Zelf Petunia's kweken
Tuinieren
Plaats reactie

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3183
Wo Feb 18, 2015 12:06 pm Reageer met quote

Ik koop 's zomers eigenlijk maar 1 soort bloem voor de tuin, de Petunia. Uiteraard wel in al zijn verschillende vormen en kleuren. Lekker makkelijk want ze geven het hele seizoen uitbundig bloem.

Dit jaar wil ik de planten zelf met zaden kweken, dat scheelt weer een redelijke uitgave na ijsheiligen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7760
Wo Feb 18, 2015 1:36 pm Reageer met quote

Je bent al te laat Thijs. In mijn jeugd en na mijn schooltijd heb ik een aantal jaren op de plantenkwekerij van mijn vader gewerkt. We kweekten ook perkgoed zoals Petunia's, Lobelia's Leeuwenbekjes etc.

Dit soort plantjes moet je eind december al zaaien in bakjes, uiteraard in een verwarmd en licht vertrek.Een verwarmde kas is het meest ideaal. Op de bakjes bij voorkeur nog een glasplaat, zodat de warmte niet om hoog gaat, maar in het bakje blijft.
Als het zaad opgekomen is, verspenen. Dat is plantje voor plantje uit het zaaibed halen en in een andere bak, op rijtjes zetten met ong. 1 tot 2 cm tussen ruimte,
Zijn de plantjes weer gegroeid, dan kunnen ze verpot worden.

Ze kunnen absoluut niet tegen nachtvorst, dus je moet altijd zorgen dat ze redelijk warm staan.

Als alles goed gaat heb je eind april/begin mei de eerste bloemen aan je Petunia's. Vanaf half mei is de kans op nachtvorst verdwenen en mogen ze in de volle grond in de tuin of in plantenbakken.

Je kan het altijd eerder proberen dan die datum, maar met een beetje strenge nachtvorst, is dan je werk voor niets geweest.

Moet je nu nog zaaien, dan beginnen ze ook veel later te bloeien, dat zal dan op z'n vroegst in juni zijn.

Succes

Benneke

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3183
Wo Feb 18, 2015 1:43 pm Reageer met quote

He, jammer. Dit proces is niet alsnog te versnellen?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Benneke

Superlid
Superlid
Wo Feb 18, 2015 1:53 pm Reageer met quote

Thijs schreef:
He, jammer. Dit proces is niet alsnog te versnellen?

Helaas Thijs, hoe meer warmte hoe sneller de groei, maar dan krijg je ook te slappe plantjes, die sneller de hoogte in groeien en niet vertakken.

De echte mooie en goede plantjes koop je bij een kweker, die zijn dan al mooi vertakt en stevig.
De bakjes bij een bouwmarkt, zijn wel veel goedkoper, maar in feite zijn dat zulke kleine plantjes, dat het weer even duurt voordat deze volgroeid zijn.

Benneke

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10439
Wo Feb 18, 2015 2:06 pm Reageer met quote

het maakt niet zoveel uit als het in juli pas gaat bloeien, je hebt dan alsnog 3 maanden bloemen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

martin65

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 1
Zo Aug 21, 2016 1:37 pm Reageer met quote

is er nog een verschil tussen de hanger en de staande petunia voor het zaaien

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Benneke

Superlid
Superlid
Zo Aug 21, 2016 1:44 pm Reageer met quote

martin65 schreef:
is er nog een verschil tussen de hanger en de staande petunia voor het zaaien

In het zaaien en kweken van alle soorten petunia's zit geen verschil.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie