Levensbeschouwing: Humanisme
Archief Discussie
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

barth.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1989
Wo Apr 27, 2011 4:46 pm Reageer met quote

Ik maak er een nieuwe discussie van, met "Humanisme" als centraal thema.
De aanloop tot een discussie over humanisme waren een paar posts in het Goed en kwaad topic.

Hetiszohetis schreef:

Maar wat ik me afvraag is of er iemand binnen deze maatschappij is die, hoe ongelovig ook opgevoed, toch niet ook in die opvoeding / vorming aspecten uit de heersende religie heeft mee gekregen.

barth schreef:
Laat ik bij de vraag even mezelf onderzoeken, Ik ben tenslotte niet gelovig opgevoed.
Ik denk dat ikzelf toch veel invloeden vanuit het humanisme heb meegekregen. Dat is geen religie maar wel een levensbeschouwing.
......

marguerite1 schreef:
Barth wat ik op humanisme tegen heb is, dat ze demonstraties, campagnes e.d. voeren tegen alles wat met religie te maken heeft. Ze zeggen dus: je moet geen religie hebben, want dan wordt er druk op je uitgeoefend. Wij kijken alleen naar de goedheid van mensen. Omdat ze deze standpunten altijd maar weer onder je neus schuiven is het op zich ook een instelling die jou probeert in een bepaalde richting te sturen. Waarop de vrijheid van keuze al weer beperkt wordt.
Ik vind ze hypocritisch en mij kregen ze niet bij hun organisatie.

Is dat wel zo Marguerite? Dat is niet het humanisme wat ik ken. Klinkt meer als atheistisch activisme dan humanisme. Maar er zijn natuurlijk vele stromingen binnen het humanisme, en het humanisme heeft inmiddels ook een lange geschiedenis. Er zijn ook nogal wat verschillende namen voor de verschillende stromingen die er zijn, of zijn geweest.

Sowieso heeft het humanisme niet de intentie om druk op mensen uit te oefenen, gaat humanisme ervanuit dat mensen de vrijheid hebben om zelf kiezen. Houdt humanisme ook niet van dogma's.

Wat is Humanisme?
Welke humanistische organisaties zijn er in Nederland?
Wat is het beeld over humanisme?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Bart

Superlid
Superlid
Antw.: 1978
Do Apr 28, 2011 4:16 am Reageer met quote

Elk geloof beloofd je rozen, maar waar je mee eindigt zijn de doornen.
Kan iemand mij uitleggen waarom het leven altijd een bedoeling moet hebben?
Waarom het altijd een doel moet hebben?
Zou men niet tenminste de mogelijkheid open moeten laten dat het leven zelf alles is dat er is?
En dat de zoektocht naar de bedoeling van het leven, het leven problematisch maakt?

Hide the truth behind your innocens.

barth.1

Superlid
Superlid
Do Apr 28, 2011 4:58 am Reageer met quote

marguerite1 schreef:
Het is zeker zo Barth, want ik heb het zelf ondervonden. En dit was lange tijd geleden lang voordat men openlijk over atheisme sprak. Daar durfde men in die tijd ( en nu spreek ik even van zo'n 30 jaar geleden ) nog niet rond vooruit te komen.
Ik kreeg uitnodigingen om mee te demonstreren bij kerken om de mensen van hun geloof af te brengen, om ze vrij te krijgen uit hun doctrine. Natuurlijk waren het peaceful demonstraties maar toch. Ik was er dus op tegen om iemand te laten geloven wat de humanisten geloven, want dat is ook een soort geloof. Dan wilden ze geld voor hun administratie kosten, het printen van flyers etc. hebben.
Het humanistisch verbond vond ik maar niets. Wie heeft het recht een ander te zeggen wat ze niet moeten geloven. Iemand anders iets opdringen is in mijn boekje geen vrijheid.
Ik had een tante vroeger die humaniste was, een lief mens en zonder geloof, zag de goedheid in de mens. Zij liet iedereen in hun waarde.
Maar ga je gang barth, ik ben een en al oor. Geef maar antwoord op je vragen. Het kan best zijn dat het anders is in andere landen.

Ik sta daar toch van te kijken Marguerite, voor mij is humanisme toch vooral "leven en laten leven". Respect voor medemensen en ook voor de keuzes die zij maken, ook al zijn die keuzes anders dan de keuze die je zelf, en voor jezelf, maakt. Dat omdat het recht op zelfbeschikking een belangrijke humanistische waarde is. Vrij zijn en vrijheid geven in de persoonlijke keuzes die ieder in zijn/haar leven maakt.

Sowieso telt voor mij dat ik over het algemeen niet een druk zal voelen dat een ander me vertelt wat ik geloven moet, ook probeert een ander me nog zo hard vanuit een eigen enthousiasme te overtuigen.
Ik ben me zo bewust van "het mijn en dijn", en dat ik altijd "zelf" de keuzes maak.
De ander de vrijheid geven, ruimte geven, om me te overtuigen heeft ook te maken met "vrij zijn en vrijheid geven, (maar je keuzes tot een eigen verantwoordelijkheid maken, en de keuzes van de ander te laten tot de eigen verantwoordelijkheid van de ander)"

Maar ik moet toegeven dat ik (vrijbuiter als ik ben) me nooit verbonden heb met een levensbeschouwelijke organisatie, dus ook geen humanistische.

(ik lees mijn schrijfsel nu terug, en zie dat ik in mijn gedachtengang 2 keer hetzelfde benadruk, kan je nagaan hoe belangrijk juist die waarde voor mij is. Wink )

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 25609
Do Apr 28, 2011 11:01 am Reageer met quote

Bart schreef:

...Zou men niet tenminste de mogelijkheid open moeten laten dat het leven zelf alles is dat er is?..

Die mogelijkheid kun je toch altijd voor jezelf openlaten...
Voor mij is je huidige leven je enige leven en daar zul je het mee moeten doen.
Gezien in de gehele cosmos zijn we van niet meer betekenis dan die worm die in de grond wroet, of die mug die op die muur zit..

..En die vragen zich ook niet af of dat nu de bedoeling van het leven is...

Faber quisque fortunae suae

Bart

Superlid
Superlid
Antw.: 1978
Do Apr 28, 2011 1:00 pm Reageer met quote

Laughing Laughing Laughing
Zo ist moar net, mienjong

Hide the truth behind your innocens.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Apr 30, 2011 10:36 am Reageer met quote

Wat die slakken zullen zeggen weet ik wel..

"Wij glijden hier rond om aan jouw tuinplanten te knagen en daardoor je het leven wat zuurder te maken...".

Ik ga maar eens kijken wat de slakken hier doen...

Smile

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mei 02, 2011 11:43 am Reageer met quote

Ik heb sowieso niets met -isme's ..

Beter is het om zelf zo veel mogelijk sturing aan je leven te geven. daar is geen -isme voor nodig..

barth.1

Superlid
Superlid
Ma Mei 02, 2011 1:03 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik heb sowieso niets met -isme's ..

Beter is het om zelf zo veel mogelijk sturing aan je leven te geven. daar is geen -isme voor nodig..

Het spijt me Tympaan, maar wat een verschrikkelijk domme opmerking, (dat wat ik vet heb geciteerd). De uitgang -isme is slechts iets "taalkundigs" om een bepaalde stroming in het denken van mensen aan te geven. Hoe kan je ooit in een filosofische discussie participeren als je de begrippen om een taalkundig aspect verwerpt.

Het -isme is niet dat je per se lid moet zijn van een bepaalde club of zo, het is slechts een kort naampje voor iets wat anders met heel veel woorden omschreven moet worden. Elke levensbeschouwing, of manier van denken, overtuiging of manier van handelen die daaruit voortvloeit kan als een -isme omschreven worden. Ook de mening dat je beter is zelf zo veel mogelijk sturing aan je leven te geven.

Even omschrijving zoals die hier gegeven wordt
Quote:
Wat is humanisme?

Het humanisme is een levensbeschouwing waarin de mens centraal staat. Humanisten gaan ervan uit dat mensen zelf zin en vorm aan hun leven geven. Zij hechten bijzonder aan zelfbeschikking: de vrijheid om op een manier te leven waar je zelf achterstaat. Deze individuele vrijheid gaat samen met verantwoordelijkheid voor en betrokkenheid bij anderen en je omgeving. Menselijke waardigheid, rechtvaardigheid en vrijheid staan centraal. Humanisten hechten veel belang aan zelfontplooiing, vorming en cultuur. Ze geven bovendien de voorkeur aan dialoog in plaats van dogmatiek.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mei 02, 2011 1:24 pm Reageer met quote

barth schreef:

Het spijt me Tympaan, maar wat een verschrikkelijk domme opmerking, enz..

Zelf vind ik het nogal verschrikkelijk dom als je niet kan begrijpen wat ik in deze context met -isme bedoel. En ik ga het ook niet verder uitleggen want dan wordt het regelrecht zielig.

Het is mij genoegzaam bekend dat -isme iets taalkundigs is. Ik wil zelfs nog met je meegaan dat je met een beetje goede wil alles met -isme kan beŽindigen.
Maar als we elkaar voor dom gaan uitmaken is het voor mij verder wel over en uit..

barth.1

Superlid
Superlid
Ma Mei 02, 2011 2:24 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Zelf vind ik het nogal verschrikkelijk dom als je niet kan begrijpen wat ik in deze context met -isme bedoel. En ik ga het ook niet verder uitleggen want dan wordt het regelrecht zielig.

Het is mij genoegzaam bekend dat -isme iets taalkundigs is. Ik wil zelfs nog met je meegaan dat je met een beetje goede wil alles met -isme kan beŽindigen.
Maar als we elkaar voor dom gaan uitmaken is het voor mij verder wel over en uit..

Ik zeg niet dat jij dom bent, maar de opmerking vind ik een verschrikkelijke dooddoener, en ook topic ondermijnend. En misschien was ik ook behoorlijk pissig over een reactie met een verhaal over slakken in je tuin. Ik bedoel, wat heeft dat nou met het onderwerp te maken????
Kijk, als je iets over het onderwerp wil zeggen is dat welkom, maar heb je er echt niets mee, reageer dan niet. Maar ga geen niet-inhoudelijke verhalen over slakken in je tuin er tussen gooien want dat vind ik topic-vandalisme. Dan krijg ik zoiets van, "laat maar. Ik ga wel ergens anders erover praten".

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Mei 03, 2011 9:40 am Reageer met quote

barth schreef:

....Kijk, als je iets over het onderwerp wil zeggen is dat welkom, maar heb je er echt niets mee, reageer dan niet. Maar ga geen niet-inhoudelijke verhalen over slakken in je tuin er tussen gooien want dat vind ik topic-vandalisme. Dan krijg ik zoiets van, "laat maar. Ik ga wel ergens anders erover praten".

Barth, ik kan alleen nog maar zeggen: ďNeem een borreltje of een frisdrankje en relax even...Ē
Want het kan nooit de bedoeling zijn dat je van de kook raakt van van je eigen topic..
Er is nog geen topic op dit forum geweest dat niet zo af en toe eens wat afweek van het onderwerp. Dat krijg je nu eenmaal op forums waar mensen van diverse pluimage aan meedoen.
Wetend dat je blijkbaar van elke vorm van humor gespeend bent, zal ik mijn bijdragen aan jouw topics in het vervolg tot een minimum beperken en hooguit nog zeer serieus benaderen..

Gelukkig had Marguerite1 het beter begrepen...

Pagina 1 van 1

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk