Een egelvriendelijke tuin.
Tuinieren
Plaats reactie

danoek

Stamgast
Stamgast
Antw.: 182
Do Okt 20, 2011 4:23 pm Reageer met quote

Vele van ons willen de tuin weer winterklaar maken. En dat is nu net wat de egeltjes niet blij mee zijn.
Tegen het einde van de herfst gaat de egel zijn plekje uitzoeken om een nest te bouwen voor de overwintering. Favoriete plaatsen zijn onder een heg, onder houtstapels, in een composthoop of bladerenhoop, in oude konijnenholen als die er nog zijn en in oude schuurtjes. Het nest bestaat zelf uit oude bladeren, gras en andere vegetatie. De egel draait als het ware het nest letterlijk in elkaar met behulp van zijn stekels.

Om de egel nu nog een vetlaag te helpen, kunnen we ze bijvoeren.
Kattebrood, pindasoep (pindakaas dun vloeibaar maken met warm water) op een schoteltje en doppinda's vinden ze heerlijk.
Hoe meer voedsel een egel vindt in een tuin, des te minder hoeven ze de straat over te steken en worden ze dus ook niet plat gereden.

Voor meer info www.dikkeprik.com

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

danoek

Stamgast
Stamgast
Do Okt 20, 2011 4:49 pm Reageer met quote

Leuk is dat hé, al die diertjes die je tuin weten te vinden.
Wij hebben zelf ook 4 grote egels rondlopen en gisteravond zagen we voor de eerste keer een jonge egel. Die zat te smullen van de doppinda's en kattenbrood.

We hebben een klein plastic kratje op zijn kop neergezet, vuilniszak er over heen en allemaal plantafval erop. Daar slaapt er overdag nu ook eentje in. Laughing

Groningsaapje

Superlid
Superlid
Antw.: 5904
Vr Okt 21, 2011 1:11 am Reageer met quote

Wat leuk ik wist niet dat ze pindasoep lusten ga ik nu dus zeker aan de egeltjes in mijn tuin geven. en een egel huisje kopen bij een invalide werkplaats bij ons in de buurt.
In ieder geval is de egel poep van goeie kwaliteit zie ik als ze weer op m,n stoep een kadootje hebben laten liggen.

De beste road bewoar 'k veur mie zulf.

danoek

Stamgast
Stamgast
Vr Okt 21, 2011 10:20 pm Reageer met quote

Wat fijn om te lezen Annettecs, Lucia en Groningsaapje dat jullie ook een warm hart hebben voor deze leuke diertjes.

Picture file

Dit is wees stekeltje. Die mocht ik een behandeling geven. Hij was die avond bij de egelopvang binnen gebracht.

danoek

Stamgast
Stamgast
Vr Okt 21, 2011 10:59 pm Reageer met quote

Wat leuk. Laughing Dat zijn best grote hoor.

danoek

Stamgast
Stamgast
Vr Okt 21, 2011 11:20 pm Reageer met quote

Ik ben even stil van jou verhaal, zo triest en waar. Beschermd dier, maar niet door de overheid.
Wat mooi dat je Kierkengaard zo op weg mocht helpen.

Ik werk niet bij de opvang voor egels, maar onze praktijk is sponser van ze en we gaan daar dus ook heen om egeltjes te behandelen en ook willen we onze praktijklessen daar houden.

danoek

Stamgast
Stamgast
Za Okt 22, 2011 1:20 am Reageer met quote

Haahaa Very Happy leuk dat geboortekaartje.
Je zet je behoorlijk in voor de egeltjes. En zo proberen we, ieder op zijn eigen manier ons steentje bij te dragen. Dat we maar veel volgers mogen krijgen.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie