Fermenteren, hoe maak je waterkefir?
Koken & recepten
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 Plaats reactie

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3225
Ma Jan 12, 2015 6:41 pm Reageer met quote

Vind ik ook. Mijn test met een tweede fermentatie zonder ook maar iets toe te voegen was niet te best. Alleen met een klein beetje appelsap krijg ik het mousserend. Wat positief is omdat het betekent dat bij de eerste fermentatie alle suiker door de Kefir is opgegeten en er dus geen tot weinig calorieŽn in het eindproduct zitten.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13064
Ma Jan 12, 2015 9:16 pm Reageer met quote

Thijs schreef:
Vind ik ook. Mijn test met een tweede fermentatie zonder ook maar iets toe te voegen was niet te best. Alleen met een klein beetje appelsap krijg ik het mousserend. Wat positief is omdat het betekent dat bij de eerste fermentatie alle suiker door de Kefir is opgegeten en er dus geen tot weinig calorieŽn in het eindproduct zitten.
Is ook mijn inschatting, dat iets van voeding moet voor die tweede fermentatie maar ik ben dus ook van plan om met suiker te minderen of die gewoon weg te laten. Ik drink er al gauw meerdere glazen per dag van en niet dat ik suikerfobisch ben maar minder zoet smaakt vaak net zo goed.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Ma Jan 12, 2015 11:23 pm Reageer met quote

Ben je eigenlijk ook nog van plan om groente te fermenteren?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jan 13, 2015 10:31 am Reageer met quote

Thijs schreef:
Ben je eigenlijk ook nog van plan om groente te fermenteren?
Voorlopig denk ik er ernstig over om eerst eens iets met de Gemakkelijke Moestuin te gaan doen. Ik kan natuurlijk wel een wit kooltje kopen en dat fijngesneden met zout in een Keulse pot doen maar dan lijkt het me efficiŽnter om in diezelfde (natuurvoedings)winkel een portie zuurkool aan te schaffen. Met een eigen tuintje ligt dat wat anders, bijvoorbeeld als je met acht rijpe witte kolen tegelijkertijd geconfronteerd wordt. Alles op zijn tijd. Wink

debelg

Superlid
Superlid
Antw.: 9687
Di Jan 13, 2015 5:08 pm Reageer met quote

humor schreef:
Na bv een antibiotica kuur is kefir een zeer goed product om je darmflora weer vrij snel op een normaal nivo te krijgen.

een slok olijfolie helpt veel sneller Laughing

sterven is het toetje van het leven
japans gezegde
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Di Jan 13, 2015 5:56 pm Reageer met quote

Is dat alleen grappig bedoeld of kun je dit toelichten met een onderbouwing? Zo ja dan ben ik best geÔnteresseerd.

debelg

Superlid
Superlid
Di Jan 13, 2015 6:15 pm Reageer met quote

dat is absoluut niet grappig bedoeld.mensen in de zorg weten wel beter.
vaak heb ik voor een operatie bitterwater moeten drinken.dat is echt een ramp.daarna kwamen ze met wonderolie,dat is geurloos en smakeloos.geef mij dan maar olijfolie dat smaakt en ruikt lekker.
zoals je leest is het niet grappig en goed onderbouwd.

japans gezegde

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jan 13, 2015 7:34 pm Reageer met quote

debelg schreef:
dat is absoluut niet grappig bedoeld.mensen in de zorg weten wel beter.
vaak heb ik voor een operatie bitterwater moeten drinken.dat is echt een ramp.daarna kwamen ze met wonderolie,dat is geurloos en smakeloos.geef mij dan maar olijfolie dat smaakt en ruikt lekker.
Zeker, alleen noemen we dat geen darmflora maar stoelgang. Smile

debelg

Superlid
Superlid
Di Jan 13, 2015 8:05 pm Reageer met quote

Maar het werkte wel, en snel.

japans gezegde

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Wo Jan 14, 2015 1:37 am Reageer met quote

Dat is aan mij dan gelukkig tot nu toe voorbijgegaan Very Happy

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Feb 03, 2015 7:08 am Reageer met quote

Tot nu toe heb ik kleinschalig gewerkt met een weckpot van 1,5 liter, twee beugelflessen van een liter en een 'overloop' voor slapende korrels van 0,5 liter in de koelkast. Dat is goed te doen, want weinig werk, maar er is wel regelmatig aandacht nodig voor onderhoud.

Inmiddels heb ik een startsetje aan een collega cadeau gegeven, die er meteen enthousiast mee aan de slag gegaan is. Resultaat heb ik geproefd en dat smaakte prima! Ik ga uitbreiden naar een tweede setje waarmee ik van plan ben te experimenteren. De smaak van de kefirdrank neigt naar die van ginger ale. Dus, de verleiding is groot om verse gember te proberen.

Brouwmarkt in Almere (klik) biedt een leuk assortiment aan weckpotten, beugelflessen, waterslotjes en dergelijke, ook via internet te bestellen maar heeft ook de meest uiteenlopende andere fermentatiebenodigdheden om zelf zuurkool, wijn, bier, kaas, en dergelijke te maken. Wat halveliterbeugelflesjes, o.a. voor onderweg, staan bovenaan op mijn verlanglijstje.

Laatst aangepast door Keesvi op Di Feb 03, 2015 12:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Di Feb 03, 2015 10:44 am Reageer met quote

Ik heb mijn spullen gedeeltelijk bij de Brouwmarkt gekocht, superwinkel Very Happy

En 2e fermentatie getest met:

- verse appelsap gember ( klein beetje is genoeg)
- appel citroen
- verse bosvruchtensap
- aardbeiensap

( Sap uit de sapcentrifuge)

Nu maak ik het uit gemak nog steeds met een klein beetje appelsap uit het pak.

O ja, bij de tweede fermentatie voeg ik nu een halve theelepel korrels toe. Het eindresultaat heeft dan minder suikers en meer bubbelsssss Very Happy

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10489
Di Feb 03, 2015 11:39 am Reageer met quote

Thijs je moet wel proberen, biologische producten te nemen, anders komen er vreemde bacteriŽn bij.
En die zijn weer moeilijk weg te krijgen eens ze die voedingsbodem hebben.
Bij mij blijft het eindproduct een tijdlang mousserend, dat geeft echt een idee van een frisdrank.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Feb 03, 2015 2:36 pm Reageer met quote

Zojuist een nieuwe lichting voorzien van stukjes appel, vijg en een paar schijfjes verse gember, alles uit de natuurvoedingswinkel. Zonder citroen deze keer, dus over een paar dagen eens kijken hoe die smaakt.

Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats reactie