Mandoline
Koken & recepten
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13081
Zo Mrt 16, 2014 9:07 pm Reageer met quote

Op mijn ouwe dag (nou ja) toch maar eens een mandoline aangeschaft. Nee, niet het muziekinstrument maar een vlijmscherp groentenschaafje van Japanse makelij waar je uiterst gelijkmatige plakjes en met hulpstukken reepjes van verschillende diktes mee kunt maken. Ik heb me, kookgek, de afgelopen week uitgeleefd en het moet me van het hart, ik vind het een aanwinst om heerlijke rauwkostschotels mee te maken. Vooral de optie extra dun bevalt me heel goed.

Ik was gewaarschuwd om consequent het beschermingshulpstuk te gebruiken maar toch lukte het me zojuist om een vingertopje 'en julienne' te schaven... Dat doet best zeer. ;-/

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, uiteraard om de vingers heel te houden maar vooral ook naar tips om lekkere dingen met zo'n mandoline te maken.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8089
Zo Mrt 16, 2014 9:35 pm Reageer met quote

Helaas Kees, als ik iets snij in de keuken, dan is dat nog ouderwets met een mes, dus tips kan ik je helaas niet geven, behalve dan dat je nooit in je eigen vingers moet snijden Very Happy

Benneke

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Mrt 16, 2014 9:47 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Helaas Kees, als ik iets snij in de keuken, dan is dat nog ouderwets met een mes
Doe ik ook graag, hoor, en bij voorkeur maar als daar iets mee mis gaat is het geen plakje maar meteen een amputatie. Wink Ik hou mijn messen scherp met Japanse slijpstenen, met water.

Laatst aangepast door Keesvi op Zo Mrt 16, 2014 9:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 34264
Zo Mrt 16, 2014 9:55 pm Reageer met quote

Ik denk dat dat ding zo.n 30 jaar oud is.

Ze werden op de markt gebracht door tupperware.

Bij mij liggen ze ook in de kliko. Confused

Achter de wolken schijnt de zon

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

debelg

Superlid
Superlid
Antw.: 9687
Zo Mrt 16, 2014 11:01 pm Reageer met quote

Waarom niet gewoon een dunschiller bij blokker gekocht?recepten zal ik voor je opzoeken, ik heb nog ergens japanse recepten liggen.

sterven is het toetje van het leven
japans gezegde

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 17, 2014 4:05 am Reageer met quote

debelg schreef:
Waarom niet gewoon een dunschiller bij blokker gekocht?recepten zal ik voor je opzoeken, ik heb nog ergens japanse recepten liggen.
Ik had eerst zo'n schaafje met hulpstukken van de Lidl, maar ja, da's blik, en een dunschiller is het ook net niet om plakjes te maken waar je bij wijze van spreken doorheen kunt kijken.

Met een goed scherp koksmes kom je een aardig eind. Tot voor kort deed ik zowat alles met een uit de kluiten gewassen Zwilling. Helaas heeft het heft het na ruim 25 jaar begeven maar de parallel gebruikte santoku die ik een paar jaar geleden aanschafte werkt ook heel fijn, zo niet, veel beter bij secuur plakjes- en blokjeswerk.

Maar toch, een mandoline voegt echt wel iets toe als je flinterdun en julienne wilt snijden. Ik hou me dus aanbevolen voor je Japanse recepten.

debelg

Superlid
Superlid
Ma Mrt 17, 2014 12:53 pm Reageer met quote

hier is de eerste
400 ą 500 g rundvlees (bv. filet pur)
Toevoegen
1 wortel
Toevoegen
4 lente-uitjes
Toevoegen
200 g shii-takes
Toevoegen
150 g sojascheuten
Toevoegen
100 g sluimererwten
Toevoegen
6 minimaļs
Toevoegen
2 el Solo Vloeibaar
Toevoegen
1 mespunt vers geraspte gember
Toevoegen
1 fijngesnipperd teentje knoflook
Toevoegen
1. Voor de teriyakimarinade
120 ml mirin (zoete Japanse rijstwijn)
Toevoegen
75 ml sojasaus
Toevoegen
3 el suiker hier kan je ook zoetstof voor gebruiken
Toevoegen
4 cl sake (Japanse rijstwijn)
Bereidingswijze
Meng alle ingredļėnten voor de marinade en bewaar in de koeling.
Marineer het rundvlees 20 ą 30 minuten in de teriyakimarinade.
Schil en snijd de wortel in fijne schijfjes.
Snijd de shiitakepaddenstoelen in stukjes.
Blancheer de minimaļs 10 minuten in kokend gezouten water.
Dep het rundvlees af en verhit een antikleefpan of teppan yaki (hete bakplaat), bak het rundvlees ongeveer 2 ą 3 minuten aan elke zijde, afhankelijk van de grootte van het stuk vlees en bestrijk het vlees met de marinade om het mooi te doen glanzen.
Verhit de arachide-olie in een wokpan en wok de groenten samen met de gember en de knoflook.
Versnijd het rundvlees in fijne plakjes.
Verdeel de gewokte groenten over de borden en schik er de plakjes rundvlees op. Serveer met rijst of noedels.

japans gezegde

amber

Superlid
Superlid
Antw.: 6850
Ma Mrt 17, 2014 2:03 pm Reageer met quote

Er gaat niets boven een Chinese mandoline; onmisbaar in de Aziatische keuken masr ook handig in andere keukens.
Ze zijn vlijmscherp, dus idd oppassen geblazen.
Helaas heb ik er zelf nog geen 1; gauw maar eens aanschaffen....... Wink

Marokkaans/Arabisch koken; verras jezelf en anderen en bezoek eens mijn Weblog.
Klik daarvoor op WWW hieronder en je bent er meteen......

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2948
Ma Mrt 17, 2014 2:49 pm Reageer met quote

Ik werk er al tientallen jaren mee en zou hem niet graag willen missen. Ik bezit ook kwaliteits messen,maar zo dun als met de mandoline en zo snel krijg je het niet met een mes.

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

hagar.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4679
Ma Mrt 17, 2014 3:16 pm Reageer met quote

Ik heb het kookgen niet, of het is inactief, maar ik heb wel een vraag. Waarom moet je iets zo flinterdun snijden dat het niet meer meer een mes kan? Is het puur decoratief of komt het de smaak ten goede, en is het verschil in smaak dan significant?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

debelg

Superlid
Superlid
Ma Mrt 17, 2014 5:28 pm Reageer met quote

ik ben in het gelukkige bezit van een Japanse Benriner Mandoline.
Zo vlijmscherp dat je niet eens in de gaten
hebt dat je iets aan het snijden bent.
De dikte van de plakjes is makkelijk te veranderen.
Dun, dik, dunner, dikst, sliertjes, plakjes.
Het kan allemaal. En eerlijk is eerlijk.
Je kunt wel alles met een mes maar als plakjes
echt zo gelijkmatig zijn als uit de mandoline
dan wordt het gerecht toch net iets bijzonderderder.
Heel dun gesneden courgette even grillen en dan als salade.
Of juist in lange sliertjes beetje roerbakken
in olie, spaghetti erbij, gehakte walnoten erdoor en klaar ben je.
Rauwkost is echt fijner van smaak als het mooi gelijkmatig geraspt is.
Aardappelgratin van flinterdunne plakjes aardappel is een traktatie.

Een goede mandoline is best een hele uitgave
maar zeker de moeite waard.

japans gezegde

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 17, 2014 8:49 pm Reageer met quote

debelg schreef:
hier is de eerste
400 ą 500 g rundvlees (bv. filet pur)
Hoe heet dit gerecht? Ik ga het zeker binnenkort maken want ik hou wel van spannende gerechten maar ik moet een paar dingen opzoeken. Wat zijn bijvoorbeeld sluimererwten? Peultjes? Arachide-olie en stevia als zoetstof heb ik altijd wel onder handbereik. Dank!

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 17, 2014 8:50 pm Reageer met quote

amber schreef:
Er gaat niets boven een Chinese mandoline; onmisbaar in de Aziatische keuken masr ook handig in andere keukens.
Grappig, Benriner is een Japans merk, made in Taiwan. Smile

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 17, 2014 9:19 pm Reageer met quote

Selamat schreef:
Ik heb het kookgen niet, of het is inactief, maar ik heb wel een vraag. Waarom moet je iets zo flinterdun snijden dat het niet meer meer een mes kan? Is het puur decoratief of komt het de smaak ten goede, en is het verschil in smaak dan significant?
Goeie vragen! Ik vind dat het mondgevoel dik- of dungesneden vaak totaal anders is en dus de smaak enorm beļnvloedt. Ik heb bijvoorbeeld nooit begrepen wat er zo lekker is aan het knagen op een rauwe wortel, buiten dat ik het een asociaal gebeuren vind in gezelschap. Laat dat alsjeblieft aan een paard over of aan een cavia... Maar en julienne geschaafd vind ik rauwe peen eigenlijk best lekker, ook zonder toevoegingen. De smaak komt dan beter los en bovendien heb je er meer aan omdat je de harde cellen kapot maakt zodat er meer voedingsstoffen worden opgenomen.

Dunne repen (hoeft niet flinterdun) aubergine, courgette en peen zijn prima geschikt om blokjes gemarineerde tofu te omhullen voor als je ook vegetariėrs op je barbecuefeestje uitgenodigd hebt. Zowel smaak als uiterlijk van de tofu verbeter je daarmee dramatisch.

Hoe het er op je bord uitziet vind ik ook belangrijk. Sierlijke sliertjes, mooi gedrapeerd en gemengd in verschillende kleuren zien er nu eenmaal beter uit op je bord dan hompen of stijve staafjes die je op de een of andere manier nog fijn moet maken voordat ze te verteren zijn. Dan is het toch een stuk eleganter als je een mooi afgepast plukje van die groenten met een paar eetstokjes in je mond kunt stoppen. Met een vork mag van mij ook, hoor! Wink

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 17, 2014 9:29 pm Reageer met quote

debelg schreef:
ik ben in het gelukkige bezit van een Japanse Benriner Mandoline.
Ik nu dus ook. Ik had eigenlijk het tussenmaatje willen hebben maar het is de Jumbo geworden, de breedste. Maakt niet uit want ik ben een liefhebber van kool zodat ik ook grotere stukken kan verwerken.

Ik ben het absoluut met je eens dat een gelijkmatige rasp de smaak van gerechten ten goede komt. Die supermarktzakjes zijn meestal te dik gesneden maar vooral gewoon niet vers. Vaak ruikt dat spul ook nog eens naar een voorstadium van compost. ;-/

debelg

Superlid
Superlid
Ma Mrt 17, 2014 10:25 pm Reageer met quote

Gatverrrrrrrrrrrrrrrrrr, smeerrkees Laughing

japans gezegde

cc

Superlid
Superlid
Antw.: 10872
Ma Mrt 17, 2014 10:25 pm Reageer met quote

Dag Keesvi,
wij hebben de zelfde mandoline als jij............................super hulpmiddel in de keuken. Goed het ding kost een paar euro's maar die euro's is die mandoline zeker waard. Ik persoonlijk heb een bloed-hekel aan koken maar mijn man zou de mandoline niet meer willen missen. Hij is dan ook degene die hier iedere dag kookt Exclamation

Zo hebben we ook een rasp, merk: Microplane, idem qua prijs maar je doet er jaren mee.
Zulke keukenattributen schaffen we echt niet in 1 x aan............veel te prijzig..............maar altijd een goed cadeau voor een verjaardag.
Zo heeft mijn man een uitbeenmes van Sabatier en.......en dat is gewoon ZIJN mes een Laguiole! Mij zegt het allemaal niets ik speel alleen maar voor koksmaatje.................. Wink Exclamation

Groet Tiny

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 17, 2014 10:38 pm Reageer met quote

cc schreef:
Zulke keukenattributen schaffen we echt niet in 1 x aan............veel te prijzig..............maar altijd een goed cadeau voor een verjaardag.
Zo heeft mijn man een uitbeenmes van Sabatier en.......en dat is gewoon ZIJN mes een Laguiole!
Doet ook wel een beetje aan Johannes van Dam denken, die Laguiole. Je mag me een fetisjist noemen maar zo langzamerhand ben ik er wel van overtuigd dat enkele essentiėle stukjes keukengereedschap erg plezierig zijn in handen van een kok met gevoel voor lekker eten. En dat merk je aan tafel!

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 17, 2014 10:54 pm Reageer met quote

debelg schreef:
Gatverrrrrrrrrrrrrrrrrr, smeerrkees Laughing
Met je eens. Ik vind ook dat je het eerst op zou moeten (kunnen) eten voordat het zo gaat ruiken. <LOL>

cc

Superlid
Superlid
Antw.: 10872
Ma Mrt 17, 2014 10:59 pm Reageer met quote

Jij weet waar je over praat.................zo beaamde mijn chef-kok!

Groetjes Tiny

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie