Help ballen gehakt kunnen stukken beter !
Koken & recepten
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

ElleneSJee.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 367
Zo Jun 08, 2014 2:11 pm Reageer met quote

AnneliesGld schreef:
libelle49 schreef:
De ballen van Nandes en Amber lijken mij het smakelijks, ik ga het eens proberen. Laughing Die van Annelies zijn een groot geheim, kun je je man niet uithoren als hij slaapt?

Ik weet het wel
ze lijken op die van Amber
bijna hetzelfde

Jammer dat je het geheime ingrediŽnt niet prijsgeven wil, nu zullen wij nooit die ultieme bal kunnen proeven. Wink
Grappig eigenlijk als je er over nadenkt, waarom is eigenlijk zoiets gewoons als een gehaktbalrecept geheim? Heb je een restaurant?

We zien de dingen niet zo ze zijn...
maar we zien de dingen zo we zelf zijn!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

ElleneSJee.1

Stamgast
Stamgast
Zo Jun 08, 2014 2:22 pm Reageer met quote

amber schreef:
V.w.b. de hoeveelheden kijk ik niet zo nauw; een scheutje ketjap is ook echt een scheutje...

Ik snap dat jij dit zo kunt doen, omdat jij weet hoeveel je ongeveer er altijd in doet. Ik werk bij nieuwe recepten het liefste met ongeveer afgepaste hoeveelheden, zodat ik het gemakkelijk kan herhalen, zonder dat ik commentaar krijg dat de bal de vorige keer lekkerder of pittiger was.
Wink

amber

Superlid
Superlid
Antw.: 6850
Zo Jun 08, 2014 2:32 pm Reageer met quote

Tja, bij mij werkt het nu eenmaal zo.....ik doe dat bij meerdere gerechten en ga dan echt niet alles staan afpassen of wegen.
Mijn gehaktballen zijn ook zo onstaan; gewoon er bij doen wat me lekker leek en dan het resultaat afwachten; tot nu toe vallen ze in de smaak...
Wanneer ik koekjes of andere baksels uit de oven maak, dan is het wel zaak om alles nauwkeurig af te meten en te wegen...... Very Happy

Marokkaans/Arabisch koken; verras jezelf en anderen en bezoek eens mijn Weblog.
Klik daarvoor op WWW hieronder en je bent er meteen......

AnneliesGld

Superlid
Superlid
Antw.: 3161
Zo Jun 08, 2014 2:53 pm Reageer met quote

lol nee hoor we zijn met pensioen
Weet je wat het geheim van mijn man is bij het bereiden??
Rolling Eyes
Dat is zijn slogan
Koken met liefde en aandacht
Rolling Eyes
Hij was zakenman in de horeca wereld , voor een multinational ,dat is de rede dat hij veel weet over voeding en zo
Ik was werkzaam in het onderwijs
Maar geen ster in het koken
Rolling Eyes

Het leven komt zoals het komt

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13081
Zo Jun 08, 2014 3:04 pm Reageer met quote

Mijn gehakballetjes hoeven niet iedere keer hetzelfde te smaken. Ik gebruik graag kokosolie om in eerste instantie aan te bakken omdat die niet verbrandt. Later, voor het nasudderen een klont roomboter voor de smaak. Goede kwaliteit vlees is belangrijk en helaas een ondergeschoven kindje bij kant-en-klaar. Versgemalen nootmuskaat en peper. Foelie mag ook ipv nootmuskaat, is verfijnder van smaak. Verder een zeer fijngesneden uitje of sjalotje, een scheutje ketjap en wat sambal of harissa als je van pittig houdt. Een eitje meemengen met het vleesmengsel alsmede wat paneermeel vergemakkelijkt de verwerkbaarheid maar het hoeft niet per se. Van kipvlees kun je overigens ook prima gehaktballetjes maken. Heerlijk met wat fijngeschaafde appel, bosuitjes en salie.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

ElleneSJee.1

Stamgast
Stamgast
Zo Jun 08, 2014 6:57 pm Reageer met quote

Een andere reden voor waarom ik een recept vroeg met afgepaste hoeveelheden van de ingrediŽnten is, dat je het mengsel eigenlijk niet mag proeven. Het wordt tenminste tegenwoordig afgeraden om rauw vlees te proeven, zeker als er ook nog eens rauwe ei in verwerkt zit. Dus naar smaak toevoegen, is gewoon een beetje gokken, en maar hopen dat de bal lekker is. Of proeven jullie het rauwe mengsel wel?

amber

Superlid
Superlid
Zo Jun 08, 2014 7:16 pm Reageer met quote

Eerlijk gezegd neem ik soms een minuscule hoeveelheid aangemaakt gehakt om te proeven..... Embarassed Embarassed Wink

Ook niet te versmaden: mijn Marokkaanse gehaktballen: het recept daarvoor vind je HIER (klik)

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Jun 08, 2014 7:28 pm Reageer met quote

ElleneSJee schreef:
Het wordt tenminste tegenwoordig afgeraden om rauw vlees te proeven, zeker als er ook nog eens rauwe ei in verwerkt zit.
Als je de buitenkant van een ei niet opeet valt het qua gezondheidsrisico's wel mee. Wink Maar verder doe ik de hoeveelheden op gevoel. Een aardige website met recepten om zelf kruidenmengsels te maken: Kruidenmixen: zelf gehaktkruiden maken, hoewel de knoflook in het basisrecept van gehaktkruiden niet mijn keuze zou zijn.

amber

Superlid
Superlid
Zo Jun 08, 2014 9:41 pm Reageer met quote

Het gezondheidsrisico van het rauwe, aangemaakte gehakt zit 'm niet echt in het ei, maar vooral in het rauwe vlees...

debelg

Superlid
Superlid
Antw.: 9687
Zo Jun 08, 2014 10:11 pm Reageer met quote

Rauw ei kan heel gezond zijn.ben je heel erg grieperig , neem een grote beker , breek daar het ei in en doe er Dan een flinke scheut cognac bij. Even goed roeren en opdrinken.
dan in bed met een dikke deken en warme kleren aan, goed zweten.

sterven is het toetje van het leven
japans gezegde

ElleneSJee.1

Stamgast
Stamgast
Zo Jun 08, 2014 10:31 pm Reageer met quote

amber schreef:
Het gezondheidsrisico van het rauwe, aangemaakte gehakt zit 'm niet echt in het ei, maar vooral in het rauwe vlees...

Ik weet niet beter dan dat rauw ei in verband salmonella ook best vermeden wordt. Vandaar dat ik beiden noemde. En ik snap dat er een bepaald risicopercentage is, en dat dat risico misschien wel meevalt. Maar ik doe het dus liever niet, proeven van deze rauwe ingrediŽnten bedoeld ik. Idea Ik heb weinig zin in buikpijn of diarree.

Keesvi schreef:
Als je de buitenkant van een ei niet opeet valt het qua gezondheidsrisico's wel mee.

Zit het gevaar in het scherp zijn van de schil, met daardoor kans op schade aan ingewanden? Is het niet gevaarlijk als ik goed kauw?

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jun 09, 2014 12:12 am Reageer met quote

ElleneSJee schreef:
Zit het gevaar in het scherp zijn van de schil, met daardoor kans op schade aan ingewanden? Is het niet gevaarlijk als ik goed kauw?
Wat ik bedoel is dat er met de inhoud van een ei niets mis is. De bacteriŽn zitten op de schaal. Als je bij de bereiding kans ziet om binnen- en buitenkant niet met elkaar in aanraking te laten komen is er niets aan de hand qua besmettingsrisico.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jun 09, 2014 12:41 am Reageer met quote

debelg schreef:
ben je heel erg grieperig
Cognac kun je beter drinken als je niet grieperig bent. Dan proef je tenminste iets. Rauwe eieren bij griep en andere virusinfecties vind ik dubieus als geneesmiddel, al dan niet gecombineerd net cognac. Als je het lekker vindt prima maar bij ernstige brandwonden zijn rauwe eieren een uitstekend middel.

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie