Voor "antieke" moeder toch wel moderne pc/tablet
Computer, apps, software, tablet & smartphone
Plaats reactie

conq

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 34
Ma Nov 18, 2013 4:01 pm Reageer met quote

Sorry, ik weet even geen betere titel voor deze vraag Laughing

Moeder is bijna 80 jaar maar merkt alsnog dat ze door gebrek aan pc/internet wel veel mist en we zoeken in overleg met haar iets waar ze ook zonder nog enige ervaring , wel mee om kan leren gaan.
Enoge dat ze wil leren is eigenlijk surfen, (miss ook skype) mailen, filmpjes en foto's bekijken zodat ze ook via die weg meer de kleinkinderen kan volgen Smile

Ze heeft overigens nooit echt typeles gehad, geen muis ooit eerder gebruikt, dus volop ONBEKEND en kent Engelse pc-jargon dus ook nog niet Wink
Heb al op seniorweb gekeken voor basiscursus, maar die zijn al weer aantal weken begonnen helaas!

En ook: welke provider bevalt jullie goed en is er ook zoiets als bv 3 maanden proef abb zonder plichten nadien?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

paulmazeres

Superlid
Superlid
Antw.: 5002
Ma Nov 18, 2013 7:33 pm Reageer met quote

Conq hier een uitleg voor Ouderen langer zelfstandig door tablet - NOS Nieuws

The Don heeft prima uitgelegd over andere zaken die je vraagt

Basketball klik hier

er gaat niets boven een leven als god in frankrijk

Rina2

Superlid
Superlid
Antw.: 13632
Di Nov 19, 2013 11:27 am Reageer met quote

Voor mijn moeder (toen 7Cool hebben we een gewone pc gekocht kon ze aan de grote tafel zitten en de muis beter bedienen.
We zijn begonnen met wat spelletjes zodat ze de muis goed kon leren bedienen.
En dan rustig gaan opbouwen. Ik denk dat je haar stapje voor stapje zelf moet leren omgaan met de pc.
Super van je moeder dat ze het nu nog wil leren.
Succes..

Wijsheid is wat het hart je verteld.

l.rozewater

Superlid
Superlid
Antw.: 2992
Di Nov 19, 2013 12:43 pm Reageer met quote

Leeftijd heeft weinig te maken,het is je interesse die je moet hebben. Mijn vader heb ik computeren geleerd toen hij 92 was. Met z,n reuma handen was het niet mogenlijk te dubbelklikken, dus geleerd met de muis "rechts links" E-mails naar z,n dochter in amerika had hij zo geleerd. Google eart vond hij fantasties alle plaatsen waar hij geweest was ging hij via streetview bekijken En tot voor z,n dood (dit voorjaar) was hij de hele familiestamboom aan het uitpluizen. Hij heeft vreselijk plezier van z,n laptoppie gehad.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

conq

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Wo Nov 20, 2013 9:38 am Reageer met quote

TheDon schreef:
Voor die "antieke"moeder Laughing , lijkt mij een tablet niet zo slim.
Als je wilt typen, zijn de toetsjes op het scherm vrij klein waar door oudere mensen nogal eens verkeerd typen.

Helemaal waar, dank!

Quote:
Ik zou liever gaan voor een laptop met een 15,6 of 17 inch beeld scherm.
Je hebt dan een overzichtelijk toetsenbord en een duidelijk beeld.
Je hebt een touchpad waar je mee kan scrollen ed.
Ook is de mogelijkheid om een muis aan te sluiten en andere apparatuur.
Dit zijn de ervaringen die ik opdoe als ik ouderen met de pc help.

Moeder ziet ook best wel belabberd en is niet veel verder aan te doen (beide kanten al implantaatlens, maar nu nastaar)
Omdat ik zelf ook vrij slecht zie (andere oorzaak),: waarom dan geen groter beeld dan dit? Of is dat onbetaalbaar?

Quote:
Wat provider betreft, heb ik en vele anderen een goede ervaring met ziggo.
Snel en geen gezeur.
Je hebt geen proeftijd maar kan wel maandelijks opzeggen.
Welk abonnement je neemt, is natuurlijk afhankelijk met wat je gaat doen.
Ikzelf heb alles in ÚÚn, internet, telefoon en tv.
Mijn internet snelheid bedraagt 60mb/sec maar als je alleen bent kan je ook een lagere snelheid kiezen wat uiteraard weer goedkoper is.
Daarnaast krijg je een draadloos modem/router in bruikleen.

Tja ziggo...de meningen daarover wisselen wel flink merk ik vanuit ieders ervaringen en had zelf ooit ook ziggo. Of zou een jaartje tele2 ook een optie zijn?
3-in 1 pakketten zijn vaak voordeliger idd maar ook lastiger als ergens storing is en ineens je foon, TV EN internet het niet doet Wink
Zoals vaak op deze leeftijd: alle moet zoveel mogelijk nog op de "vorige of oude situatie" lijken Smile

Blijft als je nadenkt wel grote onderneming als je nog nooit met een keyboard eerder werkte of typte en ineens al dingen als ctrl en shift, caps en achter ook nog alle "dubbele" functies moet komen he?

Zodra ze doorzet en aansluiting heeft, dan wordt eenvoudiger en kan ik haar vaak helpen wel via teamviewer Wink

@Rina2: normaal beveel ik dit ook wel aan de ouderen in mijn omgeving aan hoor, laptop is wel lekker ivm de vele kabeltjes die een desktop pc nu eenmaal heeft, maar eist ook wel veel plek en springt nadrukkelijker in het oog en dit zeker in een omgeving die klassiek is ingericht Wink

conq

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Wo Nov 20, 2013 9:51 am Reageer met quote

l.rozewater schreef:
Leeftijd heeft weinig te maken,het is je interesse die je moet hebben. Mijn vader heb ik computeren geleerd toen hij 92 was. Met z,n reuma handen was het niet mogenlijk te dubbelklikken, dus geleerd met de muis "rechts links" E-mails naar z,n dochter in amerika had hij zo geleerd. Google eart vond hij fantasties alle plaatsen waar hij geweest was ging hij via streetview bekijken .

Voor een deel ben ik het wel met je eens dat leeftijd niet allesbepalend is, maar het "leervermogen en tempo van opnemen van nieuwe informatie" daalt toch ook wel veel met stijgen der jaren....
Los van de interesse vaak nog eerst, komt deze pas echt goed op gang zodra iemand ook meer zelfvertrouwen krijgt dat iets lukt, een laptop niet "stuk gaat zodra er fouten genaakt worden" en de leefwereld van iemand wel letterlijk zoveel groter gaat worden Wink

pitter.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 887
Wo Nov 20, 2013 2:52 pm Reageer met quote

Wat dacht je van een s-computer?

https://www.s-computers.nl/

Overzichtelijk menu met grote symbolen; geen gedoe met virusvrij houden van het apparaat.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

pitter.1

Stamgast
Stamgast
Do Nov 21, 2013 2:34 am Reageer met quote

TheDon schreef:

Dit alles is dan voor het eerste jaar 397 euro.

Naast het abonnement (jouw voorbeeld) kun je bij s-computers ook een pc of laptop kopen.
Het ligt er maar aan wat het je waard is hulp op de achtergrond te hebben. Daar betaal je inderdaad voor.
Het mooiste is als je die hulp in of dichtbij huis hebt: iemand die je apparaat up-to-date houdt, zorgt voor de beveiliging tegen virussen etc.

conq

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Do Nov 21, 2013 10:03 am Reageer met quote

pitter schreef:
TheDon schreef:

Dit alles is dan voor het eerste jaar 397 euro.

Naast het abonnement (jouw voorbeeld) kun je bij s-computers ook een pc of laptop kopen.
Het ligt er maar aan wat het je waard is hulp op de achtergrond te hebben. Daar betaal je inderdaad voor.
Het mooiste is als je die hulp in of dichtbij huis hebt: iemand die je apparaat up-to-date houdt, zorgt voor de beveiliging tegen virussen etc.

Heb site even bekeken ook. Mij werd niet duidelijk om welke OS en welke voor-ge´nstalleerde andere progs dit gaat?
Voor de rest ben ik het wel met TheDon eens dat het toch ook wel aardig aan de prijs is...

Zoals ik al noemde kan ik, zodra moeder al wel zelf pc kan bedienen en al op www. kan (dus al abb in huis aangesloten), ik wel het onderhoud doen en soms even weer op weg helpen.

De eerste stappen zijn nu het lastigste... en ze zal ook moeten leren typen bv. Desnoods kan ze nog eerst op een laptop van mij hier aan de slag ( beetje slome maar wel met win7)

Een laptop zal het , na ook jullie ervaringen/visie) wel worden en dan is 17 inch minimaal meest geschikt.
Abb via adsl of breedbandband weet ik nog niet... snel internet is daar ook niet nodig immers en ze zal niet gaan downloaden, ook geen muziekjes Wink

pitter.1

Stamgast
Stamgast
Do Nov 21, 2013 1:05 pm Reageer met quote

conq schreef:
Heb site even bekeken ook. Mij werd niet duidelijk om welke OS en welke voor-ge´nstalleerde andere progs dit gaat?

Het OS is een Linux-variant. Het tekstverwerkingsprogramma is van OpenOffice.

conq

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Do Nov 21, 2013 1:34 pm Reageer met quote

pitter schreef:
conq schreef:
Mij werd niet duidelijk om welke OS en welke voor-ge´nstalleerde andere progs dit gaat?

Het OS is een Linux-variant. Het tekstverwerkingsprogramma is van OpenOffice.

Hmmm ik weet dat Linux verder wel stabiel en goed is hoor, maar Ubuntu of niet; het maakt overleg met mensen die bv nu nog XP, Win7 of Win8 draaien op de pc, wel lastiger voor moeder en velen Wink

Open office is ook prima, zet ik geregeld op andermans pctjes als er geen Office licentie mogelijk is, maar vele "bejaarden en vooral moeder kennende", zal ze liefste steeds iets herkenbaar zien dat bv ik of kleinkids en familie en buren ook zelf zo hebben Rolling Eyes
Zo wissel je dan ook simpeler screenshots uit waarin je met pijlen iets kan aangeven waar bv een rolmenuutje zit of andere functies binnen de OS of tips met opmaken van een Doc(x)je.

Jammer dat deze S-Computers niet zelf mensen laten bepalen welke besturing ze wensen! Of beter nog: ze zonder besturing afleveren en de basis van bestaande icoontjes en opties wel zo laten bv?

Concierge.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1765
Do Nov 21, 2013 2:17 pm Reageer met quote

Persoonlijjk zou ik gaan voor een desktop van hp klein en je kan er een 24 tot 32 inch beeldscherm op aan sluiten.

Toetsenbord los er bij kopen waar de knopen goed en duidelijk zijn deze bestaan ook al en natuurlijk windows 8.1

Deze werkt plaatjes die je naar wens op je startpagina kan plaatsen, zoals mail, skype, word, enz.

Deze zijn groot in te stellen en mooi overzichtelijk met je muis aanklikken en het opent zich.

En als je moeder veel wilt skypen ga dan voor een snelle internetverbinding beter als je beeld en geluid wilt hebben en minder storingsgevoelig.

P.s. alles is makkelijk in een antieke tv kast te plaatsen met een schuifplankje voor toetsenbord en muis.

We stoppen met spelen omdat we ouder worden.
We worden ouder omdat we stoppen met spelen.

Klik op WWW voor eerder geplaatste artikelen.

conq

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Vr Nov 22, 2013 10:14 am Reageer met quote

TheDon schreef:
Ik heb ook liever een desktop Congierge maar kan mij voorstellen dat een vrouw van 80, liever in een gemakkelijke stoel zit met een laptop op schoot. Wink

Wel mee eens (zelf ook liever gehele pc en liever aan stevig draadje ook nog voor 'LAN verbinding" ).
Maar al zou ze eerst aan de eettafel "kennismaken en nog belangrijker leren omgaan met gehele keyboard , dan is voor haar nog een laptop handiger voor dit doelgebruik en mocht het al ooit lukken beetje te leren surfen/typen, dan is bv een (draadloze) all in one printer wel een optie.

Quote:
Windows 8...tsja...als je geholpen wordt door iemand die windows7 hebt en geen ervaring met 8 heeft, denk ik dat dit niet een verstandige keuze is.

Tja, heb hier zelf poosje win8 op de pc gehad en ondanks een tool toen om wel weer een startmenu terug te krijgen en de rest zoveel mogelijk op "classic" ingesteld, blijf ik persoonlijk van mening dat dat hele metro gebeuren beter past bij alle soorten touchscreens en verder dus win7 mooi stabiel is en blijft....

Snel opstarten of ergens al een peperdure SSD erin? Waar hebben we het over als een pc/laptop (heb hier geen hele moderne maar wel goed onderhouden) dit binnen 1-2 minuten ook doet (ondertussen haal je bv je koffie op of even een plasje plegen enz toch? Razz )

Pagina 1 van 1

Plaats reactie