind staan. De bloemkleur is oranje-scharlaken met zwarte vlekken daarop. De zaaddozen zijn bolvormig en lange tijd ruw behaard. Een fraaie aanwinst als u voldoende ruimte hebt om deze geweldenaar tot z'n recht te laten komen.

Andere variëteiten zijn de oranjerode 'Mary Queen' met een prachtig staalblauw hart en 'Feuerriese', die felrood bloeit.

Zaaddozen van papaver
De zaaddoos van de papaver bevat uiteraard het zaad van de soort. Niet alleen kan dit van vrijwel elke soort worden gezaaid, maar het kan ook in gedroogde toestand worden gebruikt in de bakkerij. Maanzaad wordt gestrooid over luxe brood of broodjes en kan worden verwerkt in gebak met toevoeging van onder andere honing.

Men moet de gebreken van zijn vrienden kennen, maar hen er niet om haten.

Pagina 6 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Plaats reactie