Hele goede compacte fototoestel gezocht
Digitale fotografie
Plaats reactie

Marielle54.1

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 14
Vr Okt 04, 2013 11:34 pm Reageer met quote

Bij deze een vraagje aan de deskundige fotoliefhebbers:

Waarop moet je letten als je een hele goede compacte fototoestel wil kopen??

Laatst aangepast door Marielle54.1 op Do Dec 25, 2014 7:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Chess.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3823
Za Okt 05, 2013 12:29 am Reageer met quote

Ik zou bij mijn keuze letten op drie dingen, de CCD waarde, het zoombereik en de lenskwaliteit.

Meer megapixels is geen garantie voor een beter beeld. In theorie kun je met meer megapixels wel groter printen.

Meer megapixels betekent vaak wel meer ruis in de foto. Beter is het om ook te letten op de maat van het lichtgevoelige element (CCD of CMOS). Hoe groter deze is hoe lichtgevoeliger de chip en hoe minder kans op ruis.

Elke camera met 10 megapixels of meer is ruim voldoende.

Het zoombereik is afhankelijk van wat je wilt gaan fotograferen.
Lenzen met een lange brandpuntafstand (= tele, bijvoorbeeld 140 mm) halen het onderwerp dichterbij. Voor het gewone fotowerk is een 3x optische zoomlens (bijvoorbeeld 35 – 105 mm) prima, maar wellicht geef je de voorkeur aan meer groothoek (landschappen en binnenshuis) of aan een sterkere telelens (natuur- en sportfotografie).

Mocht je kiezen voor een sterke zoomlens dan kan een camera met beeldstabilisator een interessante optie voor je zijn. Deze beeldstabilisator zorgt ervoor dat de bewegingen die je zelf veroorzaakt, worden gecorrigeerd door de camera.

Alles staat en valt natuurlijk met de kwaliteit van de lens. Nu is de kwaliteit van een lens erg moeilijk zelf te beoordelen. Ja zult daarbij toch af moeten gaan op de testen die er worden uitgevoerd.

Persoonlijk zou ik al snel kiezen voor een Nikon camera met Nikkor lens omdat daarvan al tientallen jaren bewezen is dat die lenzen een van de beste op de markt zijn.

p.s. laat t.z.t. eens weten waar je keuze op gevallen is. Succes met je zoektocht !

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Pagina 1 van 1

Plaats reactie