Natuur: De padden trek
Wandelen, fietsen & natuur
Plaats reactie

Azalia.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 382
Di Mrt 06, 2012 5:19 pm Reageer met quote

zoals elke dag fiets ik over een fietspad naar mijn werk.
het pad is zo 100 meter lang,met aan de ene kassen en de andere kant een stukje bos ,daarachter een sloot en daar achter weer weiland.Het is een mooi stukje.

Aan weerskanten van het fietspad liggen grote boomstammen en het pad zelf heeft drie betonnen tunneltjes,dit om de padden te helpen, die in het voor jaar naar hun geboorte grond gaan, en ze zo te helpen overstekken,zodat ze niet geplet worden door een fiets of brommer.
De boomstammen liggen niet over de hele lengte,dus elke eigenwijze pad
kan net zolang lopen tot hij toch over het fietspad moet.Maar dit terzijde..

Maar goed,gisteravond reed ik daar dus weer op weg naar huis.De verlichting is ook aangepast voor de dieren,en het is niet geel of wit maar soort van groen.Elke keer als ik daar rijd in het donker met dat groene licht,verwacht ik elk moment dat er een trol,kabouter of erger nog een soort gedrocht wat achter een boom vandaan komt zetten,je waant je even in de Efteling...ik krijg er steeds weer de kriebles van..
Voor mij reed een fietster die even verderop vol in de remmen gaat en afstapt
en naar de grond staart.Als ik dichterbij komt zeg ze "pas op hoor voor de padden"!!en ze wijst naar de grond. Ik stap ook af en kijk,maar zie niet meer dan een rond stukje hout.Ik zeg ook tegen haar,dat is geen pad,maar een stukkie hout.Nee hoor zegt ze,het is een pad en ze gaat op haar hurken zitten en raak het voorzichtig aan.
Ik denk nog,hele toer voor die pad om zonder pootjes zover te zijn gekomen,maar hou wijselijk mijn mond.

Het stukje hout rolt weg als ze het aan raakt en ik zeg,zie je wel het is hout en ze schiet in de lach.Ik wijs haar op de boomstammen en de tunnels,die liggen daar niet voor niks,maar ze zegt, padden gaan gewoon tussen twee stammen door en in de tunnels gaan ze niet,dat is te donker...Nu weet ik uit ervaring dat padden juist donker en vochtige plekken zoeken.Ik had zelf een vijver waar padden woonde ,maar ook kikkers en salamanders.En stee vast als ik de kliko aan de weg moest zetten,zat daar wel een pad onder.Maar weer hou ik mijn mond,de vrouw is net bezig de paddjes te helpen en zo ,en pas begonnen en ik zou wel de laatste zijn die dat van haar af neemt.

Ze vertelt ook dat verder op in het dorp je moet slalommen op de weg vanwege de padden,ze zij helpt ze dan naar de overkant.Ik zeg oke he,nou ik fiets hier twee keer per dag en ga het zeker in de gate houden,als ik ze zie, help ik ze ook wel .Dat vind ze een mooi gebaar en ze stapt weer op.Met een grijns op me gezicht vervolg ik mijn weg naar huis.

Azalia

Geniet nu....Het is later dan U denkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Anneke123.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1624
Di Mrt 06, 2012 6:46 pm Reageer met quote

Smile Ha Aza leuk verhaaltje heb genoten
Ik ben geen schrijfster eigenlijk
Hier hebben ze recentelijk ook een doorbraak gemaakt van water Nu ja komen ze er achter met de paddentrek zijn er al bijna 300 padden plat gereden Dus ja moeten ze wel wat aan doen vind ik
Gr anneke

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

alice1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 203
Di Mrt 06, 2012 9:10 pm Reageer met quote

Hier vlak bij ons in een klein dorp helpen ze de padden ook, ze worden in emmers verzameld en aan de andere kant gezet, je mag er nu 30 km rijden, anders 50.
Net alsof je ze met 30km niet zou dood rijden, of ze doen het voor de ''verzamelaars"'?
Ik denk het Idea

Chatmoderator3

Stamgast
Stamgast
Antw.: 369
Di Mrt 06, 2012 9:18 pm Reageer met quote

Beste Azalia,

Dank je wel voor je verhaal over de padden trek .
De natuur is weer in beweging .

Groet,
CM3.

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 32777
Di Mrt 06, 2012 11:56 pm Reageer met quote

Heerlijk te lezen aza Wink

Achter de wolken schijnt de zon

Azalia.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 382
Wo Mrt 07, 2012 1:27 am Reageer met quote

ja he Alice1,net of dat je met een fiets of brommer ze niet plat zou rijden en die 30 km,helpt dus ook niet. ene ik zou niks hebben aan een plat gereden pad?er is nie veel meer te verzamelen dan..

Anneke ,ja he de volgende keer ook met emmers of zo aan de slag
of zo i zo borden plaatsen tijdens de padden trek,zekers als het net nieuw is,dan weten de mensen het nog niet

CM,dank je wel he,was ook erg leuk om zo mee te maken en er over te schrijven.

Loezieeee,ja was ook heerlijk om te schrijven weer even,ene ik kijk nu alleen nog naar de grond hahah of ik padden zie,wat zo stukkie hout al niet te weeg brengt he..en zo,n ontmoeting met zo lief mens.

Geniet nu....Het is later dan U denkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Mandy67

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 4
Vr Apr 27, 2012 7:54 am Reageer met quote

...op een avond gaan mijn man en ik op weg om met vrienden een hapje te eten.
En terwijl ik nog even in m'n tas rommel hoor ik een "flutsch" geluid onder de wielen van de auto - kom meteen met m'n hoofd uit de tas en kan nog net heel vlot een opmerking maken tegen die lieve man naast me: "schat, dat zijn geen hoopjes aarde op de weg, dat zijn padden!!"
Hoeveel we ook op elkaar lijken; verstand van de natuur zal die lieve man van me niet krijgen Wink

(Op de terugweg heeft hij heel voorzichtig gereden Rolling Eyes )

crumpy

Stamgast
Stamgast
Antw.: 803
Za Apr 28, 2012 11:10 pm Reageer met quote

Wat een leuk verhaal. Zelf heb ik jarenlang padden overgezet bij
Klazienaveen. Helaas hebben ze daar nog steeds geen schermen of boomstammen geplaatst, zodat het dus echt nog handwerk is.
Ondanks dat werden er nog honderden padden doodgereden omdat de auto's weigerden zich aan de voorgeschreven 50 km. te houden en politiecontrôle was er nooit. Bovendien was je als padden-overzetter je leven niet zeker want auto's remden niet eens af, maar reden je soms met 100 km per uur voorbij op de smalle weg. We hadden lichtgevende vesten aan, maar ook daar gaven (de meeste) automobilisten niks om.
Sinds twee jaar heb ik het overgedragen aan een jongere generatie.
Hi hi hi, ik trek het niet meer om bij nacht en ontij dit (overigens prachtige) werk te doen.

Herma

Pagina 1 van 1

Plaats reactie