Flitser-Nikon d3100
Digitale fotografie
Plaats reactie

Jarie

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 33
Vr Mei 10, 2013 10:56 pm Reageer met quote

Hallo. vrienden ik ben in het bezit gekomen van een NIKON d3100 camera , nu heb ik zelf nog een zo goed als nieuwe Metz 44AF-1 digital flitser die ik gebruikte voor mijn Olympus camera, kan ik deze flitser ook gebruiken voor de Nikon d 3100 of loop ik dan gevaar voor een beschadiging van de Nikon camera. Hopende kan een van u mijn een antwoord hierop geven .

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Chess.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3823
Vr Mei 10, 2013 11:33 pm Reageer met quote

Hoi, ik heb zelf ook een D3100 en moet eerlijk zeggen dat ik me dat nog nooit had afgevraagd.

De D3100 is voorzien van een flitsschoen dus daar moet je Metz gewoon oppassen. In hoeverre het plaatsen van de Metz het opklappen van de flitser van de D3100 zal blokkeren durf ik niet te zeggen maar dat kan je simpelweg even uitproberen.

Maak vervolgens een foto binnen op 18 en 55 mm en je weet meteen of de lensinstelling aan je Metz wordt doorgegeven.

Dat je Metz je D3100 zou beschadigen lijkt me zeer onwaarschijnlijk, je hebt op Nikons altijd al flitsers kunnen gebruiken van andere merken net als lenzen van een ander merk.

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.

Jarie

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Za Mei 11, 2013 10:55 am Reageer met quote

Hallo, Chess ik heb geprobeerd wat u zegt, maar de flitser reageert wel goed , alleen gaat de interne Nikon flits ook reageren dus een dubbele flits. Kan ik dit ook nog verhelpen door de interne flits vast te zetten of kan dit niet. Chess bedankt voor u reactie, groetjes Jarie.

MrEsceha.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 233
Zo Mei 12, 2013 1:27 pm Reageer met quote

Bij mijn Canon EOS 550D kan ik via het menu de ingebouwde flitser uitzetten. Wellicht kunt u dat ook bij uw toestel.

De onovertroffen Soligor flitser van mijn analoog Canon mocht ik vann het bedrijf in Duitsland beslist niet gebruiken op mijn digitale Canon EOS 550D. Maar ik meen te begrijpen dat u over camera's spreekt die beide digitaal zijn.

Ik heb nu een uitstkende Metz 44 AF-4 doch die gebruik ik niet. Ik fotografer nooit op verjaardagen en in kastelen, musea, etc.. is het gebruik van flits altijd verboden; ik verhoog dan de ISO en heel soms op automatisch waarbij de ISO stand maximaal is. Iedereen beginty dan onmiddellijk te spreken over ruis. Dat valt best mee.

Willekeurige voorbeelden van foto-series waarbij geen flits is gebruikt bij de die binnenshuis in vrij donkere en zeer donkere vertrekken zijn gemaakt
.
https://www.youtube.com/watch?v=HBaRo5oNq38
en
https://www.youtube.com/watch?v=2JdkyxMblws
en
https://www.youtube.com/watch?v=80QXTKfcDg0

De foto's in dit laatste voorbeeld lijken wel gemaakt alsof het binnen in het kasteel zonnig is. En ze echt allemaal zonder flitser gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=pGn3ndgiyP0

Kortom; ik flits dus nagenoeg nooit en om die reden heb een rubbertje op de flitsschoen dat de het ingebouwde flitsertje blokkeert en dat ik er gewoon afhaal als het onverhoopt nodig is (en ook is toegestaan) om te flitsen, dan wel als invulflits noodzakelijk is. Dan hoef ik niet in het menu te duiken om de flitser aan/uit te zetten. .

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Chess.1

Superlid
Superlid
Ma Mei 13, 2013 2:15 am Reageer met quote

Als je via het menu de flitser uitschakelt dan schakel je daarmee ook meteen de externe flitser uit, dus dat lijkt me geen optie.

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.

Jarie

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Ma Mei 13, 2013 12:36 pm Reageer met quote

Chesse, dat klopt dit heb ik ook geprobeerd maar dan schakel je ook de externe flits uit, dus dat werkt ook niet, gr.Jarie

Chess.1

Superlid
Superlid
Ma Mei 13, 2013 9:09 pm Reageer met quote

Als je een slave contact op de flitschoen plaatst van je D3100 en de Metz daaraan koppelt dan zullen de flitsgegevens van de flits van de D3100 worden doorgegeven aan je Metz flitser.

Daarmee zal je overbelichting voorkomen.

harry255

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 1
Zo Jan 12, 2014 4:19 pm Reageer met quote

Ik fotografeer met de D7200 en de D3100, zowel in de studio als op lokatie.
Ik stel de camera in op manuel, t=1/100 en F=8 tot 10, ik laat de de flitser van de camera uitgeschakeld. Mijn extra flitser zet ik dan boven op de camera.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie