grill kip
Koken & recepten
Plaats reactie

BIBI58

Superlid
Superlid
Antw.: 9978
Za Jan 28, 2017 2:08 am Reageer met quote

Heb net een nieuwe oven met een spit....
Nu wil ik het weekend een kip gaan grillen.

Met welke heerlijke kruiden bewerken jullie de kip.hoelang laat je hem draaien en op welke temp?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Fietser55.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 29
Za Jan 28, 2017 3:14 am Reageer met quote

Dat hangt van je smaak af Bibi, ik vind wat zout en paprikapoeder genoeg.
De grilltijd is afhankelijk van hoe zwaar de kip is.
Ik doe de oven op 200 graden, keer de kip na 20 minuten en daarna nog ongeveer 25 minuten. Mooier als je een draaispit hebt, maar onze oven heeft dat helaas niet.

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Antw.: 1011
Za Jan 28, 2017 3:47 am Reageer met quote

Een gegrilde kip is met peper en zout al lekker, als je goede kip hebt. Maar je kunt er natuurlijk ook wat aan toevoegen. In de buikholte kun je een ui bestoken met kruidnagel stoppen, of wat knoflooktenen en laurierblaadjes, of een klont boter en tuinkruiden. Een citroen is ook lekker. Of natuurlijk een officiële vulling die bij de kip wordt geserveerd.
De kip kan ook worden gebardeerd (gewikkeld in plakjes ontbijtspek of vet spek), of worden bestreken met specerijen.
Tenslotte kan de kip worden gemarineerd. Tijdens het einde van de roostertijd kan de kip dan worden bestreken met de marinade, Als er suiker inzit, kun je beter niet te vroeg gaan bestrijken, want dan verbrandt de suiker, waardoor het krokante laagje van de kip bepaald niet lekkerder wordt.

De oventemperatuur moet niet te hoog zijn, want dan is de buitenkant van de kip verbrand voordat het vlees gaar is. Een mogelijk temperatuur is 170 tot 180 graden Celsius. Een kip van 700 tot 1250 gram heeft dan 45 tot 60 minuten nodig om gaar te worden. Nog mooier is op 125 graden Celsius de kip twee uur in de oven te laten, zodat hij sappiger blijft. En het allermooiste is in een ketelbarbecue twee-en-een-half uur op honderd graden celsius. De smaak van die kip is adembenemend.

Let er bij een braadspit goed op dat het gewicht van de kip goed verdeeld is. Als het spit teveel aan één kant zit, draait het niet gelijkmatig rond, en de kip wordt ook niet gelijkmatig gaar. Onder een draaispit zet je een lekbak, anders wordt het natuurlijk een troep in je oven. Zowel in de braadslee onder het rooster, als in de lekbak onder het draaispit, giet je een laagje water. Dit voorkomt dat het vet inbrandt in braadslee of lekbak, en houdt ook de kip malser. Nadeel is dan wel dat je het uitgelekte vet niet kunt gebruiken om de kip te bedruipen. Gebruik dan eventueel een aluminium wegwerpbak (zonder water).

De lekkerste kip om te grillen is een beetje vet. Dat vet zorgt ervoor dat het vlees niet uitdroogt tijdens het grillen, en het overtollige vet druipt gewoon in de lekbak. Je kunt dat vet ook weer -eventueel vermengd met iets anders- over de kip gieten, of de kip ermee bestrijken. Een handig hulpmiddel hierbij is de zgn. 'turkey-baster', een metalen pipet met knijpbal, waarmee je de vloeistof uit de braadslee kunt opzuigen en over de kip kunt laten lopen.

Eet smakelijk!

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter

BIBI58

Superlid
Superlid
Za Jan 28, 2017 2:35 pm Reageer met quote

Wow wat een heerlijke raad allemaal....

Ik ga mijn VERSE kip,gehaald bij de marokaanse winkel,insmeren met zout/peper/paprika
Van binnen doe ik een half rode ui,met wat kruidnagel en laurier.en een teentje knoflook....

de braadslee of bakpapier doe ik er onder.........

Nog even de kip wegen,dan weet ik idd hoelang die moet draaien.

Jullie horen het resultaat nog wel!

Fietser55.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 29
Za Jan 28, 2017 6:08 pm Reageer met quote

Horen we het resultaat Bibi ?

Ik wilde eigenlijk vragen hoe laat we kunnen aanschuiven Wink

Eet smakelijk.

BIBI58

Superlid
Superlid
Zo Jan 29, 2017 5:06 pm Reageer met quote

Ik wilde eigenlijk vragen hoe laat we kunnen aanschuiven

Had je iets eerder moeten zijn Fietser.....deze kip is voor 2 pers...

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17436
Zo Jan 29, 2017 7:13 pm Reageer met quote

Eerder, tijdens de lagere schooljaren had ik een aardrijkskundeboek waar ik door heen fietste met aan het einde van ieder hoofdstuk een recept van een bepaald land:
Polen: Zrazy - Poolse gehaktballetjes in saus (of het kippengehakt was, weet ik niet meer)
België: Waterzooi van kip - kippensoep

BIBI58

Superlid
Superlid
Zo Jan 29, 2017 7:40 pm Reageer met quote

Apart boek zeg.......

ps de kip wordt morgen.,man lief voelt zich niet zo happy.

BIBI58

Superlid
Superlid
Zo Jan 29, 2017 9:02 pm Reageer met quote

Thanks Rina,gaat helemaal goed komen. Very Happy

Pagina 1 van 1

Plaats reactie